HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 INDY 500 (gemensamt rörförsteg)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2011/08/17 :  16:47:46  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Är 6N1P-EV/VI/EB likvärdiga ekvivalenter till ECC88?


De är mer lika ECC85 än ECC88 men mer linjärt än ECC85.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/08/17 :  21:18:26  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Är 6N1P-EV/VI/EB likvärdiga ekvivalenter till ECC88?
--------------------------------------------------------------------------------

quote:
De är mer lika ECC85 än ECC88 men mer linjärt än ECC85.


Fast samma mu som ECC88 om jag förstår det rätt?

http://drtube.com/datasheets/6n1p-sed1999.pdf

Edited by - Stajo on 2011/08/17 22:42:59
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/08/18 :  00:15:12  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
quote:
Utan att ha provat
Jag tycker att 6N6P ser ut som ett intressant rör att prova i ett försteg.
Någon annan som testat och kan rekomendera en lämplig arbetspunkt för detta rör?
Mvh
/Lars

Jag har satt ett i min tube-DAC, tror jag körde med 20mA på 100V med två röda LED på katoden.
Sen blev det en Mosfet CCS, och sen blev det...och sen...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/08/18 :  07:51:04  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Jag har satt ett i min tube-DAC, tror jag körde med 20mA på 100V med två röda LED på katoden.
Sen blev det en Mosfet CCS, och sen blev det...och sen...


Jag då så, då har du ju erfarenhet av detta rör
Jag googlade lite och efter vad man kan läsa sig till verkar ju 6N6P vara en godbit värd att testa.

Det finns ju lite olika teorier hur man väljer den optimala arbetspunkten.
Grovt kan man mäta grafiskt med linjal var man har jämnast spridning mellan Ug-linjerna i diagrammet (utmed arbetslinjen)
Eller så kan man simulera rör i datorn.
ReVintage har även tagit fram ett excel-ark som kan vara till hjälp för sådant.

Eller så gör man som jag tycker är mest rätt i detta projekt (med tanke på att syftet med Indy är att förstå hur man mekar med rör-steg) helt enkelt provar olika arbetspunkter, och lyssnar sig fram.

20mA/100V kör du med i dacen Gastone. Har läst någonstans om 18mA/120V (på anoden), dvs 300V HT-spänning om man lastar röret med 10kOhm som anodlast

Dessa kan ju vara lämpliga punkter att börja prova med.

2st LEDs är ju en jättesmart och enkel lösning som katodbias.
Då har man ju även "power-on" indikeringen klar också
Vill man sänka tomgångsströmmen så petar man bara in ytterligare en LED, alternativt en vanlig diod.

Mvh
Lars


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/08/18 07:51:39
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2011/08/18 :  08:15:50  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Stajo det har diskuterats här på forumet http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=57159& men bara för att det inte är tillräckligt linjärt skall man inte räkna bort det att tänka på är att 6N1P har en varmare återgivning.

Själv har jag några ECC88 varianter liggandes men mitt chassi kom med oktaler så jag ger mig inte ett försteg med oktalrör skall det bli men jag skall inte göra den vanliga 6SN7 6SL7 klassikern, nä lite svårare får man göra det.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/08/18 :  08:26:20  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Här ser vi hur en av tre katodbias-lysdioder/kanal anbringats som poweron-indikering på min iPrelund med det höglinjära 6H30. Fö är det en parafeed-koppling med små amorphous Lundahl och CCS. Dessutom med SMPS DC/DC 12-210V(liten svart bakom iPoden). Så det kör ihop sig kostnadsmässigt med en sån här koppling.






mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/08/18 08:46:15
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/08/18 :  10:31:48  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
6N23P då? Någon som testat det för att matcha ECC88/E88CC? Det får man åtminstone för under hundringen från landet med den svarta jorden.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/08/18 :  11:11:40  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det är ju den ryska varianten. Inget fel att köpa från Ukraina via eBay. Borde kosta under hundringen/st vid beställning av några stycken.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/08/18 :  13:44:04  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Tror jag har en påse nånstans som fick följa med en annan beställning. Så här säger Budgiekonstruktören Separks på dytube:

6N23Ps are supposed to be true 6DJ8s, but the ten I purchased are all over the place. These could be the junk tubes from a sorter, I guess. I can't even match a pair. They want a higher plate voltage and would need modifications to work. If you plop one into the current circuit the CCS will rise to max voltage - close to 48V - and there will be no amplification. Also, where the true 6DJ8s love the .55V cathode bias, I was all over with the 6N23Ps. Some wanted .3V and others .8V for tweaked small signal distortion numbers.

