Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2010/12/12 : 16:03:38
|
Vågar man gissa att nästa inlägg kommer att handla om saker som börjar på "tri"...? |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2010/12/12 : 16:46:14
|
10000-kronors frågan går till.............. Fuling !
Dioden i inlägget ovan har ju inte finessen att kunna styra elektronvandringen från Katod till Anod. Om dioden kopplas som bilden ovan skulle elektroner rusa från Katod till Anod vilket skulle få Anodens yta att börja glöda och förstöras
För att kunna styra denna elektronvandring så för man in ett bromsgaller mellan Katod och Anod. Mellan detta bromsgaller och Katoden ansluts sedan till en tredje spänning, kallad "biasspänning", med den negativa anslutningen vänd mot bromsgallret.
Då gallret är mer negativt än Katoden kommer vandrande elektroner känna ett motstånd från gallret, på sin väg till Anoden. Lika laddningar stöter nämligen bort varandra. Några elektroner kommer dock att orka igenom detta motstånd, andra inte, och återvänder då till Katoden.
Gallret fungerar alltså som en broms för att begränsa elektronvandringen från Katod till Anod. Därav namnet "bromsgaller"
Om vi nu tänker att detta rör har alla dessa tre spänningar. - Glödspänning (ofta ca 6,3Volt)
- HT-spänning (ofta ca 200Volt)
- samt biasspänning (ofta ca 3 Volt)
så kallare vi att rörets intagit sitt tomgångsläge.
Applicerar vi sedan även en insignal (musik) på gallret, så styr vi ju dess bromsförmåga, och på så sätt styr vi elektronvandringen mellan Katod och Anod. Viktigt att förstå är att signalen på gallret bromsar fram den elektronvandring (dvs ström) som sker genom röret
Detta "rör" har mao, tre delar. Anod, Katod, och Galler, så namnet på denna är inte svår att gissa
Triod!! (Tri = tre)
/Lars |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2010/12/12 20:14:41 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2010/12/12 : 20:41:25
|
Trioden i föregående inlägg är en schematisk bild hur en sk. "DHT" fungerar DHT betyder (Direct Heated Triode) dvs Katoden utgörs av den glödande tråden. Ett annat namn för detta är "Filament"
DHT-rör var de ursprungliga rören, men de finns fortfarande. T.ex är 300B ett sådant rör.
Problemet med att Katoden och glödtråden (filamentet) är samma sak, är att all spänningsvariation från glödströmmen är galvaniskt kopplat i signalvägen. Detta betyder att de DH´-rör kan vara väldigt svåra att få fria från brum och brus.
Därför lanserades trioder som kallade IHT (Indirekt Heated Triode), vilket innebar att glödtråden var en separat tråd, som monterades fysiskt väldigt tätt inpå Katoden, dock utan att ha elektrisk kontakt med denne. När glödtråden monterats så nära Katoden överfördes värmen till Katoden (vilket genererade elektronmoln) utan problemet med brum och brus Glödtråden är ofta av tungsten för att klara hög temperatur utan att brinna av och för att isolera denna från Katoden skapades ett mycket tunnt elektriskt isolerande oxidskikt. Ofta utgörs katoden i IHT-rör av ett tunnväggigt metall-rör och i detta rör ligger glödtråden för att värmeöverföringen skall vara så effektiv som möjligt.
En glödtråd av denna typ kallas Heater (jag ver inget svenskt ord för detta)
DHT-rör är mycket spännande (och välljudande ) men kan vara en riktig pita att få bukt med brus och brum, varför jag tänkt fortsätta bygget av min Indy med ett IDH-rör.
/Lars
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2010/12/12 : 21:10:44
|
Nu kan man fråga sig hur en så låg spänning som några volt på bromsgallret kan styra strömmen genom röret, där flera hundra Volt kan attrahera elektroner.
