Author |
Topic |
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/01/25 : 12:22:28
|
Det verkar som alla andra former av horn får rätt mycket uppmärksamhet förutom den här särlingen så varför inte ha en tråd där vi kan prata om horn för mellanbas?
Även om vi kan spruta idéer på alla plan så tänkte jag dra upp lite riktlinjer för att göra det intressant för mig och mina specifika behov.
10" element verkar vara en bra storlek så vi håller fokusen primärt på 10" även om andra idéer är välkomna de med.
Övre delningsfrekvens ca. 300Hz. Nedre frekvens, så djupt vi kan utan att tumma på kvalitet.
Branthet på filter: Jag skulle tro att det får bli hyfsat brant delning uppåt, 18 eller kanske tom 24dB/oktav?
För min del så ska det paras ihop med en elektrostat framöver.
Förhoppningsvis finns det fler som tycker att en sån här variant kan vara intressant?
Alla medel tillåtna, FLH eller TH är väl mina egna tankar så här i början?
Så, vad skulle ni hitta på?
Förhoppningsvis kan tråden bli en idébank samt kanske ett ställe att utbyta mer genomtänkta byggförslag?
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/01/25 : 13:06:08
|
quote: För min del så ska det paras ihop med en elektrostat framöver.
Prova du, men jag vill höja ett varnande finger för jag tror inte det finns några elektrostater som hänger med midbas med horn. Jag tror du får en stor dynamisk mismatch.
När jag nu har det sagt så tycker jag att Time´s Edgarhorn kan vara värda att kolla på. Med 15" tror jag iofs. Längst ner i stapeln här:
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2011/01/25 13:06:47 |
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/01/25 : 13:22:49
|
Jadu Bernt, du upphör aldrig att förvåna mig? Det var första gången jag hört någon säga att panelen kanske inte hänger med? Det brukar i regel vara tvärt om... Själva tanken med horn är ju för att få en bas som hänger med panelerna?
Jag gillar tanken på 15" basar men är rädd att det blir för stort? Det ska ju spelas inomhus? Ska se om jag kan hitta Time's byggen och ta en titt. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/01/25 : 13:48:41
|
quote: Jadu Bernt, du upphör aldrig att förvåna mig? Det var första gången jag hört någon säga att panelen kanske inte hänger med? Det brukar i regel vara tvärt om... Själva tanken med horn är ju för att få en bas som hänger med panelerna?
Pratar vi förbi varandra kanske? Vad gäller dynamik så är min erfarenhet med elektrostater det jag skrev och där tror jag att jag har hyfsat medhåll från de flesta som testat. Upplösning och ljudbild är en annan historia, det är elektrostaternas hemmaplan.
Times anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33512 (Det här är anläggningen som förorsakade hornfrossan som har varit på hififorum sedan reportaget publicerades) |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2011/01/25 13:53:25 |
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/01/25 : 15:25:13
|
Ah, ja... vi pratar nog lite förbi varandra. Jag behövde bara tänka efter lite... Det stämmer nog precis som du säger att hornen har dynamik i en helt annan dimension. Däremot har jag upplevt paneler som rappa och som du säger, bra upplösning. Törs man hoppas på en intressant kombo? Lite av det bästa från två världar? Det verkar svårt att hitta information om Edgarhorn system 80?
Å andra sidan, den dagen då panelerna är klara så kanske man kan köra en provlyssning mot redan färdiga edgarhorn? |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7965 Posts |
Posted - 2011/01/25 : 15:41:11
|
Om man bara ska spela upp till 300Hz tror jag det kan vara vits att välja större element än 10". Större element ger kortare horn. En grej som jag funderat mycket på är att porta bakkammaren för att trycka ner frekvensgången en bit, det går att simulera sådana konstruktioner i Hornresp men det krävs lite meck innan det börjar likna nåt. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/01/25 : 16:19:45
|
Det känns inte klockrent att köra horn till elektrostater. Jag testade under en längre tid att köra Klipshorns underdel med både ESL-63 och ML CLS-2.
Svårt att hitta ngn riktig homogenitet.
Det som däremot gav kanonresultat var Petit Onken med Altec 414. Samma karaktär som ESL. Men av ngn anledning funkar Onken också till midhorn.
Både elektrostater och horn har "snabbhet" men på olika sätt.
Har du någon form av basdel? Detta behövs om du ska köra Edgars horn, då dessa bara kan användas ner till 100Hz.
Är det inte så att du tänker på bashorn som går upp till 300Hz. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2011/01/25 16:20:52 |
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/01/25 : 16:43:22
|
Fuling> Hade inte tänkt på det så? Jag älskar tanken på 15" element men var lite orolig att det skulle vara för mycket? Att köra med 10" har inget eget värde i sig själv, det var bara något godtyckligt från min sida. Något jag gissade skulle kunna funka...
reVintage> Kanonbra att höra från en med erfarenhet av tillämpningen. :) Jag kanske får titta lite extra på Petit Onken också?
