Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2011/08/24 : 01:17:24
|
Erfarenhetsmässigt vill jag nog tyvärr mena att utgångstrafos från radioapparater sällan duger till hyfsat seriös hifi. Undantag finns förstås och har man dem i skrotlådan så är det bara att testa men jag skulle nog avråda från att börja hemsöka loppmarknader i jakten på två identiska, dugliga utgångstrafos. Been there, done that. Det finns småtrafos för fikapengar på marknaden nu som är bättre än det man oftast hittar i gamla apparater. Bara en liten parentes. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2681 Posts |
Posted - 2011/08/24 : 01:49:04
|
Helt sant pix!
Vi är ju några som har mycket skrot liggandes. Vi skulle kunna dra ihop ett knippe små trafos till nästa diy mässa å para ihop lite järn.
Mitt sista inlägg gränsar till ot men det kan vara intressant när man vill utveckla indyn i ett senare skede.
Å nu tillbaka till Indy bygget! Hur går det för Indy byggarna här? Mera bilder |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2681 Posts |
Posted - 2011/08/24 : 02:00:46
|
Helt sant pix!
Vi är ju några som har mycket skrot liggandes. Vi skulle kunna dra ihop ett knippe små trafos till nästa diy mässa å para ihop lite järn.
Mitt sista inlägg gränsar till ot men det kan vara intressant när man vill utveckla indyn i ett senare skede.
Å nu tillbaka till Indy bygget! Hur går det för Indy byggarna här? Mera bilder |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/08/24 : 07:28:48
|
Imperial quote: Hur går det för Indy byggarna här?
Min står klar och glänser Eller njea, den vinner nog inget skönhetspris, men det var ju å andra sidan inte miningen. Jag skall bara få tummen ur och ta lite bilder
I mk1 utförande blev den alltså enl. schemat. En ECC88 med 20K Anod-last, ca 120V på Anoden och starx under 4mA tomgångsström.
Har inte lyssnat ännu (har lite strul med högtaleriet), men det kommer. När jag väl vet att allt låter, så tänkte jag börja laborera lite med arbetspunkten.
Mvh /Lars
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2011/08/24 07:30:21 |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/08/24 : 12:09:51
|
quote: Hur går det för Indy byggarna här?
Ja hur går det? Jag själv kommer bygga något, men det går inte så fort. Dels vart det ingen mjukstart på jobbet direkt och sedan har jag ganska många projekt på bordet just nu. Men det blir något.
I takt med att jag funderar på vad min Indy-konfiguration skall vara så tror jag att jag startar med några plankbyggen samtidigt som jag filar på chassiet. Första bygget kommer bli snarlik Pix's CC-konfiguration, fast med 6N23P. De skall ju vara snarlika men det återstår att se.
Jag lägger de sista bitarna på en GG nu. Det är en plankning av Rosenblitz orginal-GG, med 12AU7, en 2*115 V trafo med voltdubblare och en väldigt liten filterdel. Den är redan bänkad och låter och mäter ok men jag håller på så smått att skruva in det i chassiet.
När jag byggde den så funderade jag över ett antal saker som jag tyckte var märkliga. Han kör med 2 st 115 V trafos som senare voltdubblas till plus och minus 200 V för B+ och bias. Det är antagligen för att det är billiga trafos i USA där de har 115 V i nätet. Bias-spänningen kapas dessutom ned (här är jag måhända ute och cyklar men det var min lekmanna-analys) med ett stort motstånd till bara några volt på katoden. Den lösningen fungerar uppenbarligen men känns lite awkward i europa. Jag skulle vilja bygga en ny strömförsörjning med lite ordentliga filter och se vad det kan göra på ljudet. Biasen tror jag dessutom skulle dessutom kunna lösas med en CSS istället för extra trafolindning för biasspänning.
Dessutom vore det ju kul att prova med andra rör än de gamla 12AU7orna som förmodligen användes för att de var lättillgängliga då och där, exempelvis med 6N23P. Det kanske kunde bli min Indy, en GG-Indy?
