HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 INDY 500 (gemensamt rörförsteg)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/12/30 :  14:16:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Sedan väljer man trafar med olika effekttal och sätter den biffigaste först. Sedan plockar man up 230VAC från den andra trafon OCH man plockar ut 12VAC från första trafon och använder denna spänning till glödspänning.
Vänner av ordningen protesterar säkert och tycker att en ECC81:a eller 6SC7 kör på 6V, men då är det ju bara att seriekoppla glödtrådarna på två rör - JUH! Alla de däringa ECC81/82/83-rören har ju dubbla lindningar och kan köra på både 6 och 12V.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/12/30 :  14:33:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Skulle tillägga att tidningen Allt Om Elektronik/Elektor Electronics har genom åren haft ett och annat rörprojekt och ofta använt dubbla transformatorer.
Det finns också en beskrivning någonstans till en DC/DC-omvandlare.

(För den som inte vill börja från skrätsch kan ju ett och annat av dessa projekt vara ett frö till ett Indy-projekt.)
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2010/12/30 :  16:08:48  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Aha, se där. Tack för förtydligandet.

Behöver jag mer spänning kan jag alltså koppla ex. en 12 V trafo mot en 9 V och på så sätt få 12*230/9=306,7 V AC.

/mvhff


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2010/12/30 :  16:16:40  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Behöver jag mer spänning kan jag alltså koppla ex. en 12 V trafo mot en 9 V och på så sätt få 12*230/9=306,7 V AC.


Tyvärr. Matar man in en 12V in på en 9V-lindning mättar man kärnan på 9V-trafon, Metoden funkar bara upp till 230V ut om man inte kör med "specialtrafos".

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/12/30 :  16:17:15  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Att använda en switchad 6V alt. 12V väggbula för glöden gör det också lättare, men iofs dyrare.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/12/30 :  23:23:45  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Vad sägs om 6V/1A switchad väggbula till glöden? 32SEK inkl. frakt!

Därefter en 12V/0,5A AC/AC väggbula,79SEK, följt av en 12V-230V trafo,59SEK, inne i lådan till HT.

Billigt och säkert utan nätspänning inne i chassit.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/12/30 23:31:10
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2011/01/01 :  14:15:55  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
soundbrigade skrev:
quote:
Sedan väljer man trafar med olika effekttal och sätter den biffigaste först. Sedan plockar man up 230VAC från den andra trafon OCH man plockar ut 12VAC från första trafon och använder denna spänning till glödspänning.
Vänner av ordningen protesterar säkert och tycker att en ECC81:a eller 6SC7 kör på 6V, men då är det ju bara att seriekoppla glödtrådarna på två rör - JUH! Alla de däringa ECC81/82/83-rören har ju dubbla lindningar och kan köra på både 6 och 12V.
Hur brukar man göra med glödströmen, bör den likriktas innan eller använder man växelspänningen som den är? Om glödströmmen ska vara 6,3 V AC innebär det då att jag inte kan byta mot 6,3 V DC utan att det istället bör vara 8,9 V DC (vilket det blir om jag likriktar 6,3 V)?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/01/01 :  16:13:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Man gör som man vill. Man kan ju likrikta och använda en 12V-regulator.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/01/03 :  08:59:53  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Sorry, jag har varit frånvarande. Har influensan

FForsman skrev,
quote:
Hur brukar man göra med glödströmen, bör den likriktas innan eller använder man växelspänningen som den är? Om glödströmmen ska vara 6,3 V AC innebär det då att jag inte kan byta mot 6,3 V DC utan att det istället bör vara 8,9 V DC (vilket det blir om jag likriktar 6,3 V)?



Enklast är att använda 6,3V AC spänning direkt till glöden. Likriktar man i stället glödspänningen kan man unvika ev. problem med brum.
För även om glödtråden är separerad från Katoden i rör som E88CC och liknande, så finns alltid en liten överhörning (kapacitiv koppling) mellan dessa.
DC-spänning ger ju lite fler möljigheter till ytterligare "finesser", som ström-kontrollerad uppstart, reglerad spänningen etc.

Oavsett om man använder AC eller DC spänning så skall spänningen vara densamma dvs 6,3V, bara med den skillanden att AC spänningen mäts som rms-värde.

Jag förstår din fråga.
Och om man t.ex har en 6,3VAC glödspänning och gör om denna till DC glödspänning, så kommer den senare spänningen bli för hög.
6,3 x 1,4 = 8,9V
Så så kan vi ej göra
Visserligen så innebär likriktingen att man tappar ca 1,5V över likriktarbryggan, men spänningen blir ändå för hög.
I ett sådant fall så får man montera in ett litet "fall motstånd" i serie med glöden på ett par Ohm

Mäter man med en multimeter (de visar AC spänning som rms-värde) så skall man ha 6,3V oavsett om man använder AC eller DC spänning.

