HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 INDY 500 (gemensamt rörförsteg)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/12/09 :  09:26:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Här finns massa bra formler att beräkna Iac/Idc resp Vac/Vdc i olika situationer:
http://www.sowter.co.uk/rectifier-transformer-calculation.htm
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/12/09 :  09:52:46  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Bra Magnus,

Enkelt och lättbegripligt! Bra att det dessutom utgår från DC-behoven.

Men det första/översta exemplet är nog galet. Det bör vara Vac = Vdc x 2.82. Om vi mäter mellan resp. diods anod(+) vill säga. Om vi istället mäter mellan jord och resp diods anod stämmer formeln

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2010/12/09 :  10:11:25  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Tack for lanken Soundbrigade, den gar raka vagen in till favoriter.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/12/09 :  14:21:13  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Quote: Det fina med drosseln är att den utgör ett stort motstånd för växelspänning, men den utgör ett avsevärt mindre motstånd för växelspänning.

Pix: du menar väl avsevärt mindre motstånd för likspänning?




Alldeles riktigt, äntlihgen har vi få se Lars göra ett litet misstag.

Som exempel kan nämnas att en drossel med en induktans av 10H, motsvarar ett motstånd på 6-7 kohm vid 100Hz. Likströmsresistansen brukar ligga på ett eller ett par hundra ohm.
Har vi inte förmånen att hitta en drossel så blir det till att använda motstånd istället. Pga av spänningsfallet gäller det ha tagit till så att det finns ordentligt med spänning att tillgå.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/12/09 :  14:26:17  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
En kanske dum fråga men är det någon skillnad mellan drossel och spole eller är det två ord för samma sak? I passiva filter används ju spolar på mH jag ser att reVintage skrivit H vilket gör att jag antar att vi talar om spolar med järnkärna.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/12/09 :  16:03:48  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Nu har även jag hittat mitt offer, ett aningen udda sådant möjligen men det är ju stort och borde generera rejält med delar



Ett förhoppningsvis fint skåp dessutom som man kan använda till något roligt.

Edit, nu står det nere i hallen, av baksidan framgår att jag fått tag på en Blaupunkt Tirol.



Enligt killen som ville bli av med den hade den tillhört hans hustrus farfar som köpt den ny 1956 eller 1957 för 2000kr. Med tanke på att Radiotjänst började sina reguljära tv-sändningar 1956 tillhör nog den här rariteten en av de första tv-mottagarna i landet! Känns nästan synd att skruva sönder den

Enligt webben ska det finnas följande rör i den: PCC88 PCF82 EF80 PCL84 ECC82 ECH81 PCL82 ECC81 PL36 PY83 EY86 PABC80 PL82 MW53-80

Edited by - bibl on 2010/12/09 20:40:37
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/12/09 :  16:15:01  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Pratade me reVintage idag eftersom jag packat upp "kadavret", en iofs ganska snygg PAS3:a som kräver viss sjukvård. Under samtalet påpekades att INDY500 inte alls var ett slutsteg, så allt jag fibblat om tidigare får jag väl dementera tills det kommer ett snik-slutsteg på tal.

Jag kan slänga in en hästsvans till eller vad man säger. Jag har en nättrafo från (idag) okänt håll. Den ger 100-110V och är å ena sidan helkass men samtidigt mycket användbar. Rör som ECC88 behöver inte så mycket anodspänning utan lever gott på ganska lite, och ska man ha andra rör kan ju en nätdel med spänningsdubblare vara modellen.

Jag har sett något försteg med just ECC88 som matas med 12VAC som spänningsdubblas positivt och negativt för att erhålla +/- 24V. Samtidigt plockar man glöden från matningsspänningen. En variant.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/12/09 :  17:08:51  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hej Magnus,

E88CC har enl. mitt förmenande sin sweet-spot vid dryga 100V och 5mA. Det går naturligtvis att tvinga ner den till kanske 80V med OK linjäritet. Om man byter anodmotståndet mot en CCS kan man minska B+ en hel del. Så spänningsdubblare efter trafon anbefalles även till detta rör.