I have a couple pairs of the Chinese 6N1s. I *thought* the first pair looked good, but I don't recall. The second pair went straight to 48V and wanted a higher B+. I will look at the first pair a second time and report back.

Don't waste your money on the Chinese or Russian tubes yet. Buy all the Amperex you can afford. Even if I had a bad lot of 6N23Ps, rebiasing would need to happen.


Jag har ingen möjlighet att testa dem, men det finns som sagt en bunt om någon vill bli vid för en billig penning.

Jag har ryckt isär ett helt gäng radiolik till men det mesta man får ut är trafos för strömförsörjning och ev drosslar, gamla lytar, samt ECC85or.

Skall bara göra det sista rycket med min nybyggda GG så skall jag fnula lite på en INDY också.

Staffan
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/08/18 :  14:27:02  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Nu tror jag snart vi pratat längre än vad det tar att slänga ihop en Indy
Fram med lödpennan nu så kopplar vi, så får vi svaren!
Mvh
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/08/18 14:28:07
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/08/18 :  16:38:59  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Mannen på diytube tycker att man ska köra ECC88 på låg spänning där en E88CC enligt originalspecen knappt skulle fungera. En dålig arbetspunkt i ett olinjärt område. Så dennes utsago bör tas med en stooor nypa salt.

Jänkare i allmänhet verkar dessutom kategoriskt dissa både ryskt och kinesiskt. Commies......

En bra arbetspunkt för E88CC ligger runt 120V/5mA och det är där man bör göra jämförelser. I värsta fall det kunna köras neråt Ua=60V men överstyrningsmarginalen räcker inte för att linjesteg.

Om man ska kolla på hur 6N23P beter sig så finns Klausmobile med mätkurvor på "riktiga" rör.

Ang GG så är det en utmärkt lösning för Indy. Då 6N23P är i stort sett gratis tycker jag att du ska testa det i en sådan här koppling.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/08/18 :  22:09:54  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
sorry men jag trodde det var en cc som gällde här. hursomhellst så kommer det byggas
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2680 Posts

Posted - 2011/08/18 :  23:27:23  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

ECC88 kan man få att lira bra men det är inte det lättaste röret att börja bygga med.
Dom har lågt Ri så det kan variera kraftigt mellan exemplaren.
Man kan simulera hur mycket som helst men det är den sista touchen som ger det slutgiltiga resultatet.
Mao labba fram ett passande katod motstånd resp anod motstånd både värden och fabrikat.

Lite fel bias å det blir plin plong ut.

På det sättet är ECC81 å ECC82 mycket lättare att få å lira bra ifrån början.
Dessa må vara olinjära på papper men är fullt tillräckliga som första bygge.

Det är fö bara att sätta en switch på glöden på pinne 4 och 5 för serie eller parallell koppling.
Då kan man köra med både ECC82 å ECC88.
Det är bara att ändra B+ för resp rör.

När man börjar bli varm i kläderna å komfortabel med rörkopplingar så fört då börjar det bli intressant med fintrimmning å hög linjäritet.
Kör hårt...

Mvh..

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/08/19 :  13:32:41  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Så, nu har jag plockat ut innandömmet (är helt intakt) från pappas Telefunken Dominante 7 från -55/56 tror han. Möbeln har varit skadad länge så den åkte till tippen.

vad tror ni, är det här användbart? bild på trafon;


baksidan;

Edited by - emanuelgbg on 2011/08/19 13:47:03
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/08/19 :  16:21:46  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
emanuel: definitivt trafo. lite hög spänning 245 V ut kanske beroende på vilka rör du kommer använda, men det går ju att ta ner. En 2*50 lyt kommer passande till filtren och säkert någon utgångstrafo som drossel samt ett och annat effektmotstånd.

Kolla vilka tåtar som går från spänningsväljaren till respektive nivå samt vilken som är retur innan du knipsar.

Alternativt låter du trafos, rörsocklar och lyten sitta, om du skall bygga på samma chassie. Det ser ju ut att vara i fin kondition som det är.

mvh
Staffan
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/08/19 :  17:40:41  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Den har stått varmt i alla år, dock har den varit med om iaf 10 flyttar och därmed var möbeln väldigt skavd.

Har jag förstått fel om jag tror att det går att välja spänning beroeden på vilket lindning (färg) man tar?

