Author |
Topic |
Nibbler
Member
176 Posts |
Posted - 2011/01/15 : 15:41:12
|
Senare tillägg: I denna tråden kommer jag att berätta min hifi-historia, presentera min stereo + några av dom vintage komponenter jag samlat på mig. Även ett och annat skivtips kanske slinker med.
Välkomna! Ni står just nu i entren till ett litet hus byggt 1925 beläget någonstans utanför Mönsterås.
Vem är snabbast att välja väg? Vänster upp i trappen eller höger? Två stereos uppe och två nere.
|
Diskofil med audiofila tendenser. |
Edited by - Nibbler on 2011/02/13 16:03:38 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/01/15 : 15:45:31
|
Börja till höger |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2011/01/15 : 15:49:42
|
Båda samtidigt
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Nibbler
Member
176 Posts |
Posted - 2011/01/15 : 16:02:13
|
Okay huzze har talat! Då väljer jag att vi tar vardagsrummet! Inte i första hand hopsatt med finlir i tanke utan mer stampatakten och spela luftgitarr. Fast det blev ändå bättre än vad jag hade vågat hoppas på. Nåväl vi börjar med högtalarna.
Klipsch RF62II, historien om dessa startar med en Klipsch sub med väldigt kort livslängd på sådär en 2,5 timme! Någon kanske minns den tråden. För att göra mig av med detta monster till subbas som var omöjligt att integrera snyggt med frontsystemet den lilla tid den funkade och som dessutom var så stor så t.o.m. jag blev förskräckt, kläcktes en plan för att smörja upp generalagenten som vägrade svara på mail. Det lyckades tack och lov!!!
|
Edited by - Nibbler on 2011/01/15 16:06:03 |
|
|
Nibbler
Member
176 Posts |
Posted - 2011/01/15 : 16:04:44
|
Mace, jag vill minnas att du och jag har en del gemensamt när det kommer till förstärkeri! Nån som vill gissa???
Bilderna här nere blev lite gryniga, antar att ljuset inte var tillräckligt. |
|
|
Junepe
100.000-klubben
614 Posts |
Posted - 2011/01/15 : 16:17:52
|
Synd att det blev höger, jag försöker alltid välja Left Hand Path. Ska bli spännande att se vad som döljer sig på övre plan, kanske svavelluktande horn? ;)
|
|
|
Nibbler
Member
176 Posts |
Posted - 2011/01/15 : 16:24:54
|
Haha! Jag föredrar också Left hand path!
Väntar man sig horn blir man nog besviken även om jag faktiskt har ett par skumma hornhögtalare stående hemma hos mina föräldrar.
Däremot så luktar det en del svavel om högtalarna, men det har med min musiksmak att göra.
|
|
|
Nibbler
Member
176 Posts |
Posted - 2011/01/15 : 16:39:35
|
Medans ni gissar på förstärkarna i vardagsrummet så kan ju jag berätta lite om mig själv:
Är född 1978 och är uppväxt i Glömminge på Öland. Var fram till 12 års ålder helt ointresserad av musik, men så en dag 1990 såddes fröet som på bara några månader skulle växa till en besatthet. Min bäste väns pappa hade en tämligen rejäl skivsamling och faktiskt en ganska kul stereo (Sentec förstärkare, Dual skivspelare och ett par Sonab v-1 som väl med råge var den svagaste punkten i den anläggningen) Nåväl efter att ha rotat i hans skivsamling så hittade vi Black sabbath "sabbath bloody sabbath" och från den dagen var inget sig likt!
Jag blev omgående besatt av att hitta så mycket obskyr och ovanlig hårdrock och metal som möjligt. Min mentor blev Candlemass bassisten Leif Edling och hans fenomenala radioprogram BANG! Shadow gallery, Anvil, Cynic och Grave aaaah vilka tider det var framför stereon varje Torsdags? kväll. Även Diezel på SVT spelade viss roll. |
Edited by - Nibbler on 2011/01/15 16:50:56 |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2011/01/15 : 16:59:32
|
Måste ju välja höger, vågar inte utmana Entombed... |
|
|
Nibbler
Member
176 Posts |
Posted - 2011/01/15 : 20:17:54
|
Jag gillar att sova till musik, jag gör det varje kväll medans jag somnar in. Det kan vara progressiv rock och det kan vara black metal och allt där emellan. Om jag lyssnar på musik och lutar mig bakåt i soffan så kommer det ofelbart leda till att jag lägger mig ner och somnar. Vad har nu detta med min anläggning att göra undrar ni? Jo skivspelaren! För nått år sedan ville jag lyssna lite på Running wild, inte Judas priest låten utan det tyska bandet ni vet. Självklart somnar jag... 3 dygn senare börjar skivspelaren att låta konstigt... en Audio technica pick-up kan göra ganska stor skada om den bara får hålla på ett tag. Så jag köpte en sån här:
En Thorens TD240 in ljust trä, kostade lite extra jämfört med svart men det tycker jag det är värt. Dessutom helautomatisk så man kan somna utan att ovan nämnde missöde upprepar sig.
