HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 INDY 500 (gemensamt rörförsteg)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2012/09/02 :  20:39:28  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
Ja nu är min radio demolerad. Dom rör som satt i är ECC85, ECH81, EF89 EF85, EABC80, EL84, EZ80, EM84 och EL86.

Jag tror att likriktar röret är paj eftersom jag inte får ut någon HT spänning. Jag har inte rört dom trådarna som "går in" i transformatorn och jag har inte rört anslutningarna till och från likriktar röret. Dom som går ut från trafon har jag också bara klippt av så långa som möjligt och inte lött av från trafon.

Glödspänning får jag däremot ut, som jag mätt upp till 6,6 V. Jag har förstått att det kan vara lite känsligt, så kan det var så att jag bränt röret där när jag testat utan last. Då finns det bara två tåtar kvar som går ut ur trafon, en som går direkt till chassit och en annan som gick vidare till rörhållarna.

Jag kan mäta direkt på anslutningarna från trafon, där jag får 6,6V mellan två av anslutningarna. 273V ner till chassit för två av anslutningarna och 544V om jag mäter mellan dessa två anslutningar.

Kondensatorn som jag gissar är till strömförsörjningen mäter jag 16uF mellan dom två lödanslutningarna i mitten och 32 uF mellan någon av dom i mitten och någon av dom på kanten. Den är däremot märkt 50uF.

Edited by - henrickpettersson on 2012/09/02 20:41:43
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/09/02 :  21:32:24  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Härligt Henrik, det där blir bra. Trevliga rör också.

Du har två sekundärlindningar på din trafo som du uppmärksammat. Det är därför att du har rörlikriktning (EZ80). En tåt från vardera lindning är kopplad till chassiejord. De två yttre ändarna går då till EZ80s anoder och utgör varsin halvvågslikriktare som blir till en helvågs tillsammans. Därefter, efter EZ80s katod sitter säkert din konding. Först till ena 50 uF, sedan ett motstånd, sedan till andra 50 uF. Det är säkert kondingen som börjat torka i elektrolyten. Den kan komma igång men det kan vara lite vanskligt att kräma på den med full spänning direkt. Prova och värm med lite lågvolt om du har möjlighet, ett batteri eller så. Se till att polarisera rätt.

De 6,6 volt du mäter kommer trilla ned till 6,3 eller så beroende på hur du lastar trafon. Rören tål 6,6 kortare perioder så du kan testa med det. De ligger alltid lite högt när man mäter utan last. Har du glöd i EZ80?

mvh
Staffan
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2012/09/02 :  22:52:13  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
För att svara på din fråga så är jag inte säker!?!

Så här ser trafon och kopplingen ut:

Det enda som har hänt mellan nu och när bilden är tagen är att dom trådarna som går in under chassit, grön, svart och grå, till höger i bild är avklippta och monterade i en "sockerbit" så att dom inte skall hänga lösa.

Jag inbillade mig att om jag mäter över stift 4 och 5 skulle jag få ut mina 6,6V igen, men icke, noll mäter jag det till (AC). Som det är kopplat nu (och som jag inte rört) är att om vi räknar uppifrån på trafon så är uttag 1 kopplat till stift 5 på röret och uttag 4 till stift 4. Men mina 6,6V får jag mellan uttag 1 och 2.

Dom trådar som går under chassit är kopplade till uttag 1 och 2 på trafon samt stift 3 på likriktar röret.

Edited by - henrickpettersson on 2012/09/03 01:54:33
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2012/09/03 :  07:20:56  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Henrik,
Att mäta med multimetern, och samtidigt rita ner kopplinen på ett papper brukar ge en klarare bild hur kopplingen är gjord.
Tänk på att man ibland måsste löda loss en tåt för att veta vad man mäter.
Försök dock att inte demontera allt för mycket på en gång, med risk att inte få ihop de sedan.
Jag brukar bara lossa en tåt för att mäta, och sedan återansluta denna innan jag fortsätter
De där gamla trafona har väldigt många anslutningar, och det kan vara lugn i h att hitta tillbaka hur de var kopplade från början
Kul att det är ännu en Indy på g
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/09/03 07:22:07
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/09/03 :  13:38:09  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Hej Henrik,

Svårt att avgöra vad som är vad på bilden men här är mina gissningar:

Uttag 1 och 2 på sekundären (uppifrån) är glöd som du säger, de bör gå till alla rör parallellkopplat och till pinne 4 och 5 på EZ80.

