HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 INDY 500 (gemensamt rörförsteg)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

Imperial
Medlem i AÖ

2681 Posts

Posted - 2011/08/27 :  20:13:21  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Varför inte bygga med 6L6 som förstegs rör.
Eller 6G6.

Mitt förstahands val till ett försteg med pentod är C3m eller C3g.

Jag ska kolla i veckan på oktal pentoder så kan jag skicka dig några
så kan vi göra nåt byte.
Har du nåt konstigt rör i skrotlådan kan jag ta det vid nästa diy mässa.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2011/08/27 :  23:01:14  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Varför inte bygga med 6L6 som förstegs rör.
Eller 6G6.

Mitt förstahands val till ett försteg med pentod är C3m eller C3g.

Jag ska kolla i veckan på oktal pentoder så kan jag skicka dig några
så kan vi göra nåt byte.
Har du nåt konstigt rör i skrotlådan kan jag ta det vid nästa diy mässa.

Att bygga med 6L6 eller 6G6 är det ingen som har berättat om att det går bygga med jag får helt enkelt undersöka detta innan jag går vidare.

Jag har tittat på C3 rören och de är inte helt avfärdsde, jag tittade på C3 rören för många år sedan men kom aldrig för mig att göra något.

Det är snällt av dig Blomman men jag måste dra igenom ett par viktiga projekt innan jag ens börjar snickra på allvar men jag har annat jag kan byta med som jag vet att det skulle intressera dig men det håller jag för mig själv ett tag till . Vi låter helt enkelt rören vila ett tag till innan jag behöver skulle behöva dem men inventera du dem bara så jag vet vad du har.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/08/28 :  10:34:54  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Stajo,
quote:
Ser ut som de innehåller burkskinka från militärt överskott ungefär

Först.
Det är inte burkskinka så öppna dem inte!

Märket "JS Denmark" är ett riktigt anrikt märke av transformatorer
JS står för "Jörgen Schou"
Alla JS transformatorer kanske inte är applicerbara i förstärkare men några av JS transformatorer är eftertraktade

Som trafo är det ju främst lindningsförhållandet och induktansen som är intressant. Men även luftgap (dvs vilken DC-ström de klarar utan att mättas)samt en rad andra parametrar

Min gissning är att dessa saknar luftgap med tanke på den höga induktansen (100H) och bör därför inte matas med DC spänning.
Men kanske någon annan här har mer info

Mvh
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/08/28 10:37:30
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2681 Posts

Posted - 2011/08/28 :  19:46:57  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Håller med föregående talare å vill lägga till en viktig sak.

Mät aldrig okända små transformatorer med en vanlig multimeter.

Dom flesta mäter med dc å den lilla spänning å ström som instrumentet
har kommer att magnetisera kärnan så att frekvens gången kan bli lidande om kärnan inte har luft gap.

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/08/29 :  21:42:11  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Livar upp tråden med lite halvtidspausbilder från Årsta:

Socklar, potar och diverse lödstöd från storslakten:

och en bunt vackra lytar:

För den orolige så var inget av liken funktionella, några var halvslaktade och delarna går potentiellt mot ett bättre öde än de annars skulle gjort. Alla rester inlusive ett halvt kilo avlött blyat tenn går till elektronikåtervinningen.

Nå, skall vi börja löda då?

Det kommer lite mer bilder vad det lider.

mvh
Staffan
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/08/29 :  22:34:41  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Nu led det!

Trafos som skall mätas upp:

Gamla drosslar från annan slakt:

Gamla utgångsjärn och potentiella drosslar:

Jag vet inte hur jag hamnade här men nu tycker jag de häringa grejorna är otroligt vackra.

mvh
Staffan
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/08/30 :  08:25:17  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Stajo,
quote:
Jag vet inte hur jag hamnade här men nu tycker jag de häringa grejorna är otroligt vackra

Jo, vintagegrejer har en slags charm som nyproducerat saknar

Mvh
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/08/31 :  09:01:08  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Gamla drosslar från annan slakt:

En riktig raritet: JS-drosseln längst bak. KULT!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/09/01 :  11:28:26  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
En riktig raritet: JS-drosseln längst bak. KULT!

Den är fin. 15 mA så man får vara försiktig med var man landar den.

Här är en bild bakifrån på min framtida integrerade bordslösning.

Tanken är väl lite grand att Indyn skall sätta förutsättningarna, sen får vi se om det blir något slutstegsbygge här på sajten också. Annars funderar jag på Rosenblitz Super Compact 150 för den har jag kompletta ritningar till. Andra förslag välkomnas.

"Rörplanet" skall stoltsera med vackra grejor såsom rör givetvis men även fina lytar, drosslar, ev utgångsjärn mm.

Bottenplanet får husera trafos, fulkondingar samt även en signalkälla. Har en Logitech Squeezebox Reciever som jag hoppas skall trivas där i mitten bakom gamla frekvensskalan.

Jag har haft problem att hitta data på Sqeeezeboxen, men det mest tillförlitliga jag har hittat är att den har en output på 6vpp (~2v rms).

mvh
Staffan

Edited by - Stajo on 2011/09/01 12:03:58
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/09/02 :  22:32:54  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det blir grymt snyggt Stajo
Mvh
Lars

Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/09/03 :  08:04:54  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Det blir grymt snyggt Stajo

Tack Pix! Det tror jag faktiskt också att det kan bli.

Jag satte upp en CC-konfiguration i bänk i morse.

Den har ett anodmotstånd på 33 kohm, annars är setupen precis som din.

Vid en B+ på 248 så får jag ett spänningsfall på 130 V över anodmotståndet och jag har 148 V på anoden.