Dock vill jag följa bygget för jag vill gärna försöka lära mej något av detta med rör-data och arbetspunkter, samt även olika konfigurationer självklart.
PS. Angående trafosteg tycker jag denna artikeln är intressant och lärorik http://www.raleighaudio.com/MI%20articles.htm Mycket Lundahl är det men principerna och vandringen är kul att läsa.
mvh Staffan
|
Edited by - Stajo on 2011/08/24 13:13:41 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/08/24 : 19:07:46
|
quote: Det byggdes en variant
Ja, ett typiskt Indy-bygge också
Tack, skall läsa med intresse. Skrota på!
/S |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/08/24 : 20:53:25
|
hum hum.. Ni kommer bilder på "skönheten"
Börjar lite försynt med pilot-lampan
/Lars
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/08/24 : 21:20:29
|
quote: Börjar lite försynt
Aww, Pininfarina
Supercoolt, den kommer spela punk! |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/08/24 : 21:23:45
|
Kondo san (Audio Note jpn) sade ju alltid att koppar hade unika egenskaper för ljudet
Hmm han kanske inte menade så här, men iaf
Mvh Lars
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/08/25 : 07:48:05
|
"BOMen" (komponentlistan) för min Indy ser fn. ut så här:
Nättrafo ca 150V + 6,3V (från rörradion) Diodbrygga (från rörradion) Rörsocklar 9 polig (från rörradion) Filterdrossel ca 4H (utgångstrafon från rörradion) Filetrkondensatorn 47uF (från rörradion) 2st Anod motstånd 20K Ohm / 5W (från rörradion) 2st Grid-stopper motstånd 1K Ohm (från rörradion) 2st 1uF / 250V Utgångs kondensatorer MKT (från skrotlådan) 4st röda LED (från en gammal video i skrotlådan) 1st 2x20K Ohm (log) potentiometer (från en gammal video i skrotlådan) 1st 2K2 / 1W fallmotstånd för glöden (från röradion) 1st J/J rör E88CC (från rör-lådan) Chassi (från röradion) On/OFF switch 250V / 2A (från skrotlådan) Pilotlampa 220V (från skrotlådan) 2 x 2st RCA kontakter (från en gammal video i skrotlådan) Vad priset är för att bygga en sån här Indy är ju svårt att sia om, efterssom hela idéen går ut på att ta det man har (skrotlådan) samt en gammal rör-radio. Men målsättningen var ju att få ihop något väl fungerande genom att avstå helgpizzan. Och jag gissar att det är där man hamnar (en familjepizza då förståss) dvs ca ett par hundra-lappar. Marginalen till taket 500 spänn (Indy 500) är i vart fall stor.
Samlar man på sig en gammal rör-radio, någon gammal video och kanske någon annan gammal el-pryl, så brukar det alltid gå att få ihop något av grejjerna. Man får helt enkelt anpassa konstruktionen efter vad man har för komponenter.
Jag har lite fler bilder (en cliff hanger ) att lägga upp. Sen tänkte jag koppla tillbaka till hur man läser Anod-diagrammet i databladet genom att visa hur de uppmätta spänningarna i mitt schema ovan hittas i databladet. Just att kunna läsa och styra arbetspunkten utifrån databladet är ju väldigt spännande för att -inte bara kunna bygga ihop ett enkelt steg efter schema, utan även förstå, och kunna förändra arbetspunkten.
Mvh /Lars |
Edited by - pix on 2011/08/25 21:15:12 |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/08/25 : 13:29:51
|
quote: Sen tänkte jag koppla tillbaka till hur man läser Anod-diagrammet i databladet genom att visa hur de uppmätta spänningarna i mitt schema ovan hittas i databladet.
Det ser vi fram emot!