Det har med rörets mekaniska geometri att göra. Då Anodens attraktion på elektronerna avtar med kvadraten på avståndet, så handlar mycket om avståndsförhållandet mellan Katod, Bromsgaller och Anod Även bromsgallrets "pitch" (stigning); eller finmaskighet har betydelse, och även den fysiska stoleken på samtliga delar. Vi kommer att titta lite djupare på detta senare
Trioden kan liknas vid en vridpotentiometer (eller varistor), där insignalen reglerar resistansen över potentiometern, och därmed strömmen genom denna. Liknelsen mellan en triod och ett variablet motstånd är faktiskt väldigt bra, med tanke på att den elektriska egenskap hos röret som motsvarar resistansen i ett variabelt dito, faktiskt kallas Anodresistans (Ra)
Bilden visar två olika sätt att se på en triod (som en potentiometer där insignalen ställer resistansen (Ra) och därmed strömmen genom röret)
Några förkortningar: Ra = Anodresistans Ua = Spänningen mellan Anod och Katod Ia = Strömmen genom Anod Ug = Spänningen mellan Bromsgallret och Katod
En väldigt viktig egenskap hos röret är att det faktiskt inte rinner någon ström in i rörets galler. Elektroner bromsas enbart mha att lika laddningar stöter bort varandra. Det betyder att röret i princip inte lastar ner den enhet som matar röret med insignal. Det är en sanning med modifikation, men lite vårdslöst kan man säga att ett rör är spänningsstyrt, dvs en spänning styr strömmen genom röret.
/Lars
|
Edited by - pix on 2010/12/12 21:13:33 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2010/12/14 : 10:32:23
|
Med risk för att föregå Lars utomordentligt pedagogiska genomgång, bifogar jag ett litet hjälpmedel.
Med den enkla Excelapplikation, som jag gjort, kan man med hjälp av UaIa-kurvorna få ut exempelvis övre gränsfrekvens, max utnivå och andratonsdistortion. Tror också att den kan var pedagogisk då man i kurvorna jobbar på det "gamla vanliga" sättet men "up to date" med lättåskådligt resultat.
http://www.revintage.se/triodkalkyl.xls
Jag har just översatt texten från den ursprungliga engelska, säg till om ngt ser mysko ut. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2010/12/14 17:24:02 |
|
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
Posted - 2010/12/14 : 11:55:18
|
reVintage; kan inte öppna länken. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2010/12/14 : 12:06:48
|
Oooops! Hade satt fel filändelse. Nu funkar det!
http://www.revintage.se/triodkalkyl.xls
EDIT: Oooops igen! Hittade flera småfel, hoppas det är mer begripligt nu. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2010/12/14 14:35:26 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2010/12/16 : 19:14:34
|
Bra ark Lars Det blev tyst i tråden efter mitt lilla teori-avsnitt.. Jag hoppas jag inte skrämde bort er
Jag hade räknat med lite frgor, men de kanske kommer I helgen tänkte jag kanske pyssla lite med min Indy, så några byggbilder borde dyka upp
Tänkte också diskutera lite hur man läser ett anod-diagram. D kanske det blir lättare att använda Lars Excellark också /Lars
|
|
|
primpa
Member
90 Posts |
Posted - 2010/12/16 : 21:31:42
|
Kanon tråd det här!
Jag är ganska sugen på att köra igång med ett eget bygge. Det finns nog lite tid i jul / januari att påbörja ett.
Lars, antingen så har dem flesta förstådd dina förklaringar, eller så förstår man inte alls och då vet man inte ens vart man ska börja fråga :) Jag har en så länge förstått vad som händer och varför.
Själv så är jag sugen på att få lära mig / veta hur man läser lite anoddiagram och andra teorier samt hur man räknar på rören. Vilka strömar som påverkar och hur dem påverkar. |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2010/12/16 : 21:54:56
|
quote: Tänkte också diskutera lite hur man läser ett anod-diagram. D kanske det blir lättare att använda Lars Excellark också
Toppen, det kan jag behöva i alla fall |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/12/16 : 22:26:06
|
har jag tipsat om det här: Håll koll på rörbeteckningar. Europeiska ECC81/82/83 t ex har ju amerikanska ekvivalenter som heter 12AT/AU/AX7. 12 i början betyder att det är 12V-glöd (2x6V egentligen), men det finns varianter som heter 6AT/AU/AX7 vilka matas med 2x3.15V på glöden. Dessa rör är lite udda och därmed ofta billigare. På samma satt kan man hitta 12V-varianter av t ex 6SN7, 6SC7, 6SL7 m fl. Dessa heter ju 12SN/SC/SL7 och är oftast billigare. Notera att en del 12V-typer kommer i metallkapslyer enbart. Vidare kan man hitta bra rörvarianter packade på lite annat sätt. 6J5 anses vara en singel 6SN7 (alltså en triod bara i röret). Somliga andra typer kan vara packade med en diod eller annat krimskrams som man kan "koppla ur".