/Lars (host)


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/01/03 :  10:05:37  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Notera, att som Pix säger, att överspänning är NONO. Däremot accepterar rören underspänning ner till 5,5V med bibehållen funktion.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/01/03 :  15:17:51  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Vi har pratat om det här med Anodlast och hur den, tillsammans med HT-spänningen (matningsspänningen), styr arbetslinjens placering och lutning.
Men som ReVintage-Lars nämner tidigare så finns det fler saker att ta hänsyn till.
Vid allt tidigare resonemang har vi sett CC-steget isolerat, dvs inte kopplat till ingången på nästa apparat, slutsteget.
För att få en helt korrekt arbetslinje så måste även denna last tas med i beräkningen.

Men nu har vi iaf en kännsla för vad som händer när vi ändrar rörets last, så jag tycker att vi släpper det här med Anodlast för en stund, för att i stället se vad som händer under röret, dvs vår bias resistor Rk.

Denna bild visar ett CC-steg med Katodbias



Katodbias innebär att bromsgallret knyts till jord (med Rg), och rörets katod lyfts några volt mha spänningsfallet över Rk
Detta gör att Bromsgallret får en mer negativ spänning än Katoden (den kommer därmed bromsa elektronströmmen från Katod till Anod).
Efterssom Rk har ett fast värde och Uk varierar med elektronströmmen så blir en Katodbias självjusterande. Därför kallas den ibland även för "Autobias"

Bilden visar även C1 och C2
C1 symboliserar utgångskondensator från föregående steg. Denna har till avsikt att blockera DC spänning men att släppa fram AC spänning (signalen)
C2 är utgångskondensator för detta steg, vilken förhindrar att nästa steg utsätts för DC spänning

/Lars


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/01/03 15:18:31
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/01/03 :  15:56:52  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Fortsätter från föreg. inlägg.

A och B måste vara 0V. C väljer vi själva -mha Anoddiagrammet, för var vi vill lägga vår arbetspunkt.

Arbetsgång:

I Anoddiagrammet
1. Markera stegets ytterlighetslägen
2. Dra en arbetslinje mellan dessa
3. Välj var utmed arbetslinjen man vill lägga sin arbetspunkt
4. Läs av vilken bromsgallerspänning (Ug1) denna arbetspunkt kräver

Då bromsgallret är kopplat till jord via Rg, så vill vi välja ett Rk som ger ett spänningsfall av samma värde som Ug1



Exempel:

Låt oss säga att vi ritat upp vår arbetslinje i Anoddiagrammet
Ur detta, valt en arbetspunkt Ua=103V, Ia=9,6mA
Det ger oss att Ug1 skall vara -2V

Eftersom vår koppling använder Katodbias, så kan vi inte sänka bromsgallrets spänning under jord, utan höjer i stället Katoden motsvarande spänning över jord dvs 2V

I praktiken vill vi skapa ett spänningsfall på 2V över Rk vid 9,5mA
Ohms lag ger oss R = U / I dvs 2 / 0,0095 = 210 Ohm

Rk skall mao väljas med en resistans av 210 Ohm för att röret skall inta arbetspunkten Ua = 103V samt Ia = 9,6mA

Ett missförstånd betr. Katodbias är att Rk stryper strömmen Ia. Så är det inte utan snarare att spänningsfallet över Rk får röret att reglera ner strömmen till rätt nivå

/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/01/03 15:59:40
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/01/03 :  16:08:25  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Observera att Pix tidigare också sagt att vi förutsätter en kondensator parallellt med katodmotståndet. Hur det blir utan är överkurs.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/01/03 :  17:23:22  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Lars skrev,
quote:
Observera att Pix tidigare också sagt att vi förutsätter en kondensator parallellt med katodmotståndet. Hur det blir utan är överkurs


Nja, du är för snabb Lars
Än så länge har vi ingen signal (AC) enbart DC
Tänkte komma till detta med AC nu

Vår valda arbetspunkt Ua = 103V, Ia = 9,6mA ligger fast utan insignal
Men var händer när vi sedan matar steget med en AC signal?

Som nämndes tidigare så är Katodbias självjusterande och kallas därför "Autobias".
Principen är att ökad ström genom Katodresistorn Rk ger högre spänningsfall Uk, vilket i sin tur korrigeras av röret via bromsgallret.
Detta skulle tyvärr inträffa även för nyttosignalen (AC) om steget såg ut som bilden ovan.
Självjusteringen skulle inte korrigera bort signalen helt, men sänka förstärkningen i steget rejält.
Fenomenet kallas "negativ återkoppling".

