HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lowther i öppen baffel
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mats E
Member

63 Posts

Posted - 2010/12/31 :  15:34:48  Show Profile  Visit Mats E's Homepage Send Mats E a Private Message  Reply
Finns det någon mer som experimenterat med Lowtherelement i öppen baffel? Jag snickrade ihop ett par u-formade bafflar med frontmått 500*280 mm och 250 mm djupa sidor. Fräste ett 190 mm hål i mitten på baffeln och monterade ett par Lowther EX2.
Måtten anpassades efter en spillbit mdf jag hade i garaget.
Jag delar aktivt vid 150 Hz (med Frequency Allocator) och kör ett 70-80 horn som
monokopplad bas. Det låter helt fantastiskt bra, tycker jag. Kan dessutom passa på att rekommendera Bonnie Raitts första LP, Sigma Sound Studios.

Gott nytt år,
Mats

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/12/31 :  15:54:13  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Intressant kombination det där.

Mina tester med Lowther i öppen baffel gav att det behövs lite dämpning i de högre registren för att inte låta vasst och påträngande.
Använde en ganska stor spole på 4mH och ett motstånd över den på 8-10ohm som EQ. Sedan blev det kalasbra. (Använde PM6A)

Har du några mätningar?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Mats E
Member

63 Posts

Posted - 2010/12/31 :  16:13:16  Show Profile  Visit Mats E's Homepage Send Mats E a Private Message  Reply
Ja, här: http://flic.kr/p/96aoJT

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2011/01/01 :  17:12:59  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Ja ganska rejäl uppförsbacke till diskanten. Prova lite olika EQ så kan det bli riktigt bra.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2011/01/03 :  00:16:39  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Fördelen med Öppen Baffel är ju bl a enkelheten i att komma till skott. Du verkar ju också ha instrument att hantera optimal EQ, där har nog Bardis en poäng.

Några välkända exempel på Lowther bafflar är t ex Lowther America: http://www.lowther-america.com/page2/page12/page12.html och Martin J King, men han verkar ha tagit bort sin projektbeskrivning från webben. Troligen bygger han om dem i ett mindre format med Acoustic Elegance basar för tillfället. Det lär dyka upp beskrivning när detta är klart.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000