HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stor prisskillnad.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2011/01/26 :  13:51:18  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag hittade av en slump en butik i Europa som säljer högtalare (nya) vars pris ligger mycket lägre än i Sverige. Exempel: sverigepris: ca 110000kr. Pris utomlands inklusive moms: knappt 70000kr med frakt hit. Annat ex: sverige: 60000kr, utomlands med frakt hit: 45000kr.
En del produkter ligger jämförbart med här, men det mesta klart billigare och det är ju inte svårt att få hit grejerna heller. Enda kruxet är att betalning ska ske innan leverans men det är ofta frågan om stora välkända butiker. Så ut i Europa och fynda, med lite letande kan du göra klipp!

Edited by - Snutten on 2011/01/26 13:52:00

Mats h
Member

561 Posts

Posted - 2011/01/26 :  15:27:32  Show Profile Send Mats h a Private Message
Enda kruxet??? Tycker nog att det finns ganska många när det rör sig om större belopp. En pryl för någon hundralapp kanske man kan överleva, men ett skadat element eller.... kan bli ganska dyrt o framför allt jobbigt att lösa!

Rega P9/Linn Majik CD/Musical Fidelity M3 Nu-Vista/Respons Grand
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/01/26 :  19:30:38  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Man slipper väl momsen på vissa ställen, eller?
Som Mats skriver känns det lite ovisst med affärer med okända/långväga handlare. Vilket bemötande kommer man att få vid eventuell reklamation? Transportskador?

Själv är jag av uppfattningen att man givetvis inte ska gynna ocker, men absolut seriösa svenska handlare. Vill vi döda marknaden i Sverige? Jag vill kunna se och höra prylen jag ska köpa innan affären är klar. Några kronor tycker jag den förmånen är värd.

Sedan kanske man är för snäll (dum). Jag skulle aldrig kunna gå in till den lokale handlaren (exempelvis den med ett namn som slutar med -punkten), för information, provlyssning, hemlån, för att sedan beställa prylen på internet och spara några hundra.

edit: såg just att du skrev att det var inkl moms.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Edited by - miaber on 2011/01/26 19:31:31
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2011/01/26 :  19:47:17  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Moms är olika % i olika länder. I Sverige ligger vi i topp med 25%, Jag tror England har 17%, Tyskland 19%.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2011/01/26 :  21:16:08  Show Profile Send Snutten a Private Message
Självklart ska vi köpa grejer i Sverige också, det finns mycket som har bra priser även här. Men om du skulle köpa något för säg 100000kr och fick veta att de fanns samma sak för 70000 via utlandet? Är det då fel av mig som konsument att köpa utomlands?
Observera att de exempel jag gav i mitt första inlägg var de extremaste fallen, det finns grejer som kostar nästan exakt samma i Sverige, dvs ingen skillnad mot utomlands.

Edited by - Snutten on 2011/01/26 21:22:11
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2011/01/26 :  21:22:00  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Självklart ska vi köpa grejer i Sverige också, det finns mycket som har bra priser även här. Men om du skulle köpa något för säg 100000kr och fick veta att de fanns samma sak för 70000 via utlandet? Är det då fel av mig som konsument att köpa utomlands?

Nej, det är ditt val, sedan är det hur man värderar garantier, support, mm.

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2011/01/26 :  21:24:41  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag vet att detta är ett känsligt ämne, men som handlare skulle jag fråga mig hur detta kommer påverka min verksamhet och vad det beror på. Jag menar INTE att handlare i Sverige har ockerpriser. Dessutom kan jag tillägga att jag aldrig skulle utnyttja en handlare genom massa lyssnande osv och sen köpa av någon annan! Sådant beteende fungerar inte i längden.

