HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 INDY 500 (gemensamt rörförsteg)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/01/07 :  20:51:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag stötte på en liten detalj när jag beställde delar till renoveringen av min PAS3X. Jag beställde ett par nya mönsterkort (helt enligt originalen men i kraftig glasfiber) och skulle ha tag i rörsocklar för PCB-montage. Noterade då att de finns i olika utförande där lödstiften sitter med olika radier.
Litet tips för den som vill etsa ett alldeles eget mönsterkort till budgetförförstärkaren.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2011/01/10 :  21:46:12  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Elfa har fortfarande utförsäljning på en hel del prylar. Hittade lite spänningståliga kondingar för riktigt låg peng som kanske kan funka i glättningen?

ELCAP 68uF 385V 85a, 0,24 kr st. (ink moms)!

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-022-78&toc=0

Kolla gärna in hela listan, länk finns på ELFAs förstasida.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2011/01/14 :  13:27:28  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
FForsman: Du glömde ELFA#180;s billiga fraktkostnad, på 150kr, Då blev kondingarna inte så billiga längre. Om man nu inte hämtar ut dem öga mot öga.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/01/14 :  14:28:05  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Oavsett hög fraktkostnad så det fortfarande snuskigt, snuskigt billigt, även om man skulle köpa 10st. Man kan inte köpa 608u/385V ens närheten av 11kr/st.Fraktkostnaden var 106kr inte 127kr inkl.moms.

Jag köpte 350st blandade för att kunna hjälpa övriga som bygger.

Här ett surplus-alternativ

http://www.ecotec-online.se

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/02/14 :  08:57:47  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Mastig tråd detta, men fantastiskt pedagogisk och lärorik. Jag skall se mej omkring efter något gammalt rörskrälle så hänger jag på.

mvh
Staffan
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/02/14 :  10:09:43  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hej Staffan,
Om du inte hittar någon radio så har Jula en snygg låda för 99:-. Omdu ska bygga en Simply kan en likadan låda användas. Trafos finns hur billigt som helst på Kjell&Co.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/02/14 :  15:23:43  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Tack! Åkte just förbi Jula i dess moderstad Skara, dock med bilen full av leklandssugna ungar så det blev inget denna gången. Jag skall röjdyka i morsans källare ikväll. Enligt intel skall kan det dölja sig ett rör-lik där nere. Jag är på lite minisportlov på Västgötaslätten.
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/02/15 :  08:30:22  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Radio upphittad i källaren! En Concertion V 640 från tidigt 60-tal ser det ut som. Har tagit bilder vid demontering och mailat Brewitz för att få access till bildservern, inget svar ännu dock. Skall jag starta ny tråd som bibl gjorde för min demontering/bygge eller posta här?

Har även läst rörteoriposterna uppifrån och ner flera gånger men jag känner att jag måste komma hands on för att det riktigt skall sjunka in. Otroligt bra pedagogik detta!

Här är rörlistan från radion (Philips-rör):
ECC82 *2
EBF89
ECH81
ECC85
EM80

Något användbart?
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/02/15 :  10:06:34  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
ECC82 kan användas men är mkt olinjärt. Om man motkopplar det för att få ner gainen till lagom nivåer kan det bli OK. Båda går då åt.

Om det är FM-radio så kanske du inte skulle rycka övriga rör och istället använda denna ihop med preampen. Även om det inte är stereo brukar det va gôtt ljud.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/02/15 :  10:44:36  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Om det är FM-radio så kanske du inte skulle rycka övriga rör och istället använda denna ihop med preampen. Även om det inte är stereo brukar det va gôtt ljud.

Nu lät det som du sa något viktigt, men du måste artikulera. Menar du att jag inte skall riva radion enligt Pix instruktioner? Det ser ut som FM och AM ja. MW, KW, UKW
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/02/15 :  12:04:48  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Riv inte radiodelen om den funkar!! Om ej, så är Erik en fena på sådana, men jag vet ej om han har möjlighet att åta sig jobbet.

