Author |
Topic |
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/07/15 : 07:15:42
|
quote: Aja, det är en MEGA loppis på lördag i Janstorp, brukar hitta lite fynd där...
Kolla Blocket annars Det brukar alltid finnas några sk. quote: radiomöbel
för 500-lappen. Dock finns det inga köpare av dessa för 500-spänn, så prutmånen är enorm Börjar man med de annonser som legat ute någon månad så är säljare ofta beredd att ge bort skräpet.
Jag har köpt 6-7 sånna möbler och plockat grejjer ur, och betalat mellan 0 - 100 Kr/st
Gastone, Bilder! vi vill se bilder!
Mvh Lars |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Gastone
Member
373 Posts |
Posted - 2011/07/15 : 12:41:58
|
Frakten på Blocket knäcker budgeten på INDYn, och loppisen ligger bara några km härifrån.
BILDER efterfrågades, så här är några:
NORNAN tillverkad av Monark på TOBO BRUK 1957-58.
Chassiet efter tvättning och återmontering av trafo, konding och sockel för likriktarröret EZ80. De "Noval" socklar jag hade var för Mönsterkort...
Undersidan med monterade gummifötter från Sentec SE77...
OPT som kanske kan användas som choke till Pi filter...
Resterna får gå till "återvinning"...
|
/Anders Bygger: Rök på balkongen..
|
Edited by - Gastone on 2011/07/15 23:35:38 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/07/15 : 12:52:05
|
Vilken skönhet! Du har ju kommit riktigt långt med din Indy Gastone Ser att du siktar högt med Pi-filter direkt från start Jag tror det är många med mig som vill hänga med och se bilder på hur steget växer fram /Lars |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2011/07/15 : 13:37:36
|
Ja bilder vill vi ha. Kör hårt Gastone. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Gastone
Member
373 Posts |
Posted - 2011/07/15 : 15:22:19
|
Hehe, jag med... Först måste jag hitta ett nytt järn...förhoppningsvis i morgon på loppisen.
EDIT: Rättade Stvfel |
|
Edited by - Gastone on 2011/07/15 15:24:10 |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
|
Gastone
Member
373 Posts |
Posted - 2011/07/15 : 23:42:11
|
Ska kolla om de finns kvar nästa gång jag ska in till Malmö...
EDIT: Det gjorde de inte, men han hade några andra... Jag håller på att kolla upp dem, den ena såg jag vid inlastningen att den saknade trafo. |
|
Edited by - Gastone on 2011/07/19 20:32:14 |
|
|
Gastone
Member
373 Posts |
Posted - 2011/07/21 : 23:48:57
|
Har kollat lite bland skrotet jag hade med hem ... Där är en trafo på 300 VAC som bör funka.
Har beställt lite ptfe kabel i 18 & 20 AWG ... |
|
Edited by - Gastone on 2011/07/21 23:52:46 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/07/22 : 07:33:37
|
Härligt Gastone Då är du på banan med din Indy!
quote: Har beställt lite ptfe kabel i 18 & 20 AWG
Oj vad du lyxar till det!
Men jag kan hålla med om att ptfe och etfe-kabel är något helt annat än PVC att jobba med. Kräver dock lite övning för att skalas snyggt. Jag har en sån där liten hobbykniv med brytblad där jag först rullar kabeln över eggen. Jag är då noga med att inte skära hela vägen genom isoleringen, för att inte märka kardelerna. Sedan tar jag sidavbitaren och drar bort den del av isoleringen som skall väck.
Speciellt ptfe har ju en förmåga att töjjas ut som en gummisnodd om man bara använder sidavbitaren.
Etfe är annars ett alternativ som inte är lika glatt, och gummi-aktig vid skalning, den kallflyter inte som fpte gör (vilket ifs inte har någon betydelse i hifisammanhang), och den är "lödsäker" dvs smälter inte, eller kryper ej upp av värmen från varmt lod som pvc gör.
Men Gastone. För gärna en liten kalkyl på din Indy. Jag ansatte max 500 spänn för min (därav namnet Indy 500). Just nu ligger jag runt 50-lappen, så kanske kan jag avsluta med guld-volymratt för 450 spänn!
(eller så får jag väll döpa om min till "Indy 50")
Mvh Lars
|
Edited by - pix on 2011/07/22 07:36:37 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2011/07/22 : 09:28:34
|
Inte för att jag behöver ett försteg till men det ni gör verkar vara hur kul som helst och för de pengarna har man råd att prova.
Jag får göra som Gastone åka på en loppis och hitta en apparat som ingen vill ha de brukar gå för en spottstyver när loppisen närmar sig slutet. Jag får läsa också igenom tråden lite bättre så jag vet vad som jag behöver rota fram från gömmorna.
