HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Great news everyone - DBX & Linux = sant
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/12/14 :  21:27:22  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Ja precis som den galne professorn i Futurama säger med jämna mellanrum - goda nyheter för en del av oss, en ganska liten del förmodligen, men det är mkt goda nyheter likväl !

Denna nyhet gäller DBX driverack familj av högtalarprocessorer, modell 260 och uppåt.

Dessa går som precis alla vet att fjärrstyra genom ett s.k driveware interface, via dator alltså, och nu kommer vi snart till det riktigt roliga.

Mängden personer här på forumet som kör sin DR260 via DW kan nog räknas på en blind högerhänt fläktreparatörs högra hand...

Det är väldigt dock smidigt när mn sitter i soffan i lyssningsrummet med det trådlösa tangentbordet och gör on-the-fly justeringar av alla de parametrar som därigenom erbjuds, alla klart och tydligt presenterade på sin 42"s panasonic plasma.

Filrerar man ut mängden användare av DR260 på forumet som gör såhär så har nog den ångerfulle fläktrapartören bara tummen, pekfingret och en liten stump av ringfingret kvar...

Kör man därtill någon av de större linuxdistarna och har installerat Wine på den mediadator som man kopplat till tv'n och sin anläggning...

...och där försvann större delen av den blinde fläktreparatörens underarm...

Den återstående "mängden" användare är nu således nere i en statiskt sett kraftigt lemästad men fullt fungerade dvärg.

Så kan nu den kraftigt lemlästade men likväl återstående personen känna stor glädje över det faktum att :

DBX DRIVWARE FUNKAR UNDER WINE !

Ut och fira på gatorna gott folk, kasta upp era foliehattar i luften, låt konfettin dala, vifta med era flaggor, låt biltutorna ljuda !

...

...ehh

....nu ska jag bara hitta en usb-seriell adapter och få den att funka också :) kjell&company har en :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/12/14 :  22:00:04  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
...och jag som jag upp och installerade windows på htpc:n istället när jag insåg att jag skulle bli tvungen att skriva om drivarna för den trådlösa usbadaptern....

Edited by - bibl on 2010/12/14 22:01:29
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/12/14 :  22:00:26  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Kul, men hur ska man kunna kasta upp en hatt utan underarm samtidigt som man är statiskt lemlästad?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/12/14 :  22:04:43  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
....




Svar: Man äter den först...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/14 :  22:16:41  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/12/14 :  22:30:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det är ju inte fyskam!!! Varje steg bort från stora kriminella företag mot en fri och öppen värld av hjälpsamhet och socialt ansvar, är ett bra steg.

Det är ju skönt att slippa ha en sådär förhatlig NTFS partition med en massa virus på bara för att man vill köra bra delningsfilter.

Mvh J.
Go to Top of Page

Dr.G
Member

97 Posts

Posted - 2011/01/01 :  12:40:24  Show Profile Send Dr.G a Private Message  Reply
Yay!! Linux+hifffi!!!
Jag har experimenterat med ett fyrkanalsljudkort (M-Audio USB Quattro) och linux ljudarkitektur ALSA tillsammans med linux plug-in arkitektur LADSPA för att köra aktiv delning, och det funkar hyfsat. Det blir nog kanske en tråd om det hele så småningom...
Nu skall jag genast leta DBX på begagnatmarknaden...

/Dr.G

Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/01/01 :  13:05:10  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Dr.G, jag har sprungit på ett litet bekymmer med usb-rs232 adaptern bara, måste se till att få den att funka så driveware känner av com1 network, har hittat en del tutorials på nätet men inte provat än...

Det ska gå att lösa dock.


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Dr.G
Member

97 Posts

Posted - 2011/01/01 :  13:26:01  Show Profile Send Dr.G a Private Message  Reply
Hm, jag har nån gammal USB-rs232 adapter liggande... jag har dock ingen DR260 att testa med...
Hm (igen) DR260 kostar 10kkr på Thomann. Varför skall det alltid vara så dyrt med hårda klappar?
Hur står sig Behringer DCX2496 mot DBX? Kanske man kan få den mjukvaran att rulla under Wine också?



/Dr.G

Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti.
Go to Top of Page

Dr.G
Member

97 Posts

Posted - 2011/01/03 :  15:18:50  Show Profile Send Dr.G a Private Message  Reply
F.ö. kan ju nämnas att Hornresp funkar under Wine också...

/Dr.G

Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000