Author |
Topic |
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 11:34:53
|
Jag sitter löjligt nöjd med mitt Thomann S-150-slutsteg, prisvärdheten är så pass sanslös så att det svartnar för ögonen när man funderar på vad "hifi"-fabrikanterna tar för sina lådor (men då får man iofs ofta en blå diod som lyser på framsidan förstås... det har inte jag).
Nåväl när det kostar under 1300 kr för ett steg kliar det naturligtvis lite i tanken att köpa ett till med de möjligheter det kan ge. Som jag ser det ger det upphov till tre olika möjligheter/idéer. Vilket skulle ge mest eller vara genomförbara? Här vill jag gärna få in lite erfarenheter och synpunkter
1. Brygga stegen. Detta skulle väl ge högre effekt helt enkelt som jag förstår det. Det är väl gott, men jag undrar hur mycket mer effekt jag behöver...? Fast det behöver man väl...
2. Bi-ampa. Om jag förstår detta rätt så måste man då dela på signalen på något sätt (hur gör man detta bäst?) och låta ett steg driva diskanten och det andra mellanregister/bas.
3. Simulera mono-block Tänker jag fel nu? Men om man delar signalen och låter ena steget ta vänster signal och det andra steget höger - då får man något som liknar det monoblock gör? Vad skulle detta ge i förhållande till förslag 2?
4. Tokig ide Låt nu säga att jag delat upp signalen på nåt bra sätt, och tex bi-ampar med Thomannstegen. Då har jag gainvolym att leka med på stegens framsida. På vissa skivor och inspelningar lämnar nivåer mellan diskant och bas/mellan övrigt att önska. Jag har inga tonkontroller i kedjan. Skulle det vara möjligt att öka nivån på steget som driver tex bas för att reglera detta? Eller skadar man nåt i högtalaren (filtret tex?) om man skickar olika starka nivåer till högtalaren?
Puh... ok, som sagt - synpunkter och input tas emot med tacksamhet. |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2011/01/27 11:36:22 |
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 12:06:16
|
quote: 2. Bi-ampa. Om jag förstår detta rätt så måste man då dela på signalen på något sätt (hur gör man detta bäst?) och låta ett steg driva diskanten och det andra mellanregister/bas.
3. Simulera mono-block Tänker jag fel nu? Men om man delar signalen och låter ena steget ta vänster signal och det andra steget höger - då får man något som liknar det monoblock gör? Vad skulle detta ge i förhållande till förslag 2?
Jag gissar att förslag 2 & 3 ger samma resultat. quote: 4. Tokig ide Låt nu säga att jag delat upp signalen på nåt bra sätt, och tex bi-ampar med Thomannstegen. Då har jag gainvolym att leka med på stegens framsida. På vissa skivor och inspelningar lämnar nivåer mellan diskant och bas/mellan övrigt att önska. Jag har inga tonkontroller i kedjan. Skulle det vara möjligt att öka nivån på steget som driver tex bas för att reglera detta? Eller skadar man nåt i högtalaren (filtret tex?) om man skickar olika starka nivåer till högtalaren?
Hmm... bra idé! Låt det ena steget vara höger och det andra vänster och finjustera bas och diskant med gainkontrollerna - borde fungera utmärkt. Tror inte att det skulle kunna vara skadligt alls. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 12:09:38
|
Har tittat på det steget ett tag. Ger ju lite utrymme inuti om man vill modda med mer kondingar tex. Gör gärna en längre review om du har tid. Med bilder inuti =)
Köra bi-amp med ett steg till varje kanal är nog inte helt fel. Skulle dock vilja slita ut filtren (förutom konding till diskanten) och köra aktiv delning, tex MiniDPS.
Om man skulle brygga steget bör man nog inte köra mycket lägre än 8ohm. Jag skulle dock inte brygga utan en väldigt god anledning. Mer effekt räcker inte som anledning. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 12:13:39
|
Vad levererar steget bryggat? |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 12:45:34
|
quote: Gör gärna en längre review om du har tid. Med bilder inuti =)
OcA var den som ledde mig till de här stegen via sin tråd där han köpt ett systersteg till detta (S-100). Där finns också några bilder från insidan av skalet utlagda.
quote: Vad levererar steget bryggat?
Enligt manualen - 250w vid 8 ohm, 400 w vid 4 ohm |
Min anläggningstråd |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 13:06:21
|
Bäst vore nog att ge bashögtalarna ett eget slutsteg, helst bryggat. Låt sedan mellan och diskanten få ett eget slutsteg. Det krävs mycket mera effekt i basen(250-300Hz) jämfört med resten ovanför. |
|
|
HJ
Member
799 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 13:34:57
|
Kul att läsa. Har du en länk till manualen? |
"So here I am once more..."
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 13:53:07
|
Nej, tyvärr ingen manual på nätet vad jag kunde se.. Om det är nåt speciellt i specarna du vill att jag ska titta efter i min pappersmanual så kan jag göra det....
Men återigen, här handlar det om att köra olika slutsteg på samma högtalare. Kan det ställa till någon skada? Med olika effekter till olika register?
