Author |
Topic |
Junepe
100.000-klubben
614 Posts |
Posted - 2014/10/07 : 16:50:41
|
Ibland är det lätt att gömma en elefant.
Länge sneglade jag på en musik sub att föra in i 2.0 systemet. Till slut fann jag en REL R-205. Den fördes hem och implementerades till helheten. 10 tummare med 200 watt under huven i klass D sägs det.
Min upplevelse är att den ger kraft och djup till rummet som musiken skapar. De extra låga frekvenserna den skapar ger mig mer luft kring tonerna. Större hall. Omfångsrik och storväxt närvaro flyter ut med tiden. Helt enkelt en större realism i den musikaliska atmosfären som ska framkallas. Growlandet har fetare liv i sina stämmor. Bruckners åttonde symfoni vibrerar intensivare i sin framfart. Platt i mitt rum utan REL, mer levande med REL.
Gillar att den är helt manuel i inställningen. Tar sin lilla tid att ratta in tills man får fram sitt ja fan där satt den känslan.
Är verkligen sugen på att skaffa en till eller testa någon av de större i REL R serien.
Denna musikaliska musik sub ger mig kort och gott mer rytm i tillvaron!
|
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2014/10/08 : 09:45:05
|
Kul att fu fått till det med sub! REL brukar vara bland de lättare att integrera med frontarna... Kör hårt! |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
Junepe
100.000-klubben
614 Posts |
Posted - 2014/10/08 : 18:04:19
|
quote: Kilgore Kul att fu fått till det med sub!
Hmm den meningen satte nästan troll bland mina tomtar på loftet. Åfan, har jag fått till det ekade det i mitt huvud. Genast infann sig en helt annan hörsel. Men just nu så har jag noll motståndskraft till det välljud jag i alla fall tror mig uppleva
Många skulle nog rynka på näsan över allt som kommer ur stereon här. Det skulle tas fram en sjuhelsikes massa hårdvara och mjukvara i till diverse mätinstrument för att skapa kurvor som visar välljud. Men samtidigt tror jag egentligen inte det. Det spelas bra med musik. Vänner och annat lösförryckt folk som brukar stanna förbi här ibland sjunger i en ensidigt väl gillande kör. Så det är ju inte annat än att man börjar rynka på näsan när det inte finns några fel i det som upplevs.
Ska dock smälla upp lite egen konstruerade basfällor i hörnen uppe mot taket i rummet. Se om det händer något. Om inte så gör det inget, för gud vad skönt att bli av med lite hörn, gillar verkligen inte hörn. Speciellt inte om dom sitter i taket och vetter diagonalt mot ett annat hörn....
REL R-205 är ju en musik sub och det märks verkligen. Den gillar inte film men TV går bra. Men den gillar dock film som jag gillar, för i dessa är det mest om allmänt mer av musik och oljud än bombastiska blockbuster förutsägbarhets ljud inabsurdum. Men, men, visst finns det film med en otrolig massa bra musik av diverse kompositörer. Lite som Stephen King fast i filvärden där. Underworld är en film som definitivt fått större rymd med denna sub.
Men ja jäklar vad jag gillar sub. Vill ha fler och större.
|
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
Edited by - Junepe on 2014/10/08 18:15:10 |
|
|
Junepe
100.000-klubben
614 Posts |
Posted - 2014/10/10 : 12:06:06
|
Körde precis igenom Nobody's Perfect med Deep Purple här hemma i härligheten och nu som så ofta förr slår mig tanken av hur mycket bättre kan det egentligen bli? Funderar på att fixa hem några apparater av mer kostsamt slag för att dra en jämförelse om det verkligen är värt det. Inget lätt jobb men kanske är en av handlarna i stan sugen på en match. Är även sugen på att kunna spela SACD.
De som just nu jag kan dra mig till minnes är till exempel apparater som som Marantz SA-7S1, Marantz SA-11S2, Musical Fidelity Tri-Vista SACD, Linn Akurate SACD, KRELL SACD STANDARD III, Esoteric X-05 /X-03, McIntosh MCD201, Accuphase DP-57/67 och Wadia 861.
