HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 INDY 500 (gemensamt rörförsteg)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/09/10 :  11:17:18  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Servicemanualen till det som sägs vara La Mayros föregångare/inspirationskälla:

http://frank.pocnet.net/instruments/Philips/AG9015/AG9015.pdf

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2012/09/13 :  19:55:47  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply

quote:
Ua=120 och Ia=4mA är en sådan punkt

Det känns som att jag är med på hur du får fram dom två ytterlighetslägen i Anoddiagrammet. Men när jag tittar i det som jag tror är databladet för detta rör så hittar jag inte den arbetspunkten på kurvan 4V, hittar inte dom där 2,2kOhm Anodresistans heller. Då känns det genast som det är något man missar.

Andra frågan är vilken +HT spänning man använder när man räknar ut dessa ytterlighetslägen, är det den spänning man får ut på en helt olastad trafo eller när den är lastad, i så fall vilken last.

Jag har nämligen gjort ett par nya mätningar på min trafo, som gav:

358V olastad
327V, 35kOhm, 9,3mA
320V, 26kOhm, 12,3mA
310V, 20kOhm, 15,5mA

Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/09/14 :  12:25:32  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Men när jag tittar i det som jag tror är databladet för detta rör

Vilket datablad tittar du i, ECC88 eller ECC85?

quote:
Jag har nämligen gjort ett par nya mätningar på min trafo, som gav:

358V olastad
327V, 35kOhm, 9,3mA
320V, 26kOhm, 12,3mA
310V, 20kOhm, 15,5mA

Är det efter C-R-C eller efter likriktarröret? Gör ett C-R-C och koppla ECC85s båda triodhalvor ungefär enligt nedan.

I databladet har de exemplet B+ 250 V, 1,8 k anodmotstånd ger 230 volt på anoden, ett katodmotstånd på 200 ohm vilket ger en gallerförspänning på -2V samt ca 10 mA per sida.

Testa ett högre värde på anodmotstånden beroende på vilken B+ du har efter C-R-C.

Sen kan du mäta och kanske tom lyssna lite om du får hyfsade mätvärden.

Staffan
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2012/09/14 :  18:24:24  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
Ahh, där var jag lite otydlig. Jag försökte titta i databladet för E88CC, samma som pix, se om jag hittade samma värden som pix exempel för att på så sätt övertyga mig om att jag fattat det rätt. Men jag tyckte inte att jag hittade dessa värden.

Värdena jag mätte upp är efter C-R-C.

Jo, jag hittade det exemplet i ECC85:s datablad.

Edited by - henrickpettersson on 2012/09/14 18:34:44
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/09/15 :  14:54:37  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Andra frågan är vilken +HT spänning man använder när man räknar ut dessa ytterlighetslägen, är det den spänning man får ut på en helt olastad trafo eller när den är lastad, i så fall vilken last.

Lastad, eftersom det är Klass A så drar den samma ström hela tiden. Och anodspänning och B+ är inte samma sak, anodspänning är efter anodmotståndet.

Med ECC88 som Pix använde drar mindre ström så det blir helt andra värden än med ECC85. Jag har för mej att han låg på 30-40 kohms anodmotstånd och betydligt lägre anodspänning, typ 150 volt med ECC88.

mvh
Staffan

Edited by - Stajo on 2012/09/15 15:10:40
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/09/15 :  17:46:11  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Varför lägga energi på ECC85. Röret är hopplöst olinjärt.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/09/15 :  17:53:34  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Tja, Henrik skall ju bara lära sig koppla en enkel anodföljare med saker från en skrotad radio. Bra med något halvrackigt första gången, då märker man kanske förbättringar och lär sig lyssna när man går på bättre prylar.
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2012/09/15 :  18:09:34  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
"Varför lägga energi på ECC85. Röret är hopplöst olinjärt."

Tanken var att lära sig och att se om det går att få ljud ut ur det utan att det surrar, brummar eller sprakar (om det inte beror på kvaliteten på komponenterna förstås). Funkar det kan så kan man börja bygga något som faktiskt är användbart.

Hopplöst olinjärt, jo jag märkte det när jag satt och måttade med linjalen
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2012/09/18 :  09:09:32  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Tja, Henrik skall ju bara lära sig koppla en enkel anodföljare med saker från en skrotad radio. Bra med något halvrackigt första gången, då märker man kanske förbättringar och lär sig lyssna när man går på bättre prylar.

Detta var exakt min tanke med Indy

Att få "ljud" är första steget.
Har man bara nått dit, så kan man säkert sedan klara av att förbättra konstruktionen sedan.
Just resan, med förbättringar, och kunna förändra/förbättra sin apparat, är kanske viktigare än det slutliga resultatet.

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Maddog
Starting Member

1 Posts

Posted - 2012/09/19 :  23:16:50  Show Profile Send Maddog a Private Message  Reply
Resan har börjat.
Har fått ihop en nätdel som ger 290v efter en EZ80 och en 50uF kondensator.
ECC82 med 47k last ger ca 6mA, två röda dioder lyser vacker och mäter 3,8v över dessa.
MEN jag får DC efter utgångskondensatorerna. De är Rifa PHE 450 630v 470nF. är de olämpliga?
Var börjar jag att felsöka?
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/09/20 :  07:23:28  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Får börja med första "Help Desk-frågan" Har du stoppat i kontakten, som i detta fallet blir: Är du säker på att kondingarna sitter i serie med signalen?
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2012/09/20 :  07:24:18  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Skoj med fler Indys Maddog
Mäter du DC på utgången helt olastad?
Vanligt är att man lastar ner utgången med en ca 100K-1M Ohm resistor

Om du fortfarande har DC på utgången så finns risk att utgångskondingen läcker DC.

Jag skulle annars säga att RIFA PHE (polypropylen) är ett utmärkt val av utgångskonding
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/09/20 08:41:48
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2012/09/23 :  16:37:14  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
Jag har kopplat in glöden för både EZ80 och ECC85 och konstaterar att glödspänningen ligger lite för högt, 6,45V.

Ett effektmotstånd skulle då kopplas in på glöden, men vart sätter man det och vilket värde skall man ta, hur tänker man?

Eller skall man vänta tills dess att man lött ihop hela kretsen och sedan mäta glödspänningen.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/09/23 :  16:59:15  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Avvakta till dess att det börjar dra anodström. 6,45V är dock inom ramen för vad röret tål. Vill man vara petig kan man lägga ett motstånd på 0,15ohm i serie.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/09/24 :  11:21:54  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Hej Henrik,

Koppla in hela kretsen och rita upp den. Mät DC på olika ställen i kretsen som t ex första C i filtret, andra C i filtret, efter anodmotstånden, på katoderna och på glöden så skall vi se var vi har hamnat.

Glöden kommer nog hamna helt ok när resten av lasten är på.

Staffan
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000