Author |
Topic |
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/01/20 : 14:53:01
|
Vad är egentligen en hornhögtalare eller inte...? Om man tittar på Klipsch (tex Rf-serien) så ser jag med blotta ögat att diskanten ligger inne i en "tratt", men resten av högtalaren är en vanlig basreflexkonstruktion? Hur vanligt är det att samtliga element arbetar efter hornprincip (förutom i diy-svängen) bland hifihögtalare.
Om nu tex Klipsch endast har horn till diskanten, hur kommer det sig då att hela högtalaren har hög känslighet? Jag kanske tänker fel... |
Min anläggningstråd |
|
|
Corpsegrindern
Member
261 Posts |
Posted - 2011/01/20 : 15:42:55
|
När dom mäter känslighet mäter dom väl med rosa brus,då är ju hornet med i siffran man får o höjer upp känsligheten. Klipsch högtalare tycker jag färgar ljudet alldeles för mycket för min smak.
Samma sak med känslighet på PAbasar,kan stå 100 db verkningsgrad,men den verkningsgraden kanske är vid 500 hz,alltså där man inte använder basen. De skulle speca mellan 20 och 100 hz på basar istället (iaf på subbasar) då vore inte värdena på en PA bas så imponerande längre. Oftast delar man ju en 18" runt 80 hz,så vad den har för verkningsgrad över det är ju inte intressant. Men dom tar med det för att få ett högre medelvärde. Dett är inget svammel,man ser ju att de gör så när man kollar specar på element. Inte ALLA kanske,men många.
Det system jag är ute efter ska kunna spela all sorts musik på ett bra sätt,både jättesvagt och jättestarkt. Ha bas under 20 hz,och även bra tryck i bröstet. Ett sånt system söker jag.
Mitt andra system har jag sålt i omgångar. Har inget kvar av det,förutom den tomma lådan jag nämnde förut. Det systemet kunde spela fruktansvärt starkt,JA.
33000 tycker jag inte är nån jättesumma,det skulle jag kunna lägga på ett par hemmabyggen om det skulle bli BRA alltså.
Systemet jag spelar på idag kostar ju rätt mkt mer om man säger...
Vanlig hifi eller PA spelar ingen roll,bara det låter som jag vill. Bilbasar är inte heller uteslutet.
Digital design 9518 är ju en sån där vill ha grej tex.
|
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/01/20 : 15:49:20
|
Klipsch använder sig väl av Waveguides till diskanterna? för att rikta ljudet och höja känsligheten lite.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2011/01/20 : 16:55:14
|
Det finns en viss machoaspekt med horn/PA också! Läste HighFidelitys hemmahos reportage för en Sony chef. Bashorn i taket med 4 stycken 15"basar per kanal, nedre mellanregister med magneter stora som bowlingklot, verkninggrad på 110 dB vid en watt i lyssningspostitionen och en trave 500 W slutsteg att driva dem med...
High Fidelity var imponerande och det var HFN&RR också även om de tyckte att det var som att läsa en bok med en strålkastare över axeln.
Det går att göra basreflexlådor med mycket hög känslighet säg 100 db. Men vill man att det skall gå långt ner i basen blir de stora mycket stora. För en given verkninggrad om man vill att det skall gå en oktav djupare säg från 60 till 30 Hz så blir lådorna 8 gånger större. Det går att finlira med av vad man antar att rummet ger i baslyft och underavstämma basen en del. Men på det hela taget får man antigen offra lådstorlek eller verkningsgrad för att få mer bas, inget är gratis. |
|
|
Corpsegrindern
Member
261 Posts |
Posted - 2011/01/20 : 17:02:30
|
Klipsch använder kompressionsdrivers i sina högtalare. |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2011/01/20 : 17:40:05
|
Ni blandar äpplen och päron. Dom Klipsch ni referar till är inte Klipsch horn. Hornen finns "bara" i Heritage serien. Läs på.
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/01/20 : 18:21:49
|
Japp, Heritageserien är de riktiga Klipsch. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/01/20 : 18:44:01
|
quote: Läs på.
