Author |
Topic |
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/12/30 : 14:16:46
|
Sedan väljer man trafar med olika effekttal och sätter den biffigaste först. Sedan plockar man up 230VAC från den andra trafon OCH man plockar ut 12VAC från första trafon och använder denna spänning till glödspänning. Vänner av ordningen protesterar säkert och tycker att en ECC81:a eller 6SC7 kör på 6V, men då är det ju bara att seriekoppla glödtrådarna på två rör - JUH! Alla de däringa ECC81/82/83-rören har ju dubbla lindningar och kan köra på både 6 och 12V. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/12/30 : 14:33:22
|
Skulle tillägga att tidningen Allt Om Elektronik/Elektor Electronics har genom åren haft ett och annat rörprojekt och ofta använt dubbla transformatorer. Det finns också en beskrivning någonstans till en DC/DC-omvandlare.
(För den som inte vill börja från skrätsch kan ju ett och annat av dessa projekt vara ett frö till ett Indy-projekt.) |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2010/12/30 : 16:08:48
|
Aha, se där. Tack för förtydligandet.
Behöver jag mer spänning kan jag alltså koppla ex. en 12 V trafo mot en 9 V och på så sätt få 12*230/9=306,7 V AC.
/mvhff
|
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2010/12/30 : 16:16:40
|
quote: Behöver jag mer spänning kan jag alltså koppla ex. en 12 V trafo mot en 9 V och på så sätt få 12*230/9=306,7 V AC.
Tyvärr. Matar man in en 12V in på en 9V-lindning mättar man kärnan på 9V-trafon, Metoden funkar bara upp till 230V ut om man inte kör med "specialtrafos". |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2010/12/30 : 16:17:15
|
Att använda en switchad 6V alt. 12V väggbula för glöden gör det också lättare, men iofs dyrare. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2010/12/30 : 23:23:45
|
Vad sägs om 6V/1A switchad väggbula till glöden? 32SEK inkl. frakt!
Därefter en 12V/0,5A AC/AC väggbula,79SEK, följt av en 12V-230V trafo,59SEK, inne i lådan till HT.
Billigt och säkert utan nätspänning inne i chassit. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2010/12/30 23:31:10 |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/01/01 : 14:15:55
|
soundbrigade skrev: quote: Sedan väljer man trafar med olika effekttal och sätter den biffigaste först. Sedan plockar man up 230VAC från den andra trafon OCH man plockar ut 12VAC från första trafon och använder denna spänning till glödspänning. Vänner av ordningen protesterar säkert och tycker att en ECC81:a eller 6SC7 kör på 6V, men då är det ju bara att seriekoppla glödtrådarna på två rör - JUH! Alla de däringa ECC81/82/83-rören har ju dubbla lindningar och kan köra på både 6 och 12V.
Hur brukar man göra med glödströmen, bör den likriktas innan eller använder man växelspänningen som den är? Om glödströmmen ska vara 6,3 V AC innebär det då att jag inte kan byta mot 6,3 V DC utan att det istället bör vara 8,9 V DC (vilket det blir om jag likriktar 6,3 V)?
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/01/01 : 16:13:09
|
Man gör som man vill. Man kan ju likrikta och använda en 12V-regulator. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/01/03 : 08:59:53
|
Sorry, jag har varit frånvarande. Har influensan
FForsman skrev, quote: Hur brukar man göra med glödströmen, bör den likriktas innan eller använder man växelspänningen som den är? Om glödströmmen ska vara 6,3 V AC innebär det då att jag inte kan byta mot 6,3 V DC utan att det istället bör vara 8,9 V DC (vilket det blir om jag likriktar 6,3 V)?
Enklast är att använda 6,3V AC spänning direkt till glöden. Likriktar man i stället glödspänningen kan man unvika ev. problem med brum. För även om glödtråden är separerad från Katoden i rör som E88CC och liknande, så finns alltid en liten överhörning (kapacitiv koppling) mellan dessa. DC-spänning ger ju lite fler möljigheter till ytterligare "finesser", som ström-kontrollerad uppstart, reglerad spänningen etc.
Oavsett om man använder AC eller DC spänning så skall spänningen vara densamma dvs 6,3V, bara med den skillanden att AC spänningen mäts som rms-värde.
Jag förstår din fråga. Och om man t.ex har en 6,3VAC glödspänning och gör om denna till DC glödspänning, så kommer den senare spänningen bli för hög. 6,3 x 1,4 = 8,9V Så så kan vi ej göra Visserligen så innebär likriktingen att man tappar ca 1,5V över likriktarbryggan, men spänningen blir ändå för hög. I ett sådant fall så får man montera in ett litet "fall motstånd" i serie med glöden på ett par Ohm
Mäter man med en multimeter (de visar AC spänning som rms-värde) så skall man ha 6,3V oavsett om man använder AC eller DC spänning.