Lite spridda tankar... Jag gissar att panelerna kommer att kunna delas runt 300Hz, det kan ju diffa lite men nånstans i de krokarna. Jag tänkte FLH för att få endast "en ljudkälla" och på så vis slippa problem med akustisk utsläckning vilket man kan råka ut för med portade lösningar. (Eller BLH också antar jag?) Om man kan spela hela vägen ned med endast en bas så vore det kanon. Delar man tillräckligt lågt så kanske man skulle kunna använda en centerbas för djupbasen?
Tråden är för att bolla idéer som kan leda till en produkt längre fram. Mitt viktigaste mål är en ljudmässig matchning mellan panelerna och basen. Superdjup bas är inte helt nödvändigt i första stadiet och man kan ju alltid plussa på med en subba om det skulle knipa. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2011/01/25 : 19:21:28
|
Det där men anpassningar är svårt. Personligen tycker jag att elektrostater kan låta lite väl vackert ( har själv ägt ESL-63 och Beveridge 5, och lyssnat mycket på Audiostatic, Accustat och ML) så jag föredrar bra horn, inte vilka horn som helst. De flesta horn låter ganska illa och en väldigt stor del beror på anpassningar mellan de olika registren. Filter är extremt svårt att konstruera, och tillräckligt bra passiva filter är mycket svårt. De digitala filtren har däremot en större chans att snabbt utvärdera olika alternativ och inte minst olika tidsfördröjningar av de olika registren individuellt. Att optimera digitala filter är inte heller lätt men det är i vart fall mycket enklare att mäta och testa. Så mina tidigare kunskaper om optimeringar är som bortblåsta efter mina tester. Tidigare hade jag också tyckt att horn inte går så enkelt att kombinera med elektrostater, idag har jag ingen som helst aning hur bra det kan bli. Man måste prova helt enkelt. Det jag däremot vet är att jag aldrig mer kommer köra passiva filter till mina högtalare. mvh/Harryup |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/01/25 : 20:32:59
|
Edgar går faktiskt ner till 80 Hz när jag mätte hos time. Dock är hornet på tok för litet och lider av ett något resonant beteende. Bra kompromiss, Ja. Akustiskt fulländat? Nej.
Ska du upp till 300 Hz med behållning är tyvärr ett ovikt frontladdat horn den enda rätta vägen. Räkna med en munarea på 1.3 m2 per horn och ca 130 cm längd. Satsa på en 15". t.ex. Precision Devices 15SB40.
Ju större element du har, desto kortare blir hornet i halsen. Mynningen förblir oförändrad.
Risken är att du slänger ut panelerna och skaffar midrangehorn och kompresonsdriver bara |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/01/25 : 21:23:57
|
quote: Edgar går faktiskt ner till 80 Hz när jag mätte hos time.
Då har time antagligen 80Hz varianten. Det har funnits en 100Hz också, men det var säkerligen en föregångare.
Edgar-hornet har ung. dessa dimensioner enl. vad jag hittat:
L 55-60cm At 520cm2 Am 2900cm2 Vrc 30-35dm3 Exponentiell utvidgning
Petter, stämmer detta ungefärligen med Times?
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Fuling
7965 Posts |
Posted - 2011/01/25 : 21:36:28
|
Edgars midbashorn måste vara en rejäl kompromiss storleksmässigt. Mina 140Hz "nästan-tractrix" är större. Vad jag förstått kan man ju lura ner frekvenskurvan genom att köra med relativt stor halsarea och en flack utvidgning av hornprofilen. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 00:18:26
|
Fler element förkortar också längden. Vill man komma över 300 Hz får man gå ner i elementstorlek och hornet blir längre.
Man måste väl integrera hornets avklingning uppåt i delningsfiltret också om filtret ska ligga där vid 300? |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
|
|
Frode
Member
152 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 00:31:41
|
quote: Då har time antagligen 80Hz varianten. Det har funnits en 100Hz också, men det var säkerligen en föregångare.
Edgar-hornet har ung. dessa dimensioner enl. vad jag hittat:
L 55-60cm At 520cm2 Am 2900cm2 Vrc 30-35dm3 Exponentiell utvidgning
Dette stemmer bra med den informasjonen jeg har funnet. Jeg tror at 80Hz hornet kom først og ble avløst av 100Hz hornet.
quote: Edgars midbashorn måste vara en rejäl kompromiss storleksmässigt. Mina 140Hz "nästan-tractrix" är större.
Jeg mener at det er et 1/8 horn.
Frode |
|
|
Fuling
7965 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 00:35:13
|
300Hz ska nog inte kräva så märkvärdiga element enligt min ringa uppfattning. Mina gamla midbashorn spelade rakt från strax över 100Hz upp till över 800Hz med JBL 2202H, som exempel, de nya spelar ca. 150-600Hz med billiga kinesiska åttor.