Edited by - emanuelgbg on 2011/08/19 18:01:58
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/08/19 :  18:17:15  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Ja och nej. Det är en väljare får ingångsspänningen i transformatorn. Den skall alltså stå på 220 eller 240 V i Sverige. Men du får olika utspänning beroende på vilken du väljer att koppla till nätet. Skulle du koppla in den på vit och blå, 110 V, så skulle du få närmare 500 V AC ut från trafon, om den står pall för det.
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/08/20 :  12:02:33  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Ett uppslag vore ju om vi som bygger, jag, Emmanuel och Gastone använder samma rör. Jag är villig att dela med mej några 6N23P free of charge för dem som vill bygga med dem i denna tråden. Det gäller även övriga intresserade.

Jag tänkte om det gör livet lättare för mästarna som skall lära ut, som givetvis också får rör om det behövs.

Jag håller på att preppa mitt blifvande chassie och låda.

mvh
Staffan
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/08/20 :  12:15:10  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Tackar inte nej till sådana erbjudanden.
Tänkte se över spektaklet nu när lillan sover..

Vilket är det bästa sättet att ta ner spänningen? Motstånd blir rätt varma eller?

Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/08/20 :  12:41:21  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Vilket är det bästa sättet att ta ner spänningen? Motstånd blir rätt varma eller?


Nu är ju inte jag mästaren här men jag tror att rtt bra sätt att starta är med ett L i början på filtret, dvs med en drossel istf. att starta med en konding.

Pix går igenom det bak i tråden någonstans har jag för mej.

Då får du ut ca 0.9 gånger trafons utspänning, istf 1,41 som om du startar med konding. Det har att göra med att det blir medianvärdet på de likriktade kamelpucklarna istf topparna.

Ja, någon annan kan säkert förklara bättre, men försök mät upp en din utgångstrafo (en mindre trafo med tåtar till högtalaren) som möjligen kan användas som drossel.

Här är en text om det som jag har hittat någonstans:

Förr eller senare brukar man få en och annan spole i sin skrotlåda. Dessa komponenter brukar iallafall jag anse vara "tråkiga" för en hobbyist eftersom det (oftast) inte finns ett induktansläge på en vanlig multimeter. Har man en DMM modell Dyr så kan det ibland finnas. Det man kan göra för att få fram induktansen är att mäta manuellt med en vanlig DMM och en väggvårta som ger växelspänning.


Tillvägagångssätt:
1. Ta fram spolen du vill få fram induktansen ur. Denna kallar vi Lx.
2. Mät resistansen över spolen med en DMM. Kalla resistansen Rx.
3. Ta fram ett motstånd med känd resistans (mät med DMM). Resistansen ska vara mycket större än Rx.
4. Seriekoppla spolen och motståndet, och koppla sedan in växelspänningen över detta. "Schemat" är AC_1 -> motstånd -> spole -> AC_2.
5. Mät växelspänning över motståndet för att få ut strömmen enligt Ohms lag: I = U/R.
6. Mät växelspänning över spolen, kalla den Ux.

Formeln du sen ska använda är följande:
Kod:
Ux = w * Lx * I

där w är lilla omega (= 2 * pi * f = 2 * 3.14 * 50Hz = 314)

Induktansen fås slutligen genom att skriva om ekvationen till följande
Kod:
Lx = Ux / (314 * I)


Sen är det klart.


Utöver det blir det nog effektmotstånd i en L-C-R-C-R-C konfiguration typ.

mvh
Staffan
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2011/08/20 :  13:23:43  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Om drosseln har järnkärna så får I inte vara större än drosseln går i mättnad.

Har någon en ide hur man tar reda på när derosseln går i mättnad?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/08/20 :  14:52:11  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Har någon en ide hur man tar reda på när derosseln går i mättnad?

Ett sätt är att montera ihop den som ett L-C filter. Mata den med AC spänning och successivt öka strömmen.
Vid riktigt låg ström så aggerar den som ett motstånd (dvs pga resistansen i koppartråden). Strömmen är inte tillräckligt hög för att järnkärnan blivit aktiverad och därför är ripplet är relativt högt.

Vid högre ström kommer den börja agera som en drossel, med lägre rippel

Vid ytterligare högre ström ökar ripplet igen, och drosseln aggerar åter enbart som en koppartråd, efterssom kärnan är mättad och inte verksam.

De flesta drosslar är dock inte så kritiska. en 100mA drossel funkar vid 105mA också. men kanske inte vid 150mA..