/Lars (host)
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/01/03 : 10:05:37
|
Notera, att som Pix säger, att överspänning är NONO. Däremot accepterar rören underspänning ner till 5,5V med bibehållen funktion. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/01/03 : 15:17:51
|
Vi har pratat om det här med Anodlast och hur den, tillsammans med HT-spänningen (matningsspänningen), styr arbetslinjens placering och lutning. Men som ReVintage-Lars nämner tidigare så finns det fler saker att ta hänsyn till. Vid allt tidigare resonemang har vi sett CC-steget isolerat, dvs inte kopplat till ingången på nästa apparat, slutsteget. För att få en helt korrekt arbetslinje så måste även denna last tas med i beräkningen.
Men nu har vi iaf en kännsla för vad som händer när vi ändrar rörets last, så jag tycker att vi släpper det här med Anodlast för en stund, för att i stället se vad som händer under röret, dvs vår bias resistor Rk.
Denna bild visar ett CC-steg med Katodbias
Katodbias innebär att bromsgallret knyts till jord (med Rg), och rörets katod lyfts några volt mha spänningsfallet över Rk Detta gör att Bromsgallret får en mer negativ spänning än Katoden (den kommer därmed bromsa elektronströmmen från Katod till Anod). Efterssom Rk har ett fast värde och Uk varierar med elektronströmmen så blir en Katodbias självjusterande. Därför kallas den ibland även för "Autobias"
Bilden visar även C1 och C2 C1 symboliserar utgångskondensator från föregående steg. Denna har till avsikt att blockera DC spänning men att släppa fram AC spänning (signalen) C2 är utgångskondensator för detta steg, vilken förhindrar att nästa steg utsätts för DC spänning
/Lars
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2011/01/03 15:18:31 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/01/03 : 15:56:52
|
Fortsätter från föreg. inlägg.
A och B måste vara 0V. C väljer vi själva -mha Anoddiagrammet, för var vi vill lägga vår arbetspunkt.
Arbetsgång:
I Anoddiagrammet 1. Markera stegets ytterlighetslägen 2. Dra en arbetslinje mellan dessa 3. Välj var utmed arbetslinjen man vill lägga sin arbetspunkt 4. Läs av vilken bromsgallerspänning (Ug1) denna arbetspunkt kräver
Då bromsgallret är kopplat till jord via Rg, så vill vi välja ett Rk som ger ett spänningsfall av samma värde som Ug1
Exempel:
Låt oss säga att vi ritat upp vår arbetslinje i Anoddiagrammet Ur detta, valt en arbetspunkt Ua=103V, Ia=9,6mA Det ger oss att Ug1 skall vara -2V
Eftersom vår koppling använder Katodbias, så kan vi inte sänka bromsgallrets spänning under jord, utan höjer i stället Katoden motsvarande spänning över jord dvs 2V
I praktiken vill vi skapa ett spänningsfall på 2V över Rk vid 9,5mA Ohms lag ger oss R = U / I dvs 2 / 0,0095 = 210 Ohm
Rk skall mao väljas med en resistans av 210 Ohm för att röret skall inta arbetspunkten Ua = 103V samt Ia = 9,6mA
Ett missförstånd betr. Katodbias är att Rk stryper strömmen Ia. Så är det inte utan snarare att spänningsfallet över Rk får röret att reglera ner strömmen till rätt nivå
/Lars
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2011/01/03 15:59:40 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/01/03 : 16:08:25
|
Observera att Pix tidigare också sagt att vi förutsätter en kondensator parallellt med katodmotståndet. Hur det blir utan är överkurs. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/01/03 : 17:23:22
|
Lars skrev, quote: Observera att Pix tidigare också sagt att vi förutsätter en kondensator parallellt med katodmotståndet. Hur det blir utan är överkurs
Nja, du är för snabb Lars Än så länge har vi ingen signal (AC) enbart DC Tänkte komma till detta med AC nu
Vår valda arbetspunkt Ua = 103V, Ia = 9,6mA ligger fast utan insignal Men var händer när vi sedan matar steget med en AC signal?
Som nämndes tidigare så är Katodbias självjusterande och kallas därför "Autobias". Principen är att ökad ström genom Katodresistorn Rk ger högre spänningsfall Uk, vilket i sin tur korrigeras av röret via bromsgallret. Detta skulle tyvärr inträffa även för nyttosignalen (AC) om steget såg ut som bilden ovan. Självjusteringen skulle inte korrigera bort signalen helt, men sänka förstärkningen i steget rejält. Fenomenet kallas "negativ återkoppling".
