HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Om man fick bygga helt perfekt ...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/19 :  11:00:35  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
hur skulle man bygga då?

Jag har börjat fundera på hur grundstrukturen runt ett perfekt lyssningsrum skulle vara beskaffad.

Tänk om ...
Man fick chansen att designa hela härligheten från ritningsstadiet och hade helt fria händer.
Att grävmaskinen inte ens har börjat schakta för huset.
Att bygglovet inte ens är inlämnat ...

I denna tråd tänkte jag att vi lämnar därhän de akustikåtgärder som görs i senare skede, när rummet är färdigbyggt.
Utan vi koncentrerar oss på stomme, material, geometri osv osv.

Vad är det bästa?
Är det betongplatta på mark eller träbjälklag.
Är det betongväggar eller träregelstomme.
Är det gipsskivor eller spånskivor eller treetex.
Är det fyrkantigt rum eller runt.

osv osv.

Här är det också fullt tillåtet att spåna, vi behöver inte endast berätta sanningar (som kanske inte ens finns ).
Däremot kan det vara trevligt om inlägget ger en hint om det är en ren fundering, någon sorts etablerad sanning eller baserat på ngn annans försök/undersökning eller rapport eller så.

Men i vilket fall, jag vill hellre ha en massa tokiga tankar än en tyst tråd.

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/11/19 :  20:39:18  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ja, det är ett väldigt stort tema detta med akustikreglering

Som starter kan man gärna läsa igenom länkarna i denna tråd

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78728



quote:
Vad är det bästa?


Det beror på vem du frågar. Grovt sett skulle jag vilja dela in de
personliga preferenserna i fyra fack:

- "Det spelar ingen roll"-personen. Lirar och lyssnar på musiken
Ägnar inte en tanke på akustiken. Har ofta ett vanligt, rätt kalt rum.

- "Akustikreglera med det man har till hands"-personen. Tycker att
akustikbehandling är rätt viktigt med vill inte gå "all in". Anser
att det räcker med ett rätt dämpar rum med stora mattor, tjocka
gardiner och många bokhyllor.

- "Öhman"-typen. Anser att gammalt ljud är av ondo, som att se på
film via projektor i ett vitt rum med dagsljus. Vill dämpa väldigt
mycket i den del av rummet högtalarna står (för att bara få
direktljud framifrån) och mindre i den del man sitter i för att
hjärnan ska förstå att den befinner sig i ett rum. Alltså skilja på
bra och dåliga reflexer. Det är okej med olika efterklangstid i bas
och diskant eftersom vår hörsel är förstår ändå om reflexerna är av
rätt typ.

-"Svanå"-typen. Vill att alla frekvenser ska ha samma efterklangstid.
Är noga med att få vad denne anser vara rätt efterklangstid i
rummet, inte för kort (som Öhman) eller för lång för att ge en
behaglig och neutral diffus "klang" i rummet. Är noga med att det
ska låta lika överallt i rummet och använder väldigt mycket
diffusion snarare än absorption.


Så beroende på vilken typ man är så kommer det bli olika svar på frågorna nedan...

quote:
Är det betongplatta på mark eller träbjälklag.
Är det betongväggar eller träregelstomme.
Är det gipsskivor eller spånskivor eller treetex.
Är det fyrkantigt rum eller runt.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/11/19 :  22:09:11  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det var en bra sammafattning av de olika typerna av akustikreglering, Petter.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/19 :  23:51:36  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Det är bra Petter, men nu skrev du bara om akustikregleringen av ett befintligt rum.
Jag funderade på hur ett rum skulle utformas ifall man börjar med inget rum alls och har fria händer.

Länkarna i bifogad tråd är bra, men handlar även dessa mest om akustikreglering i befintliga rum,
inte hur man bygger bort behovet av (viss) akustikreglering redan när väggar och golv sätts på plats, typ.

Tre länkar tar upp detta lite grann.
Linkwitzlab:
The best rooms are at least 15 feet wide, 20 feet long and have a ceiling height of 8 feet or more. This allows the two loudspeakers of a stereo system to be placed symmetrically and with their tweeters at least 3 feet from side and rear walls. With the loudspeaker tweeters 8 feet apart the sweet spot is located on the room symmetry line and at 8 feet from left and right loudspeakers. This leaves more than 9 feet behind the listeners for the sound to travel before it is reflected back. It is very important for balanced phantom image creation that the immediate vicinity around the two loudspeakers is symmetrical.

Rooms can, of course, be much larger than 15 x 20 x 8 feet and with the loudspeakers much further than 3 feet from the walls, but the optimum listening distance for phantom imaging remains equal to the loudspeaker left-right separation or up to 1.5 times that value.