Hmm... Den som hade tagit sig ett par sekunder att faktiskt läsa mitt inlägg ser att jag varken undrade om klipsch var bra, vilka som är de "riktiga" klipsch eller önskade höra hur lite jag kan om klipsch...
Jag postar det igen. Corpsegrindern om du tycker att jag är off-topic i din tråd (som ändå på något sätt ändå är inne på att förklara fenomenet horn (och PA) för den okunniga pöbeln) så får du säga till. Så kanske jag kan få någon liten förklaring till det som var mina försiktiga undringar..
quote: Vad är egentligen en hornhögtalare eller inte...? Om man tittar på Klipsch (tex Rf-serien) så ser jag med blotta ögat att diskanten ligger inne i en "tratt", men resten av högtalaren är en vanlig basreflexkonstruktion? Hur vanligt är det att samtliga element arbetar efter hornprincip (förutom i diy-svängen) bland hifihögtalare.
Om nu tex Klipsch endast har horn till diskanten, hur kommer det sig då att hela högtalaren har hög känslighet? Jag kanske tänker fel...
Edit; några språkfel |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2011/01/20 18:49:28 |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2011/01/20 : 19:02:35
|
Det var nog inte ditt inlägg direkt jag syftade på. Men det finns förutfattade meningar om horn , och mest kända är väl Tannoy och Klipsch. ( åtminstonde för kommersiellt tillverkade HIFI horn internationellt.)Inga av dem säljs i Sverige med något undantag.
Jag tycker inte man ska "uttrycka kritik" ( inte du nu ) om horn om man inte lyssnat på "riktiga horn" oavsett fabrikat.
Detta är Klipsch hornen i varje fall. http://www.klipsch.com/na-en/products/heritage/
Allt annat som Klipsch säljer är inte horn, det är som dom flesta andra konsumentprodukter,ömsom vin ömsom vatten.
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
Edited by - Lech on 2011/01/20 19:18:47 |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/01/20 : 19:19:57
|
Kanske ska förtydliga mina frågor lite ... för att sen kanske lära mig nåt på kuppen om svaren är pedagogiska så att till och med jag hänger med.. Lech, hjälp mig nu att förstå (eller någon annan)
- Vad är egentligen en hornhögtalare eller inte...? Jag trodde tex i min enfald att en tratt framför ett element som förstärker ett svagt ljud till ett starkare - är ett horn. Det är alltså inte sant..? Som i mina fejkklipsch hemma ur Rf-serien som har en tratt framför diskanten...?
- På mässor och hifibilder ser man högtalare med gigantiska strutar och trattar som utger sig för att vara hornhögtalare, men man ser också epitetet användas på högtalare som för ögat ser ut som vanliga golvhögtalare, själva hornprincipen inryms således inuti högtalaren. Jag har tänkt mig att detta är ett sätt att "växla upp" ett svagt ljud till starkare (som en megafon) för att öka känsligheten. Detta är en annan typ av horn? Eller är det inte heller horn? Vad är ett horn?
"Heritage det är ett horn det"...? Ok, men hur fungerar det?
|
Min anläggningstråd |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2011/01/20 : 19:38:13
|
För att göra det enkelt
I min värld är en hornhögtalare en fullregister högtalare. Alltså enbart hornladdad. Uppifrån och ner. No other shit .
Det andra du beskriver är i min värld en högtalare bestyckad med "något element" som är hornladdat. Det är inte en hornhögtalare då merparten av elementen/principerna är av annat slag.
Hybrider kanske är ett bra ord för sådana.
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
Edited by - Lech on 2011/01/20 19:48:02 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2011/01/21 : 11:58:47
|
Vad var frågan nu igen ? DIY horn eller en filosofisk utsvävning om våra böjelser och begär ? Sicken konstig tråd :) |
Lämnat forumet |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/01/21 : 12:34:52
|
Hmmm, kan det kanske vara såhär:
"Äkta" hornhögtalare - Hela registret, samtliga element är hornladdade.
Hornhybrider - Högtalare med hornladdning på enskilda element, diskant el. bas (även bakladdning, kvartsvågspipor osv.)
Känns som jag är ute och cyklar, men ibland kan det vara lämpligt att bena ut begreppen så att alla är med i matchen.