Eller om man säger så här - om jag skulle ta bort mina jumpers på högtalaranslutningarna och välja att bara köra tex det övre paret (basen helt urkopplat, dvs det nedre paret) och sen spela - skulle det kunna förstöra nåt i högtalaren, tex filtret? Är det farligt att köra effekt på bara den ena? |
Min anläggningstråd |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 14:01:10
|
1 Du får två monoblock. Bryggat brukar ge ca 3ggr effekten 2 Bi-amping separerad bas/diskant. Du får dubbla effekten, hälften till bas, hälften till diskant 3 Bi-amping separerade kanaler. Du får dubbla effekten, hålften till bas, hälften till diskant och bättre kanalseparation 4 Resultat av 2&3 och du använder volympotarna till finjustering
EDIT: Det är inte farligt att bara köra bas eller bara diskant. Tänk bara på att det är lätt hänt att vrida på för mkt när du bara kör diskant, med trasiga diskanter som följd. Spela med "normal" volym, du vet vilken nivå poten brukar stå på. |
Edited by - huzze on 2011/01/27 14:03:41 |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 14:08:57
|
quote: 1 Du får två monoblock. Bryggat brukar ge ca 3ggr effekten
Hmm... man kanske behöver fyra sådana här... |
Min anläggningstråd |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 14:13:31
|
Såg den trågen men är mer intresserad av S-150.
Jag skulle inte brygga steget vid 4ohm, även om den kanske klarar det.
Specen från Thomann är betydligt lägre än Deton (som steget förmodligen kommer ifrån). De kanske ville ha lite mer säkerhetsmarginal. 75% effektiv enligt Detons manual vilket skulle ge 60W förlust vid halv effekt. För att säkra livslängd gav nog Thomann en lägre rating då 60W är ganska mycket att kyla passivt, speciellt i trånga utrymmen utan fläkt. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 14:15:48
|
Mitt försteg har denna baksida. Där har jag två par utgångar, den ena där röret är inkopplat och det andra utan rör.
Vad skulle vara bäst? Att koppla en förstärkare till tex basen till utgångarna "utan rör", och sedan en förstärkare till diskanten med rörutgången?
Eller behöver man köra allt från samma utgång, och sen splitta signalkabeln på vägen till förstärkaren till x2? |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2011/01/27 14:16:02 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 14:17:31
|
Om man nu tänker sig att koppla slutsteget direkt till ett diskantelement måste man alltid se till att signalen som går in i slutsteget är tillräckligt mycket basskuret för att inte skicka diskantelementet till himlen. Det här gäller alla element utom basen som tål alla frekvenser även om det låter illa. Det betyder alltså att man även basen ska vara filtrerad på ett vis så att den låter bäst. Jag kanske nu är lite övertydlig men ni få förlåta det. |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 14:21:27
|
Men högtalaren (klipsch RF-52 i detta fall) har ju redan filter som gör detta innan signalen kommer till själva diskanten, eller respektive basen? Även om jag förstått att aktiv delning har sina fördelar så är det inte tanken här... |
Min anläggningstråd |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 14:23:07
|
quote: Om man nu tänker sig att koppla slutsteget direkt till ett diskantelement måste man alltid se till att signalen som går in i slutsteget är tillräckligt mycket basskuret för att inte skicka diskantelementet till himlen.
Det sitter passiva filter i högtalarna, borde inte det räcka? |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 14:27:11
|
Inga problem, högtalaren har sina filter.
Gör som du tänkt, rörutgången till toppen och ickerör till basen. |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 14:38:46
|
Tackar för feedback. Känns lite lockande... dock ska jag nog vänta in lite vårligare årstid och låta idén sjunka in lite. |
Min anläggningstråd |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 14:48:17
|
Kolla med manualen om det räcker med att sätta switchen bak på förstärkaren till parallell och om den behåller nivårattarna på framsidan. I så fall räcker det med en kabel per steg om du nu väljer att koppla ett steg per kanal och en kanal på varje steg till antingen bas och diskant.
Annars låter det som en bra idé att testa rör till diskant. Eller till bas, man vet ju inte vad som låter bäst. Mät på högtalarna så att bas/mellan och diskant verkligen är separerade innan du kopplar in. Man vet inte om det sitter en extra bygel på insidan (har läst om att det hänt någon annan).
*edit* Står det något om vilka skyddskretsar den har? |
Edited by - Joda on 2011/01/27 14:55:07 |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 14:58:16
|
Så här skriver de om "Parallell operation"
quote: The parallell mode works mono. It serves thereto, to be able to connect lower impedances (down to 2 ohm) as in normal operation without thereby overloading the power amplifier. For this you move the mode toggle switch to the "PARALLELL" position. In parallell operation you may only connect the signal to the input CH-1. The device amplifies the input signal in both channels and puts it out jointly via the outputs "CH-1" and "CH-2". Then you connect the two positive "+" speaker connections together and the two negative "-" speaker together. The you can connect, to the device, one or more speakers.
