Author |
Topic |
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2011/01/17 : 17:38:59
|
Jag skänker gärna bort en låda till den som vill bygga sin Simply EL84. Men man får då gärna bjuda på en bild när den är färdig
Sidorna är i plast, lådan är i lättmetall, tror det är aluminium. Iphone 4 som storleksjämförelse
|
Olle Norell |
|
|
maal
Member
803 Posts |
Posted - 2011/01/17 : 21:13:40
|
Ett sidospår; lyssnade till sån här förstärkare idag:
En riktig aha-upplevelse . Att EL84 i single end kan låta så bra!
|
DIY och rör. |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2011/01/18 : 17:57:45
|
Vilken inspänning krävs ungefär för full utstyrning av Simply EL84SE? Är det 2V som på den kanske kommande PP varianten?
Funderar på om man endast med en potentiometer kan fixa sig en integrerad Simply, eller om man behöver ett försteg med en gnutta spänningsförstärkning... |
Olle Norell |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/02/13 : 21:51:07
|
Hej
Jag är med, givet att det är tillåtet att ställa korkade noob-frågor längs vägen. Är även med på gruppbeställningen, om det inte är försent. Skall även läsa klart Indytråden och se om man kan hänga på där också.
mvh Staffan |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/05/31 : 10:30:37
|
Hej. Här stannade det
Eller har någon byggt en simply än?
Jag har förvisso haft hårt tryck på min tillgängliga (fri?)tid, så jag har egentligen inte saknat fler saker i projektpipen. Men jag är fortfarande sugen, jag har inte gett upp tanken på att bli med rörförstärkare.
Förvisso startar det även upp ett högtalarprojekt också, ty något lättdrivet krävs väl. Jag har ett par Fostex 204-or liggande, som kan passa. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/05/31 : 14:40:04
|
Tappade intresset. Kanske Stajos projekt kan vara något? |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/05/31 : 16:04:24
|
quote: Kanske Stajos projekt kan vara något?
Det är ju ingen SE men väl en EL84 PP. Grejerna låter bra, de står här och spelar My Friend George med Lou Reed nu så jag kan inte bestämma mej för om jag skall vända på den och mäta upp och göra det sista för att få den färdig, typ montera signalväljare mm eller bara låta den spela ett tag.
Jag dokumenterar dagligen och ritar bilder. Har täckt Bakgrund, Val av Bygge, Allmänt om Push-Pull, Översikt om utgångskonstruktionen (Haflers Dyna), Effektpentoderna (EL84) i PP och OPTn, Allmänt om en triod (anod, galler katod mm samt bias), Allmänt om en Pentod, Ultra Linear, Fysisk inkoppling av EL84 i socklar.
Ritar en hel del bilder i Visio att prata till. Det blir hyfsat men tar tid.
Nu tänkte jag ge mej in på fasdelaren och började skriva men jag måste läsa om och förstå deras katodavkoppling och GNF. Kan för lite för att beskriva det så det går att förstå ännu. Tänkte intervjua Blomman.
Så det kommer, hoppas jag.
|
|
|
Topic |
|