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2678 Posts |
Posted - 2010/12/16 : 23:35:16
|
Tjenare!
Pix:Dra åxå hur man läser ut linjäriteten hos rör när du går igenom hur man läser rörkurvor.
Du förklarar genomgående hur ett rör funkar på ett lättbegripligt sätt så det är väl därför det inte har kommit så många frågor änn.
Klassen sitter förtrollad å läser
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2010/12/17 : 08:44:56
|
quote: hur man läser ut linjäriteten hos rör när du går igenom hur man läser rörkurvor
Hej Imperial!
Mycket lätt. Kolla mitt ark där 2-tonsdisten kalkyleras. Disten är förhållandet mellan negativ och positiv spänningutstyrning ifh tll arbetspunkten. 1% dist motsvaras av 4% skillnad.0ch 2% dist av 9%. Formel kan läsas när du ställer dig i rutan 2H-tons dist maxutst. i arket. Man bör nog översätta Excel ngt krångliga formelskrivning men Pix-Lars kan nog förklara på på ett pedagogiskt sätt.
|
Edited by - reVintage on 2010/12/17 09:23:02 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/12/17 : 08:54:08
|
quote: Glödtråden är ofta av tungsten
Tungsten kallas Volfram på svenska och så också i periodiska systemet. Här ska vi som svenskar sträcka lite extra på oss för Volfram upptäcktes av den svenske kemisten Carl Wilhelm Scheele. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Gastone
Member
373 Posts |
Posted - 2010/12/17 : 10:38:32
|
Jag väntar och ser vilka rör som kommer att användas, innan jag börjar med frågorna... |
/Anders Bygger: Rök på balkongen..
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2010/12/17 : 12:22:54
|
quote: ser vilka rör som kommer att användas
Hej Gastone, Jag tror nog att Pix-Lars avsikt med tråden är att var och ska välja och att han bidrar med verktygen. Som "copycat" lär man sig inte så mycket.
EDIT: Gastone, vet att du har förmågan att kirra detta med vilket rör som helst. |
Edited by - reVintage on 2010/12/17 13:21:12 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2010/12/17 : 20:52:21
|
Tjenixen Äntligen hemma från tjänsteresa, och kan fortsätta med Indy-tråden
ReVintage-Lars skrev; quote: Hej Gastone, Jag tror nog att Pix-Lars avsikt med tråden är att var och ska välja och att han bidrar med verktygen.
Exakt!
Jag visar hur jag gör med min Indy, så alla förstår principipen. Så kan alla sen bygga egna Indys med andra rör. Har man väl förstått hur man skall göra, så kan man själv prova olika rör och olika arbetspunkter Jag rekommenderar att man börjar med nedanstående enkla koppling först, förstår funktionen, och sedan ev. går vidare på andra, mer komplicerade kopplingar. Dels är det inte säkert att mer avancerade kopplingar låter bättre än denna enkla. Men framför allt, så är det viktigaste nu att förstå hur vi använder anoddiagrammet för att välja arbetspunkt, och hur rörets arbetsbetingelser ändras när vi förändrar olika parametrar.
Vi kommer till anoddiagram senare, men för att alla skall förstå vad diagrammet visar, så behöver vi först gå igenom hur röret fungerar i en enkel elektrisk koppling. Som jag sagt från början kommer jag att börja med att bygga det absolut enklaste man kan tänka sig.
