HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hemma hos Nibbler - vintage och nytt
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/01/22 :  15:00:28  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Coola prylar! Särskilt Epicure Microtower 2.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/01/22 :  15:24:09  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
+1
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2011/01/22 :  17:11:25  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
Tack för alla gladsa tillrop! Bäst att smida medans järnet är varmt.

Innan vi tittar på mitt skivrum och dess anläggning tar vi en titt i sovrummet.
Att ha en stereo i sovrummet är ett måste, jag använder den varje kväll tillsammans med hörlurar och på helgmornar med högtalare.

Bose 301 Mk.1. Kul högtalare som låter bra. Ibland i alla fall, dom är rätt kraftigt färgade och ibland känns det som dom tar bort en del information. Ju mer komplex musik ju mer tydligt blir det så klart. Men idag på morgonen när dom spelade lite mörk progrock i form av finska Orne så lät det kanon. Skulle verkligen vilja hitta ett par fräscha Bose 901 någongång.

Här är dom påklädda:

Så här ser det ut bredvid min säng. Pappas gamla Luxor skivspelare stod där idag men det brukar växla lite. En Magnat MC1 allt-i-ett anläggning som verkligen är lite overkill med dom högtalare den driver. Men dess avsaknad av logikstyrning höll på att driva mig galen så den hamnade i sovrummet. Låter dock riktigt bra och har en överaskande bra riaa inbyggd. Rörförsteg, transistor slutsteg på 2x60 watt, radio och sacd spelare. Dock klent med ingångar.

Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2011/01/22 :  20:34:36  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply
4000 metal plattor...
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2011/01/28 :  12:13:51  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
Nähe ni får välja:
1. Skivrummets anläggning?
2. Eller nån mer bild på nån vintage pryl jag har?

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/01/28 :  12:43:49  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
En bild på dina skivor kanske?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2011/01/28 :  20:36:31  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
Okay opethic, då blir det skivrummet.

Börjar med skivspelaren: en Superoak, även om instruktionboken talar om en Moth turntable. Kan detta ha något att göra med att Moth köpte oak. Ja antagligen. Armen är en Rega RB250 och numera sitter det en Ortofon 2M blue monterad.
Har ägt denna skivspelare ett bra tag nu och gillar den.

På tallriken ligger Lordian guard "Sinners in the hands of an angry god" släppt på Hellion records 1997.
Ni som kan er amerikanska 80-tals metal känner nog till Warlord. Lordian guard är William Tsamis från Warlord ihop med sin (dåvarande?) fru. lordian guard är ett underbart band med ett helt unikt sound!!! En hel del av låtarna var då oinspelade Warlord låtar. Men ett lass av dom dök upp på Warlords platta rising out of the ashes från 2002 i sämre versioner.

Edited by - Nibbler on 2011/01/28 20:38:27
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2011/01/28 :  20:50:14  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
Här har vi förstärkeriet och cd-spelaren även dessa med några år på nacken.

RIAA: Holfi Ellipse. Ett riktigt bra batteridrivet Riaa som dessutom är snyggt att titta på.

Förstärkaren: Behöver jag presentera den här? En Audion Sterling med JJ-electronics rör. Jag älskar den här förstärkaren och den passar ypperligt ihop med mina gamla trotjänare till högtalare.

CD-spelare: Hrrrmmmm... lite provisoriskt står här en drygt 20 år gammal Onkyo DX-700 ihop med ett Teac kassettdeck.
Jäklar vad snyggt Onkyon lyser i mörkret men när jag hittar nån billig high-end cd-spelare från 90-talet så får den flytta.

Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2011/01/28 :  21:08:43  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
Ja just det...

Får väl slänga upp en översiktsbild där högtalarna syns och dessutom en del av den av Opethic efterfrågade skivsamlingen.
På bilden är det Fates warning "Night on bröcken" till Änglagård "Hybris" + alla demokassetter.

Högtalarna börjar bli till åren komna, men inte heller här så har jag några planer att byta. Dom spelar musik!
Var från början ett par Audiovector M3 som precis innan i'et kom in i bilden uppdaterades till super.
Hade jag skickat dom en månad senare så hade de blivigt ett par Mi3 super. Då var det retfullt men nu kan jag inte påstå att jag bryr mig.

I detta rum finns också lite planer på akustik reglering. Får läsa på lite innan jag sätter igång med det.