Jag sitter och tittar ut genom kontorsfönstret och tänker på hur jag skall konstruera HT-spänningen. Det jag funderar på är hur stort Ra bör vara i en CC, dvs något rekommenderat förhållande mellan B+ och anodspänning.
I dina tidigare principskisser så halveras den från 200 till 100. Anledningen till att jag funderar är om jag skall göra ett L-C eller C-L-C från en trafo med ca 160 V ut.
mvh Staffan |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/08/25 : 15:47:43
|
Stajo, quote: Jag sitter och tittar ut genom kontorsfönstret och tänker på hur jag skall konstruera HT-spänningen. Det jag funderar på är hur stort Ra bör vara i en CC, dvs något rekommenderat förhållande mellan B+ och anodspänning.
Jag började på en lååång förklaring, men insåg att man kanske borde skriva något lite mer pedagogiskt så jag inte förvirrar mer än jag förklarar. Kika lite bakåt i tråden så finns det lite text och bilder hur rörets last förändrar lutningen på arbetslinjen i Anoddiagrammet (databladet). En mer horisontell arbetslinje (låg Anodlast dvs hög resistans) har har lägre distorsion än en brantare, men sämre "ork" (transkonduktans)
I min Indy har jag förhållandet ca 1:9 (Anodresistans:Anodlast eller 2,2K Ohm : 20K Ohm) Ökas detta förhållande så lastas Trioden mindre dvs lägre distorsion, men kräver högre +HT spänning för att kunna behålla samma tomgångsström, och ge steget "orken" att driva slutsteget
Det är därför som vissa "aktiva" laster som "Gyrator" och "CCS" som utgör en hög AC "resistans" men en låg DC "resistans" ofta används
Glöm dock inte att slutsteget också är en last (47K - 100K Ohm) som tynger röret, så det finns kanske ingen vinst att laborera med väldigt hög resistans för att försöka minska ev. distorsion i röret.
Mvh /Lars
|
Edited by - pix on 2011/08/25 15:50:02 |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/08/25 : 17:58:49
|
Ok, tack!
Faktum är att jag satt och läste just detta fram och tillbaks och efter att ha läst och någorlunda förstått relationerna så är nog min grundfundering snarast: var börjar man? Man har ett syfte, man letar reda på ett lämpligt rör och man läser data och kurvor. Men vad letar man efter och vad får sedan styra vad?
Vet inte om jag är begriplig men där är jag i min fundering.
Mvh Staffan |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/08/25 : 20:58:52
|
Stajo, quote: Faktum är att jag satt och läste just detta fram och tillbaks och efter att ha läst och någorlunda förstått relationerna så är nog min grundfundering snarast: var börjar man? Man har ett syfte, man letar reda på ett lämpligt rör och man läser data och kurvor. Men vad letar man efter och vad får sedan styra vad?
Ja jag håller med, det är många parametrar samtidigt I vissa fall har någon hittat en arbetspunkt som upplevs som rörets "sweetspot", i andra fall får man själv söka grovt via databladet och prova att lyssna sig fram (något vi gör för sällan) Detta går att simulera fram, men nu skall vi lära oss själva Men för att få känslan för sambanden så tror jag man bör "bolla" med olika parametrar, och försöka få en känsla om hur olika parametrar samverkar och påverkar varandra. Titta på diagrammen i databladet och försöka få bilden klar för sig vad de olika axlarna representerar.
När det gäller CC-steg är Anod-diagrammet det enda som behövs. X-axeln är spänningen på Anoden (över röret) Y-axeln är strömmen (genom röret) De böjda kurvorna är spänningsskillnaden mellan Katod och Galler
Vi tar min Indy som exempel, så resonerar jag högt (Hoppas jag tänker rätt nu då )
Jag börjar med att titta i diagrammet i databladet. Jag söker ett område där spridningen mellan Ug-linjerna är så jämt som möjligt. Jag konstaterar att i punkten Ua=120 och Ia=4mA är en sådan punkt. Dvs den Ug-kurva som ligger till vänster ligger på samma avstånd om arbetspunkten som den som ligger till höger.