Men - vad är skillnaden på en hornladdning och en Waveguide? |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/01/21 : 14:05:48
|
Skillnaden är att man kallat samma sak för något annat. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2011/01/21 : 15:29:45
|
"Skillnaden är att man kallat samma sak för något annat"
Jag tror inte att Geddes kommer att hålla med dig. Enligt honom att Waveguiden baserad på en helt ny matematik som inte begränsas av Websters hornekvations tillkortakommanden. Han hävdar bl.a. att den inte duger för att beräkna bl.a. "rikningsverkan" och HOMs (Higer Order Modes) etc, etc. Någon som har byggt bägge och kan verifiera att ex. konturerna är identiska, vilket Geddes hävdar att de inte är.
Detta kan man läsa t.ex. i AudioXpress, 2008. |
J. Ullberg |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2011/01/21 : 17:58:12
|
Time jag vet att kan det här.
quote: Vad var frågan nu igen ? DIY horn eller en filosofisk utsvävning om våra böjelser och begär ? Sicken konstig tråd :)
Men mitt inlägg var för att få lite ordning på okunskapen och kritiken mot horn i allmänhet.Att Klipsch nämndes gjorde saken inte bättre. Dom flesta har aldrig lyssnat.
Mina inlägg hade varit samma om Tannoy / DIY osv.
Och inget är väl enklare än så här:
quote: Hornhögtalare Från Wikipedia Hoppa till: navigering, sök Tack vare exponentialhornet effektiva ljudförstärkning, omvandlas energin från nålens rörelser längs spåret på fonografens vaxrulle till hörbart ljud. Målning av Francis Barraud (1895).Hornhögtalare utvecklades genom krav från filmindustrin vid ljudfilmens entré. Men tekniken att låta ljud spridas utåt efter en kurva eller funktion är gammal. Mistlurar, trumpeter och horn har funnits länge. Taltrattar som sattes för munnen i bullriga miljöer likaså. Det ska även, under antiken, ha funnits speciellt utformade rum för att förstärka ljud. I vilket fall finns de trattlikt byggda teatrarna kvar än idag - där man var som helst, på läktaren, kan höra lika bra vad som sägs på scenen. Hur som helst krävde ljudfilmen, på grund av effektlåga förstärkare, högtalare med hög verkningsgrad och då är horn det enda och det rätta. Horn har cirka 20 % verkningsgrad och en sluten låda 2 %. Idag finns många typer av hornhögtalare både för hi-fi- och PA-bruk.
Innehåll [göm] 1 Horntyper 2 Matematiska formler 3 Se även 4 Källor och fotnoter 5 Externa länkar Horntyper [redigera] Genom att placera ett horn med öppningen mot en vägg eller golv utnyttjas de till att göra hornet större och kopplingen till rummet bättre. Det optimala är att konstruera hornet för placering i ett hörn, då kan två väggar och golv ingå i själva hornkonstruktionen.
Horn kan vara bakladdade eller frontladdade eller hybrider.
På ett bakladdat horn sitter sitter hornet som en "svans" på högtalarens baksida. På ett frontladdat horn sitter hornet monterat på högtalarelementets framsida som en tratt. Högtalarelementet kan ha ett horn på sin framsida och ett horn som belastar baksidan. Horn kan vara veckade eller raka.