Kan det rent musikaliskt vara värt det? Måste få svar på denna fråga. Dags att söka efter just det, svaret.
Finns det andra hidden bang for the buck apparater? Oppo skiter jag i, eller gör jag det? Hmmm....
|
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
|
|
MatsE
Member
626 Posts |
Posted - 2014/10/10 : 14:54:14
|
Nej låna hem en Oppo och prova. Förutom sacd kan den göra dumburken smart. Finns många bra musik filmer på Youtube.
|
"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman |
|
|
Junepe
100.000-klubben
614 Posts |
Posted - 2014/10/10 : 20:58:41
|
Ja, 0pp0 kommer jag fixa hem bara för att se vad den går för. Mycket svårt dock att tänka mig att den klarar av att slå den CD upplevelsen på fingrarna jag har just nu här i hemmet, men men, man vet aldrig.
Youtube kör jag genom PS3, funkar galant |
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
Edited by - Junepe on 2014/10/10 20:59:58 |
|
|
Junepe
100.000-klubben
614 Posts |
Posted - 2014/10/15 : 13:22:00
|
Efter lång väntan och via 784 meter över havet landade det idag ett efterlängtat paket. År av väntan är över.
Så ja, nog är nog, nu ska jag jack the rippa upp härligheten till mycket efterlängtat kolli.
|
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
|
|
matta
Member
627 Posts |
Posted - 2014/10/15 : 14:06:03
|
Trafomatic audio! |
Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23) |
|
|
matta
Member
627 Posts |
Posted - 2014/10/15 : 14:10:58
|
Trafomatic audio! |
Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23) |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2014/10/15 : 15:08:34
|
Wow, detta blir skoj att följa! |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
Junepe
100.000-klubben
614 Posts |
Posted - 2014/10/15 : 18:02:32
|
quote: matta Trafomatic audio!
Emballaget är från detta fabrikat, innandömet är en annan historia! Rent visuellt en legendar, för vissa forum en drooooler, för andra gammal skåpmat från förr.
Återkommer när nattmörkret vussat in barfotabarnen tryggt och sött. |
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
|
|
matta
Member
627 Posts |
Posted - 2014/10/15 : 20:52:48
|
Aha, vilken luring |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2014/10/17 : 18:12:47
|
75 gröna watt möjligen? |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
Junepe
100.000-klubben
614 Posts |
Posted - 2014/10/17 : 18:45:13
|
quote: Labbe 75 gröna watt möjligen?
Grönt var verkligen mitt i prick men watten är ute och seglar! Är ute på jobb så tyvärr dröjer det ett par dagar till mina betraktelser är till ända.
|
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2014/10/17 : 18:51:03
|
Som svar på din förfrågan om SACD, kan det vara spännande med en : KRELL CD EVO 505 (Svart) Finns i så fall en till relativt överkomligt pris hos Esoterisk Hifi Uppsala |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Junepe
100.000-klubben
614 Posts |
Posted - 2014/10/17 : 23:14:22
|
Kvällshullet lägger sig till ro. Vi lever i den gudomliga komedins tidevarv. Shakespeer blänger med imponerande avund mot Florens. Analoga lampor från förr värmer några extra grader i rummet. Sprang på en låda NOS Philips 35 wattare från 1965, betäckning TL40W/37. Helt plötsligt upplever jag det ljusare som ljusare och det svarta får mer svärta i svartheten av det ljusa. Skuggorna ter sig oförklarligt klara. Tid för tankar för dagen, kvälls versionen.
Blå lysdiods djävlarna dansar utan eget rusningsmedel, det är min infernaliska trötthet som får upplevelsen att verka onykter. Fungerande på dagen men visar sin sanna diod ilska på aftonen. Slutar di inte mucka med min retina gör jag dom snart gröna.
Av avund har jag ögonhandlat på eprey tusentals gånger. Reservdelar, manual, tillbehör och avkommor.
Någon tog sitt pick och pack, steg ner från fjället. En nedstigning av det fria kala till det hektiskt fullständiga. 784 meter och många V formade fågelflytt mil söderut till en plats där munkarna från nya Lödöse kloster vandrade längst med Härlandabäcken för att se om de hittade någon fisk.