Med +/-24V kan man kanske köra den som CF. Men +50/-12 skulle vara bättre men kräver CCS istf katodmotstånd.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/12/09 17:20:38
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/12/09 :  19:16:16  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Andra rör som, vad jag minns klarar lägre drivspäningar är 12B4A och ECC85.
Man ska definitivt kolla s. k. pensize tube, alltså subminiatyr rör.

http://pw2.netcom.com/~wa2ise/radios/penciltubes.html
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2010/12/09 :  20:59:14  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Jag gillar den här:

kopplingen låter rätt bra över ett brett spänningsspann och EF86/PF86 är ju inte omöjlig svår att komma över, tyvärr krävs två rör för stereo.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/12/09 :  22:26:20  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
En triodkopplad EF86 låter ruggigt bra. Dessvärre tål den inte mycket last och bör följas av en CF el. SF. Med korta kablar och ett typiskt rörslutsteg funkar det iofs att gå direkt.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2010/12/09 :  22:48:31  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Ja, en anspänning på kring 100V för ECC88 var ungefär vad jag kom fram till med SPICE-modeller av röret, så modellerna stämmer kanske. Jag vet att Musical Fidelity har gjort sådana grejer som Magnus nämnde.

Om jag kommer så långt nån gång o har ork så har jag tänkt på att fippla ihop switchregulatorer som i alla fall kan driva småsignalrör. Det jobbiga är bara switchtrafon till anodspänningen, där måste man nog linda en själv. Till glödspänningen en buckregulator, o där räcker en liten drossel om switchfrekvensen är relativt hög.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2010/12/09 :  22:49:37  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
P.S. Synd att förstöra en sån antik TV, men å andra sidan hur skall man kunna spara allt i evighet...

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/12/10 :  06:04:13  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
quote:
P.S. Synd att förstöra en sån antik TV, men å andra sidan hur skall man kunna spara allt i evighet...

Jag kände exakt samma sak. Å andra sidan, jag frågade ägaren om de inta hade funderat på att fixa till den och enligt honom så hade han provat om den fungerade, vilket den inte gjorde och då ville de inte ha kvar den som museiföremål. Egentligen borde man väl kanske kolla om typ Tekniska museet skulle vara intresserade men det är ju inte sannolikt. Jag funderar dock på om inte bredden och djupet skulle räcka för att bygga om själva skåpet till stereobänk.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/12/10 :  08:57:47  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Pix-Lars!

Vad var din grundtanke förutom "gammal radio" och max 500:-?

Eventuella halvledare i förstärkarkretsen? Det borde räcka med dioder i likriktningen till HT och ev. glödkretsen. Kanske i värsta fall någon diod i katodkretsen då detta ändå inte krånglar till det för mycket.

Har sent omsider tänt på konceptet och ritat en trevlig krets med enbart en dubbeltriod för båda kanalerna. Denna är helt utan halvledare men med en liten knorr.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/12/10 09:13:17
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2010/12/10 :  11:42:25  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hej
Är på tj-resa och har lite svårt att hänga med i tråden just nu.
Lars skrev:
quote:
Vad var din grundtanke förutom "gammal radio" och max 500:-?



Jag tänkte så här.
DEt finns redan en grupp medlemmar som bygger, som förstår och som redan har kunskapen att få igång ett väl fungerande försteg.
Men så finns de de som läser trådar, och som vill, men som inte riktigt vet hur.
För att få dessa personer att ge det en chans, så är den ekonomiska tröskeln väldigt låg.
Det handlar om att avstå fredagspizzan, eller en öl mindre på krogen.
Inte mer.
Men frånsett den ekonomiska aspekten, så tror jag att vi som gjort detta förut, kanske underskattar hur svårt -även de självklara, sakerna kan vara för någon som är ny.

Men som sagt jag vill gärna att Indy-tråden divergerar i olika nivåer och konstruktioner.
Alla med basen att det skall vara enkla byggen, utan specialverkyg eller avacerad teknologi.

Det skulle vara jättekul om någon mer startar t.ex en "Indy 1000" och/eller en "Indy 2000" där ribban ligger högre.

Alla med ambitionen att detta skall vara ett enkelt och prisvärt bygge för att lära sig. Allt utifrån den baskunskap man har.