Försöker sitta en timme om dagen i detta rum, 21.00 så är det Star trek deep space 9 och då flyr jag in i musikens värld istället och lämnar sambon ensam vid tv'n.

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/01/28 :  22:14:30  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Härligt att se så mycket skivor!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/01/29 :  04:35:16  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Mums

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2011/02/01 :  23:39:06  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
Håller med Petter, kul med massa plattor :)

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2011/02/05 :  15:55:26  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
Tack för era kommentarer!

Jag fortsätter den fragmentariska historien om min hifi resa:

Efter en hel vår och sommars letande efter tomburkar hade jag tillräckligt med pengar för att köpa ett par högtalare och en förstärkare. Pappas anläggning började visa ålderkrämpor. Högtalarna blev ett par nya Sonab A-150. För en 14-åring var detta något magnifikt. Men gubbarna på hifi affären i Kalmar tog snabbt ur mig min glädje genom att såga mitt köp längs med fotknölarna. Efter det gick jag hellre till Dennis Brunby i Mörbylånga...

Förstärkaren blev en Luxman L-205. Luxmans instegs förstärkare från mitten på 80-talet köpt på varubörsen i Kalmar för 995 kronor. Denna förstärkare gjorde tjänst till långt in på 2000 talet, då som förstärkare till datorn och den finns fortfarande kvar. Försök inte tänka på det faktum att den är smutsig och dessutom mid-fi utan tänk på så många ändlösa timmar av glädje den här förstärkaren gav sin då tonåriga ägare!

Edited by - Nibbler on 2011/02/05 22:55:05
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2011/02/05 :  16:06:46  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
Nu ser plötsligt skivrummets anläggning ut så här:

Trots att den fått lite kärlek i form av ett nytt batteri så började plötsligt Holfi RIAA't att låta riktigt illa. Alternativet var att använda ett DIY rör RIAA som jag har, men det kändes inte lockande. Det låter alldeles för tråkigt i brist på bättre beskrivning så jag flyttade ut Magnaten i skivrummet. Dessutom innebar detta en välbehövlig uppdatering av Cd-ljudet.

Dessutom byttes dom minst 15 år gamla Van den hul snowline kablarna ut mot flätade Kimber kablar av samma sort som används i vardagsrummet. Dom är nog bara en 10 år gamla...

Så nu ser det ut så här, observera hifi-afrikanerna.

Philipsen är en musik brännare som fortfarande används till att spela in blandskivor till bilen.

Edited by - Nibbler on 2011/02/05 22:57:23
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2011/02/05 :  16:25:43  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
En del av er verkar vara intresserade av min skivsamling, så jag slänger upp några bilder på några av mina senaste inköp.
Skivmässa i Kalmar och ett besök i Växjö resulterade bl.a. i följande:

Panzer "Al Pie del Cañón" släppt på Chapa discos 1982.
Hunter "Sign of the hunter" släppt på Bacillus/Bellaphon 1985.
Om Panzer är en blandning av hårdrock och metal typisk för årtalet så är Hunter en tvättäkta heavy metal stänkare. Rekomenderas!

Cloven Hoof's själbetitlade debut, tidigare hade jag den bara på CD men vinyl är ju roligare. Klockren NWOBHM!
Skramasax "Dark powers" från 1991. Tjeckisk speed metal som är hur obskyr som helst.

Leviticus "The strongest power" från 1985. Svensk Kristen heavy metal av hög klass, bör inte vara så svår att hitta.
A II Z "No fun after midnight" 12" NWOBHM från 1981. Heller inte så svår att hitta, vill man ha den på röd vinyl som detta ex blir det dock knepigare. Intressant info: Simon Wright spelar trummor.

Edited by - Nibbler on 2011/02/05 16:27:04
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2011/02/13 :  15:58:18  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
Får väl försöka hålla den här tråden levande.

Blev lite inspirerad av cittromanens bildtråd om Lyrec bandaren. Mitt eget innehav av rullbandspelare är rätt skralt men ett par har jag i alla fall. Detta är en Uher 4000 Report-L. En i högsta grad portabel bandspelare. Flitigt använd av mig i replokalen långt in på 2000 talet. Detta är den enklare mono versionen, men inte desto mindre en fröjd att använda för det.

Pappa påstår att han köpte den runt 1969. Jag undrar om den inte är införskaffad några år tidigare. Pappa var vid tiden övertygad om att det spökade i huset och köpte den här för att spela in spökena på band. Gick väl sådär...