Genom tidlös kristallkula skådar en av de reinkarnerade munkarna sin diametrala känsla av att inte vara trofast. VU mätare skvalpar i skenet av grönt skimmer. Självlysande linjal rullar fram och tillbaka likt en pekpinne av elegans. Frekvensmodulering!
Någon släppte taget, en annan fångade upp. Någon gjorde sin sedvanliga scanning av den nutida konsumtionens andrahands marknad. Är det verkligen sant? Ett av mina cybergalaktiska fjällsiter har just dig begagnad till försäljning och jag han se dig. Jag för ett kort men intensivt samtal i stillsam och fokuserad inre ton med en bild på 300x300 pixlar i 72dpi. Bilden svara inte, först. Men efter några försök talar den mig till sans. Va fan tvekar du på?! trycker du inte av nu gör någon annan det väldigt snart. Öka! Den gröna köp knappen spammas så hårt att sidan låser sig i trekvarts pico sekund.
Visst är det så, det är inget unikt objekt. Legendarisk status har den dock. I vissa kretsar. I andra kan man se den flyga åt fanders med en enkel axelryckning, den slungas ut i missinformationens missförstådda mode, i tusen delbilder per sekund ser man på när den slungas ut i elektronik containern på fel slutstation, soptippen.
Jag har ränt rakt in i denna modell tidigare, slummässigt live då vill säga. Men det arroganta sattyget till ägare var inte värd mina surt förärvda pengar. Inte ens den ringa penningmängd han ville ha kunde få mig att vilja. Jag vill ha den jag vill ha.
Men denna maskin har det jag vill ha. Historia. Omsorg. Tanke. Det låter godare då. Läppjar inte härsket i munnen av en min jag inte förstod eller kände anknytning till.
Jag lyssnar noga till texten på Tom Waits låt Closing Time. Den är svårtolkad. Fylld av tomhet. Den lämnar mig med ett instrumentalt leende.
Äntligen har jag en av dessa frekvensmodulerings maskinerier jag länge trånat efter. För somliga krävs det en smula. För andra äskas det ännu spädare.
Kan ej ännu referera några ljudegenskaper mer än att min Kenwood 5020L får se sig slagen på fingrarna. Inte en hård smäll med barsk tillrättavisande uppsyn. Utan mer en lättsam snärt utav ja det blir bra men det är liksom inte där du är ansiktsuttryck. Du klarar dig själv nu. Med bravur. Ta din apparat greyhound och hitta någon som vill uppleva det du gör. En ny start, likt Virginia Avenue:
I won't make a fuss, I'll take a Greyhound bus, carry me away from here: Tell me, what have I got to lose?
Men innan du åker så ska vi sannerligen klargöra så det gröna skenet inte bedrar.
Just nu i denna stund (Fredag 17 oktober 2014, 23:06) på P2 Riks live från Stockholms Jazzfestival uti Stockholms konserthus: Jamie Cullum med sin orkester. Då skadar det inte att ha en Sansui TU-9900 som sin käraste vapendragare inom frekvensmodulering. |
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
Edited by - Junepe on 2014/10/18 14:37:07 |
|
|
MatsE
Member
626 Posts |
Posted - 2014/10/18 : 09:44:06
|
Its a town full of losers Im pulling out of here to win! är det svaret på din fråga?
Snygg tuner du har köpt...trodde först att det var en receiver men hittade inga högtalar anslutningar tu tu tu.... |
"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman |
Edited by - MatsE on 2014/10/18 09:45:56 |
|
|
Junepe
100.000-klubben
614 Posts |
Posted - 2014/10/18 : 14:19:01
|
quote: MatsE It's a town full of losers I'm pulling out of here to win! är det svaret på din fråga?
Haha det kanske är så Kenwood 5020L känner det.
Sansui TU-9900 är tokigt välljudande. Tack Akkelis för att du gjorde den synlig! Hade mycket höga förväntningar och dom överträffas verkligen med råge. Vilken tuner detta är. Hiskelig tur att fmtunerinfo.com skippade denna (och en del andra för att inte sabba marknaden totalt ) i sina shootouts. Då hade den legat top 5 utan tvekan.
