Author |
Topic |
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2012/05/19 : 09:12:46
|
Hej, Hoppas nagon kan svara pa denna fragestallning. Jag vill testa en tvavags dipol hogtalare bestaende av tva Peerless SLS W12-39/08 och en bredbandare, Sonido 178 som mellan/diskant per kanal. Konfiguration kommer at bli WWT, baffel blir 35cm bred, 90 cm hog.
Jag har tva st XTZ subamp 1 dsp, kan jag anvanda dessa som drivning av basarna, bredbandarna ar tankta att delas med passivt filter och drivas av min Naim forstarkare utan delay av signalen?
Peter |
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2012/05/19 : 11:34:49
|
Vad kan dsp,n göra? Dipolkomp och delning? Undrar om dsp,n i sig utgör en fördröjning? Annars är det bara att köra. Skillnaden i djup mellan elementen är bara någon centimeter. ÄR DU PETIG försänker du bredbandaren men inte basarna.
Hur mycket effekt ger slutstegen? Ju mer dipolkomp du tillför desto högre blir effektbehovet. Det som sätter stopp är elementets Xmax/dist och effekttålighet. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2012/05/19 : 16:08:10
|
Förstärkare och DSP är säkert inga problem. EQ kanske inte heller blir särskilt betungande.
Jag gjorde en simulering med dina baffelmått och två SLS12 (data från webben) tillsammans med en Sonido SFR175 (webbdata). SLS sattes 20 resp 52 cm upp på baffeln med Sonidons mitt 80 cm upp allt placerat i baffelmitt.
LP togs till 250 Hz 24 dB L-R och HP vid 300 Hz 12 dB L-R. Basen höjd 3 dB i nivå jämfört med 1 watt resultatet. Så här ser det ut då utan ytterligare EQ:
/Erling |
OB ... cd |
Edited by - scorpion on 2012/05/19 16:09:41 |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2012/05/19 : 18:04:37
|
Om sonidon förskjuts så långt det går från mitten blir säkert ripplet runt 1000Hz lite lugnare. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2012/05/19 : 19:33:02
|
Hej:o) Sa ni tror inte DSP'n kommer att fordroja signalen, gott att veta:o))
@ Bardis: DSP'n kan rumskorrigera, PEQ och grafisk equalizer ar ocksa mojligt. Delning med alternativt 12 eller 24db/oktav upp till 250Hz.
Scorpion: Tack for simuleringen:o) Ar prexis som jag tankt mig, mojligtvis har jag tankt mig 400hz delning pa Sonido'n. Har du mojligen vardena pa spole o kondingen?
Jag har tva 10mH spolar och ska skaffa lite kondingar runt 50-70uF till att borja med. Just nu vantar jag pa basarna, 5-6 veckors leveranstid....:o(
Sjalv tror jag att det kravs mer an 3db hojning pa basarna, har for mig att jag sett oberoende matningar som indikerar verkningsgrad pa 88-89db. Qts narmare 0.6...
En far tacke for responsen:o)
Peter |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2012/05/19 : 21:58:47
|
Egentligen inga värden, då jag använt MJK's active modell. Om du vill kan jag göra fler simuleringar. Bardis har nog rätt i rippel-frågan. Det är lite avvägningar dock. Antingen lyssnar du direkt på axeln i assymetrisk konfiguration. Eller, vilket är argumentet, så försöker du få så likformig spridning horisontellt (constant directivity) som möjligt från elementet, vilket är center placering av elementet på baffeln. Fortsättningen på detta argument är att rummet då blir likformigt utsatt för reflexer.
Det är plus och minus i alla avgöranden. MJK själv flyttar elementet en bit åt kanten. Och det har jag också gjort i t ex 'Volks-OB'n
/Erling |
OB ... cd |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2012/05/27 : 22:21:05
|
Hej Erling, Vore sjyst om du kunde gora en filter simulation av Sonido'n. Tankte borja med 50-70uF+2.7 mH....
Har tankt att anvanda XTZ's room analyzer sa smaningom oxa. Nar jag nu far hem basarna. Planerad ankomst ~July!!!!
Peter |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2012/05/28 : 22:43:12
|
Intressant komponentkombination, så här ser HP ut för Sonidon:
Här kan man se baffeleffekter och teoretisk samt resulterande HP-transfer.
/Erling |
OB ... cd |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2012/05/29 : 12:15:57
|
Hej Erling, Ar denna sim med Sonido'n i centrum pa baffeln? Och vilka varden pa filtret? Kanske ett lagre varde pa kondingen skulle jamna ut kurvan upp till 1kHz eller ar det enbart assymetrisk placering som galler?
Naja, far val bekanta mig med room analyzer tills basarna kommer, bestallning ar pa vag....
Sonido'n kommer att bli monterad fran baksidan av baffeln, korgen ar ganska massiv med breda ekrar. Kan inte skada heller att akustiska center kommer narmare basarna.
Sedan ar fragan oppen av baffelmaterial. Sten ar billigt harnere, svart marmor Peter |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2012/05/30 : 22:22:29
|
Hej Peter !
Ja Sonidon i mitten och 60 uF konding. Men du har rätt, lägre värde ger mindre rippelamplitud. Jag testade med 30 uF med väsentligt bättre resultat. Spole hela tiden 2.7 mH.
/Erling |
OB ... cd |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2012/05/31 : 20:12:59
|
Hej Erling, Hmm, battre med lagre varde pa kondingen. Da ar mina oron i ganska bra skick. Testade Sonido'n pa en planka tre ar tillbaks. Hade fran borjan 50uF + 2.7mH, sankte sedan vardet pa kondingen till 35uF om jag inte minns fel. Lat battre enligt mig... Naja, vi far se.....
Just nu packar jag, imorgon bar det av till Korsika. En offroad mc vantar pa mig i Calvi
Peter |
|
|
|
Topic |
|