Uttag 3 är ena HT-lindningen och går till EZ80s ena anod, pinne 1 eller 7.

Uttag 4 är mittappen som är kopplat direkt till chassiejord. Ibland kan chassiejorden agera signalretur, det är inget bra men så gjorde man ibland förr. Den kan också vara kopplad till minus på filterkondensatorn.

Uttag 5 är ena HT-lindningen och går till EZ80s andra anod, pinne 1 eller 7.

Pinne 3 på EZ80 skall vara likriktad spänning ut, en bra bit över 300 VDC om EZ80 är funkis.

Om detta stämmer skall du ha ca 270 VAC mellan endera HT-lindningen och jord/mittapp och ca det dubbla mellan båda HT-lindningarna.

Mät och kolla om det stämmer.

Har du klippt tåtarna som går ner i chassiet så kan du ev ha klippt någon retur. Kolla om Uttag 1 och 2 går till pinne 4 och 5 på EZ80s sockel och om du har glöd om du sätter i det.

Edited by - Stajo on 2012/09/03 13:40:31
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2012/09/03 :  17:33:48  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
Jag kan inte få fram det till annat än att det är kopplat på detta sätt. Jag skar bort krympslangen lite försiktigt som satt runt trådarna från trafon upp till röret för att se lite bättre.

Nu har jag mätt dels på uttagen på trafon men också uppe vid pinnarna på röret och även dom trådar som går ut från uttag 1, 2 samt pinne 3 och får samma resultat.

Nu har jag förstås inte lött av något för att prova på det sättet. Jag är fortfarande på stadiet att jag skulle vilja haft uttag 1 och 2 kopplat till pinne 4 och 5 på röret, men så var det inte.

Jag tyckte jag var väldigt, väldigt försiktig när jag demonterade den för att inte klippa bort någonting som gick in eller ut ur trafon, "insidan" är t ex. sparad helt intakt.

Så det verkar inte som det finns någon glöd till röret och vad det sedan beror på vet inte jag.

Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/09/03 :  19:08:12  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Ser märkligt ut. Undra om tapp 1 och 2 som går ner i chassiet måste sitta ihop över de andra rörens glöd då för att du skall få spänning mellan 1 och 4. Vågar inte rekommendera dej att testa men det kan vara så.

Jag (men det är jag det) skulle lossat samtliga tåtar och mätt upp vad trafons sekundärer ger i tomgångsspänning, därefter mätt upp varje sekundärs impedans och resistans för att få ett hum om strömkapacitet. Du kommer ju ändå inte använda samma last som satt i radion till ditt förstegsbygge.

Staffan

Edited by - Stajo on 2012/09/04 07:04:17
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2012/09/04 :  10:04:45  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Henrik,
Jag har inte lusläst hela tråden, men kan inte 1-4 lindning ha brunnit sönder, och vara kortsluten (isolerlacken smält)?
Det skulle innebära att 1 & 4 elektriskt är samma punkt

Om du lossar allt på lindning 1-4 och konstaterar kontakt (ex 1 Ohm)
Sedan lastar den med någor t.ex 20 Ohm (ger 300mA), så ser du om lindningen är hel eller kortsluten

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2012/09/04 :  15:07:11  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
Mellan 1 och 4 finns ingen kontakt, provat med ledningsprovaren och mätt resistansen får inte fram någonting.

Borde inte det betyda att det är avbrott i tråden i den lindningen och det är därför det inte fungerar?