Room construction can vary widely, which tends to affect low frequency reproduction and sound transmission to and from the neighbors.


Öhman:
1. Välj rätt rum! Rätt rum är stort, minst 4,5 meter på minsta ledden. Försök undvika rum där väggarna är väldigt parallella. Det är också bra om väggarna är lite eftergivliga så att inte basregistret blir alltför drabbat av ståendevågor. Alla öppningar i form av fönster och dörrar skall helst gå att stänga. Det skall vara mycket tyst i rummet. Låg grundstörnivå är väldigt viktigt.

Sen hade sista länken om studiokonstruktion betydligt fler handfasta tips, så jag kopierar inte in någon text här:
http://www.acoustics101.com/common/acoustics101v3_0.pdf

Edited by - Mickel-mackel on 2010/11/19 23:52:05
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/19 :  23:56:53  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Alltså jag håller på och bygger ett hus just nu.

Ifall jag skulle få tillstånd att använda en del av huset till lyssningsrum skulle jag alltså kunna
bygga detta i viss mån efter vilka vilda idéer som helst.

Men ponera att jag börjat planera in detta redan innan byggstarten, redan vid ritningsskedet,
då skulle kanske nästan vad som helst kunnat vara möjligt.

Det är så jag tänker.
Nästa hus ska ha ett kompromisslöst lyssningsrum.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/11/20 :  09:08:05  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
M-m - gillar tråden och dina funderingar.

Jag är själv i stadiet - ombyggnad av befintligt rum, färdig och godkänd ritning, mtrl.val kan jag göra som jag vill. Rummet har 3 sidor där bredden är ca 3,7m och höjden 2,4m. Tänkt att det ska vara öppet bakom lyssningsplatsen, ljudet kommer då forsätta ut i v-rum som är ca 5-6m långt och har en höjd ända upp till taknock (6m).
Huset är trästomme med träbjälklag.

Jag hade tänkt att bara slå på spånskiva på bef. gips och sedan någon typ av panel för det estetiska. Därefter mäta rummet och sedan införskaffa det som skulle göra rummet akustikreglerat för mina öron.

Detta kommer jag att börja med i vår, så jag ska följa tråden nogsamt under den mörka perioden vi har framför oss. Finns tid för att ändra mig från ovanstående tankar om det dyker upp tips eller idéer i tråden här.

Jag är nog en hmm........lite av allt personen när det gäller akustikreglering, allt beror nog på musikval och i vilken stämning jag är i.

//byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2010/11/20 09:09:33
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/11/20 :  13:20:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Nummer ett är väl att inte ha några parallela ytor. Ytorna skall väl böjas inåt mot rummets mitt så att reflektioner sprids ut i flera vinklar. Helt enkel skall Q-värde för resonaser i rummet hållas nere.
Självklart skall inte högtalare stå inne i rummet då det blir en massa roliga reflektioner av det. Hornen skall vara inbyggda i väggen och helst vara av Tom Danley konstruerade Unity/Synergy horn med ett par (eller fler) tappade horn för basen. I hörnen skall det gärna finnas inbyggda aktiva varierbara basätare som går att styra efter tycke å smak med fjärkontrollen. Allt DSP behandlat för exakt punktformig återgivning och frihet från fula resonaser. Väggarna kan gärna vara betong, men då krävs det ganska mycket hårdare behandling av rummet innanför. Metertjocka absorbenter osv...

Efterklang och rumsresonanser skapar jag hellre digitalt och via en full 18.5 surroundanläggning, än tampas med defekta resonaskammare som vanliga rum är Det är lättare att ställa in Q, amplitud, omfång, utklingning osv via datorn än att bhöva slåss med de defekterna efteråt.


Edited by - Circlomanen on 2010/11/20 13:22:16
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/11/20 :  19:50:05  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Här finns endel läsvärt om panelabsorbenter = alla väggar går att utnyttja till sin fördel om man bara vill

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=40547&start=30&postdays=0&postorder=asc&highlight=
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/20 :  22:04:23  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Nä, det här går ju inte.
Tråden verkar stranda ifall inte någon styr upp det hela.
Jag gjorde väl frågeställningen för stor och diffus, så jag får väl helt enkelt spalta upp
frågorna i mindre delfrågor, så ser vi om det tar lite bättre fart.

Om jag börjar med storleken på rummet då.
Där finns det ju handfast information från både Öhman och Linkwitzlab.

Båda tycker ju att minsta dimensionen på rummet är just 4,5 meter.
Är det en slump att bägge tar fasta på just dessa 4,5 meter?
Är det någon kritisk våglängd eller tid?

Vidare anger ju ingen någon max storlek, är det "ju större desto bättre" till hur stort som helst?