Har trådskaparen någon tanke på hur djupt hornen ska gå? |
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/01/26 : 15:17:08
|
Har börjat försöka bekanta mig på nytt med hornresp... Så, till frågan hur djupt? För att få ordentlig bas brukar jag uppleva att 40Hz är lagom. 20Hz är naturligtvis drömgränsen men jag har inte ens börjat tänka i de banorna. Från det jag sett så verkar det i det närmaste omöjligt att få ett horn som sträcker sig mellan 40-300Hz plus marginal för delning. 60-300Hz verkar svårt men kanske att någon duktig hornguru skulle kunna lösa det? 80-300Hz verkar inte så toksvårt, bör gå att lösa? Oavsett så har vi passerat min önskegräns på 40Hz och jag gissar att en subba blir nödvändig?
Högre än 80Hz går jag ogärna men jag är nog beredd att offra en del Hz i botten för att få ett horn som är mer möblerbart. Jag vet... dagens skämt... horn och möblerbart i samma mening. En låda med en höjd understigande 60cm skulle vara önskvärt då jag gärna skulle prova att ställa panelen ovanpå basen. (Bara för att se om det var något som skulle kunna funka?) Ett djup under 100cm skulle vara klart att föredra då jag inte ser det som troligt att jag kommer att få ett vardagsrum stort nog för riktigt stora djup.
Så, där har vi en önskelista. Jag vet inte vad man kan göra med den? Ett vertikalt horn i hörn eller mot en vägg kanske kan vara en lösning? Jag har dock inte tillräckligt bra koll på vid vilken frekvens det blir viktigt/oviktigt med hornets placering i förhållande till panelen?
Så här i efterskott... Jag ser Edgars "Show horn" dyka upp lite här och där i diskussioner, kanske något att titta närmare på? siffror som 50-500Hz låter för bra för att vara sant.
|
Edited by - markusA on 2011/01/26 15:21:41 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 15:16:15
|
quote: Jeg mener at det er et 1/8 horn
Hej Frode!
Har läst någonstans att Edgar dimensionerade bashornen för 1/6. |
|
|
Fuling
7965 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 15:57:55
|
5/16 tycker jag mig ha läst någonstans. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 16:21:37
|
Jag håller med Lasse, har också läst 1/6...men får vi reda på de exakta måtten är det ju bara att räkna ut |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 17:21:54
|
Jag har mer än en gång grubblat på ett par J-formade horn.
De går såklart att byggas mycket enklare än såhär. En 10 eller 8 tummare i toppen borde kunna funka finfint. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 17:30:50
|
En dålig verkningsgrad och troligtvis uselt ljud. Impulsresponsen ser riktigt dyster ut. Bygg en BR-låda istället.
|
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 20:00:13
|
Det här skulle väll kunna vara lagom
Perfekt med 5W rörande förstärkare
|
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 22:44:11
|
Mer sånt. :D Simuleringar och spåna idéer. Jag har simmar ett par "show horn" och de verkar helt ok. Tyvärr har jag ingen server att lägga upp bilder på. :/
|
|
|
Frode
Member
152 Posts |
Posted - 2011/01/27 : 23:42:01
|
quote: Hej Frode!
Har läst någonstans att Edgar dimensionerade bashornen för 1/6.
Show-hornet er 1/8. Senere har Edgar gått over til 3/16(eller 1/5,33). Noe sitat fra the man himself:
quote: The 3/16th mouth size is a design that I've been using now for several years, and only now are you guys figuring that out. The 1/4th mouth size is the optimum for a bass horn, but sometimes it's too big for people's listening rooms. A 1/8th mouth is too small if you can't place it right next to a boundary. So I thought, why not compromise with a mouth size in between like 3/16th. Bruce
The 80Hz horn has a 3/16th size mouth (18.5"x25")
There some unusual effects if you place the mouth directly on the floor, especially like my 100hz horn design. It is actually too short a bass horn, but if it is placed several inches above the floor the response looks like a normal 100hz horn should look like. But place the horn right on a concrete floor, the response turns into a nasty sounding resonant peak which is very close to Leach's resonant frequency.
Since I built the Showhorn in the late 80's, I've found that a mid bass horn with a flare frequency of 75-100Hz works best. The problem with a full range bass horn (50-500Hz) is that you are asking the horn to do too much.
The Showhorn was a compromise in size being a 1/8th size horn. The predecessor horn was a 1/4th size horn, but the size was huge. The bass was also better in the 1/4th size.
Frode |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/01/28 : 07:35:25
|
Bra källforskning Frode! |
Edited by - reVintage on 2011/01/28 09:34:32 |
|
|
Topic |
|