Har en känsla av att det är översatt från tyska. Har lite svårt att hänga med på slutet med plus och minus..
quote: *edit* Står det något om vilka skyddskretsar den har?
Står så här: quote: Protection circuits Current limit with short circuit, DC voltage fault, fuse for supply voltage, limiter, temperature, mains power transients
|
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2011/01/27 15:01:21 |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/01/28 : 09:25:28
|
jag har ingen erfarenhet av steget i fråga men har laborerat en hel del med många olika slutsteg. Störst ljudmässiga vinst får du om du kan koppla dig förbi det passiva filtret i högtalaren och istället kör en slutstegskanal till respektive element och delar rasket aktivt. Detta förutsätter dock at tdu i ditt aktiva filter kan få fram liknande eller bättre överföringsfunktion (frekvens/fas-gång) som det passiva filtret för att integreringen mellan elementen skall bli bra. Detta är speciellt viktigt i det känsliga mellanregistret.
Om du delar av aktivit innan slutstegen vid tex 300Hz så kommer ungefär halva musiksignalens energi vid "vanlig musik" gå till respektive slutsteg vilket faktiskt innebär att du bara är i behov av runt en fjärdel av effekten. Eller om du vänder på det dina 150W skulle normalt motsvara 600W Dessutom slipper du undermåliga passiva komponenter i signalvägen till högtalarna. Det är lite mer pill innan du fått rätt på det men slutresultatet kan bli förbluffande bra.
Är du bara ute efter att få mer effekt så fungerar bryggning men se då till att inte högtalaren blir en för besvärlig last.
Att bara köra biwiring alt bi-amping utan aktivt filter ger enligt mig oerhört lite eller inget alls. Biwiring ger fördelen att du kan matcha rätt kabel till rätt element om du är känslig för sådant och biamping gör att du även kan matcha slutsteget. Väljer du däremot identiska slutsteg och kablar blir vinsterna minimala om det inte nu råkar vara så att slutsteget från början är undermåligt att driva högtalarna korrekt. En fördel till här är att om du spelar för starkt i tex basen så att förstärken klipper så skonar du diskanten.
Detta är bara mina åsikter men helt klart ger fler slutsteg helt andra möjligheter att prova sig fram vad som passar en själv. Väljer du sedan att köra olika kanaler till olika element kan du med fördel själv anpassa förstärkningen sinsemellan så at tdet passar din smalk och din miljö. Vill du ha mer elelr mindre bas går det att ordna snabbt genom att vrida på ratten. Detta är på inget sett skadligt för varken högtalare eller slutsteg.
Lycka till! |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/01/28 : 09:52:44
|
quote: Väljer du sedan att köra olika kanaler till olika element kan du med fördel själv anpassa förstärkningen sinsemellan så att det passar din smak och din miljö. Vill du ha mer eller mindre bas går det att ordna snabbt genom att vrida på ratten. Detta är på inget sett skadligt för varken högtalare eller slutsteg.
Jag antar att det var detta som var avsikten, att stegen är så billiga/prisvärda gör nog att man kan få en del idéer. |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/01/28 : 10:20:47
|
Då faller ju iofs alt Bryggade slutsteg bort så om behovet främst är att kunna spela starkare så är ju det synd. Bäst ur både ljudkvalité och ljudtryckshänseende är annars som jag sade, bi-amping med aktiva filter (och rumskorrigering:))
Att bara köpa ytterligare ett likadant slutsteg och låta alla bli matade med likadan full insignal för att sedan koppla respektive slutsteg till diskant eller bas via passiva filter ger dig på pappret mer effekt men i verkligheten blir det inte så om dina högtalares belastning inte är en enormt tung last.
Låt säga att dina högtalare har en hyffsat jämn impedansnivå runt 4ohm och att din förstärkare är stabil i detta läge. Separerar du då bas och diskant kommer det innebära att impedansen kommer gå upp i passbandet (det område som filtret skär bort) och lika mycket effekt kommer utvecklas i högtalaren vid ett visst läge på volympotten. Dessutom får man inte glömma att en förstärkare är en spänningskälla. Dvs vid ett givet läge på volymen och en viss insignal kommer den lämna en viss utspänning. lasten kommer sedan avgöra hur mycket effekt som utvecklas. Din förstärkare kommer alltså troligen klippa vid samma nivå som tidigare under förutsättning att den kan lämna en ok spännings/effekt kub vilket de flesta förstärkare kan i området mellan 4-8ohm.
Du kommer givetvis ha fördelen att du kan variera volymen själv men ljudtrycksmässigt vinner du inget och troligen inget för ljudkvalitén heller då högtalaren ständigt kommer bli matad med samma signal som de fått om du bara ägt ett slutsteg. |
Edited by - mangs on 2011/01/28 11:01:33 |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2011/01/28 : 11:04:25
|
bryggkoppling kan ge en minskning av distortion pga utsläckning också. Vet dock inte om det är nåt som är märkbart i detta fall. |
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2011/01/28 : 12:08:56
|
Halveras inte stegets dämpfaktor när man bryggkopplar ? |
|
|
Lovan
Member