Author |
Topic |
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2011/03/01 : 21:33:38
|
Man kanske skulle ta och bygga sig ett försteg... Har någon här några erfarenheter kring Bottlehead och deras Foreplay III-kit? |
|
freann
Member
863 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/03/02 : 23:42:18
|
Finns det nåt kopplingsschema man kan kolla på? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Bardis
Member
3348 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 05:53:08
|
Det enda jag hittar är en beskrivning av kretsen:
quote: Wiring is all point to point with Teflon insulated wire and solid core shielded twisted pair cable. The high voltage power supply is an efficient solid state ultrafast soft recovery voltage doubler feeding a C-R-C-R-C filter, which in turn feeds a 0D3 shunt regulator in parallel with the preamplifier circuit. The DC heater supply is a full wave bridge of super quiet Schottky rectifiers feeding a resistor input cap filter that can be adjusted for the heater current draw of various preamplifier tubes. The preamplifier circuit is 1/2 of a 12AU7 voltage amplifier direct coupled to 1/2 of a 12AU7 as a cathode follower output. Only one output coupling capacitor is in the signal path of each channel - a metallized polypropylene type. Resistors are a combination of high quality metal film, carbon film and carbon composition resistors, each chosen for optimal performance in the intended application. Filter capacitors are overrated for long life. Switches are enclosed for protection from contact corrosion. Tube sockets are high quality ceramic. Knobs are phenolic, with the feel of classic studio console knobs of the last century.
|
Modda allt som går att modda! |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 07:45:34
|
Observera att EF86 som "PENTODE" nämns tillsammans med CCS. Det är inte genomförbart(går att fejka men man tappar då vitsen) med en AC-CCS(EF86) med en DC-CCS ovanför. Lägg därtill att EF86 som pentod har hög distortion och måste motkopplas för att öht bli acceptabel. EF86 har låg branthet och körs med låg ström.
Suspekt konstruktion! Om nu beskrivningen stämmer.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 08:29:57
|
Jag tycker du ska testa med Tube CADs Aikido i stället. http://glass-ware.stores.yahoo.net/aikamp9pinbo.html
Jag bygger just nu ett sånt steg och det håller måttet både mätmässigt och lyssningsmässigt. Ev. kan jag ju göra en liten tråd om bygget. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
Edited by - Bernt Jansson on 2011/03/03 08:30:29 |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 09:06:43
|
quote: Ev. kan jag ju göra en liten tråd om bygget.
Det vore väldigt intressant Bernt! Beställde du PCBn? Det står "This item is currently out of stock!" |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 09:10:43
|
För att vara näsvis, vad är det för märkvärdigt med Aikido? Förstärkarstegen kan betraktas som vanliga standardsteg försedda med usla rör-CCS. Brumkompenseringen, vilken Broskie verkar besatt av, är dock intressant.
Har sett kretskorten hos hoktuna och de är ju iaf otroligt imponerande.
Men låter det bra, så är det bra. Det ligger nära till hands att travestera: "Skönheten ligger i betraktarens öga".
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 09:41:25
|
quote: För att vara näsvis, vad är det för märkvärdigt med Aikido? Förstärkarstegen kan betraktas som vanliga standardsteg försedda med usla rör-CCS.
Märkvärdigt och märkvärdigt, vet inte men jag har inte byggt eller sett nåt rörbaserat som mäter bättre. Ett exempel:
THD 0,017, IMD 0,020. Jag tycker det låter utmärkt också. |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2011/03/03 09:42:18 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 09:56:09
|
Din mätning saknar relevans då du inte anger innivå.
Vid de låga innivåer vi talar om här så mäter i stort sett allt imponerande.
Annorlunda blir det när vi mäter på SE DHT slutsteg. Trots det så kan de låta sagolikt trots mer än 1% dist. Fördelen med trioder är att de i stort sett bara har 2:a-ton vilket örat förmår maskera väldigt bra.
|
Edited by - reVintage on 2011/03/03 10:02:39 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 10:04:33
|
Säkert är allt annat bättre och jag tycker vi avslutar detta stickspår här och nu.
Åter till Bottlehead Foreplay! |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 10:49:38
|
Oj, oj, oj, jag ber så mycket om ursäkt!
Ang Aikido byggtråd så finns den här från 2008:
quote: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=69806&whichpage=1
Vi diskuterade kretslösningar. Man kan fundera på varför Bottlehead lämnar desinformation?
Ang. EF86 så har jag gjort jämförande lyssningstest mot E88CC kaskod till den senares fördel. Detta trots att EF86 kördes på optimal ström och E88CC på samma som EF86(vilket är långt mindre än den ska ha). Upprinnelsen var EF86 höga pris samt ständigt återkommande mikrofoniproblem.