Anders
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/07/22 : 11:37:07
|
Anders, quote: Inte för att jag behöver ett försteg till men det ni gör verkar vara hur kul som helst och för de pengarna har man råd att prova
Haha, ja Indy är en "omvänd hype", kan man bygga något välljudande för så små pengar som möjligt. Mottot var "bra hifi för glasspengar"
Tyvärr slutar många diy projekt i en dammig hylla och ett hål i plånboken. Dyra komponenter, och ett andrahandsvärde som är minimalt gör att många safe'ar och vågar inte prova på att bygga själva.
Tanken med Indy-tråden är att om man tröttnar så ger man bygget till någon annan som tar vid. (eller så slänger man det i soptunnan ).
Jag hade nog tänkt få klart min Indy under hösten. Sen får någon annan ta vid grejerna. Kanske komplettera med en snygg front, eller prova lite exotigare kopplingar som Mu-följare eller likn.
Kravet är bara att apparaten skall utvecklas/förändras och att dessa skall dokumenteras här i tråden. Det är en ganska kul tanke att en steg vandrat runt bland flera medlemmar där alla lagt sin prägel på steget
Mvh /Lars
|
|
|
Gastone
Member
373 Posts |
Posted - 2011/07/22 : 11:41:05
|
quote: Oj vad du lyxar till det!
Nja,jag ska ha lite till mitt "Le Monstre" också ...
quote: Men Gastone. För gärna en liten kalkyl på din Indy. Jag ansatte max 500 spänn för min (därav namnet Indy 500). Just nu ligger jag runt 50-lappen, så kanske kan jag avsluta med guld-volymratt för 450 spänn!
(eller så får jag väll döpa om min till "Indy 50")
NORNAN jag bygger på, hittade jag, så = 0 kr. Den andra NORNAN är mycket större och har alu-chassie, men brunnarna för rörsocklarna är stora som ...brunnar(!) Den tredje lådan var en Philips där jag bara tog trafona, och den har ett maffigt AZ1 som likriktare, dock är trafon äckligt svart med nån sorts tjära(gegga) på, men 116 kr för rubbet, så där ligger jag idag = 116:-/2-chassie.
|
|
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2011/07/24 : 19:12:43
|
Var på en loppisrunda idag men såg inte till något objekt som man kunde ta livet av men det kommer.
Lars,
Jag tänkte att det skulle bli ett låne förförstärkare så att andra kan ta del av billigt välljud. Jag är känd för att alla mina bygge tar tid dels ser jag det som en mognadsprocess där allt faller på plats efterhand det tar tid så är man tvungen att föra arbetsbok så att man vet vart man skall bygga nästa gång man blir sugen.
quote: Tyvärr slutar många diy projekt i en dammig hylla och ett hål i plånboken. Dyra komponenter, och ett andrahandsvärde som är minimalt gör att många safe'ar och vågar inte prova på att bygga själva.
Känner igen detta, jag har ett 417A försteg som vi hade ett gruppköp/gruppbygge här på forumet jag hade bara satt ihop det lite löst på ett chassi men kom ingenstans med det. Jag erbjöd en här på forumet alla delarna men när det kom till vad det skulle kosta hoppade han av, förmodligen berodde det på att jag hade samlat på mig väldigt bra komponenter.
Vilket i sin tur var bra jag satte ihop allt och blev väldigt nöjd över resultatet, jag behåller försteget för tid och evighet.
Sedan skall det vara kul att bygga också och inte kännas som tvång det kan lätt bli så att man får nog av det.
Anders
|
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2011/07/31 : 00:49:40
|
Då är man med på banan men allt blir inte som man har tänkt sig först jag hittade en Telefunken radio som hade ett ledsamt yttre efter en enkel förhandling fick jag den för mindre än glasspengar dvs 5:- .
Glad i hågen så rev jag bort bakstycket och förväntade mig en uppsjö av Telefunken rör men besvikelsen blev total när jag bara hittade RCA tillverkade rör överallt och med oktalsockel. Nåja jag får likriktarrör en drossel plus en massa trevliga saker att leka med.
Men efter att skummat igenom tråden hittade jag detta av SB quote: har jag tipsat om det här: Håll koll på rörbeteckningar. Europeiska ECC81/82/83 t ex har ju amerikanska ekvivalenter som heter 12AT/AU/AX7. 12 i början betyder att det är 12V-glöd (2x6V egentligen), men det finns varianter som heter 6AT/AU/AX7 vilka matas med 2x3.15V på glöden. Dessa rör är lite udda och därmed ofta billigare. På samma satt kan man hitta 12V-varianter av t ex 6SN7, 6SC7, 6SL7 m fl. Dessa heter ju 12SN/SC/SL7 och är oftast billigare. Notera att en del 12V-typer kommer i metallkapslyer enbart. Vidare kan man hitta bra rörvarianter packade på lite annat sätt. 6J5 anses vara en singel 6SN7 (alltså en triod bara i röret). Somliga andra typer kan vara packade med en diod eller annat krimskrams som man kan "koppla ur".