Ang. preampen så kan du bygga en sk. GG(grounded grid) med CCS nedåt. Googla!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/02/15 12:06:35
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/02/15 :  15:19:27  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Krångligare än så här behöver det inte bli:

Sedan kanske man ska räkna lite på den. Dock ska ECC82 köras på ca 10mA för att funka bäst.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/02/15 :  19:39:42  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Hej. Ber så hemst mycket om ursäkt, jag läste fel på rören, texten försvann när jag torkade av dem. ECL82, och inte ECC82 står det ju på dem. Nån slags triod-pentod-historia som jag inte vet är användbara. Hittade ett lik till, från någon batteridriven historia. DK40, DAF40 och några som jag tror det står DL41 och DAF41 på. Kom även över ett knippe lösa ECC83or. De tror jag kanske kan vara användbara för syftet? Har nu även en bunt gamla högvoltslytar, 16 myF 500V (hur skriver man my?), 50/450V, 50/350V och 50/250V. Gamla men oanvända. Har även lite olika ingångs- och utgångstrafos med mej hem i bagaget till Sthlm. Utgångstrafonsom satt på Concerton var en för 800 ohms högtalare. De andra vet jag mindre om, får mäta upp dem lite försiktigt. Behöver råd kring detta.

Till syvende och sist så konsulterade jag gammelradiokungen (han hade 1500 stycken!) här på bygden och han tyckte inte att min modell var värld att kliva över lik för. Vi drog igång den och det kom ut lite musik men det lät inte ok, så någon gammal elektrolyt var nog förkyld. Inget att spara på alltså.

Jo, och ett gäng likriktare och rörsocklar kom också med så nu så skall devisen friskt kopplat hälften brunnit dammas av väl jag kommer hem.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/02/15 :  19:58:49  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
83:an passar inte helt 100 men kommer att funka OK. Förutsatt att man inte lastar dem för hårt.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/02/17 :  21:50:34  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Jaha då. Nu har jag strippat de två liken men det är tyst här. Jag bygger väl vidare då. Har mätt upp mina trafos om nån är intresserad
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/02/25 :  00:34:52  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
dålig bild, kanske denna blir bättre
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/02/25 :  07:48:09  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Stajo
quote:
Jaha då. Nu har jag strippat de två liken men det är tyst här. Jag bygger väl vidare då. Har mätt upp mina trafos om nån är intresserad

Sorry, har haft så mycket annat i pipen
Jag är mycket intresserad av att se ditt bygge

Jag är verkligen imponerad av att du så noggrant mätt upp trafon
Önskar jag tog mig den tiden. Man brukar ha igen det senare när man annars inte minns hur allat var kopplat

Jag tycker annars att den vekar väldigt lik den trafo jag använde i min Indy ovan.
Gissar att många av dessa gamla trafos, från samma tidsepåk är ganska lika.
En liten upptäckt jag gjorde på min trafo.
Glödlindningen består av två lindningar. tyvärr var dessa lindade ur fas, så jag kunde inte använda dessa två 6,3V lindningar som en 12,6V lindning, med annat än att jag sepparerade sammankopplingen mellan dem och därefter vända fas på den ene.
Ingen stor operation, och heller inte nödvändigt i min Indy då jag kör med 6,3V glöd.
Men det går mao att få till det om man har behovet

Mvh
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/02/25 :  15:40:32  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:

Sorry, har haft så mycket annat i pipen

Det är lugnt, så är det för oss alla. Själv har jag traderat och ebayat lite för att få lite olika rör att testa med. Har ett gäng ECC83, några 6C19P och väntar på ett knippe 12au7or och lite annat.