Men, eftersom jag har minst 3-4 definitivt olika kurvscheman över plate characteristics på 6N23P/6DJ8/ECC88/6922 så har jag inte kunnat göra några övningar för mej själv.

Är det någon som har något som stämmer så är det välkommet.

Jag har även försökt lägga in värden från databladen i ReVintages excelark men jag hittade/förstod knappt hälften av parametrarna.

Nu skall jag plugga in och se om det låter. *shivver*

mvh
Staffan

Edited by - Stajo on 2011/09/03 14:10:13
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/09/03 :  08:18:18  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Ja. Jag fick dra ner stegen med 30 dB för det small som %¤% när jag petade in första rca-pluggen men när ringarna väl nådde jord så var det knäpptyst. Nu går Vooodoo Child och det spelar ganska fint. Mitt GG låter väl bättre men inte illa för en första setup på skärbrädan. Pausar jag och sätter örat till skrikorna är det nästan tystare än GGn, knappt något hörbart brus alls, inget brum heller.

mvh
Staffan
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/09/03 :  09:43:38  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Stajo,
quote:
Jag fick dra ner stegen med 30 dB för det small som %#164;% när jag petade in första rca-pluggen men när ringarna väl nådde jord så var det knäpptyst

Kopplade du in steget med strömmen tillslagen?

Vad skoj att det låter bra!
Har du några planer för nästa steg?
Testa lite olika arbetspunkter kanske?
Enlast är ju då att byta en av LED-dioderna mot något annat.
Kanske en röd (1,7V) och en grön (2V), vilket sänker tomgångsströmmen eller en röd (1,7V) och en vanlig diod (0,7V) vilket höjer tomgångsströmmen.

Håll dock koll så inte max effekt i röret överskrids
Tomgångsströmmen x Anodspänningen)

quote:
Men, eftersom jag har minst 3-4 definitivt olika kurvscheman över plate characteristics på 6N23P/6DJ8/ECC88/6922 så har jag inte kunnat göra några övningar för mej själv.

Databladen mellan olika fabrikat kan variera en del. De är nödvändigtvis inte helt representativa för verkligheten heller, så jag tror man får se dem som ett hjälpmedel
Sen får man koppla och testa

quote:
Jag har även försökt lägga in värden från databladen i ReVintages excelark men jag hittade/förstod knappt hälften av parametrarna.

ReVintage-Lars! är du med oss!
En liten förklaring av Excell-arket kanske

Mvh
/Lars

Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/09/03 :  12:49:54  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Vad skoj att det låter bra!

Ja, tack vare excellent guidning, så det är jag som tackar.

quote:
Har du några planer för nästa steg?

Nja, men något i stil med parafeed eller så vore ju kul att sätta sig in i. Jag är helt öppen för förslag, det är ju en helt ny arena för mej.

quote:
Testa lite olika arbetspunkter kanske?

Ja varför inte? Det finns ju 3 socklar där och med lite brytare etc så kanske man kan konfa upp 3 olika och lyssna.

Nu är det så att projekten har blivit för många och stora för köksbordet så dagens projekt är att förvandla gästrummet till hobbyrum

mvh
Staffan
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/09/29 :  08:54:34  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Lyfter tråden lite då jag är med på banan igen, och har tydligen en hel del att läsa in... :)

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/09/29 :  09:21:02  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
ReVintage-Lars! är du med oss!
En liten förklaring av Excell-arket kanske

Har bara använt gängse parametrar. Iofs brukar Ri ävcen benämnas Rp. Ser inget som ska behöva förklaras eftersom en steg-för-steg anvisning finns.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2012/08/02 :  16:53:19  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Jag har fyra st nättransformatorer om någon behöver för bygget!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=87570

Jag sponsrar gärna någon byggare med rubbet, bara denne står för frakten!

Borta!

Olle Norell

Edited by - mr.olle.norell on 2012/08/02 20:15:54
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2012/08/09 :  07:47:06  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Olle,
Jag hoppas någon tog hand om dessa godbitar och byggde något kul
Även om gamla trafos ofta ser ut som skat-bon, så brukar det fungera bra.
/Pix

Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2012/08/09 :  16:59:35  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
quote:
Olle,
Jag hoppas någon tog hand om dessa godbitar och byggde något kul
Även om gamla trafos ofta ser ut som skat-bon, så brukar det fungera bra.
/Pix

Det är inte byggt än, men det får jag hoppas att jag gör
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2012/08/10 :  07:19:38  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Kul Henrik
Byggsäsongen drar ju igång nu
/Pix

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2681 Posts

Posted - 2012/08/10 :  13:12:48  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Apropå JS så trodde jag det stod för Jul Skinka.
Inte öppna sådana med andra ord

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/08/11 :  17:46:05  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Aha, det var så suddigt så jag läste BS. SPAM!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2012/08/13 :  07:35:08  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Kul att denna tråden poppar upp igen
Jag har ju blottat mitt visuella avsmak till Indy-bygge
(Även om den låter som vilket 50000 Kr försteg som helst)
Jag hpppas vi får se fler kråkbon i denna tråd!
/Pix

Edited by - pix on 2012/08/13 10:49:54
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2012/08/13 :  07:49:21  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
Det är på gång, det går inte lika fort för oss vanliga dödliga som det gör för dig Jag har tex. 11 st anslutningar på nättrafon och alla har en kabel ditlödd på sig.

Edited by - henrickpettersson on 2012/08/13 07:49:53
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/08/13 :  11:20:02  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Jag ligger i vassen och som göddan lurar på en "gobit".
"Gobit", ja, ja, aj, oj, här gick det åt skogen,.......
.......rörpryl då!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000