HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 nytt försök till hifi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

omar
Member

100 Posts

Posted - 2011/01/25 :  17:39:10  Show Profile Send omar a Private Message
Hallå, tänkte göra ett nytt försök att få en bra anläggning. Efter att ha blivit lurad av reklam och annat löst folk man känner. Så tänkte jag fråga här på forumet.

Jag lyssnar inte på jätte mycket musik utan det kommer att bli främst till film och xbox360.
När jag lyssnar på musik så använder jag ofta datorn, och då i .flac format.

Min fråga är var ska jag börja någonstans?
Högtalare: sat, golv, surround?

jag har en gammal Yamaha rx 450 har jag någon nytta av den?

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/01/25 :  18:16:25  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Oj. Frågan känns lite som "hur långt är ett snöre?".

När du säger film, menar du då att du vill köra multikanal, eller är det traditionell stereo du är ute efter?

Vad har du för budget?

Min spontana tanke är
1) satsa på ett par bra högtalare att koppla till din yamma. Använd befintliga högtalare (finns?) som sateliter.
2) Köp en subbas, med tanke på film och spel.
3) Uppgradera på förstärkarsidan.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/01/25 :  18:17:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Du skall börja genom att gå på Sheratonmässan som kommer om någon vecka så du får en uppfattning om vad du tycker om. Sedan sätter du upp en budget och börjar leta.
Köp inget utan att ha lyssnat ordentligt. Läs Kokboken.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

omar
Member

100 Posts

Posted - 2011/01/25 :  19:31:24  Show Profile Send omar a Private Message
just nu kör jag stereo men det hade vart kul att kunna köra multikanal

äger Proson Conquest Sat 5010 MK2 men är inte jätte nöjd med dom.

budget ja du 5-6k för frontar får väl ta det lite pö om pö.
tänkte börja uppdatera vid löning vid feb och fortsätta köpa en pryl åt gången
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2011/01/25 :  20:04:51  Show Profile Send modernman a Private Message
Kolla www.blocket.se, www.tradera.seoch www.hifimagasinet.com någon gång om dagen så hittar du garanterat något prisvärt snart. Måste slå ett slag för beggatmarknaden!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/25 :  21:41:57  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
När du lyssnar på musik, vad brukar snurra då?

Hur stort rum har du?

Jag kommer antagligen inte kunna bidra med några förslag, men om de andra forumisterna vet lite om det här
så kanske högtalarförslagen träffar lite mer rätt för din smak och din bostad.

Jag tipsar också om att köpa begagnat. Ofta runt halva nypriset och pengarna tillbaka sen om du köpt
vettiga prylar.
Som "nybörjare" vet man ofta inte riktigt vad för sound man gillar.
Det man först blir kär i kanske inte håller i längden.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/01/25 :  22:20:58  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Beggat är kung!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

omar
Member

100 Posts

Posted - 2011/01/25 :  22:47:02  Show Profile Send omar a Private Message
jadu, jadu, lyssnar förr väldigt mycket på kent,hives, strokes,dylan, en del delta blues. men nu när jag inte har något bra att lyssna på(högtalare) så har jag slutat med det.

men när jag har besök är det alltid "radio musik" dvs det som spelas på voice etc.då uppskattas lite tryck.

hoppas det hjälper..

Angående begagnat det låter ju logiskt men alla märken och modeller känns ju som rena grekiskan.

lägenheten jag har är 60 vet inte riktigt hur stort vardagsrummet är men troligen 18 max 20

Edited by - omar on 2011/01/25 22:54:43
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/25 :  23:05:46  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Håll ögonen på den här tråden:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39125
Den är lång, du får hoppa till någon av de sista sidorna för att finna aktuella annonser.

B&W DM 601 S3, 604 S3 osv har jag fått för mig är rätt fina burkar som brukar dyka upp till rätt pris då och då.
(Fast egentligen vet jag inte riktigt vad som är rätt pris , men kolla nypriset, halva borde vara riktigt schysst)

Golvmodeller har självklart lite tyngre bas.

http://www.blocket.se/goteborg/B_W_Audio_Pro_hogtalare_31496801.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/orebro/B_w_dm604_s3_31155126.htm?ca=10&w=3

Var ett par träffar när jag sökte över hela landet med S3 som sökord.

Edited by - Mickel-mackel on 2011/01/25 23:07:25
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2011/01/26 :  07:59:44  Show Profile Send svanbo a Private Message
Vill även här slå ett slag för Canton -paketet, som jag tipsade om i "fynd" -tråden. Då får du ett par väldigt kompetenta golvare som, i mitt tycke, passar lika bra till "finlir" som party och med bra tryck (har 2x9 tums aktiva basar i varje låda). 9000 är ju en del över budget men på köpet får du då center- och surroundhögtalare SAMT 2 st subbar (frontarna är som sagt aktiva och kan därmed räknas som att de har inbyggda subbar).

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=2443

Funkar säkert med din Yamaha (det är en surroundförstärkare?) till att börja med, som du sen kan uppgradera efter hand (surroundförstärkare kan man få riktigt billigt bättre begagnade, alternativt köpa något slutsteg och hänga på om din förstärkare har pre-out).

Om du har datorn i samma rum rekommenderar jag dig att köpa ett schysst ljudkort (inbyggt eller usb) som har digital S/PDIF ut, som du sen kan koppla till förstärkaren med bra resultat. Har du den i ett annat rum rekommenderar jag dig att köpa någon mediaspelare typ squeezebox http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=20804 som du kan spela upp musik i trådlöst, som du sen kan koppla till förstärkaren, enligt uppgift med mycket gott resultat.

Lycka till och välkommen till en otroligt kul och spännande resa

Edit/halvt OT: Borde man inte kunna köpa en sån däringa "tablet-PC" d.v.s. IPad variant, som man kan köra spotify på, koppla denna till förstärkaren och ha som media/spotify spelare..? Det bästa vore ju om det fanns en docka till som hade digital ut (eller som man kan koppla ett usb-ljudkort till), som man även kan koppla ett trådlöst tangentbord till (samt koppla till tv:n). Då kan man sitta i soffan med tangentbordet i knät och lira spotify Nu är jag inne på grejer som mer hör hemma på andra forum, jag vet

Edited by - svanbo on 2011/01/26 08:05:24
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2011/01/28 :  21:30:46  Show Profile Send coldcut a Private Message
Hej!

Jag var i en liknande situation som dig för ett tag sedan; barn och annat gjorde att jag sålde min fin anläggning och började om pga av brist på lyssningstid och små klåfingriga händer.

Jag slår ett slag för Audio Pro Wigo 160, kostar 3600-3700, rätt stora golvhögtalare som funkar till det mesta, djuup bas och fina detaljer i musiken. Om du som jag sedan lyssnar mycket på spotify eller internetradio via datorn, kan jag rekommendera HRT Audiostreamer 2, en separat digitalomvandlare som du kopplar mellan datorns usb port och förstärkaren.

Gör otroligt stor förbättring för ljudet. Kostar ca 1800.

Summa summarum: 5500 kr och en helt ok budgetanläggning.

Senare kan satelliter och center kompletteras för ca 3500kr totalt. Sub behövs inte i mitt vardagsrum, i alla fall.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000