Lars, jag tror att du är redo för att hålla i en "Indy 2000", eller hur
Bara att tuta och köra!
Jag tycker inte att det är något problem att det samlas ett antal Indy-diskusioner i denna tråd.
Ev kanske någon kommer att "segla" mellan de olika alternativen, eller uppgradera sin tidigare Indy till en vassare

Min Indy vänder sig dock till det mest basic och enklaste man kan tänka sig.
Min tanke var ju senare att kunna bygga vidare till en MkII variant, och alltså vara lite av en "levande breadboard" som ständigt förändras. ("resan är målet")

/Lars



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/12/10 :  11:50:56  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Det handlar om att avstå fredagspizzan, eller en öl mindre på krogen.




mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/12/10 :  12:53:19  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Jag har ju en slutstegs-Indy i tråden" Utgånstrafar från TV-apparater. Bra? " http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81108

Den har allt från seriekopplade lågvoltstrafar till billiga utgångstrafar fån tv-apparater.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2010/12/10 :  14:08:37  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Kanon Bardis
Det är ju precis min tanke med Indy.
Att visa att själva skruvandet är kul, och att det inte är så fasligt komplicerat som det ofta verkar
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2010/12/11 :  19:26:30  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Så var det dags för lite pul igen
Jag har nu kapat av skenorna, och monterat tillbaka utgångstransformatorn på sin plats
Med hjälp av de anteckningar jag gjorde när jag plockade isärt radion, så vet jag nu hur närtransformatorn skall vara kopplad för att ge 150 resp, 6,3 Volt
Har transformatorn bara 3 lindningar (nätspänning (primärlindning), HT-spänning (sekundärlindning 1), samt glödspänning (sekundärlindning 2) så är det kanske inte så lurigt att kartlägga detta i efterhand. Men som synes har många nättransformatorer flera lindningar än så, för att möjliggöra användning mot olika nätspänningar mm.
Det gäller att ante ha för bråttom, det har man igen senare



Jag börjar att dra kabel för glödspänningen
Enklast är att använda AC-spänning (växelspänning) dvs koppla glödspänningen direkt från transformatorn till röret.
Transformatorn ger olastat 6,8 Volt vilket innebär att vi senare kanske måste peta in ett effektmotstånd mellan transformator och rör, men vi börjar så här för att sedan se hur mycket spänningen sjunker med lasten från glödtråden.

Vi kommer med stor snorlikhet använda ett rör med sk. heater.
Det betyder att glödtråden inte har elektrisk kontakt med signal delarna i röret, utan är en separat tråd som är monterad väldigt tätt inpå katoden i röret. Värmen från glödtråden värmer katoden, men de har ingen galvanisk kontakt.
Detta gör att röret är ganska okänslig på variationer i glödspänningen vilket betyder att AC-spänning sällan skapar problem.

En vanlig felkälla är om strömmen till glödtråden via lyften kollar till HT-spänningen.
Därför skall kablarna till glödtråden tvinnas och placeras långt från övriga kablar.
Gärna också intryckta i ett hörn på chassit, eftersom chassit är jord, vilket ger en viss filterverkan.



Till att börja med så dras enbart kabel för glödström till en av rörhållarna. Men som synes finns ett antal hållare för framtida experiment

/Lars



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2010/12/11 :  20:15:34  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Bibl skrev,
quote:
En kanske dum fråga men är det någon skillnad mellan drossel och spole eller är det två ord för samma sak? I passiva filter används ju spolar på mH jag ser att reVintage skrivit H vilket gör att jag antar att vi talar om spolar med järnkärna.


Det finns inga dumma frågor
I min värd är det samma sak.
Kanske använder man spole när man menar en lindningen, eller lindning utan kärna
Drossel brukar jag använda när spolen har en kärna


Den tidigare monterade diodbryggan för HT-spänningen kopplas här.
Diodbryggan är alltså 4 dioder monterade i ett litet plåthus (jmfr schemat tidigare i tråden)

På sidan av bryggan kan man se hur den skall kopplas in i kretsen:
  • Kablarna från nät-transformatorn ansluts till växelspänningssymbolerna
  • + Dras till den positiva anslutningen på en av elektrolytkondensatorerna (röd märkning)
  • - (Det finns faktiskt två på denna brygga). Dessa kopplas samman och kopplas till en av lödtungorna i chassiplåten. Chassiplåten kommer mao vara jord