Så, vad vi vill göra är att lyfta rörets Katod mha spänningsfallet över Rk för DC, men samtidigt så vill vi inte att signalen (AC) skall påverka detta.
Det vanligaste sättet att lösa detta är att parallellt med Rk montera kondensatorn Ck.
Ck är en kondensator som "shuntar" (tömmer) AC förbi Rk
För AC: Rk = 210 Ohm Ck = ca 0 Ohm
För DC: Rk = 210 Ohm Ck = avbrott
/Lars
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2011/01/03 18:56:24 |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2679 Posts |
Posted - 2011/01/03 : 19:27:24
|
Tjenare!
Jag klurade lite på betäckningarna. Du säger broms galler men är det inte bättre å säga styrgaller då man på Pentoder har både broms å styr galler så att det blir lättare å hålla isär framöver.
Mvh... |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2011/01/03 : 19:32:11
|
Håller med Imperial, bromsgaller och styrgaller är två olika saker. Pedagogiskt och bra i övrigt så det vore synd om såna småsaker skulle dra ner betyget på en utmärkt tråd |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/01/03 : 19:57:25
|
Jo, det vedertagna är nog "styrgaller" eller enbart "galler" . |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/01/03 : 20:28:50
|
Hmmm, ja det kanske blev lite dumt
Styrgaller är den formellt riktiga benämningen, så den vi kommer att använda framöver i stället för bromsgaller. Anledningen till att det blev "bromsgaller" var att jag ville trycka hårt på att det handlar om att bromsa elektronströmmen, något som direkt ger en sinnesbild av hur bias mm fungerar.
/Lars
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2011/01/03 20:29:35 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/01/03 : 22:15:56
|
Även om Katod-resistor/kondensator är den vanligaste varianten av Katodbias, så finns det alternativ. Ambitionen är ju att skapa en stabil DC-spänning och samtidigt kortsluta all AC-spänning, och det kan göras på många sätt. Kom ihåg att det är inte Katod-bias komponenten i sig, som utgör ett motstånd för strömmen. Katod-bias komponenten skapar enbart en spänning mellan Katod och Styrgaller. Röret bromsar strömmen med hjälp av denna biasspänning
Några andra exempel på Katodbias:
Battericell-bias Med en (-eller flera) laddbara Nickel-Cadmium (Ni-CD) eller Nickel-Metall hybrid (Ni-MH) -celler monterade mellan Katod och jord. Laddbara battericeller får elektrokemiskt en spänning vars storlek beror av vilka kemiska ämnen som används i cellen. Utöver denna spänning adderas även en viss överspänning pga laddströmmen. En 1,2V Ni-CD cell under laddning ger ca 1,3-1,4V Celler med så låg inre resistans som möjligt är att föredra, då det i huvudsak är denna som begränsar cellen från en ideal bias.
Elektronströmmen (Ia) kommer konturnerligt fungera som laddström för batteriet, vilket betyder att man troligen aldrig "tömmer" detta batteri på laddning. Syftet är ju inte heller att nyttja cellen som ett batteri, utan för att generera en fast DC spänning, och samtidigt kortsluta all AC spänning
LED/diod-bias Med en eller flera dioder/lysdioder monterade mellan Katod och jord.
Om man successivt ökar spänningen över en diod kommer man tydligt se när komponenten "öppnar" för ström Över detta knä så ökar inte spänningen nämnvärt över komponenten, bara strömmen Om vi låter komponenten konstant jobba över denna brytpunkt, kommer vi att se den som en komponent som oberoende av ström, alltid uppvisar ett konstant spänningsfall.
En vanlig Kiseldiod har ett framspänningsfall på 0,7V För LED dioder varierar framspänningsfallet beroende på färg.
/Lars
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2011/01/03 22:17:58 |
|
|
Gastone
Member
373 Posts |
Posted - 2011/01/04 : 13:13:15
|
Förstår ni vad denna tråden är bra grabbar!
Visst kan man läsa Morgan Jones och Menno van der Veen's böcker, men det är ta-mig-faen roligare och ger mer översikt att läsa på svenska.
Om det kommer en nominering för "Årets tråd", så har du min röst Pix! Kör på... |
/Anders Bygger: Rök på balkongen..
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/01/04 : 16:03:58
|
quote: Förstår ni vad denna tråden är bra grabbar!
Ja det gör jag!
Även om man läser som Du säger, så har man ingen att fråga om något är oklart. Men här är det bara att "hojta till".
Sen finns det en aspekt till. Efter som jag skickat personal på utbildning, vet jag vad denna typ av "spets/nisch kompetens" kostar.