Min fråga är finns det fler trevliga förstegsrör man kan ta i beräkningen som passar oktalsockel, att tänka på är att likriktarröret är ett 5Y3GT som jag har tänkt att behålla vilket innebär att 125mA är max man kan klämma ut på strömmen.
Anders |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/07/31 : 10:17:28
|
Om du kör det där trevliga programmet TDSLPE från Duncanamps kan du ju söka på rörparametrar och inte enbart få rörbeteckningar. Där finns ju också möjligheter att ställa in vilken sockel man vill ha. |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2011/07/31 : 17:37:32
|
Okej jag provar!
Anders |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2011/07/31 : 18:46:14
|
Har en exakt likadan stående i verkstaden.
Borde kanske göra nåt |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Gastone
Member
373 Posts |
Posted - 2011/08/02 : 22:25:15
|
quote: Har en exakt likadan stående i verkstaden.
Borde kanske göra nåt
Japp, du kan skicka trafon till mig.
Mina ptfe kablar kom idag, och jag håller med pix. Lite styva kanske, men försilvrade kablar med teflonhölje är nånting helt annat att jobba med... |
|
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2011/08/16 : 14:46:08
|
Vet ej om jag orkar hoppa på detta, dels pga att jag inte kan något om rör överhuvudtaget, dels är jag småbarnsfar med andra projekt. Jag har dock möjlighet att för en mkt liten peng köpa en eller flera gamla rörradios. Pengarna går dessutom till biståndsprojekt så..
Rören som sitter i är i den ena; 6J6, 6AT6, 6V6G, 6BA6 de andra innehåller bla ECC85, ECC83, EL86 mfl. Något att spara undan till senare för att bygga Indy?
https://picasaweb.google.com/Emanuel.Pelli/Hifi?authuser=0&feat=directlink
Jag fattar aldrig hur jag länkar själva bilderna från picasa och jag orkar inte lägga in dem på ex photobucket men har ni tips hur man gör, inga länkar jag testat har fungerat (picasa) |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/08/16 : 17:27:58
|
Emanuelgbg Jag är lite osäker på några av rörmodellerna du listar upp. Om du googlar efter modellernas datablad, så leta efter en parameter som heter "Mu" eller "My" i databladet.
Mu är hur många gånger röret förstärker signalen teoretiskt (utan att det lastas) Rör som har ett Mu runt 10-30 brukar vara utmärkta förstegsrör i en sk "CC-koppling" Själv tänker jag börja med att använda ett ECC88, med (Mu ca 22) Jag föredrar även trioder framför pentoder, just för att de är lite mindre att koppla. Genom att använda en dubbeltriod så slipper man dessutom undan med ett rör. Det finns inga dubbelpentoder Pentoder kan låta bra, och kan även kopplas så de fungerar som trioder, men det är överkurs i detta enkla bygge
I din radio sitter ju ett EL86 vilket jag misstänker är utgångsröret (som driver högtalaren). Säkert har detta matas med en tomgångsström på ca 30-40mA, vilket gör att du med säkerhet har ström kapacitet i din trafo, att driva i princip vilket förstegs-rör som helst. Dock hade dessa rör-radios ofta en ganska låg spänning. Ofta tom så lågt som 150V AC-spänning, vilket kan ge dig ca 200V DC-spänning över röret. Mina tankar går då direkt till rörenas "volvo 240", nämligen ECC88 eller liknande. Ett utmärkt och välljudande förstegsrör med ca 200V och 5-10mA tomgångsström.
Förstegsrör för oktalsockel kan vara t.ex 6SN7, men den kräver ofta ganska högre spänning för att låta bra (3-400V)
Rör med högt Mu, som t.ex ECC83 (Mu=100) har alltså väldigt hög spänningsförstärkning, men saknar då den kraft (läses som "Gm" i databladet), vilket gör att ljudkaraktären blir lite trött och "murrig". ECC83 anvädes ofta förr som ett spänningsförstärkande rör i gramofonförstärkare, men då var man tvungen att ha en koppling efter ECC83an som var extremt lättdriven, som alltså inte lastade ner den veka ECC83an.