Så jäkla synd att jag inte är hemma ikväll och kan koppla av till P3 Rock med Håkan Persson. |
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
Edited by - Junepe on 2014/10/18 14:19:57 |
|
|
Junepe
100.000-klubben
614 Posts |
Posted - 2014/10/18 : 14:50:56
|
quote: AlfaGTV Som svar på din förfrågan om SACD, kan det vara spännande med en : KRELL CD EVO 505 (Svart)
Verkar ju vara ett bra pris men tyvärr aningens för mycket för mig för att få det att hålla i rätten.
Kör inte du med en sådan Krell SACD MatsE? |
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
|
|
MatsE
Member
626 Posts |
Posted - 2014/10/18 : 16:53:02
|
I wish...den kostar mer än hela min anläggning Im the Oppoman...
|
|
|
Junepe
100.000-klubben
614 Posts |
Posted - 2014/10/25 : 15:27:22
|
Just nu, Klingan på P2. Sansui tu-9900 tar det till en helt ny nivå. Jag tyckte min Kenwood 5020 var tyst. Nu är det tyst och ljudet är verkligen helt underbart. Vilken radio, sanslöst. The Touré-Raichel Collective, oj oj oj vilken närvaro.
|
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
|
|
Junepe
100.000-klubben
614 Posts |
Posted - 2015/01/19 : 15:06:20
|
Jag vill sälja saker! Jag måste sälja saker! Måste göra mina saker äldre. Ska finna mycket äldre saker. Korta ner sladdar och konstakter. Skala av helhetsintrycket. Blinga ner synfältet. Svälja fördomar och söka om. Läsa på och bestämma. Måste ha mer rock n roll. Blir tokig på att det ibland låter finlir.
Eller är det kung Bore och hans älskade vintermörker som fått mig att tänka istället för att lyssna. Aningen för mycket inomhus tid för min smak, har det blivit, sa Joda.
Kanske dags att rea ut skiten. Blinga av, bling in och blinga på lite äldre spår av ljud.
Söker man så hittar man. Vintage stereo.
Måste ha horn med tryck.
Monkey3 - Black Maiden.. lyssna och njut. Gravmaskin ... gör samma sak där!
Samt USA Out Of Vietnam - Archangel
|
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
Edited by - Junepe on 2015/01/19 15:21:32 |
|
|
Junepe
100.000-klubben
614 Posts |
Posted - 2015/03/17 : 22:54:30
|
Rollade rör, i höstas. Ett vackert päronformat RCA 5R4GY från 1950-talet med black plates införskaffades uti en norrländsk tangorabatt. Detta ersatte mitt Jan Chag 5R4WGA, som nu hade en 8 år på nacken i nätdelen till Valvet Blocks L2. Jan Chag 5R4WGA kallas även the "Potato Masher" och det utvecklades för att sitta i B-52orna. Livslängd ska vara likt en jättesköldpadda. Jan-Chag blir förpassad till en gitarrförstärkare.
Återkommer till ovanstående och med mer rör snarast. Rollade mycket. Marconi, WE, RCA. Annars sitter jag fast i lyxrävsfällan med delikata problem uti über heten. Tankevoltar vinkelvolten fram och tillbaka, upp och ner samt ut och in. Gå eller inte gå till den varma källan?! Är mina glasögon smutsiga? Har jag glasögon. Blir det mer väljud för 35000:- eller 15000:- Nytt eller slitet? Vad fan vill jag? Ska jag sälja allt istället? Dyrt är gud?! Är det verkligen nödvändigt? My PRECIOUS!... this is how i defend my candy! Eller? Jo, det är verkligen nödvändigt i all svettandes lyxvånda. Ett köp som tar slut på köpen! Har jag kört den förr?
Den illvilliga ljudofäriska tomten på loftet sa en gång detta: Marantz SA-7S1, Marantz SA-11S2, Musical Fidelity Tri-Vista SACD, Linn Akurate SACD, KRELL SACD STANDARD III, Esoteric X-05 /X-03, McIntosh MCD201, Accuphase DP-57/67 och Wadia 861 Den aningens äldre samt otroligt mer pålästa köplusthets tomten viskar: AMR CD-777, Vincent CD S8, Moon Neo 260D, Marantz SA-11S3. Med DAC eller inte är inte det som är avgörande, utan hur den spelar musik. Dit har jag kommit sofar. Uppslag någon?