Bashorn är ofta veckade, går i gångar inuti lådan. Oris 150 horn är ett rakt horn som ser ut som en tratt. Typer
Linjära horn, hornets tvärsnittsarea ökar linjärt Exponentialhorn, hornets tvärsnittsarea ökar exponentiellt Hyperboliskt exponentiellt horn, hornets tvärsnittsarea ökar hyperboliskt exponentiellt Transmission line[1] Kvartsvågshorn, det vanligaste och kanske enklaste hornet. Voigthorn[2] Everest Zigmahorn Matematiska formler [redigera] Hornets startarea:
där: At är arean i m² FS är elementets resonansfrekvens fritt i luft QTS är elementets totala Q-värde VAS är den totala lådvolymen i m³ c är ljudhastigheten i luft (344 m/s) Hornets slutarea/öppningsarea:
där Am är öppningen i m² SF är storleksfaktorn (1, 2, 4 eller 8) SF=1 för mellan- eller högfrekvenshorn SF=2 för horn placerade fritt i ett rum SF=4 för horn placerade mot vägg SF=8 för horn placerade i hörn c är ljudhastigheten i luft (344 m/s) Fo är den övre gränsfrekvensen i Hz Högtalarelementets kompressionskammare:
där VB är kammarens volym i m³ VAS, FS och QTS är högtalarelemntets standardparametrar FC är den lägre gränsfrekvensen i Hz en annan formel från D.B. Keele, Jr., Low-Frequency Horn Design Using Thiele/Small Driver Parameters from the AES - från Klipsch, 1941:
där:
VB är kammarens volym i m³ SC är hornets öppningsarea i m² c är ljudhastigheten i luft (344 m/s) FC är den lägre gränsfrekvensen i Hz
Tror att det var en teknik/filosofisk/okunskap kommunikations miss från början av trådskaparen. Han vill ju bara ha höga SPL nivåer.
Då kan man använda boostrade subbar till förbannelse istället.
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
Edited by - Lech on 2011/01/21 18:15:10 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2011/01/21 : 18:25:47
|
Lech, man kan inte vinna mot väderkvarnarna jag är övertygad om att om man kan bära högtalarna själv så duger de inte att återge musiken... vet inte vad trådskaparen var ute efter men visst är det dynamiken man vill åt, det vet väl alla som varit på en livekonsert. |
Lämnat forumet |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2011/01/21 : 18:42:48
|
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
Mschill
Member
420 Posts |
Posted - 2011/01/21 : 19:12:20
|
Skit i TH och köp en Gotham sub från JL Audio så får då en sub som kan flytta kontenentalplattor och ljud och finish som är i världsklass. http://home.jlaudio.com/products_subs_pages.php?page_id=3 |
Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud. |
Edited by - Mschill on 2011/01/21 20:34:26 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/01/21 : 21:17:28
|
quote: Jag tror inte att Geddes kommer att hålla med dig.
Nä, jag ska inte framhärda. Jag har inte tillräcklig koll på det där. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2011/01/21 : 21:55:10
|
Gotham subs ? sånt där smått... |
Lämnat forumet |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/01/22 : 10:54:25
|
quote: När dom mäter känslighet mäter dom väl med rosa brus,då är ju hornet med i siffran man får o höjer upp känsligheten. Klipsch högtalare tycker jag färgar ljudet alldeles för mycket för min smak.
Nja, nu har du övertolkat lite, systemkänsligheten beror på resten av elementen också. Man vill ju inte ha en jättekänslig diskant och trögt mellan/bas. Då blir det bara vasst och ettrigt ljud. Känsligheten bör ju vara samma efter delningfiltren på elmementen.
quote: Samma sak med känslighet på PAbasar,kan stå 100 db verkningsgrad,men den verkningsgraden kanske är vid 500 hz,alltså där man inte använder basen. De skulle speca mellan 20 och 100 hz på basar istället (iaf på subbasar) då vore inte värdena på en PA bas så imponerande längre. Oftast delar man ju en 18" runt 80 hz,så vad den har för verkningsgrad över det är ju inte intressant. Men dom tar med det för att få ett högre medelvärde. Dett är inget svammel,man ser ju att de gör så när man kollar specar på element. Inte ALLA kanske,men många.
Förstår hur du tänker och det är fler som gjort samma tankegroda. Känsligheten ska anges i ett område där den är oberoende av lådan och eventuella konuppbrytningar högt upp i frekvens. För basar är det vanligtvis över ca 100 Hz och under ca 1000 Hz. Under 100 Hz är känsligheten till största del beroende på lådan (stor/liten, basreflex/sluten/bandpass...) och det kan man lätt räkna ut själv med lämpligt simuleringsprogram. Har du ett Qts på 0,38 kan du få samma känslighet ända ner till fs med en basreflexlåda. Alltså ligger elementet på 100 dB/W så kommer du ha -3dB @ fs vid Butterworthdimensionering. Så ser man den angivna känsligheten i kombination med T&S-parametrarna så kan man snabbt bilda sig en upppfattning om vilka applikationer och känslighet lådan kan få.
citat från linnar:
quote: Ljudtrycket som funktion av db.