På skivtallriken ligger: Realm builder - summon the stone throwers. 400 ex pressade på grön vinyl.
|
Edited by - Nibbler on 2011/01/15 20:20:33 |
|
|
millenniumking
Member
985 Posts |
Posted - 2011/01/15 : 20:34:34
|
Bra musiksmak verkar du ha! Jag äger själv ett av de övriga 399 pressade exemplaren av Realmbuilder plattan. Ruskigt bra skiva! |
|
|
Nibbler
Member
176 Posts |
Posted - 2011/01/15 : 20:45:26
|
Den plattan är udda, första gången jag spelade den tänkte jag vad i hela piiip är detta. Men sen pratade jag alvar med I hate snubbarna som släppt plattan och dom insisterade på att jag skulle ge den fler chanser och nu börjar den landa. Ett par gånger till så sitter den kanske. Var det likadant för dig? |
|
|
millenniumking
Member
985 Posts |
Posted - 2011/01/15 : 20:57:42
|
För mig fastnade nog plattan redan vid första genomlyssningen. Men jag kan helt klart förstå att det kan ta en tid att se tjusningen i den sortens hårdrock. Rätt udda låter det ju! Jag är rätt insnöad på just den typen av klassisk underground hårdrock från USA, t.ex. genom band som Manilla Road, Cirith Ungol och Brocas Helm, så jag är nog van med att det ska låta lite udda direkt från start. Jag tycker du ska ta Peter och I Hate på orden och ge den många genomlyssningar! |
|
|
Nibbler
Member
176 Posts |
Posted - 2011/01/15 : 21:20:32
|
Nu blir jag rejält exalterad, dom tre banden du nämner är alla GUDAR!!! Ska du se Brocas helm i Stockholm?
Gillar du dom tre så kan jag tipsa om: Atlantean kodex, Isen torr, Lordian guard, Raven black night, Sinister realm, Stygian shore, Thunder rider, Tyrant (US) och While heaven wept. |
|
|
millenniumking
Member
985 Posts |
Posted - 2011/01/16 : 09:06:52
|
Tyrant, Atlantean Kodex och Isen Torr har jag koll på, men de övriga ska jag ta och kolla upp. Tack för tipsen! Ang. Brocas Helm i Stockholm... av en ren tillfällighet är jag nere i Stockholm helgen de spelar men flyger hem till norr 2 timmar innan de börjar lira. Det var lite surt när jag upptäckte det! |
|
|
Nibbler
Member
176 Posts |
Posted - 2011/01/16 : 12:00:07
|
Surt! Själv ska jag se dom i Tyskland i vår så det får vara för min del, har dessutom sett dom tidigare. Tight och välspelat:nej, Underhållande. JA!
Medans jag är igång så tar vi väl förstärkarna och det digitala då:
Försteg: Quad 33 Slutsteg Quad 303S (Båda tillverkade 1973) DAC: Cambridge audio dacmagic. RIAA/ Hörlursförstärkare: Thorens VPA-970
När jag köpte Quadarna så var det uppenbart att dom behövde lite kärlek. Sprak, humm och brumm i överflöd men exteriört i perfekt skick. Jag sökte runt lite på internet och hittade dada-electronics. Deras gör det själv kit införskaffades.
33'ans uppdatering flöt på perfekt, nätdelens spänning höjdes från 12 volt till 16 för att få förstärkaren stabilare. Några dioder och resistanser byttes därför i nätdelen, en del komponeneter togs bort och alla kondensatorer byttes.
Förstärkarkorten fick sin känslighet sänkt för att klara digitala signalkällor. Detta innebar byte av ett gäng resistanser, detta ska dessutom ha förbättrat signal/brus förhållandet med 8db. Alla kondensatorer byttes och kassettbands och riaa kretskorten moddades också för att klara den högre spänningen. Motstånden byttes mot 1% metal motstånd och original kondensatorerna mot Nichicon kondensatorer. Dessa modifieringar ska dessutom förbättrat fas och basresponsen.
|
Edited by - Nibbler on 2011/01/16 12:35:30 |
|
|
Nibbler
Member
176 Posts |
Posted - 2011/01/16 : 12:20:17
|
När 303'an skulle uppdateras så gick det snett. Alla nya komponenter kom på plats smärtfritt, alla kondensatorer byttes mot Nichicon , en del intern kablage byttes och alla trimpottar och även några resistanser byttes. Slog på strömmen och kalibrerade förstärkaren, sen skulle man vänta ett par timmar tills förstärkaren blev varm för att sen göra en slutlig kalibrering. Då var alla värden helt åt fanders. Dada-electronics konstaktades och dom sa att ett par olika transistorer var misstänkta. Då tänkte jag att det inte är någon ide att snåla så jag beställde ett helt nytt uppdaterat nätdelskort och bytte den andra misstänkta transistorn. Allt funkar nu perfekt och ljudet är sååååå mycket trevligare än innan.