Jag kan i databladet utläsa att Anodresistansen är ca 2,2K Ohm, och drar slutsatsen att Anodlasten bör vara ca 10 gånger denna dvs 22K Ohm
Med en linjal kan jag nu prova olika lutningar av arbetslinjen, och denne samtidigt skär punkten 120V / 4mA Även här försöka hitta en lutning av arbetslinjen (linjalen) som som ger en jämn fördelning av Ug-linjerna nära arbetspunkten.
Linjalen skär ju även genom diagrammets y-axel Låt säga att denne skär y-axeln vid Ia=10mA Detta är punkten när röret är helt öppet och strömmen (10mA) enbart begränsas av Anodlasten (22K Ohm)
Detta tillstånd 10mA vid 22K Ohm får vi vid +HT-spänningen U = R x I dvs 22000 x 0.01 = 220V
Den grafiskt valda arbetspunkten + arbetslinjen ger mao följande värden:
Grafiskt vald arbetspunkt: Ua = 120V , Ia = 4mA Anodlast:22K Ohm +HT spänning: 220V Det finns säkert en rad bra verktyg för detta som simuleringsverktyg. ReVintage-Lars "Triode calc. xls" mm men just i denna tråden så är vi ju inte ute efter ett resultat, utan att lära oss förstå, eller hur?
Katodbias Hur gör vi då för att placera arbetspunkten i Ua = 120V , Ia = 4mA, med Anodlast 22K Ohm och +HT220V ?
Jo, den valda arbetspunken ligger ju på Ug-kurvan 4V. Vi vill mao ge Katoden en "Bias" av 4V. Dvs vi höjer Katoden ca 4V över jord med dubbla lysdioder.
Obs. Iom att gallret är kopplat till jord via 1K Ohms motståndet och volym potentiometern så har gallret 0V, dvs gallret har -4V i relation till Katoden
Mvh /Lars
|
Edited by - pix on 2011/08/25 21:27:51 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/08/25 : 21:01:52
|
Lite mer bilder "under huven"
Jag plockade i alla rör-hållare för framtida utveckling , även om bara en hållare används än så länge
Ingångarna sitter i förstärkarens front (längst upp i bilden) och direkt till volympotentiometern till höger. Därefter går signalen via 1K Oms resistor som löds direkt på rör-hållaren. Dessa 1K Ohms resistorer är viktiga för att röret inte skall självsvänga.
Till höger är de två feta 20K Ohms / 5W resistorerna (Anodlasten) och i förstärkarens bakkant (nedåt) sitter utgångskondensatorerna lödda direkt på utgångskontakterna /Lars
|
Edited by - pix on 2011/08/25 21:14:02 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/08/25 : 21:06:37
|
Närbild på innanmätet
De fyra LEDarna är lödda direkt på sockeln Mittenröret används som gemensam punkt. Denna punkt ansluts sedan i en (enbart en!) jordpunkt gemensam för hela förstärkaren
Mvh /Lars |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/08/26 : 00:16:05
|
Det är en djungel. De enda Ra data jag hittar på ECC88 är 2,65 kohm
http://www.duncanamps.com/tdsl/show.php?des=6N23P* sista länken WPS
Och det är väl ett ganska vanligt rör? Letar man dessutom efter diagram så finns alla de sorter som visar helt olika kurvor. Totalt arbiträrt för mej som inte kan utesluta nonsens från fakta.
mvh Staffan |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/08/26 : 07:46:41
|
Stajo, quote: Det är en djungel. De enda Ra data jag hittar på ECC88 är 2,65 kohm
Yes, det är rätt parameter Ra är dock inte absolut fast utan varierar något med arbetspunkten Värdet kan också variera mellan olika datablad (jag plockade 2,2K Ohm ur minnet, är osäker vilket datablad jag läst i)
Man kan härleda Ra ur Anoddiagrammet just i den arbetspunkt man valt. Men ofta räcker det ungefärliga värdet som man kan hitta i databladet
Det diagram som är intressant i databladet är det sk "Anod-diagrammet" som ser ut så här för en Triod.