Här är den ene som fick sätta livet till:
[URL=http://forumbilder.se][/URL]
snarlikt din modell tror jag
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/02/25 :  16:24:47  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
suddig mobilbild på trafarna:
Den till vänster och längst fram är in och ut för Concertion. Den till höger är en ingångstrafo från en okänd rackare. Mitten bak är ingång från en bärbar Dux.
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2011/02/25 :  19:25:58  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
quote:
Riv inte radiodelen om den funkar!! Om ej, så är Erik en fena på sådana, men jag vet ej om han har möjlighet att åta sig jobbet.

hmm, jag är i just den situationen, jag köpte mig en radio som jag tänkte att jag skulle riva isär. Men den funkar alldeles utmärkt sånär som på att volymkontrollen är lite schizo, det är en Philips B5X84A/19.
Vad tycker du man skall göra då? Riv inte radiodelen är kanske det uppenbara svaret som du skrev, men jag behöver en lite mera utförlig förklaring.

Edited by - henrickpettersson on 2011/02/25 19:31:00
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/02/26 :  21:54:00  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Dåså har jag mätt upp mina små utgångstrafos som kan bli drosslar i strömförsörjningen. Schematiska bilder:

De ser tämligen lika ut i storlek och form men skiljer sig en del i inre konstruktion. Just nu vore det trevligt om det kom en liten fördjupning från tidigare PSU-redogörelse *hint hint*. Exempelvis kring att optimera elektrolytstorlekar och värden på drosslar.
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/07/13 :  12:29:06  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Lyfter den här tråden då jag hittade ett objekt på gården för min INDY 500.
Det är en NORNAN radio från TOBO BRUK, typ 1801 FM.
Den är en lite äldre modell då den har ett EZ80 som likriktare, övriga rör är:
EABC80, EF89, ECC85, ECH81 och ett EL84 på utgången, vilka alla har 6,3V glöd och Zout är 5-10 Ohm till elementet. Kan därmed ersättas av ett 8 Ohms av modernare snitt.
Trafon är en stor pjäs, jag har dock bara öppnat lådan och alltså inte uppmätt nånting, jag har inte ens kollat om den funkar, troligen ej då nätsladden är avklippt.

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2011/07/13 15:08:17
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/07/14 :  09:13:06  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Den här tråden tycks vara död! Semestertider ?

Hur-som-haver så har jag rensat och rengjort chassiet, rörsocklarna var både brända och spruckna så de kastades, tror jag har några novalsocklar liggandes.
OPTn uppmättes till 6,93H/643Ohm på primären och 5,14mH/1,08Ohm på sekundären.
Trafon har jag inte mätt upp ännu, så jag vet inte vat HT ligger på. Det finns möjlighet att ändra för multippla nätspänningar, och jag funderar på att sätta en omkopplare mellan 220-240V, kan ju vara bra-att-ha...
Kondingen är en 50-50uF/300V och den är faktiskt vid liv!

/Anders
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/07/14 :  12:32:36  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Anders
quote:
Den här tråden tycks vara död! Semestertider ?

Näää!
Jag väntar bara in er andra
Jag är 90% färdig med min INDY.
Budjeten ligger fortfarande under 50-spänn, och jag räknar kallt med att konkurera ljudmässigt med försteg i XXXXXX-klassen

Tanken med tråden var just att man
quote:
tager vad man haver
och att visa att man kan komma långt med en minimal budjet

Fantastiskt roligt att det föds några nya Indys

Mvh
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/07/14 :  19:31:18  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Wohoo! Länge leve INDY ! och pix för att du väntar in oss andra.
Jag ska försöka få ihop min PSU idag, har kört lite med Duncans "PSU Designer" får se om det stämmer i realtid...

Det gjorde det INTE !
Trafons primär är död, nada, zzatt... *suck*

Aja, det är en MEGA loppis på lördag i Janstorp, brukar hitta lite fynd där...

EDIT: Glömde kommatecken...

/Anders

Edited by - Gastone on 2011/07/14 21:42:53
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000