Provade dessutom med en last, 55 Ohmn, föga förfånande gav det 0A

Däremot får jag fram att mellan 1 och 2 har jag 0,3 Ohm, och mellan 3 och 4 samt mellan 4 och 5 har jag 130-140 Ohmn. Mätt med röret urplockat och lindning 1 och 4 bortlöda från trafon.
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/09/04 :  15:38:12  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Då har du förmodligen en 6,3 volts lindning mellan 1 och 2 och 1an har möjligen varit förbunden till jord/mittapp 4 som referens. Men den kan du ha klippt av. Dock är det då förbryllande hur du kan ha 6,7 mellan 2 och 4. Det skulle du bara haft om 1 och 4 satt ihop.

Lossa tåtarna och mät en ren trafo.

Staffan
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2012/09/04 :  16:14:24  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
Jag har mätt och dubbelkollat flera ggr.

Mellan uttag:

1,2=6,6V
3,4=270V
4,5=270V
3,5=538V
1,3=306V
1,4=120V
1,5=67V
2,3=302V
2,4=115V
2,5=72V

Finns en service manual att tillgå och enligt den skall det bara vara två lindningar på sekundär sidan. Det skulle då vara mellan 1,2 och 3,4,5. Lite svårtydd är den dock, för mig då.
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/09/04 :  17:45:45  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Perfekt! Då kör du glöd på 1-2 rörlikriktning till HT på 3-4-5.
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2012/09/04 :  21:42:18  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
Nätdel var det näst då. Ett motstånd skulle man ha då som tål mycket effekt, det fetaste som satt i radion är på ~1,2 kOhmn. Det är ca 9 mm i diameter och 30 mm långt. Ingen märkning i övrigt förutom färgkodningen.

Sedan har vi några mindre som är 6 mm diameter och 25 mm långa. Dessa ligger på 200Ohmn, 450Ohmn, 2,2kOhmn, 3,3kOhmn respektive 70kOhmn.

Drosslar äger jag inga, förutom dom som jag fick från mr.olle.norell bilder på dom finns på sid 13.

Kondensatorn är faktiskt testad sedan innan, det var lite ljud i radion innan jag plockade isär den. Kom fram till att jag lyssnade inte så mycket till radio och att den faktiskt var inköpt för detta ändamål.

Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/09/05 :  07:19:35  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
det fetaste som satt i radion är på ~1,2 kOhmn

Koppla det mellan pluspolerna på din 50-50-konding.

Koppla sedan pinne 3 (EZ80s katod) till första pluspoolen och mät DC över en last, säg 5 eller 10 k, mellan andra pluspolen och stift 4 på trafon. Då har du gjort ett enkelt C-R-C. Se vad du får för B+ över lasten.

Edit: Glömde att säga att kondingens minuspol, som ser ut att vara dess hölje, måste vara inkopplat också. Så minus går från stift 4 till kondingens minus. Konstlasten mellan kondingens minuspol och andra pluspol.

Staffan

Edited by - Stajo on 2012/09/06 07:09:01
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2012/09/05 :  20:27:35  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
Jag förstår vad du menar, det får bli ett helgprojekt.
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2012/09/07 :  20:33:42  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
Kopplade en last på 5,4 kOhmn (2 st seriekopplade motstånd) mellan plus polen på sista kondensatorn till chassijord, mittutaget är kopplad till chassit.

Då fick jag ut 240 VDC. Motstånden blev varma så det räckte till och blev över. När det började lukta bränd plast ryckte jag ut kontakten illa kvickt. Verkar som dom klarade sig, mäter samma värde som förut.
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/09/07 :  21:09:15  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Ja, du drog på dem dryga 10 watt. P=(U*U)/R=10,7 W. Ja vad vet vi då? Att trafons utspänning inte är det samma under last som utan t.ex. Om du inte bygger försteget med EL84or eller liknande så kommer du inte dra dessa 44 mA så då kommer du få lite högre spänning.

Det börjar bli dags att fundera på vilka rör du vill använda. Har du någon idé om det?
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2012/09/07 :  23:21:10  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
Nu vet inte jag om det är lämpligt att köra nätdelen utan last. Men enligt pix räkneexempel skulle jag förstås ha mätt upp det.