Man kan ju också kika på hur lamellerna i järnkärnan ligger stackade.
De drosslar som kan användas i ett L-filter har ett sk. "luftgap".
Det betyder att alla av "E" delar i kärnan ligger på en sida, och "I" delen ligger på den andra, stackade på varandra.
Till skillnad mot t.ex en transformator, där "E" resp. "I" delarna ligger varvade om vart annat.

De två stackade "I" och "E" paketen är sedan separerade i drosseln, genom att det ligger ett tunt papper mellan dem, som håller isär dem med ett exakt avstånd.
Detta kallas för "luftgap" och gör så kärnan klarar en viss del DC ström utan att mättas.
Ju större luftgap, destå mer förluster, men klarar högre DC utan att mättas.
Det är anledningen till att man inte kan använda en vanlig transformator som drossel. Den har inget luftgap.

Låter det knepigt?
Om drosseln suttit i en rör-radios nätdel så kan man säkert använda den i en Indy utan risk för mättnad.
Drosseln är säkert lagom dimensionerad mot nättrafon.
Bara att tuta och köra

Vill man använda en utgångstransformator från en rörradio som filterdrossel i nätdelen, så går det också (jag använde två sådana i mitt DHT försteg "Denchi"). Men det måste då vara en sk "Single end trafo" för att den skall ha det luftgapet som krävs.

Men samma sak här.
Har utgångstrafon suttit i rörradion så är luftgapet lagom för rörradions utgångssrör (ofta ca 30-50mA tomgångsström) så det borde funka utmärkt som filterdrossel i ett L-filter på en Indy
Klappat och klart mao

Enklast är då att använda trafons primärlindning exakt som den satt monterad i radion.
Visst kan man lägga trafons sekundärlindning i serie och därmed öka induktansen något. Men sekundären har så få varv i jämförelse (ca 20ggr mindre varv än primären) så det är knappt värt besväret.

Mvh
Lars



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/08/20 15:02:21
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/08/20 :  18:01:50  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Ooops, jag som trodde att det bara var OPTs för SE som hade luftgap...där ser man.

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/08/20 :  18:06:24  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Har någon en ide hur man tar reda på när derosseln går i mättnad?


Alltså en vild chansning, men borde man inte bara kunna lägga på ett fast motstånd efter drosseln som motsvarar den last röret/kretsen kommer innebära, sätta en vanlig multimeter efter, och sedan vrida upp spänningen tills man ser att DC blir AC?

Ett rör, eller krets som skall ha 5 mA vid 120 VDC testas med ett 24 K motstånd. När B+ capar och blir AC så är mättnadsgränsen nådd, sedan oms lag igen.

Eller är jag ute och cyklar, det kanske bara brinner upp?
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/08/20 :  20:10:54  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Gastone
quote:
Ooops, jag som trodde att det bara var OPTs för SE som hade luftgap...där ser man.


Japp så är det, har jag skrivit något annat så är det fel
quote:
Vill man använda en utgångstransformator från en rörradio som filterdrossel i nätdelen, så går det också (jag använde två sådana i mitt DHT försteg "Denchi"). Men det måste då vara en sk "Single end trafo" för att den skall ha det luftgapet som krävs.


Push Pull OPTs kan ha ett mycket litet luftgap för att inte gå i mättnad vid missmatch mellan rören, men i princip är luftgap kopplat till Single end (SE-OPTs) och drosslar.

Stajo
quote:
Alltså en vild chansning, men borde man inte bara kunna lägga på ett fast motstånd efter drosseln som motsvarar den last röret/kretsen kommer innebära, sätta en vanlig multimeter efter, och sedan vrida upp spänningen tills man ser att DC blir AC?

Ett rör, eller krets som skall ha 5 mA vid 120 VDC testas med ett 24 K motstånd. När B+ capar och blir AC så är mättnadsgränsen nådd, sedan oms lag igen.

Eller är jag ute och cyklar, det kanske bara brinner upp?


Jo det var något sådant jag försökte beskriva
Men enbart en drossel räcker inte för att få DC
Man behöver en kondensator efter drosseln dvs L-C

Man bör dock tänka på att ett L-C filter med en drossel som gått i mättnad även skapar DC
När järnkärnan mättas faller induktansen ihop, men koppartråden har ändå en resistans, så filtret kommer att fungera som ett R-C filter

Man bör också se upp när induktansen faller ihop
Ett L-C filter ger 0,9 x Uin (rms) medan ett R-C filter ger 1,4 x Uin (rms).
Risken är mao att spänningen stiger vilket ökar strömmen.

Mvh
/Lars




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/08/20 20:13:14
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000