Så, vad vi vill göra är att lyfta rörets Katod mha spänningsfallet över Rk för DC, men samtidigt så vill vi inte att signalen (AC) skall påverka detta.

Det vanligaste sättet att lösa detta är att parallellt med Rk montera kondensatorn Ck.



Ck är en kondensator som "shuntar" (tömmer) AC förbi Rk

För AC:
Rk = 210 Ohm
Ck = ca 0 Ohm

För DC:
Rk = 210 Ohm
Ck = avbrott

/Lars



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/01/03 18:56:24
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2679 Posts

Posted - 2011/01/03 :  19:27:24  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Jag klurade lite på betäckningarna.
Du säger broms galler men är det inte bättre å säga styrgaller då man på Pentoder har både broms å styr galler så att det blir lättare å hålla isär framöver.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2011/01/03 :  19:32:11  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Håller med Imperial, bromsgaller och styrgaller är två olika saker. Pedagogiskt och bra i övrigt så det vore synd om såna småsaker skulle dra ner betyget på en utmärkt tråd

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/01/03 :  19:57:25  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Jo, det vedertagna är nog "styrgaller" eller enbart "galler" .

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/01/03 :  20:28:50  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hmmm, ja det kanske blev lite dumt

Styrgaller är den formellt riktiga benämningen, så den vi kommer att använda framöver i stället för bromsgaller.

Anledningen till att det blev "bromsgaller" var att jag ville trycka hårt på att det handlar om att bromsa elektronströmmen, något som direkt ger en sinnesbild av hur bias mm fungerar.

/Lars






"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/01/03 20:29:35
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/01/03 :  22:15:56  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Även om Katod-resistor/kondensator är den vanligaste varianten av Katodbias, så finns det alternativ.
Ambitionen är ju att skapa en stabil DC-spänning och samtidigt kortsluta all AC-spänning, och det kan göras på många sätt.
Kom ihåg att det är inte Katod-bias komponenten i sig, som utgör ett motstånd för strömmen. Katod-bias komponenten skapar enbart en spänning mellan Katod och Styrgaller. Röret bromsar strömmen med hjälp av denna biasspänning

Några andra exempel på Katodbias:

Battericell-bias
Med en (-eller flera) laddbara Nickel-Cadmium (Ni-CD) eller Nickel-Metall hybrid (Ni-MH) -celler monterade mellan Katod och jord.
Laddbara battericeller får elektrokemiskt en spänning vars storlek beror av vilka kemiska ämnen som används i cellen.
Utöver denna spänning adderas även en viss överspänning pga laddströmmen.
En 1,2V Ni-CD cell under laddning ger ca 1,3-1,4V
Celler med så låg inre resistans som möjligt är att föredra, då det i huvudsak är denna som begränsar cellen från en ideal bias.



Elektronströmmen (Ia) kommer konturnerligt fungera som laddström för batteriet, vilket betyder att man troligen aldrig "tömmer" detta batteri på laddning. Syftet är ju inte heller att nyttja cellen som ett batteri, utan för att generera en fast DC spänning, och samtidigt kortsluta all AC spänning

LED/diod-bias
Med en eller flera dioder/lysdioder monterade mellan Katod och jord.



Om man successivt ökar spänningen över en diod kommer man tydligt se när komponenten "öppnar" för ström
Över detta knä så ökar inte spänningen nämnvärt över komponenten, bara strömmen
Om vi låter komponenten konstant jobba över denna brytpunkt, kommer vi att se den som en komponent som oberoende av ström, alltid uppvisar ett konstant spänningsfall.

En vanlig Kiseldiod har ett framspänningsfall på 0,7V
För LED dioder varierar framspänningsfallet beroende på färg.



/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/01/03 22:17:58
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/01/04 :  13:13:15  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Förstår ni vad denna tråden är bra grabbar!

Visst kan man läsa Morgan Jones och Menno van der Veen's böcker, men det är ta-mig-faen roligare och ger mer översikt att läsa på svenska.

Om det kommer en nominering för "Årets tråd", så har du min röst Pix!
Kör på...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/01/04 :  16:03:58  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Förstår ni vad denna tråden är bra grabbar!

Ja det gör jag!

Även om man läser som Du säger, så har man ingen att fråga
om något är oklart.
Men här är det bara att "hojta till".

Sen finns det en aspekt till. Efter som jag skickat personal
på utbildning, vet jag vad denna typ av "spets/nisch kompetens"
kostar.

