Author |
Topic |
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/11/28 : 13:56:39
|
Jag har haft två Canon bläckstråleskrivare och båda har slutat ge önskat resultat pga. av att skrivmunstyckena har täppts till av torkat bläck. Någon gång lyckades det att återställa funktionsdugligheten genom att lösgöra skrivarhuvudet och bada det i destillerat vatten.
Hur gör ni för att hålla era bläckstråleskrivare funktionsdugliga ? Tacksam för tips.
Vilket enormt slöseri med naturresurser att bli tvingad att köpa ny skrivare vartannat år när skrivarhuvudet kostar lika mycket som en ny skrivare. |
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/11/28 : 14:09:09
|
Canon har så små munstycken (2-1pl droppar) att det förr! (eller senare) blir totalstopp och då fungerar inte destvatten mera ? |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
Wheels
Semester på egen begäran
821 Posts |
Posted - 2011/11/28 : 14:17:44
|
Nu är min Canon ny fortfarande men jag ser att det finns något i "Maintance" som heter "Deep Cleaning -Unclogs nozzles that canot be cleaned by regular cleaning". Kanske finns till din också? |
|
|
Andreas A
Member
407 Posts |
Posted - 2011/11/28 : 14:26:52
|
Jag har jobbat med att rengöra skrivare av dom flesta märken i några år och alla är i princip lika bra/dåliga..En detalj som verkar hålla dom igång lite längre i alla fall är att ALLTID köpa orginal bläck, säga vad ni vill men det fungerar faktiskt :) Ammoniak som man spär ut med vatten till en ganska svag blandning funkar riktigt bra att rengöra patroner och stockade slangar, brukade använda en spruta fylld med denna lösning och sedan trycka fast slangen på sprutan, men se upp ifall det blir tryck i slangen och sprutan lossnar och allt bläck sprutar ut tillbaka över dig, har hänt :). Dock är det sällan värt besväret.. Dom är så billiga idag så kostar ofta mera att börja försöka laga än att köpa en ny. |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/11/28 : 14:29:24
|
quote: Dom är så billiga idag så kostar ofta mera att börja försöka laga än att köpa en ny
Tyvärr ....
Skall i alla fall denna gång beställa nytt skrivarhuvud för 900kr till min 4000kr:s skrivare. |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2011/11/30 : 16:43:28
|
"Dom är så billiga idag så kostar ofta mera att börja försöka laga än att köpa en ny"
Ja så fort det är mer än en patron som behöver bytas är det sällan någon ekonomi att köpa nya patroner.mvhKristofer |
|
|
Nygga
Member
303 Posts |
Posted - 2011/11/30 : 19:05:34
|
Jag har gjort samma reflektion som du Martin. Vilket slöseri med naturen för att skrivarens bläckhuvud sätter igen på en fullt fungerande skrivare. Jag har provat att göra rent både med rengöringsprogram i skrivaren samt "hårdvarumässigt" med vatten samt rengöringsvätska utan resultat. Bara att skicka skrivaren till plaståtervinningen. Skrivarhuvudet var dyrare än skrivaren. |
Mvh Nygga
Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2011/11/30 : 20:31:53
|
En laserskrivare blir oftast billigare i längden, speciellt om man inte skriver ut så mycket. Fast har man stora krav på trycket då är stråle bättre i dom mer normala prisklasserna.
*edit* Jag jobbar inom digitalt tryck, slå ett öga på HP:s senaste tillskott! Det är en bläckstrålepress som är designad för Tidningstryck http://www.hp.com/hpinfo/newsroom/press_kits/2011/InnovationforImpact/HP_T300_Inkjet.pdf |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2011/11/30 20:36:39 |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/12/01 : 08:34:55
|
quote: bläckstrålepress
Jag tycker det är litet fel att man också har börjat producera fotokiosker för små firmor med bläckstråleutrustning. Om jag beställer foton så vill jag ha beständiga silverbaserade fotopapper och INTE bläckstrålekludd.
Jag har en färglaser också (HP Color Laserjet 1600), men i mitt tycke ger den alldes för grovt rasterade bilder och är därmed undermålig för fotoutskrifter. Eftersom mina bläckstråleskrivare inte har pigmentbläck har jag märkt att färgerna bleknar på utskrifter efter några år i solen.
Nästa skrivare skall bli en Ricoh Gelsprinter som borde kombinera några bra egenskaper. Dock är priset relativt dyrt, 10kkr för en A3 skrivare men jag är vill bort från den vanliga polariseringen - billighetsbläckstråle vs. billighetsfärglaser. Hoppas på en relativt lång livslängd för Ricoh GX e7700. |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2011/12/01 : 15:58:19
|
"då är stråle bättre i dom mer normala prisklasserna"
Det man missar i det hela är arkivbeständigheten. Canon uppger en beständighet av 90 år på bläckutskrifter, om jag inte minns fel här, medans det inte ens är värt att diskutera det hela när det gäller laser eftersom det ju inte är bläck så håller de klart mycket längre om man förvarar utskriften som man bör, dvs undviker starkt solljus osv.
Problemet som vi redan har är ju på färgfotoutskrifter från lab som ändrat färg redan på 30 år om inte ännu kortare i flertalet fall.
Tänker ju på bilder som togs på släkten för 30 år sedan. Dessa är dock rätt så ok ändå men de är riktigt bleka och har i en del fall ändrat färgton.mvhKristofer |
|
|
|
Topic |
|