Den tidigare omnämnda utgångstransformatorn är tänkt att användas som en närfilterdrossel.
Det betyder att vi enbart vill använda en lindning i ställer för transformatorns två lindningar
Genom att mäta var över transformatorn man får högst resistans så ser man var transformatorns primärlindning är placerad.
Det är enbart denna lindning vi skall använda som "drossel-lindning"

Vill man riktigt lyxa till det, så kan man även lägga transformatorns sekundärlindning i serie med dess primärlindning, för att nyttja transformatorn maximalt. Dock gäller det då att bestämma vilket som är absolut fas på lindningarna så dessa inte motverkar varandra.
Då en normal utgångstransformator har lindningsförhållanden på ca 20:1 så är primärlindningen iaf den viktiga för att detta skall fungera, så just nu utelämnas sekundärlindningen.

Obs. ett sätt att hitta absolut fas på lindningarna är att prova koppla primär och sekundär i serie, för att sedan vända sekundärlindningen och prova igen. Det alternativ som ger läst rippel (AC spänning) på utgången (med lämplig last) är den rätta.

Det är inte alla utgångstransformatorer som är lämpliga att använda som nätdelsdrosslar
Utgångstransformatorn måste vara avsedd för en viss DC-sröm, vilket bertyder att det bör vara en utgångstransformator från "Single end" kopplat utgångssteg (dvs ett utgångsrör)
En utgångstransformator från ett push-pull utgångssteg klara inte att behålla sin induktans när den utsätts för DC-spänning, utan att kärnan mättas och induktansen kollapsar.
Är man osäker så är det ja bara att prova genom att mäta om ripplet sjunker rejält efter transformatorn gjämfört med före transformatorn.
Då är trafon okey att använda till detta



Tänk på att alla inkopplingställen utmed en kabel rent elektriskt kan betraktas som samma punkt.
Men behöver inte alltid dra långa kablar fram och tillbaka. Man kan ibland hitta "samma punkt" närmare. Man skall försöka hålla kablar så korta som möjligt för att undgå problem.

HT-kablarna läggs långt från kablarna för glödströmmen!

/Lars



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2010/12/11 :  20:58:18  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Dags för lite verifiering!

För att prova nätdelen så behöver den lastas på ett sätt som liknar den last den kommer att se, när röret senare skall anslutas.
Låt oss antaga att vi senare kommer att plocka ut ca 15mA från HT-nätdelen (ca 200V).
Det betyder en last av:

R = U / I (kallas Ohm lag)
R = 200 / 0,015
R = 13K Ohm

Jag har sedand tidigare snickrat ihop några sk. "konstlaster", på kylsänkor. Dessa effektmotstånd kan då kopplas inn på olika sätt efter behov.
Kylsänkorna är viktiga för även små strömmar genererar hög effekt, eftersom spänningen är så hög.



Effektutvecklingen i konstlasten kan räknas som

P = U x I

Så använde vi ovanst. värden så får vi en indikation på en effekt av:

P = 200 x 0,015
P = 3 Watt

3 Watt låter inte så farligt, men helt utan kylare så blir det rejält varmt.
Bättre då med en extra plåtbit och det hela blir bara ljummet


Med konstlasten ansluten konstateras att nätdelen kan generera 195Volt lastad med 13600 Ohm, vilket betyder:
I = U / R (Ohms lag igen)
I = 14,3mA

Lågt rippel kan vara svårt att mäta med en multimeter, och ge ett felaktig värde.
Mina Flukar visar alla ca 10mV rms, växelspänning, men det är alltså ett opålitligt värde.
Jag provade därför att koppla på mitt oscilloskop för att ta en kik och även här får en väldigt otydlig bild



Det kan vara svårt att mäta ripplet, men jag konstaterar iaf att det är lågt och att denna mycket enkla nätdel bör vara okey att bygga vidare på

/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/12/12 09:54:05
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2010/12/12 :  15:07:28  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Sådär, nu har vi en nätdel!
Kanske inte i världsklass, men något att börja med

Nu tänkte jag gå in på det här med rör, och för att alla som vill, senare skall hänga med, så tänkte jag börja med lite teori hur ett rör fungerar och lite baskunskaper.
Många vet detta redan, så ni får blunda.

