Author |
Topic |
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2010/12/27 : 22:27:39
|
De billiga skrivarna, oavsett märke är skit. Min epson 2880 är bra, på att skriva ut bilder, inte så bra på dokument, framförallt dyr på dokument.
Så, köp aningens dyrare skrivare så är de inte skit. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2010/12/28 : 12:30:44
|
Det här med skrivare..en Samsung färglaser köper i alla fall jag aldrig igen.. :( |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
lagun49
Member
138 Posts |
Posted - 2010/12/28 : 16:04:42
|
Håller med dig, Dan. Jag köpte en Samsung färglaser för ett och ett halvt år sedan, och redan efter några månader var de tvungna att byta inmatningsvalsens gummi på garantin. Efter ytterligare ett år var det dags att byta detta igen, en kostnad på nästan 1 000:- Min 11 år gamla HP 710C har fungerat klockrent hela tiden, och innan dess hade jag en Canon LBP 4 plus som också fungerade perfekt i över 10 år.
Lars G |
Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt. |
|
|
Munge
Member
268 Posts |
Posted - 2010/12/29 : 16:54:21
|
Ännu en röst för HP. Jag har en gammal HP 4050N (kontorsskrivare). Den är grymt pålitlig. Tonern kostar en tusenlapp och räcker till 10000 sidor (jämför det priset per sida med en bläckstråle ...). Min har tuffat på drygt 130' sidor. Nästa service vid 200'... |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/12/29 : 17:32:01
|
4050 är en riktig arbetshäst |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2010/12/29 : 17:51:10
|
Jag har haft en HP PSC (allt-i-ett) skrivare och har nu en Epson dito. Det mest irriterande med båda dessa är att de vägrar att skriva ut när de tror att det borde vara slut på bläck - även när det inte är det. Det är bara ett trick för att tvinga oss att köpa bläck i onödan, och för att göra det svårare och dyrare att köpa av någon annan. Usch! Köpte nyss en billig Canon iP2700 till farsan. Man kan ju alltid hoppas på bättre, men antagligen är den likadan. |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
Edited by - staffann on 2010/12/29 17:52:12 |
|
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
Posted - 2010/12/29 : 18:12:59
|
4000 serien är ju en klassisk arbetshäst som jag inte skulle tveka att ta hem om jag stötte på en i bra skick. Har stött på flera rejält gamla skrivare i den serien som bara går och går och går... |
|
|
Wheels
Semester på egen begäran
821 Posts |
Posted - 2011/11/27 : 12:31:07
|
Nu ett år senare har min HP 1402 definitivt gjort sitt. Vägrar att känna igen den svartvita färgpatronen. Säger bara "Cartridge error" fast den nästan är ny. Åkte till Mediamarkt och köpte en Canon MB250 för 299:- Funkar klockrent än så länge. Inga problem att få den att funka som nätverksprinter heller. Skönt, skulle slängt ut HP printern för längesen bara. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/11/27 : 13:08:30
|
Jag har en färgskrivare från HP som är minst två år och den har fungerat bra. Skrivaren är en laser och heter CM1312MFP. Vi har en bläckstråle i färg från Canon (MPC 600F)som har fullständigt slaggat igen. Det känns tungt att slänga en skrivare som egentligen inte är trasig utan den behöver lite omvårdnad och rengöras, men hur? |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2011/11/27 : 13:36:35
|
Jag skulle nog ta lite isopropylalkohol och vatten (förslagsvis destillerat) som rengöringsmedel. Sker på egen risk förstås =) Får komma ihåg att fråga kollegan vad han brukar använda när han lagar skrivare. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2011/11/27 : 14:25:52
|
Det går lika bra med t-röd eller liknande, det har hittills löst alla mina problem med igensatta patroner. Sist lät jag patronen stå i ett grunt "bad" någon minut, för att det torkade bläcket skulle lösas upp tillräckligt långt in patronen. |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2011/11/28 : 11:37:07
|
Om ni läser vad jag skrev tidigare beträffande bläckstråle kontra färglaser så ser Wheels att det med största sannolikhet är bläcket som börjat torka.
Och då spelar det ingen som helst roll vilken tillverkare det är. En bläckstråle där bläcket torkat ät stendöd ändå så min rekommendation är att du ser till att skaffa en färglaser istället.
Det sitter ofta samma drivverk i flera modeller från ett flertal tillverkare.