Lp = Ljudtrycket i db Bl = Bl-faktorn (= Magnetfältet i Tesla * trådlängden i magnetfältet) S = Membranarean Rs = Spolens liströmsresistans m = Totala rörliga massan 950 = Resultatet av en mängd olika parametrar som varierar försumbart.
----------------------------- Lp = 20log(950*(Bl*S)/(Rs*m)) -----------------------------
Av formeln kan man utläsa att högt Bl med stor membranyta ger högre känslighet. I motsats till detta kan vi också se att högre resistans och högre massa ger lägre känslighet.
Om man pararellkopplar två element ökar ytan (= ökad känslighet) och minskar resistansen (= ytterligare ökad känslighet).
Orsaken till att hifibasar som skall nå lågt ner i frekvens i små lådor har låg känslighet beror på den höga rörliga massan som behövs för att nå låg resonans.
quote: Det system jag är ute efter ska kunna spela all sorts musik på ett bra sätt,både jättesvagt och jättestarkt. Ha bas under 20 hz,och även bra tryck i bröstet. Ett sånt system söker jag.
Mitt andra system har jag sålt i omgångar. Har inget kvar av det,förutom den tomma lådan jag nämnde förut. Det systemet kunde spela fruktansvärt starkt,JA.
33000 tycker jag inte är nån jättesumma,det skulle jag kunna lägga på ett par hemmabyggen om det skulle bli BRA alltså.
Systemet jag spelar på idag kostar ju rätt mkt mer om man säger...
Vanlig hifi eller PA spelar ingen roll,bara det låter som jag vill. Bilbasar är inte heller uteslutet.
Vore jag du skulle jag börja med att bygga ett stort aktivt delat bassystem. Det kommer avlasta dina toppar och rätt placerade kommer du kunna få en mycket jämn basrespons. |
Edited by - PetterPersson on 2011/01/22 10:55:05 |
|
|
Corpsegrindern
Member
261 Posts |
Posted - 2011/01/23 : 08:48:49
|
"Tror att det var en teknik/filosofisk/okunskap kommunikations miss från början av trådskaparen. Han vill ju bara ha höga SPL nivåer.
Då kan man använda boostrade subbar till förbannelse istället."
Jaså,jag vill BARA ha SPL? Var skriver jag det?
Det jag vill ha är ett system som kan spela lika bra som det jag har OCH spela starkt. Funderade dock på ett TILL system där SPL var huvudrätten och välljud en bonus. Måste vara det du menar.
Men det blir troligen inget av med ett rent SPL system,för jag skulle inte orka lyssna på färgat ljud som uppkommit pga min ofantliga okunskap. Det känns så onödigt o slänga pengarna i sjön liksom.
Att dela av mina nuvarande högtalare har jag provat med DBX filtren jag hade förut. Det blir MKT sämre. Försteget jag hade(kenwood L-1000C) och filtret försämrar signalen jättemkt till mina Pioneer. Jag testade att bara använda försteget till Maestron,för den går att koppla om så den blir ett slutsteg. Och det lät inte ens i närheten lika bra som när man använder maestron som "det är tänkt".
Filtret förstörde signalen ytterligare med luddigt ljud med sämre dynamik. Hade man inte hört hur det låter egentligen hade man säkert tyckt det lät bra. Men om jag ska använda maestron och mina nuvarande högtalare,så måste jag upp i RIKTIGT bra försteg o filter om jag inte ska nedgradera ljudet avsevärt.
Om du nu inte menar att jag ska göra ett till system?
Jag har faktist väldigt jämn bas,jag har mätt. Eller rättare sagt Jörgen gjorde det.
Alfa Gtv har lyssnat pyttelite,han sa att jag hade nästan inga basresonanser. Men, vafan vet jag?