Spänning och ström
Om vi börjar på lägsta nivån, en atom, så består den av en atomkärna som är positivt laddad.
Rund kärnan cirklar negativt laddade elektroner med en väldigt hög hastighet.

Anledningen till att elektronerna stannar vid sin kärna och inte slungas iväg av centrifugalkraften, är att motsatta laddningar dras till varandra. Centrifugalkraften vs attraktionen mellan laddningarna får atomen i jämvikt.

Så länge en atom har överskott på någon laddning (positiv eller negativ) attraherar (dra till sig) den laddningar av motsatt typ.
Först när den har lika mycket positiv laddning, som negativ laddning är den i ballans



Ett överskott av elektroner, innebär alltså att den totala laddningen är negativ.
Ett underskott av elektroner (atomkärnor med "hål", innebär alltså att atomkärnorna har att den totala laddningen är positiv

Om vi tänker oss en samling positiva laddningar (atomer med "hål", dvs underskott av elektroner). Intill denna en samling atomer med överskott av elektroner, och sammankopplar dessa med ett ledande material, så kommer "hål" att vandra mot elektronerna, och elektronerna att vandra mot de positiva atomerna.
Detta är det som kallas ström (vandring av laddningar)

När man en gång bestämde definitionen av ström, så bestämdes att vandringen av "hål", var strömmens riktning, men det kunde lika gärna ha varit elektronernas vandring, dvs det motsatta.
Det har faktiskt ingen betydelse, men när vi denare skall kika på hur ett rör funkar, så kommer vi att märka att det handlar om det senare. Det är dock en förklaring varför ström oftast ritas som en pil från den positiva sidan till den negativa. Stöm mäts i Ampere [A]

Skillnaden i laddning mellan två delar är definitionen av spänning, vilket mäts i Volt .

Spänning är alltså laddningsskillnad, och ström är den mängd "hål"; (eller elektroner) som förflyttar sig i en ledare.

/Lars




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/12/12 20:06:56
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2010/12/12 :  15:36:38  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Låt oss nu tänka så här

Vi spänner upp en elektriskt ledande tråd och ansluter dess ändar till plus (överskott av "hål"), respektive minus (överskott av elektroner). Då kommer en ström att gå genom ledaren

Vandringen av "hål"; samt elektroner gör att en "friktion" i ledaren uppstår, pga. elektroner som kolliderar mm.
Friktionen skapar värme, vilket i sin tur får till följd att atomerna tillförs energi.
Denna energi som omsätts till rörelseenergi innebär att elektronerna roterar allt fortare runt sina respektive atomkärnor, vilket i sin tur innebär att centrifugalkraften övervinner attraktionskraften mellan elektron och kärna, och de cirkulerar i allt vidare banor.

Ökar vi spänningen ytterligare kommer strömmen öka, vilket till slut ger upphov till så mycket friktionsvärme att tråden glöder!
Vi detta skeende har många elektroner så mycket rörelseenergi att de nästan tappat all attraktionskraft från den positiva atomkärnan.
Elektroner slungas då ut från den ledande tråden.
Detta händer löpande med miljontals elektroner, och även om vissa efter ett varv "på vift" återvänder till en atomkärna kommer det alltid finnas ett "moln" av negativa elektroner strax utanför den elektriska ledaren

Detta fenomen kallas att det runt den elektriska ledaren finns ett sk. "elektronmoln"



/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/12/12 20:08:18
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2010/12/12 :  15:55:48  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Låt oss nu kalla denna glödande tråd för "Katod"
En bit från Katoden, monterar vi en metallplatta som vi kallar "Anod"

Mellan Anod och Katod, ansluter vi ytterligare en spännig (laddningsskillnad) , med den positiva sidan till Anoden. Denna spänning är ofta på flera hundra volt och kallas HT-spänning

De negativa elektroner som befinner sig i elektronmolnet, dvs saknar attraktionskraften från de positiva atomkärnarna, känner då av den positiva attraktionen från Anoden i stället och söker sig dit.
Elektroner vandrar alltså från Katoden till Anoden



Detta är det första elektronröret, nämligen en "Diod"

Den vakne ser analogin. "Di" betyder två och namnet kommer av att detta rör har två delar, nämligen Anod och Katod

/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000