Mvh /Lars
|
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2011/08/26 : 10:29:32
|
Då har jag skrotat färdigt nu är det bara tvätt av chassi och en del små detaljer sedan skall jag sätta ihop likriktningen för 5Y3gt efter det hamnar den på hyllan för att färdiga andra projekt som är före.
Vid en närmare inspektion visade det sig att jag inte kommer att använda några komponenter från radion de var i allt för dåligt skick men jag står där med oktalsocklar och ett 5Y3 rör resten kommer från skrotlådan.
Är det någon som har erfarenhet från att använda pentoder i försteg jag har sett att det har använts och blev nyfiken. Vilket/vilka rör med oktal är bra kanske inte optimalt men varför gå den säkra vägen.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/08/26 : 10:55:14
|
Bubbel, quote: Är det någon som har erfarenhet från att använda pentoder i försteg jag har sett att det har använts och blev nyfiken. Vilket/vilka rör med oktal är bra kanske inte optimalt men varför gå den säkra vägen.
mr. Triatic hade ett schema med triodkopplad EF86-pentod på sidan 3 i denna tråd.
Finns det någon oktal-variant av EF86 kanske?
Mvh /Lars
|
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/08/26 : 14:35:00
|
Högoddsaren att hitta högohmiga effektmotstånd i jämnt par i skrotlådan slog givetvis inte in så nu ligger jag back 25 spänn för ett par 33 kohms på Elfa. Kan de funka tro? Hemma fanns det 10 och 56 kohms. Hoppas nu helgen är räddad. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2681 Posts |
Posted - 2011/08/27 : 11:36:38
|
Oktal varianten av EF86?
6SJ7 brukar vara populärt men inte en direkt elektrisk ekvivalent. Vidare så finns 6J7 å 6SQ7. EF36 satt bla i Leak TL12
Jag kann kolla vidare i veckan vad jag har för oktal pentoder liggandes.
/ |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/08/27 : 15:44:08
|
quote: Meeeeeeeeen med bara någon H induktans(88:an bör ha minst 100H för att lira bra) på 600ohms lindningen så lär det sk-ta sig i basområdet då röret lastas med bara några hundratals ohm.
Dessa tittade upp ur en skrotlåda:
Ser ut som de innehåller burkskinka från militärt överskott ungefär.
Den som heter INPUT TRANSF mäter: 1-2/3-4: 600 ohm och 100 Henry 5-6/7-8: 47,6 ohm och 1,8 Henry
Den som heter LINE TRANSF mäter: 1-2: 269 ohm 42,7 Henry 4-5:265 ohm och 42,9 Henry
min LCR- mätare ger dock alltid mer än 20 % lägre induktans än allt som jag har mätt med angivna data, så den kan vara lite låg.
Kan detta vara användbart?
mvh Staffan |
Edited by - Stajo on 2011/08/27 15:47:50 |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2011/08/27 : 16:39:39
|
quote: Oktal varianten av EF86?
6SJ7 brukar vara populärt men inte en direkt elektrisk ekvivalent. Vidare så finns 6J7 å 6SQ7. EF36 satt bla i Leak TL12
Jag kann kolla vidare i veckan vad jag har för oktal pentoder liggandes.
Oktal varianten av EF86 är just EF36 men den variant som man skall satsa på är vidareutvecklingen av EF36 nämligen EF37 då helst i skepnaden EF37A.
6J7 är rätt vanlig även 6SJ7 har jag sett beskrivningar på men 6SQ7 har jag bara läst att de är ok. Skall kolla rörförådet för jag kommer ihåg att det fanns några röda rör där och den färgen har nämligen EF37 i Mullards variant.
Kolla du Blomman vad du har är det intressant men allt är än så länge funderingar.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Topic |
|