Jag säger bara en sak......ta för Er! Och tack för att Ni
ställer upp!



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/01/04 :  17:03:14  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det gör nog att sätta en, inte Ze upp, men väl Zenerdiod också. Den ska vara riktad uppåt. Kolla bara effekten!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/01/04 :  18:02:52  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag tackar från oss allas vägnar Gastone och Tommy!
Om jag skall tala för mig själv så är det säkert lika givande att försöka förklara, som att få informationen.
Jag lär mig mycket av detta jag med

Magnus skrev,
quote:
Det gör nog att sätta en, inte Ze upp, men väl Zenerdiod också. Den ska vara riktad uppåt. Kolla bara effekten!


Detta är ju en super-enkel katodbias, speciellt med rör som kräver lite högre biasspänning.
Då en Zenerdiod har ett egenbrus som är ganska högt har jag varit lite tveksam till detta själv men det kanske funkar
Har du testat det Magnus?

/Lars



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/01/05 :  12:42:55  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Nu har vi kikat lite på Anodlasten (Rl) för ett CC-steg med Katodbias, och hur den påverkar arbetslinjen i ett Anod-diagram (även om vi inte lastat CC-steget med ett slutsteg ännu).
Vi har även kikat på hur Katodbias kan användas för att placera en arbetspunkt utmed denna arbetslinje.
Jag tänkte nu att vi kunde kika lite mer på Styrgaller-resistorn, Galler-resistorn eller "Gallerläckan" (Rg)

Som vi tidigare sagt så har denna till syfte att knyta Styrgallret till jord.
Det är oerhört viktigt att Styrgallret verkligen ligger fast förankrat till jord, och inte tillåts fluktuera lite som den vill, eftersom detta skulle påverka bromsningen av elektronströmmen från Katod till Anod.

Samtidigt som vi vill knyta Styrgallret hårt till jord, så vill vi att insignalen (AC) skall nå Styrgallret obehindrat.
Detta talar för att vi ändå inte kan knyta Styrgallret för hård till jord. Detta skulle resultera i att föregående förstärkarsteg kanske inte skulle orka driva detta steg, eller i vart fall orsaka onödig distorsion och förstärkningsförlust

Databladet brukar ta upp vilken högsta-resistans som tillåts som "Rg max" eller liknande, och värden mellan 100Kohm och 1Mohm är vanligt.
Ibland kan två max-värden finnas angivna.
Ett värde för Fast bias, och ett annat (högre) för Katodbias.
Anledningen till detta är den självjusterande effekt som Katodbiasen tillför, vilket möjliggör att man går upp i resistans.



I ett försteg så vill vi ju ha en volympotentiometer av något slag.
Det finns flera fördelar med att placera denna framför röret i ett försteg.
En av dessa fördelar är att volympotentiometern kan då ersätta Styrgaller-resistorn (Rg)



Med på bilden finns även en resistor monterad i serie med Styrgallret.
Denna kallas "Gridstopper", vars syfte är att dämpa ut självsvängningar som når Styrgallret, och förhindra att röret oschillerar.
Gridstopper är inte nödvändigt på alla rör, men eftersom Styrgallret inte drar någon ström, så bildas heller inget spänningsfall över Gridstoppern, så den orsakar mao inga förluster. Så det är bättre att ha som regel att den skall monteras.
Värdet på Gridstoppern är inte kritiskt
Jag brukar använda 500-1K Ohm

Slutligen en bild på min Indy med Gridstoppers och LED-bias lysdioder monterade



Gridstoppern bör monteras så nära inpå rörsockeln som möjligt, och med rör som har flera Styrgalleranslutningar, så är det inget fel att montera Gridstoppers på samtliga dessa.


/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/01/05 12:48:54
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/01/05 :  13:22:51  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Min skrotade radio innehöll två st 500Kohms potentiometrer som var tilltänkta volymreglage.
Men försteg med två volymrattar är lite knöligt, varför jag i stället stoppade huvudet i skrotlådan ett tag
Upp kom ett gammalt kretskort från någon 70-talsvideo med denna fina ALPS potentiometer



Den tar vi sa Polisen, så den fick det bli!

Hål finns det ju gott om i min Indy, så det var bara att välja ett med lämplig dimension
Intill hålet borras ett mindre hål för ALPS-pottens rotationstapp



Jag använder en bit tejp, ett körnslag och hålet brukar hamna där det är tänkt. Tejpen gör så att borren inte vandrar iväg
Vid monteringen skyddar jag även fronten med tejp, så repor av den fasta nyckeln undviks



Men den vacker volym ratt ser resultatet ut så här



/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000