Är fortfarande på jakt efter ny CD spelar apparat. Vi lyssnar mycket på CD och kommer förtsätta med detta. Det regnar musik därute i backarna.
Behöver en CD spelare som sjunger. Inte en spelare som visar mig kontrollrummer i inspelningsstudion och flyttar mickar hit och dit till höger och vänster. Smaskande smack läppljud som skär likt nyslipade bladelius skalpeller genom mig musiktörstande hjärta. Utan en musikspelande laiv maskin. En maskin som sätter mig i salen på främre raden och ger mig konserten. Visualliserar nuet i mig, för allt annat är en efter konstruktion. Framträdandet i sin musikaliska helhet, oavsett vad jag matar den med. Bra eller dåligt blir dåligt bra!
En att ha länge. Mycket länge. Inte för alltid. Men länge.
Det finns inga dåliga inspelningar, bara dåliga referenser. Måste sova nu, i omsorgens tjänst! |
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
Edited by - Junepe on 2015/03/17 22:57:28 |
|
|
Junepe
100.000-klubben
614 Posts |
Posted - 2015/03/18 : 11:57:42
|
Ett styck päronformat rör på plats i sin härlighet. Underbart innandöme. En ren fröjd för ögat. Inga labyrinter.
Så här ser det ut inuti självaste linjesteget. Denna apparat är så vackert lugnande transparent i sin återgivning, eller i genomsläppande av musiken. Önskade att fler fick öppna öronen för Valvet. Min kombination av Valvet och Audio Space 6M-KT88 är som en matematisk konstant som finns där, perfekt och fulländad. Kör monoblocken i triodläge nu för tiden. Älskar det, just nu. Undra vilka PP monoblock eller slutsteg som är de mest välsjungande där ute i rör välljuds etern. Kanske ett Leak TL12.1 eller PYE PF91? Här i våra dela är det ett evigt tjafs mellan SET och PP. Jag har vid flertalet gånger stött på diskussioner som hålls borta i Asien, framför allt i Japan, där ställs dessa båda olika välljud inte mot varandra på samma sätt som här i episka tjafsigheten utan där skattar man båda lika högt för sina olika egenskaper. Angriper lyssnadet ur en annan synvinkel. Ödmjukhet portion större. Inte lika fixerad som mig själv på vad det står på prislappen. Att läsa av välljud i siffror är som att spå i nejonögon. Ingen anser sig ha lite finare guld öron än den andre. Antar att det samma gäller transistor skapelser. Men vad vet jag. Jag är enbart en papegoja som rymt.
Hmm, CD spelare av modell Exposure 3010S2. Letar svar överallt. Funderar på att spå i inälvor och se om det hjälper mig.
|
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
Edited by - Junepe on 2015/03/18 12:31:15 |
|
|
Junepe
100.000-klubben
614 Posts |
Posted - 2015/03/18 : 17:59:45
|
Det känns verkligen tryggt att befinna sig i en fristad för dom besatta. Jag är verkligen besatt av ljud. Både att göra ljud och lyssna till dom. Ljud, vilken känsla. Det är min surfbräda ut i vansinnets apparatsökande absurdum tube. En vågornas hifi tube som aldrig blir bättre. Den perfekta vågen, den finns ju inte. Det känns verkligen tryggt att befinna sig i en fristad för dom besatta.
Här har jag PDFat ihop en annan entusiasts upplevelse av Valvet Blocks L2. En bra färgglad beskrivning. Saxat från annat forum. Pallar inte skriva ungefär samma sak fast different, same same but.......
Valvet L2 Blocks Part I Valvet L2 Blocks Part II Valvet L2 Blocks Part III
EDIT: Nu lättare att läsa angående Valvet L2. |
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
Edited by - Junepe on 2015/03/19 08:48:51 |
|
|
Topic |
|