Medans uppdateringen pågick så användes en TAngent Amp-50 förstärkare för 1500 kronor, skillnaden när jag kopplade in Quadarna var som att dra upp en rullgardin och släppa in ljuset!
P.g.a. Quad 303's märkliga jordning så brummar det lite svagt. Men det finns botemedel mot detta också vilket får bli ett senare projekt.
Dada-electronic får mina fullkomliga rekomendationer, mycket bra support och snabb leverans! |
Edited by - Nibbler on 2011/01/16 12:34:41 |
|
|
Nibbler
Member
176 Posts |
Posted - 2011/01/16 : 12:31:24
|
Innan vi lämnar vardagsrummet så postar jag en översiktsbild:
Till vänster i Ikea hyllan: JVC stereovideo och en riktigt frän National Panasonic 612 kassettdeck. Till höger: digitalbox som är kopplad till Dacmagicen, en Panasonic DMR EX87 DVD/Hårddisk och en NAD 4020A tuner. Tv'n får hänga med tills den är slut.
Digitalboxen in i dacmagicen var ett rejält lyft. DVD/Hårdisken funkar inte ihop med Dacmagicen när man spelar DVD utan bara på cd-skivor, vilket ju är synd. Denna anläggning används mest till TV och film, jag spelar dock en hel del vinyl men väldigt lite CD. |
|
|
Nibbler
Member
176 Posts |
Posted - 2011/01/16 : 17:00:06
|
Jag fortsätter, behöver något annat och tänka på efter att ha förlorat en tradera auktion. 2 sekunder till och jag hade klämt in vinnade budet. Mutter, mutter, mutter....
Nåväl, vi avslutar vår rundtur på nedrevåningen med köket. Det är ett Måste med en anläggning i köket, matlagning och disk blir så mycket roligare!
Högtalarna är ett par Mission M30, dessa är väl egentligen tänkta som bakhögtalare i hemmabio. Själv tycker jag dom är värda ett bättre öde, jösses vilka små spelglada krabater.
Marantzen finns väl inte så mycket att säga om mer än att jag gillar konceptet. |
|
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2011/01/17 : 15:47:46
|
Kliiiiipsch! :) |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
|
|
Nibbler
Member
176 Posts |
Posted - 2011/01/17 : 22:44:36
|
Japp jag håller med dig headonist! Klipsch är :)
Nån som är redo för övervåningen? Där finns det rör och om ni är snälla så kanske jag slänger upp lite bilder på lite sköna 70-tals högtalare. |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2011/01/17 : 22:48:10
|
Jag är snäll |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2011/01/21 : 22:07:15
|
Klipsch är inte fel väg att gå |
|
|
Nibbler
Member
176 Posts |
Posted - 2011/01/22 : 14:41:41
|
Vad bra att ni är snälla!
Då slänger jag upp en bild på ett par av högtalarna i samlingen. Jag utlovade 70-tals högtalare men den ena högtalaren är från 60-talet. Orkade bara bära ner en av varje men själklart finns de i stereo
Edit: katten heter Enid, efter en av tjejerna i bandet Girlschool.
Till vänster: Westerstrand planar p-20. Till höger: Epicure Microtower 2.
Westerstrand högtalaren är från sent 60-tal och har ett mycket märkligt frigolit element från den Amerikanska tillverkaren poly-planar. Ljudkvaliteten är riktigt usel, burkigt och tunt. Prislappen sitter fortfarande kvar och någon har betalat 445:- för oljudet. Vidare är effekttåligheten tidstypisk (20W) och känsligheten väldigt låg... vill minnas att jag läst 83db!
Epicure högtalaren är en rundstrålare, info på nätet talar om att detta är en 2-vägs konstruktion men jag är helt övertygad om att lådan innehåller 4st bredbandare på ca 4,5 tum. Antagligen är det dessutom frågan om en kvartsvågspipa. Ljudet är inte alls pjåkigt, funkar utmärkt som tv-högtalare, men med mer komplex musik så blir det ansträngt. Snygga är dom och i riktigt fint skick dessutom.
Edit: Epicure högtalaren är 2-vägs. Den ursprungliga modellen av microtower hade dock 4 bredbandare per låda.
Här är dom märkliga poly-planar elementen i närbild. |
Edited by - Nibbler on 2012/09/05 20:01:58 |
|
|
Nibbler
Member
176 Posts |
Posted - 2011/01/22 : 14:54:17
|
Min hifi historia börjar med den här receivern som min pappa köpte ca 1972.
Någon gång runt 1989 köpte mina föräldrar en allt-i-ett anläggning av sämsta modell från Philips. Av en händelse så upptäckte jag att ljudet i pappas gamla anläggning var mycket bättre och det blev startskottet på hifi intresset. Jag la omedebart beslag på rubbet och kvar i livet idag finns fortfarande, receivern, skivspelaren och ett av dom snyggast kassettdeck jag någonsin sett. Endast högtalarna är borta.(Tror jag, pappar gillar inte att slänga saker)
Visst är den SNYGG! Jag presenterar stolt: Radionette Soundmaster 35.
|
|
|
Topic |
|