Parentes: Forntid, Bosse Hanssons KF103 var en vidare utveckling av Quad22 där man bytte EF86-RIAAn mot en ECC83-kaskod med passiv korrrektion. Notera att detta var en RIAA med enbart ett enda förstärkarsteg.
Såg Bardis post ovan:
Jag skulle vilja drista mig till att säga att den konstruktör som idag använder 12AU7/ECC82 inte är värd namnet. ECC82 är och förblir ett rejält olinjärt rör. Till CF alt. hårt motkopplad fungerar det dock.
|
Edited by - reVintage on 2011/03/03 14:44:49 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 11:07:15
|
quote: "Du skall inga andra gudar hava jämte Broskie"
Edit: Ovanstående var menat som ett skämt enligt reVintage i PM, det är alltså inte frågan om en hatkampanj mot John Broskie.
Jag tycker det är fullständigt ointressant vem som konstruerat en krets och har ingen förkärlek för någon guru, bara för att klargöra detta.
PS. Kan tillägga att jag själv tycker Broskies site bjuder på mycket intressant läsning, fast som alltid skall man vara medveten om att fel kan förekomma. Kan återigen konstatera att ljudet ur förstegsbygget jag nämnde är mycket övertygande. Nog om detta då det blir OT i denna tråd. |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2011/03/03 14:30:18 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 11:55:04
|
Bernt, nu har du gått över gränsen med ditt obehagliga personangrepp! Skickar ett PM!
freann, Missade lite i dina första post. Den handlar inte om RIAA som jag trodde. Prisbilden verkar dock aningen hög på foreplay. Räkna ut frakt tull och moms så blir det inte så jättekul Om den dessutom är uppbyggd med ECC82(mkt olinjärt), som Bardis hittat så kanske du ska öronen åt dig. ECC82 fungerar dock som CF. Alternativet E88CC är dock ett bra rör som fungerar utmärkt i de flesta sammanhang. Har räknat lite och innan kitet står på din trapp så har du lagt ut över 5tkr.
|
Edited by - reVintage on 2011/03/03 12:19:36 |
|
|
Bardis
Member
3348 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 13:27:15
|
Intressant med ett shuntregulatorrör(längsta ordet i dag)som 0D3. Finns säkert gruskonstruktioner som gör jobbet lika bra och bättre till lägre kostnad och utrymme. Men fina är 0D3 att titta på. Skall det vara rör så skall det. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 13:45:39
|
Shuntregulatorrör har Zenerdiod som motsvarighet i Grusland. |
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 13:46:50
|
Ha - tråden tog oväntade vändningar. Helt ok med mig.
Tack för kunskap. Jag ändrade spår och köpte en Nelson Pass B1-klon istället. Saken är den att jag har ett stadigt rörförsteg som behöver upprustas med nya signal- och nätkondingar. Det låter grått och trist. Fram till att det lilla projektet är genomfört testar jag passiv-vägen. |
|
|
Bardis
Member
3348 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 14:04:27
|
Har för mig jag sett shuntregulatorer med en massa grus inblandat. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 14:12:28
|
Allen Wright har ju en förkärlek för det. I hans förstegsbok hittar du schemat. |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2011/03/03 14:13:05 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 14:48:20
|
quote: Har för mig jag sett shuntregulatorer med en massa grus inblandat.
De stämmer, dock är ett shuntregulatorrör ung. detsamma som en zenerdiod.
quote: Allen Wright har ju en förkärlek för det. I hans förstegsbok hittar du schemat.
Hade! Han gick tråkigt nog ur tiden nyligen. Hastigt förlopp, malignt melanom. Men hans litteratur lever förstås kvar. |
Edited by - reVintage on 2011/03/03 14:50:11 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 14:56:54
|
Åh f-n det hade jag inte reda på. Trist. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 15:36:46
|
Hej freann,
quote: köpte en Nelson Pass B1-klon istället. ......testar jag passiv-vägen.
Jag antar att du är medveten om att B1 är en aktiv buffer. Dock har den som sourceföljare 1x förstärkning. |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 16:13:27
|
quote: Jag ändrade spår och köpte en Nelson Pass B1-klon istället.
var köpte du? |
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 19:06:58
|
reVintage: ja jag är medveten om det! Kör just nu med en gammal QED-klassiker - en potentioneter i en plastlåda (någon som minns?). Mycket intressant experiment...
Stajo: Hifimagasinet |
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2011/03/03 : 19:11:08
|
Väldigt tråkigt att Allen gått bort! Lyssnar på en Sony SCD-555 ES moddad av Allen till Level 5... |
|
|
|
Topic |
|