HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Råd - vad köpa för projektor?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/11/25 :  09:27:14  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Tänkte att det börjar nog bli dags att handla en projektor.

Den kommer mest att användas till spel (XBOX, WII), men vi vill även kunna se en film då och då.

Inte intresserad av att lägga några jättesummor och kan tänka mig att handla en begagnad som har ett år eller två på nacken.

Vad behöver jag och finns det modeller jag skall passa mig för?

Roger

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/11/25 :  10:57:00  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Det svåra med begagnade projor är att veta hur lampan behandlats då det är den som styr helhetskostnaden.

Å andra sidan är inte nya projors lampor det stabilaste heller... Lampa som satt i min första proja höll bara 600 timmar! Nuvarande är inne på 2600 timmar och lyser fortfarande...

Så kontenta är att om du ska köpa en begagnad så kontrollera vad lamppriserna ligger på för just den modellen.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2011/11/25 :  12:10:57  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Vad är inte några jättesummor? Pratar vi 3-4k eller 20k? Optoma var populära förut så dom kan säkert hittas billigt begagnade. Räkna med att behöva byta lampa tidigt om du köper en begagnad. Lampor kan köpas löst från utlandet till rätt låga priser men då är dom inte monterade i husen och kvaliteten vet man inget om.
Vad har du för krav? Tyst? Färgkorrekt? Storlek på duk? Mörklagt rum? Vilken duk ska den matchas med?
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/11/25 :  13:10:25  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Oj med frågor!

Kan jag hitta en bagagnad projektor (gärna med duk) för runt 5k så är jag väldigt nöjd! (antar att man landar på riktpris * Pi när man är klar)

Nuläget är en 50" plasma, så jag vill ju gärna upp ordentligt i storlek - säg sikte på ~100"!

Har ganska högt i tak, så estetiken struntar jag i, men den får ju gärna vara så tyst som det går.

Roger

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2011/11/28 :  14:13:48  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Vill du komma billigt undan så har jag en projektor jag har funderat på att sälja. Har hamnat i läget att jag behöver byta lampa men eftersom jag ser väldigt mycket film så funderar jag på att uppgradera

Hör av dig för mer info om det skulle kunna vara av intresse.

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/11/28 :  15:04:23  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Utbyteslampa till min kostar bara runt 700:- på ebay.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2011/11/29 :  09:12:05  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
McGyver: Du har PM.

Ny lampa för ¤100 på eBay.de till min, inkl hus. Vill man bara ha lampan och skruva lite så kommer man undan ännu lite billigare ¤75.

Vill man betala bra kan man handla på Dustin, där tar dem 8 595,00 kr undra om de får sälja några...
http://www.dustinhome.se/toshiba-projector-lamp-tdp-mt8-tlplmt8/product/5010540536

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/11/29 :  09:58:03  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Mycket bra tråd då även jag letar beg. projektor alt. lampa.

Kör på!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2011/11/29 :  10:23:43  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Instämmer.

Börjar bli lite sugen på att skaffa proj igen

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/11/29 :  11:15:54  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Det blev en Mitsubishi HC1100 med 90" duk.

Extrasonen skjuter mig, trots större bild, fortfarande i ryggen när det spelas Battlefield - fattar nada! Större duk?

Har idag beställt en extralampa via Ebay, 150$ för lampa i "hus" och expressfrakt.

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/11/29 :  11:49:55  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Extrasonen skjuter mig, trots större bild, fortfarande i ryggen när det spelas Battlefield - fattar nada! Större duk?

Kanske för låg veckopeng eller så lagar du för taskig mat, nåt ...
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/12/05 :  16:26:52  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
quote:

Köp ett par gamla glasögon modell flaskbotten på loppis, tvinga honom att använda dessa vid spel

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/12/06 :  17:38:34  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
"Kanske för låg veckopeng eller så lagar du för taskig mat, nåt ..."

Ett bättre alternativ är ju att helt plocka bort allt vad pengar och andra nöjen heter vid de tillfällen då detta händer.Kan ju alltid börja med hot om det.MvhKristofer

Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2011/12/06 :  18:19:25  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Det räckte med: -XBOXen och projektorn är mina, think about it!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/12/07 :  13:14:13  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Ja där ser man.MvhKristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000