Jag har vuxit upp med kopiatorer genom att farsan jobbade på Rank Xerox och borde ju ha någon form av koll.Eller, ja den mesta tiden var han ju chef men ändå.mvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2011/11/28 11:38:28 |
|
|
Wheels
Semester på egen begäran
821 Posts |
Posted - 2011/11/28 : 12:54:08
|
Kan ju vara så, använder den inte allt för ofta. Därför finns det ingen anledning att skaffa en dyr laserskrivare heller. Billigare att köpa en ny bläckstråle med patroner än 1 st patron till en laserskrivare. Inte så miljövänligt dock. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/11/28 : 13:20:33
|
Menar du whiskyman att om man har en bläckstråle som torkat, då är det totalt kört. Går alltså inte att få den ren. Det känns tungt i så falla att behöva slänga den som har kostat 4500 spänn. Apropå laser så är det bra eftersom man kan lagra dom dyra patronerna hur länge som helst. Men hur är det nu med min Canon kulört bläck. Ska den slängas eller inte? |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2011/11/28 : 15:02:54
|
Nej men du kommer inom en rätt så snar framtid att ha betalat flera gånger mer för patroner till skrivaren än vad du betalade för den vid köp samt något som jag som plåtar tycker är viktigt så kommer bilderna som du skriver ut att ändra färgton genom att utskrifterna i bläck inte är arkivbeständiga vilket laser är tackvare att det är offsettryck eller med andra ord trycksvärta ( vänligen läs inte detta som fan läser bibeln ).För oavsett om det är färg eller svart så kallas det för trycksvärta.
Så du står i valet om du vill använda din bläckstråle tillräckligt mycket eller köpa nya patroner så fort du skall skriva ut för det var det som blev fallet när jag hade en bläckstråleskrivare och det är både kostsamt och irriterande.MvhKristofer |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2011/11/28 : 15:07:08
|
Men jag har dock haft några problem med laserskrivare också för på sommaren har det ibland blivit för varmt i min lägenhet så att pappret till skrivaren ändrat konsistens och böjt sig och då är det bara att kasta hela packen.
Dock så är ju de pappren billigare än fotopapper.MvhKristofer |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2011/11/28 : 21:22:37
|
Min Hp slutade funka för två år sedan, mest beroende på att färgpatronerna var uttömda.
Vad fungerar bäst för fotoutskrivande, bläckstråle eller laser?
Har ni några bra rekomendationer på skrivare? |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Andreas A
Member
407 Posts |
Posted - 2011/11/29 : 00:28:10
|
Problemet med färglaser är att det är snordyrt om du vill ha en vettig. Vi använder en HP colorlaserjet 4700 på frimärksavdelningen för att trycka personliga frimärken och dom blir rätt OK, men en uppsättning färgtoner till den går lös på över 5kkr i alla fall. Jag hade nog gått på en laser alla dar i veckan, just för att slippa bekymra mig om att den kan torka mm..Så roligt är det inte att skruva på dem :) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67079
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2011/11/30 : 16:21:37
|
"Snordyrt" tycker jag inte att det behöver vara. Om du vill få utskrifter som är relativt lika bläcktonen på utskrifterna så skall du välja ett "glättat även kallat glossat"papper eller med andra ord ett bestruket papper.
Dock så kvarstår faktumet att detta är offsettryck, dvs samma teknik som man använder i dagstidningar.
Men om du tittar på månadstidningar så kan du ju se att offsettryck kan funka rätt så okey ändå.MvhKristofer |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2011/11/30 : 16:35:17
|
Min rekommendation är att du går till Elgiganten eller liknande återförsäljare och tar med original på utskrifter samt ser till att få testa några olika skrivare.
För det är nästan samma djungel som när du skall köpa hifi, dvs det som en säger är bäst kan lika gärna en annan säga är skräp.Men det mest betydelsefulla när det gäller bläckstråle- eller laserutskrifter är vilket papper som använts.
Kan ju berätta att när jag tog en bild i Nordens Ark i Tanum,Bohuslän på en amurleopard och sedan visade bilden för en kollega till farsan så blev en av de första frågorna just: "Vilket papper har du skrivit ut detta på?" mvhKrifter
Edit: leoparden var en amurleopard, de har även en amurtiger som jag har bild på. |
Edited by - whiskyman on 2011/12/01 16:02:20 |
|
|
Topic |
|