Edited by - Snutten on 2011/01/26 21:32:50
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/01/26 :  21:36:05  Show Profile Send huzze a Private Message
Frågan har varit uppe förr. Sverige är en liten marknad och det gör säkert att vissa inköpspriser blir högre pga lägre antal i inköp. Små sändningar höjer den procentuella frakten och vips så blev det dyrare i Sverige.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2011/01/26 :  21:40:18  Show Profile Send Snutten a Private Message
huzze: jo visst är det kanske så. Det jag märkt är att de grejerna med riktigt högt pris har störst skillnader, så det verkar stämma med din logik.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2011/01/26 :  22:29:26  Show Profile Send Figge a Private Message
Frakten är inte den stora kostnaden, inte om generalagenten kan utnyttja tillverkarens oftast betydligt bättre fraktavtal.
Istället för att bedriva någon form av skyttegarvstaktik, så tar vi ett exempel i från verkligheten.
Ett par Focal 1028 BE ui Holland 45900:- och 61000:- i .
Antingen ett väldigt dåligt fraktavtal eller betydligt mindre volymer.
Skillnaden på 15100:- gör ju ändock att jag funderar på varför.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2011/01/26 :  22:45:55  Show Profile Send Figge a Private Message
Vi tar ett exempel till medans vi är igång.
Tannoy Glenair 44500:- i Holland och 65000:- i Sverige.
Mycket frakt för 20000:-.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2011/01/27 :  00:48:59  Show Profile Send Snutten a Private Message
Dock är momsen lägre i tex Holland.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/01/27 :  01:08:41  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Advance Acoustic är billigast i Sverige av alla länder i hela EU... :)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2011/01/27 :  06:55:01  Show Profile Send Kmj a Private Message
Datorkomponenter ligger oftare på liknande eller t.om. billigare i Sverige än Europa så det är inte så att det är dyrare i Sverige över lag.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2011/01/27 :  08:42:36  Show Profile Send svanbo a Private Message
Om man har möjlighet att spara 40 000 kr (som i första exemplet i tråden) - då tycker jag ingen ska kasta sten eller sura över att man beställer utomlands - det är faktiskt väldigt mycket pengar för de flesta av oss. Det är ju en bättre begagnad bil eller en bättre begagnad hifi-anläggning
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2011/01/27 :  09:10:46  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Man kan ju också ta upp saken till diskussion med sin lokala handlare, antingen blir man övertygad om att skillnaden är motiverad, och gör ett val därifrån, eller så blir man det inte, och då kan man ju också välja.
- Jag tror att det är mycket svårt att generellt förklara dessa fenomen, jag skulle dock vara mer orolig om det var exakt samma prisbild överallt.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/01/28 :  11:11:21  Show Profile Send mangs a Private Message
Sedan kanske vi skall ha i åtanke att just nu är kronan historiskt stark mot både Euro och Dollar. Vi som konsumenter kan ju nyttja detta men butiker och återförsäljare har ju troligtvis köpt på sig lager med dyrare Dollar/Euro-kurs och kan inte sänka priset och samtidigt behålla sina marginaler. Man kan resonera på olika sätt i ärendet och hur man resonera är till syvende och sist upp till en själv. har man en bra relation till en Hifi-handlare kan det ju klart vara värt att bevar den men om man som jag köper en del begagnat är det ju kul att kunna få en identisk helt ny likadan vara till samma eller till och med lägre pris från utlandet.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/01/28 :  19:31:37  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Jag ämnar att för första gången i mitt högtalarliv, beställa element från Amerikat. Det blir ett par Silver flute basar. Det ska bli roligt att få prova detta spännande element, då de har mycket bra fabrikantsdata. Elementen är enligt uppgift ett i grunden Usa konstruerat element, men som tillverkas i Kina. Därav det låga priset, kan man förmoda.
Om jag fattar det här med Dollar respektive Svensk krona rätt, kostar inte dessa mycket mer än vad super billighetsmärkena kostar här i Sverige. De skall i första hand utprovas till en (halv Carlsson) modell, som jag söker ett billigt men bra elementalternativ till.

Sen får vi se hur totalkostnaden blir med frakt och allt.

Eriksson.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2011/01/28 :  23:11:29  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag kan ge ett belysande exempel. Jag känner en väldigt duktig cykelmek. Han har butik i stockholm. För honom var det billigare att handla av en engelsk internethandlare, än att köpa av shimano nordic, generalagent i Sverige. Det var då inklusive 17% moms. DET får mig att förstå att driva småföretag i Sverige, när det gäller utländska delar med svenska generalagenter är knepigt.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2011/01/29 :  01:38:33  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
Jag hittade av en slump en butik i Europa som säljer högtalare (nya) vars pris ligger mycket lägre än i Sverige. Exempel: sverigepris: ca 110000kr. Pris utomlands inklusive moms: knappt 70000kr med frakt hit. Annat ex: sverige: 60000kr, utomlands med frakt hit: 45000kr.
En del produkter ligger jämförbart med här, men det mesta klart billigare och det är ju inte svårt att få hit grejerna heller. Enda kruxet är att betalning ska ske innan leverans men det är ofta frågan om stora välkända butiker. Så ut i Europa och fynda, med lite letande kan du göra klipp!

Snutten kan du skicka länken till butiken som hade 70k högtalarna? Vill du inte lämna ut det i tråden så kan du skicka ett PM.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2011/01/29 :  12:39:28  Show Profile Send Snutten a Private Message
PM skickat.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000