Plockar du ut rörhållare, användbara komponenter och nättrafon, och sedan köper ett beg fungerande 6922, E88CC, ECC88 eller någon liknanade dubbeltriod. Det får du för några tior (räcker med ett rör för två kanaler)
Har du bara micklat ihop ett försteg som är konfigurerat för ett ECC88 så finns massor av olika rör du senare kan peta i och testa med.
Betala dock inte dyra pengar för sk "NOS rör" till detta enkla bygge. Jag tillhör nog dem som tycker att det finns NOS rör som är lite vassare än nyproducerade rör, men det handlar då om små subjektiva skillnader, som kräver riktigt bra kopplingar och kringutrustning för att märkas.
Börja så enkelt det bara går, få allt att fungera och se förbättringar som en positiv resa framöver. Poängen här ligger i att våga koppla, hitta glädjen i att lära sig, och att testa på, inte att vara snabbast Mvh /Lars |
Edited by - pix on 2011/08/16 17:29:55 |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2011/08/16 : 19:01:40
|
Har inte hunnit kolla igenom alla rören men om jag förstår dig rätt är ECC83 inget höjdarrör i denna applikationen men rörhållare/sockel går att använda liksom trolgtvis trafo?
ECC85 har ett my runt 55 men det är också för högt då?
ECC88 kan jag få tag på tror jag.
6J6 har my på runt 38 om jag förstör det hela rätt?
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/08/16 : 20:27:06
|
Det kanske var fel av mig att bara peka på Mu som den enda parametern för att välja ett lämpligt förstegsrör. Egentligen krävs ju inget försteg alls i dag när de flesta apparater lämnar ca 2volt ut. Men skall man ändå bygga ett försteg så tycker jag att man skall förstärka signalen några gånger. Om inte annat för att kunna använda äldre signalkällor med lägre utnivå, och även slutsteg med lägre ingångskänslighet
Jag har tidigare byggt försteg med 12B4A vilken har ett Mu på 6 vilket fungerat utmärkt. Riktigt höga Mu skapas dock på bekostnad av att andra parametrar förändras just för denna applikation Men parametrar som Linjäritet, distorsionsspektra mm är ju också parametrar som bidrar som inte ryms i Mu-parametern
Anledningen till att jag rekommenderar rör med Mu upp till ca 25 är att jag inte ser poängen i högre förstärkning än så i ett försteg.
Allt ovanstående gäller när vi pratar om den sk CC-kopplingen (den som är den enklaste och vanligaste i detta sammanhang.
Har du tillgång till ett ECC88, E88CC, 6922, ECC99, eller liknande och har tänkt att bygga en CC-kopling (som jag beskrivit tidigare i tråden) så tycker jag absolut du skall välja detta.
Alla dessa är "modena" rör med kraft och transparens. Få väljer att bygga med den gamla skolans rör som ECC83 i dag
Utöver ovanstående rör så finns även en division rör med extrema prestanda. Jag har bla byggt med det ryska 6C45-PE. Även 417 och D3A är av denna skolan. Jag tycker dock att dessa inte är rör för nybörjaren, då dess extrema prestanda kan ge konstiga problem med självsvängningar mm
"88-familjen" ovan är mycket lyckad av flera aspekter Billig Driftsäker Linjär vid relativt låg matningsspänning Låg utgångsimpedans i ett CC-steg (låg Ra)
Den enda nackdelen är igentligen bara att den är så vanlig att den kanske inte uppfattas som så "exotisk" som vissa andra rör
Men gör så här, Bygg din Indy utifrån ECC88 ben-konfigurationen Du löder ju på sockeln, så du har ju byggtiden på dig att hitta ett fint exemplar Har du väl hittat ett bra ECC88 kommer det hålla i många år. Drifttiden brukar anges runt 10000 timmar vilket är vääääldigt många skivor
Hittar du inget ECC88 när din Indy står klar så hör du av dig så löser vi det Mvh Lars
|
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 09:19:27
|
Är 6N1P-EV/VI/EB likvärdiga ekvivalenter till ECC88?. De europeiska och amerikanska varianterna kostar en del på marknaden. |
|
|
Gastone
Member
373 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 14:57:06
|
jag har några rör av den ryska varianten av ECC99, d.v.s. 6N6P och en drös av ECC91. Några av dem som är "bra" ? Har även ECC81,82,83 men de duger alltså inte... Har även 2st Mullard M8136 men de hade jag tänkt ha till något annat..., har nå´t hundratal rör att vraka bland. |
|
Edited by - Gastone on 2011/08/17 15:02:43 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/08/17 : 15:34:38
|
Utan att ha provat Jag tycker att 6N6P ser ut som ett intressant rör att prova i ett försteg. Någon annan som testat och kan rekomendera en lämplig arbetspunkt för detta rör? Mvh /Lars |
|
|
Topic |
|