HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kameran snodd, dags att köpa nytt. G12 kanske?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2011/01/24 :  10:16:17  Show Profile Send Mickeman a Private Message  Reply
Ja att kameran snoddes ur min väska var ju inte så kul men lyckligtvis hade jag tömt den på bilder på morgonen och jag var inte oaktsam så försäkringsbolaget ersätter det mesta (lite självrisk men ingen värdeminskning). Kunde verkligen varit värre.


Kameran var en Canon G10 G11 som jag var jättenöjd med, är det G11 G12 som gäller nu eller vad mer för fina tips i segmentet avancerad-kompaktkamera 5000-7000 kr finns det?


Mvh Mikael

Edit: Blev lite fel på modellbeteckningarna. Menade att jag hade en G11 och funderar på en G12.

Think what's inside the box!

Edited by - Mickeman on 2011/01/24 11:49:40

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/01/24 :  11:28:09  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Kanske en Sony NEX-5? Då får du flexibilitet i att också kunna byta gluggar.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=622559

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2011/01/24 :  12:20:58  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Hade tveklöst satsat på en spegellös systemkamera som Sony NEX eller Olympus PEN. Den större sensorn ger förutom bättre bildkvalitet mycket större frihet i fotandet eftersom man kan påverka skärpedjupet. Möjlighet till att byta objektiv gör att man kan behålla även när man utvecklas som fotograf.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/01/24 :  16:46:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag kör med en G9 som varit med sedan Carson City sommaren 2008. Har aldrig varit så nöjd med något jag köpt.
Tycker att Canon-gränssnittet funkar bra och skulle, även om jag ser läckra kameror i samma segment, åter välja Canon om jag skulle göra ett val idag. Tycker dock att den nya modellen är lite klumpig även om man får den vridbara skärmen.

Edited by - soundbrigade on 2011/01/24 16:55:13
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2011/01/25 :  05:26:18  Show Profile Send forken a Private Message  Reply
Var själv i samma situation för ett tag sen då jag blev av med min G10. Skulle aldrig lagt några pengar på en avancerad kompaktkamera typ Four Thirds eller liknande. Har testat det mesta och i princip allt är skit. Sony NEX-5 som nämns här är inte bra.

Själv valde jag en S90 som ersättare för min G10. Gillar faktiskt S90 mer än vad jag gjorde G10, var rädd att jag skulle sakna optisk sökare och möjlighet att koppla på blixt fast inget jag tänker på nu.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2011/01/25 :  08:26:53  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Jag skulle aldrig överväga att köpa en kamera utan optisk sökare. De gånger jag då jag använt kameror med enbart LCD-display har jag känt mig oerhört begränsad. Ostadigheter på handen eftersom jag behöver hålla kameran en bit ifrån mig stället för att ha den intill ansiktet och att - även moderna - displayer syns dåligt i starkt ljus är ett par exempel på tillkortakommanden på kameror med enbart display som elimineras med en optisk sökare.

Så i detta avseende behöver du verkligen tänka efter hur du använder din kamer Mickeman.

/Jörgen G

PS
Kan inte segmentet så jag har inget konkret produktråd att ge /DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2011/01/25 08:48:01
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2011/01/25 :  13:03:39  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Canon G12 tycker jag är en trevlig kamera.

Dess prestanda svarar mot min 40D med vanlig EF-optik.L-optiken är ju ett kapitel för sig.

Klarar man sig med brännvidds omfånget är den minst lika bra som en DSLR med 10 Mpix ( APC format ) Bra blir det.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000