Jag säger bara en sak......ta för Er! Och tack för att Ni ställer upp!
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/01/04 : 17:03:14
|
Det gör nog att sätta en, inte Ze upp, men väl Zenerdiod också. Den ska vara riktad uppåt. Kolla bara effekten! |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/01/04 : 18:02:52
|
Jag tackar från oss allas vägnar Gastone och Tommy! Om jag skall tala för mig själv så är det säkert lika givande att försöka förklara, som att få informationen. Jag lär mig mycket av detta jag med
Magnus skrev, quote: Det gör nog att sätta en, inte Ze upp, men väl Zenerdiod också. Den ska vara riktad uppåt. Kolla bara effekten!
Detta är ju en super-enkel katodbias, speciellt med rör som kräver lite högre biasspänning. Då en Zenerdiod har ett egenbrus som är ganska högt har jag varit lite tveksam till detta själv men det kanske funkar Har du testat det Magnus?
/Lars
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/01/05 : 12:42:55
|
Nu har vi kikat lite på Anodlasten (Rl) för ett CC-steg med Katodbias, och hur den påverkar arbetslinjen i ett Anod-diagram (även om vi inte lastat CC-steget med ett slutsteg ännu). Vi har även kikat på hur Katodbias kan användas för att placera en arbetspunkt utmed denna arbetslinje. Jag tänkte nu att vi kunde kika lite mer på Styrgaller-resistorn, Galler-resistorn eller "Gallerläckan" (Rg)
Som vi tidigare sagt så har denna till syfte att knyta Styrgallret till jord. Det är oerhört viktigt att Styrgallret verkligen ligger fast förankrat till jord, och inte tillåts fluktuera lite som den vill, eftersom detta skulle påverka bromsningen av elektronströmmen från Katod till Anod.
Samtidigt som vi vill knyta Styrgallret hårt till jord, så vill vi att insignalen (AC) skall nå Styrgallret obehindrat. Detta talar för att vi ändå inte kan knyta Styrgallret för hård till jord. Detta skulle resultera i att föregående förstärkarsteg kanske inte skulle orka driva detta steg, eller i vart fall orsaka onödig distorsion och förstärkningsförlust
Databladet brukar ta upp vilken högsta-resistans som tillåts som "Rg max" eller liknande, och värden mellan 100Kohm och 1Mohm är vanligt. Ibland kan två max-värden finnas angivna. Ett värde för Fast bias, och ett annat (högre) för Katodbias. Anledningen till detta är den självjusterande effekt som Katodbiasen tillför, vilket möjliggör att man går upp i resistans.
I ett försteg så vill vi ju ha en volympotentiometer av något slag. Det finns flera fördelar med att placera denna framför röret i ett försteg. En av dessa fördelar är att volympotentiometern kan då ersätta Styrgaller-resistorn (Rg)
Med på bilden finns även en resistor monterad i serie med Styrgallret. Denna kallas "Gridstopper", vars syfte är att dämpa ut självsvängningar som når Styrgallret, och förhindra att röret oschillerar. Gridstopper är inte nödvändigt på alla rör, men eftersom Styrgallret inte drar någon ström, så bildas heller inget spänningsfall över Gridstoppern, så den orsakar mao inga förluster. Så det är bättre att ha som regel att den skall monteras. Värdet på Gridstoppern är inte kritiskt Jag brukar använda 500-1K Ohm
Slutligen en bild på min Indy med Gridstoppers och LED-bias lysdioder monterade
Gridstoppern bör monteras så nära inpå rörsockeln som möjligt, och med rör som har flera Styrgalleranslutningar, så är det inget fel att montera Gridstoppers på samtliga dessa.
/Lars
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2011/01/05 12:48:54 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/01/05 : 13:22:51
|
Min skrotade radio innehöll två st 500Kohms potentiometrer som var tilltänkta volymreglage. Men försteg med två volymrattar är lite knöligt, varför jag i stället stoppade huvudet i skrotlådan ett tag Upp kom ett gammalt kretskort från någon 70-talsvideo med denna fina ALPS potentiometer
Den tar vi sa Polisen, så den fick det bli!
Hål finns det ju gott om i min Indy, så det var bara att välja ett med lämplig dimension Intill hålet borras ett mindre hål för ALPS-pottens rotationstapp
Jag använder en bit tejp, ett körnslag och hålet brukar hamna där det är tänkt. Tejpen gör så att borren inte vandrar iväg Vid monteringen skyddar jag även fronten med tejp, så repor av den fasta nyckeln undviks
Men den vacker volym ratt ser resultatet ut så här
/Lars |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Topic |
|