Eller simulerat det kanske, fick i all fall inte samma värde som jag mätte upp.

Sedan räknat ut vilken last jag skulle haft för den typiska pre-amp strömmen (15mA?!?) som jag sedan kommer att ta ut. Då får jag fram ~16 kOhmn om man räknar på 240V, som jag inte har i skrotlådan.

Vilket rör jag skall använda?!?

ECC85 kanske, eller EL86, ECC85 om vi skulle gå på Triåd. Jag har suttit och googlat säkert en timme nu men blir inte så mycket klokare på det.

Edited by - henrickpettersson on 2012/09/07 23:24:12
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/09/08 :  07:42:01  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Testa lite arbetspunkter med ECC85 som anodföljare för båda kanalerna, så som Pix använde ECC88. Det är en dubbeltriod avsedd för småsignalsförstärkning, även om det kanske inte är den mest ansedda i audiokretsar. De andra är variabel mu och slutpentoder så det blir nog knixigare för förförtärkeri. Här är databladet: http://www.r-type.org/pdfs/ecc85.pdf. Lägg märke till den höga arbetsspänningen under Typical characteristics. Jag tror inte du riktigt kommer upp i den med ett hyfsat anodmotstånd och jag har ingen aning om hur röret uppför sig vid lägre anodspänningar.

I databladet har de exemplet B+ 250 V, 1,8 k anodmotstånd ger 230 volt på anoden, ett katodmotstånd på 200 ohm vilket ger en gallerförspänning på -2V samt ca 10 mA per sida. Du kan ju testa och mäta vad trafon ger där och hur det låter.

Detta är ju för att lära sig. Vill du sträva efter fin-ljud kanske du skall hitta andra kondingar och linjärare rör senare.

Lustigt att du hade både EL84 och EL86 i samma radio. EL86 är en variant av EL84 avsedd för lägre spänning och högre ström, annars brukar de användas till samma sak, som slutpentoder. Kanske någon annan som har en idé om varför.

mvh
Staffan

Edited by - Stajo on 2012/09/08 08:23:04
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2012/09/08 :  11:25:51  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
quote:
Du kan ju testa och mäta vad trafon ger där och hur det låter.

Driver de ett par hörlurar i 100 kr klassen från Clas Ohlsson?

Har inget lämpligt slutsteg att testade det med, i så fall kan jag använda prylar som ändå inte används.

Precis som du säger det här är inte finlir, mest för att testa om jag får ihop det och se om det kommer ljud ut ur det.
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/09/08 :  15:09:20  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Det blir helt fel impedans men du kan ju testa med några små, alltid låter det något. Stoppa inte i några stora dyra lågimpediva saker bara. Förförstärkare är inte hörlursförstärkare, det är en helt annan last. Fjöla hellre i det på någon ingång på ett integrerat steg eller dyligt. Men ja, allt är ju på egen risk:-).

Var noga med att du har konding på utgången bara så du inte kör in anodens DC i något.

Edited by - Stajo on 2012/09/08 15:11:38
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2012/09/09 :  00:22:11  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message  Reply
Alla Philips finns det schema till numera,så även B5X84A.
http://elektrotanya.com/philips_b5x84a.pdf/download.html
Där finns ju allt ni söker,t.ex hur trafon är(var) kopplad med bilder och allt och även svaret till varför det finns EL84 och EL86 i samma radio.

Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/09/09 :  12:02:38  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Rolig utgång. Är det nån sorts OTL?
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2012/09/09 :  23:05:27  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message  Reply
Philips lanserade steget på 50-talet och tillverkade också de 800-ohms högtalare som var nödvändiga.

http://www.staff.science.uu.nl/~tel00101/FotoAlbum/RadioCorner/Articles/SerBalOut.htm

http://www.rauna.forum24.se/rauna-about97-0-asc-45.html

http://www.tubetvr.com/otl.html
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/09/10 :  09:55:46  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Intressant Rolf. Du knöt just ihop historian mellan gamla fina radiokonstruktioner och nyare OTL-utveckling åt mej. Tack!

Staffan
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000