Author |
Topic |
|
Staffan
Member
714 Posts |
Posted - 2011/01/24 : 19:36:23
|
Hur viktigt är det att spara? Var gör ni av det? Känns som det alltid är ivägen. Helt underbart att ha ibland. Ska man behöva bygga ut? Tips?
|
Edited by - Staffan on 2011/01/24 19:37:27 |
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2011/01/24 : 20:02:11
|
Jag brukar försöka spara emballaget tills garantin gått ut. Efter det sparar jag lådan och använder som förvaringslåda på vinden. Då har man ju nytta av den, men kan ändå skicka i lådan vid ev försäljning, men då får man tyvärr fixa till inneremballaget. Men det är ett pris jag hellre betalar än att ha hela huset fullt av tomlådor. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
optimus
Member
398 Posts |
Posted - 2011/01/24 : 20:15:25
|
Har vikt ihop mina. Frigoliten tog lite mindre plats utan lådorna men har man frigolit som är lika stora som lådorna (i stort sett) är det lite svårare... |
|
|
PärR
Member
212 Posts |
Posted - 2011/01/24 : 20:15:56
|
Intressant fråga Staffan.
Min uppfattning är att man alltid tjänar på att spara originalemballage. Om inte annat om man säljer en produkt till någon i en annan världsdel och frakten är lång. Originalemballage är oftast en garanti för att produkten kommer fram oskadad. Gäller givetvis omvänt också, dvs om man köper. Avsaknad av originalemballage kan nog ibland också vara ett tecken på att produkten har haft många ägare och emballaget har försvunnit på vägen..
Originalemballage är dessutom ganska dyra att köpa i efterhand (vilket oftast går att göra) vilket möjligen kan påverka ett 2:a handsvärde på produkten. Kanske marginellt i vissa fall, men ändock.
Håller med om att det ibland kan vara tricky med förvaringsutrymme som man egentligen vill ha /behöver till annat. Jag har ett par Wilson högtalare som levereras i 3 mkt STORA träkistor. Väldigt skrymmande, men skulle aldrig drömma om att kasta dessa för att ta ett exempel. Har såklart även sparat emballagen till övriga delar i set-up:en
/Pärr |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/01/24 : 20:54:46
|
Har kvar kartongerna till mina apparater. Har även musikinstrument (elpiano & synt) som är lättare att hantera vid t ex flytt i sina kartonger. De är bra då de rymmer många hifi-kartonger.
Sen har jag inte plats i mitt förråd, så kartongerna står i en polares förråd. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/01/24 : 22:14:19
|
Jag skulle säga att det beror på typ av produkt och prisklass..
Till alla dyrare elektronikprylar och högtalare så spar jag alla kartonger och liknande. Precis som PärR sa så är det lite av en garanti.. Men på billigare prylar, eller oömma så spar jag ej emballage.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2011/01/25 : 20:09:36
|
Till elektroniken har jag originalemallage men till högtalarna var det inget emballage med så där har jag inget. Jag har dock inte köpt något av det begagagnat utan i affär men fick inget emballage så det vore ju svårt. Har alla emballage i förrådet.mvhKristofer |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 13:15:11
|
"Sen har jag inte plats i mitt förråd, så kartongerna står i en polares förråd."
Det var ju en bra polare det. Såna skall man var rädd om.MvhKristofer |
|
|
Staffan
Member
714 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 14:34:34
|
Mina lådor som jag fick idag är 217 cm x 55 cm x 55 cm. Man kanske kan använda dom som basfällor?
|
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2011/01/28 : 09:12:34
|
Jag resonerar nog lite som Runestone. Dvs. spara de lite dyrare investeringarnas kartonger/emballage. Har tex högtalarkartonger av garderobsize som tar upp halva sidvinden till sambons förtret.
Slänger gör jag däremot tex sådant som barnens phlips-phlops-dvd från netonnet levererades i.
När min scd-1 skulle till huvudstaden för lite service saknades originallåda. Man skickar inte 30kg cd utan ordentligt skydd. Köpte en skiva OSB och snickrade en egen låda anpassad för halvpall så speditörerna slapp bryta rygg. Skruvat och limmat samt ordentligt ombonat invärtes för tuffa tag. Locket, som fästes på plats med 8 skruv, syns inte på bilden dock.
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2011/01/28 : 10:56:55
|
Jag har sparat alla embalage så halva mitt förråd är fullt av kartonger. Dels är de bra att ha reservrör i och så är de nödvändiga om man någon gång i framtiden skulle behöva transportera komponenterna.
Det var en riktigt robust låda du byggt Rannis! |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/01/28 : 11:00:19
|
DIY rules !!!!
Det blir inga kartonger kvar att fundera över.
Sparade lådor har ett visst egenvärde. Är kvittot borta så känns ändå prylarna rätt säkra (ostulna) om lådor och instruktionsböcker finns. Knarkarna brukar sällan bryta sig in i källarförrådet också, för att komma över kartongerna.
Sen kan det ju vara lite charmigt att som köpare av en äldre pryl faktiskt få med originalemballage. Det kan t.o.m värderas upp lite, i vissa fall.
Tänk vad coolt det hade varit om originalemballaget varit med till mina OA-116 när jag köpte dom ... Dom skulle jag aldrig i livet gjort mig av med.
Det var som en gammal -60tals bil jag köpte. Då följde bilhallens försäljningsmaterial för bilen med, alltså en fin broschyr som framhöll hur förträfflig bilen var och alla moderna innovationer på modellen. |
Edited by - Mickel-mackel on 2011/01/28 11:46:07 |
|
|
Staffan
Member
714 Posts |
Posted - 2011/01/28 : 11:25:12
|
Rannagarden,det där är en bra ide'. Det är ju eventuella transporter för reparation som kan kännas olustigt om man saknar emballage men med en sådan låda lär det kännas tryggt
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2011/01/29 : 16:24:00
|
Eller för att klargöra varför jag inte har något emballage till högtalarna är att de hämtats utan emballage från tillverkaren.Så konstigare än så är det inte.mvhKristofer |
|
|
|
Topic |
|