Edited by - Nibbler on 2012/09/01 12:38:23
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2013/01/20 :  14:09:23  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
Här har det hänt grejer! Nya högtalare i vardagsrummet!

Tanken var att jag skulle köpa ett par Klipsch RF 82 II. Men det blev strul då Klipsch hade tappat eller slängt sin svenska generalagent. Det blev något helt annorlunda istället: Duevel Planets i vitt. Min sambo hoppade meterhögt när hon fick se dom. Rummet är tämligen odämpat och vitt i enlighet med moderna inredningsteorier. Men en större matta ska jag tusan få in nån gång. Ljudet är snällt och passar bra till TV ljud vilket är dessa högtalares huvudsyssla.

Förstärkaren är en Magnat cd-receiver.
Skivspelaren närmast: Thorens TD 240 med AT95E.
2:a skivspelaren: Lenco L55 S med AT95E.

Edited by - Nibbler on 2013/01/20 14:10:32
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2013/01/20 :  14:22:21  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
Den här kanske någon sett på ett annat forum men jag slänger upp en bild här också: en fullt fungerande och mäktig Pioneer ER-420 rör-reciever från det sena 60-talet.

Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2013/01/20 :  14:24:14  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
Nån som vill se vad som hänt i skivrummet? Det har nämligen spårat ur lite kan man säga...

Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2013/01/20 :  14:33:03  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Kom igen bara.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/01/20 :  15:19:10  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Den Pioneer-recievern skulle jag kunna ha hemma som ren industridesign - SNYGG!

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2013/01/20 :  18:46:39  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
Mer bilder!! fantastiskt roligt
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2013/01/20 :  22:14:18  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
Vardagsrums högtalarna (Klipsch RF 62 II) har flyttat upp på övervåning och mina gamla Audiovector M3 Super har sålts.
I mina öron är detta en uppgradering men vissa skulle nog se det tvärtom.

Nytt cd-hylle arrangemang också och akustik reglering med hjälp av svärmors trasmattor. Rummet är inte helt lämpligt som ljudrum. En dörr i högra hörnet gör att högtalarna måste flyttas ut när jag ska spisa musik. Vilket oftast är varje dag. Annars är det inga större problem. Vänster sidan har ett par fönster men jag hör inga problem på grund av detta. Cd-skivorna har ett utrymme bakom sig vilket väl borde funka som en absorbent eller nått. Nån på detta forum kanske kan bekräfta eller dementera.

Edited by - Nibbler on 2013/01/20 22:15:54
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2013/01/22 :  19:58:33  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
Ny stereo-hylla. Flest korrekta gissningar på vad det är för skivspelare på bilden vinner ära. Dessutom, varför står det ett batteri i hyllan?

Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2013/01/26 :  10:38:04  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
Skivspelare nerifrån och upp:

Goldring Lenco GL75 med Linn Basic LV-X arm. Pickupen är en AT95E och RIAA förstärkaren som används är en TCC TC-750 driven av solenergi.
Köpt av en engelsman med sommarstuga i Sverige. Fix på denna skivspelare: Tallrikslagret har fått ny olja, motorn smörjdes upp med nytt fett och armen är som ni förstår utbytt. Original armen var i sorgligt skick efter att skivspelare förvarats fuktigt.

Lenco L75 i originalskick. Även här är pickupen en AT95E som spelar genom ett TCC TC-750 RIAA. Gjort med denna spelare: motor smörjd och justerad, ny olja i tallrikslagret, justerat VTA och overhang och bytt tonarmens knivlager. Den här spelaren är tystare i motorn än Goldring Lencon men når inte riktigt upp till Goldring Lencon i ljudkvalite.

ERA Mk.3 med Shure M75 MG typ 2 pickup. Låter väl hyfsat men jämfört med Lenco spelarna så står den sig slätt. Shure M75 är ingen personlig favorit hos mig.
Även här är RIAA't ett TCC TC-750 som får sin energi från solen. Inget är gjort åt den här spelaren. Väldigt välskött av sin tidigare ägare.

Längst ner så ser ni en Luxor Dirigent 7100 som är hopkopplad med ett enkelt Luxman kassettdeck. Lyssnar fortfarande en hel del på kassetter. Alla tre förstärkarna i hyllan kopplas enkelt in med banankontakter placerade i det vänstra hörnet precis bakom Luxorn. Allt efter vilka skivspelare/förstärkare man känner för den dagen.

Edited by - Nibbler on 2013/01/26 12:49:25
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000