OBS! Fortsättningsvis i denna teori-del så utelämnar jag om det handlar om ett DHT rör (Katoden utgörs av glödtråden) eller om det rör sig om ett IHT-rör (glödtråden är en separerad från Katoden)
/Lars |
Edited by - pix on 2010/12/17 20:54:19 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2010/12/17 : 21:53:07
|
Jag gör detta inlägg väldigt kort, för det är något som är väldigt viktigt att förstå Titta på denna bild av en triod
Insignalen = spänning mellan bromsgaller och jord vilket bromsar elektronströmmen från Katod till Anod. Detta eftersom bromsgallret har en mer negativ laddning än Katoden och därför repellerar (stöter bort) elektroner. Men gallret har ingen glödtråd som värmer upp dess atomer, varför den saknar Katodens elektronmoln. Den avger mao inga elektroner och drar därför ingen ström på det sätt som Katoden gör
Insignalen i ett elektronrör drar alltså ingen ström! En insignal i form av en spänning styr elektronströmmen från Katod till Anod
/Lars |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8623 Posts |
Posted - 2010/12/17 : 23:16:29
|
quote: Insignalen i ett elektronrör drar alltså ingen ström!
Förutom i Class A2 då? (En parentes) |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2010/12/17 23:17:08 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2010/12/18 : 09:31:08
|
Ryssen skrev, quote: Förutom i Class A2 då?
Japp, Finns även "Miller-kapacitans" och andra egenskaper som lastar ingången. Men jag tycker vi håller oss till en ideal triod först så alla hänger med. /Lars
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2010/12/18 : 10:05:13
|
quote: Fortsättningsvis i denna teori-del så utelämnar jag om det handlar om ett DHT rör (Katoden utgörs av glödtråden) eller om det rör sig om ett IHT-rör (glödtråden är en separerad från Katoden)
Vettigt! Även om IHT och DHT räknas ut och mäts på samma sätt i populärteorion så blandar det säker till begreppen. |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2010/12/18 : 10:55:56
|
quote: Håll koll på rörbeteckningar. Europeiska ECC81/82/83 t ex har ju amerikanska ekvivalenter som heter 12AT/AU/AX7. 12 i början betyder att det är 12V-glöd (2x6V egentligen), men det finns varianter som heter 6AT/AU/AX7 vilka matas med 2x3.15V på glöden. Dessa rör är lite udda och därmed ofta billigare.
Vad finns det for for/nackdelar mellan de olika glod varianterna?
Edit: fixat quote i inlagget |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
Edited by - Labbe on 2010/12/18 10:56:48 |
|
|
Gastone
Member
373 Posts |
Posted - 2010/12/18 : 12:14:59
|
quote: Hej Gastone, Jag tror nog att Pix-Lars avsikt med tråden är att var och ska välja och att han bidrar med verktygen. Som "copycat" lär man sig inte så mycket.
EDIT: Gastone, vet att du har förmågan att kirra detta med vilket rör som helst.
Med sådant stöd kan det bara inte gå fel Jag har en hög ECC91 som man kanske kan köra på, men har även EF86 & PF86 förutom alla ryska rör som ligger här. Om jag fattat rätt så kommer även ett slutsteg att knopas ihop, då det torde sitta ett dylikt i den ursprungliga "loppisradion" !? |
/Anders Bygger: Rök på balkongen..
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/12/18 : 13:01:55
|
@bibl quote: Jag kände exakt samma sak. Å andra sidan, jag frågade ägaren om de inta hade funderat på att fixa till den och enligt honom så hade han provat om den fungerade, vilket den inte gjorde och då ville de inte ha kvar den som museiföremål. Egentligen borde man väl kanske kolla om typ Tekniska museet skulle vara intresserade men det är ju inte sannolikt. Jag funderar dock på om inte bredden och djupet skulle räcka för att bygga om själva skåpet till stereobänk.
Jag ser en cool tillämpning. Montera in en modern plattTV där det gamla bildröret satt. Sen har du en perfekt plats för centerhögtalaren bakom det snygga högtalartyget under skärmen. |
|
|
Topic |
|