Det jag ville få fram med den här tråden är varför Horn är så höjt till skyarna,då det jag hört själv inte varit så jättebra. Har dock lärt mig att jag inte lyssnat på nåt som varit tillräckligt bra än.
Lite roligt det här om Klipsch.. Att det inte räknas som en hornhögtalre förrän HELA högtalaren är hornladdad. Det mesta av ljudet kommer ju från Tractrixhornet och deras lilla Kompdriver. Ännu roligare blir det när man analyserar ljudet. Det är hög mellan och diskant som låter skit i klipsch,alltså det som hornet återger.
Tom han på Hifihuset höll med om att dom färgar ljudet,o han är säljare.
Jag tror problemet ni gör är att ni hela tiden tänker på priset. Köper man beggade element o bygger själv och har kunskap så visst,det går säkert få till nåt riktigt bra FÖR DOM PENGARNA. Men jag tänker inte på det utan ENDAST ljudet. Det är väl det som är viktigt? Eller?
Förstår till fullo att ni tycker det är roligt med DIY och glädje över att ha byggt det själv,speciellt om det blir bra. Min PA rigg tex var ju speciell med tanke på att ingen annan hade samma stereo som jag hade då. Och det var ROLIGT att spela på den,speciellt när man byggt baslådorna o ch testade. Men om man tänker på HUR det lät,så var det inte lika roligt. Men man ser mellan fingrarna på det när man byggt det själv. Om sen någon kommer o halvdissar det lite så tar det hus i helvete...
Om man bara tänker på slutresultatet och inte priset,så vem har störst chans att bygga bäst högtalare,en stor firma med många anställda,mångårig erfarenhet och möjligheten att testa och korrigera alla fel som kan uppkomma,eller en glad amatör med ett datorprogram som räknar ut horn? Det är lite olika förutsättningar. Sen kommer ju priset skilja,men vi struntar i det.
Jag tycker fortfarande det är lite underligt att ybertillverkarna inte använder nån form av horn,om det nu är det bästa. Kanske krångligare o få till, men med tex Tad/pioneers resurser borde det gå o få till det bättre än en DIY are,speciellt pga att det är krångligare.
Men all logik verkar bortblåst i det här ämnet.
Ni är välkomna att kasta skit på mig,jag vill bara höra era argument.
|
Edited by - Corpsegrindern on 2011/01/23 09:04:39 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/01/23 : 09:55:40
|
quote: Skit i TH och köp en Gotham sub från JL Audio så får då en sub som kan flytta kontenentalplattor och ljud och finish som är i världsklass.
Finishen kanske är en poäng, men i övrigt så är Gotham en ganska patetisk subb mot om man lägger samma pengar på att bygga ett (eller fler) tappade horn. En snubbe i USA hade 4 st JL-Audio Fathom f113 som han bytte mot en TH Spud. Det är ett tappat horn med två st Tangband 8 tummare i. Han ansåg att det blev en förbättring på de flesta parametrar. Framför allt ljudtryck.
quote: Om man bara tänker på slutresultatet och inte priset,så vem har störst chans att bygga bäst högtalare,en stor firma med många anställda,mångårig erfarenhet och möjligheten att testa och korrigera alla fel som kan uppkomma,eller en glad amatör med ett datorprogram som räknar ut horn? Det är lite olika förutsättningar. Sen kommer ju priset skilja,men vi struntar i det.
Företaget har en massa ekonomiska och ideal-baserade faktorer att ta hänsyn till. Ett fullstort kompromisslöst hornsystem är inte möbleringsvänligt eller säljbart. Än mindre ekonomiskt gångbart. De många många tusentals timmarna det tar att ta fram ett sådant system skall ju löna sig, om nått företag skall vara intresserat. Hur många människor vill köpa så stora högtalare för dom pengarna? Infinity IRS 5 var stora och mäktiga, men det var det glada 80talet och en ren prestigeprodukt som företaget hade råd att ta fram utan stram budget och vinstkrav. Hur många sådana monstersystem utvecklas idag?
Horn är som dragracingbilar. Förbannat mycket roligt, men inget som Volvo kommer att serieproducera och sälja till moster Asta som behöver åka till Konsum en gång i veckan.
|
|
|
Topic |
|