Author |
Topic |
|
M3
Member
227 Posts |
Posted - 2011/10/07 : 20:35:11
|
Hur fungerar ventilationen i formel 1 när de sitter i depå. Förarna har en svarvad tub som de leder tryckluft till, ser ut som en förgasare. Använder de sig av en typ av bakvänd venturieffekt för att få det att fungera? (Det ser ut som de trycker in luft i mitten på en svarvad tub med en förträngning i mitten som är öppen på båda sidorna ,sedan blåser det ut luft på ena sidan av tuben..) Jag fattar inte... Någon som har en länk eller kan förklara i stort hur det funkar, jag blir galen på att jag inte fattar.
Hälsningar Ronnie |
|
miaber
Member
1345 Posts |
|
M3
Member
227 Posts |
Posted - 2011/10/08 : 08:15:05
|
Miaber Det ser inte ut som det är någon fläkt i tuben. Man borde ju se fläktlageraxeln i mitten i så fall. Det ser ut som ett helt öppet rör.
Hälsningar Ronnie |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/10/08 : 08:54:32
|
Det låter som en tryckluftsdriven luftsug. Kommer inte ihåg vad de heter men de fungerar så att tryckluften leds in i en krage inuti röret som sprutar luften åt ena hållet längs rörets radie, det drag som då bildas suger då med sig luft från den andra öppna ändan. Sådana sugar används i processindustri för att ventilera kärl och ugnar före inträde. Efter att ha öppnat manluckan hänger man in en grov slang med en sån sug i änden och drar på luft. Den som arbetar där inne sedan har bra ventilation som inte väsnas inne i burken, och minimalt med eldriven utrustning därinne. (Luften sugs alltså in genom manluckan, genom grova slangen och blåser sedan ut ur sugen.) Samma effekt används t.ex i ejektorsugar, skummunstycken för brandbekämpning mm. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2011/10/08 08:58:17 |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2011/10/08 : 09:53:48
|
Det låter som samma princip som vattensugarna hade i kemilabbet i plugget, om nu någon kommer ihåg. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2011/10/08 : 12:51:54
|
Jag är på jakt efter en sådan vattensug som vi använde i skolan
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
M3
Member
227 Posts |
Posted - 2011/11/04 : 19:25:03
|
Ursäkta att det tog sådan tid för mig att svara i denna tråden som jag skapat. Har varit borta på jobb i en kraftstation i Sällsjö väster om Östersund. (Det är i skogen till vänster om en tall... Dvs. i ödemarken :)) Nu efter Bernts inlägg tror jag att jag förstår lite mer. Finns det någon bra länk om hur en tryckluftsdriven luftsug fungerar, jag googlar utan framgång tyvärr.
Hälsningar Ronnie |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2011/11/04 : 20:10:56
|
Alltså, är det samma idé som Dyson-fläktarna vi pratar om? Isf borde du nog kunna hitta något om dem. Teorin är ju att luften som sprutar ut längs med kanten drar med sig luften bakom genom hålet. Hastigheterna anpassas väl så att den stillastående luften ökar hastigheten och den som kommer in längs kanten saktas ned. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
M3
Member
227 Posts |
|
M3
Member
227 Posts |
Posted - 2011/11/05 : 21:00:59
|
Jag spånar om man kan använda denna teknik på bilar. Hjälpa turbotryck, eller flöde ut ur avgassystem till exempel. Man dumpar ju en hel del luft vid spjällstängning på turbobilar så om man använder sig av denna funktion borde man spara både bränsle och miljö... Men som sagt jag bara spånar. Biltillverkare har nog redan tänkt tanken... |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
|
Topic |
|