Har någon forumist snappat någon kul information om önskvärda storlekar på lyssningsrum, och ev några skäl till dessa?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/11/21 :  08:42:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kan bara säga att stora rum funkar bättre.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/11/21 :  09:15:10  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag ser två huvudorsaker till att större rum fungerar bättre.

1) Precedenseffekten = Förmågan att lokalisera varifrån ett ljud kommer.
Om ett ljuds reflex kommer tillräckligt kort efter direktljudet kan
inte hjärnan avgöra dess riktning. Skiljer det under en meter i
vägskillnad mellan direkt- och reflex-ljudet får hjärnan svårt att
bestämma ljudets riktning. Över 5 meter vägskillnad avtar denna
effekt och över 17 meter vägskillnad blir det eko.

2) Schrödingerfrekvensen sänks. Stående vågor bildas i rum som alla
vet. Detta sker både vid rummets grundresonanser och vid betydligt
högre, flera kHz. Däremot kommer de höga frekvenserna så tätt att de
flyter ihop med varandra och blir därför inte märkbara. Gränsfrekvensen där de stående vågorna är tillräckligt tätt ihop
kallas Schrödingerfrekvensen och är fs = 1900*sqrt(T/V) där
T = efterklangstid och V = rummets volym. Allt i SI-enheter.
Rummets resonanser flyter alltså ihop vid lägre frekvenser för stora
rum vilket resulterar i en jämnare tonkurva i framförallt högbasemrådet.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/21 :  11:23:07  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag provade att skissa på ett rum och mäta sträckorna för ljudet att transportera sig (sketchup).


Denna placering av sweet-spot och högtalare må möjligen vara aningen fel, men inte så mycket.
Reflexionsvinkeln mot väggen är inte helt riktig, det är lite olika gradtal på infallande och reflekterande ...

Men som hygglig approximation duger det nog.

Vägskillnaden mellan direktljud och reflekterat i detta exempel är ca 1,48 meter och jag räknar ut att det blir 4,3 mS skillnad då.

Detta är väl en för liten skillnad?
Om reflekterat och fördröjt ljud kommer mer än 20mS för sent så stör det väl inte vår riktningsuppfattning?
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/11/21 :  11:38:04  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Det beror lite på om man ska ha rummet till ren 2-kanals musiklyssning eller hemmabio.

Hade jag fått bygga nytt så hade jag valt antingen betong eller timmer.
Allt för att få det så stumt som möjligt, sen reglar man upp invändigt och sätter ett porösare material för att absorbera..
Det är väldigt lätt att få ett rum att svänga med.

Hade jag kunnat hade jag gjort ett rum som var runt eller ovalt.
Kanske inte extremt ovalt, men så mycket det går utan att offra för mycket döyta. t.ex. göra runda hörn ist. för fyrkantiga.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/21 :  12:30:51  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Runt (cirkulärt) rum tror jag inte är bra. Det borde ju bli en oerhört stabil stående våg i rummet, motsvarande rummets diameter.
Väl ...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/21 :  12:43:42  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Haas-effekten/haas-fönstret hette det tydligen, alltså vilka ljud vi fogar samman till riktningsinformation.

http://www.analogue.org/network/snabblektion%20i%20rumsakustik.htm
och
http://www.hifi-punkten.se/hifi%20bladet/bladet0203/morgan.htm


edit: Jag insåg inte först att det är så gott som samma innehåll i länkarna, men inte helt likadant såvitt jag kan se ...


Slutorden i länkarna var intressanta, två spännande budskap (tyckte jag i alla fall):

"Det har länge varit känt att högtalare som uppför sig bra i frekvensdomänen kan låta rent
förskräckligt dålig ibland, medan högtalare som har ganska stora fel i frekvensgången kan låta
superbt.
Det haratt göra med deras hantering av tidsdomänen. En högtalare där basen är tidsfördröjd
mot resten av musiken kommer aldrig att kunna uppvisa ett bra stereoperspektiv, aldrig
låta riktigt rytmiskt korrekt, aldrig låta tight och torr.
Kombinationen av digital högtalarkorrektion och en korrekt behandling av lyssningsrummet har
därför potential att lyfta hifi till de verkliga höjderna där det plötsligt blir relevant att tala
om hög trohet - att återkapa ljudet så som det en gång lät.

I grund och botten handlar hifi om så prosaiska saker som signal/brus-förhållande och
överföringsfunktioner. Rummet är den del av din ljudanläggning som tillför flest fel
i dessa avseenden. Rummet är den svagaste länken, den som gör att du inte får utbyte
för dina dyra högtalare, din dyra förstärkare, din dyra skivspelare och dyra CD-spelare.
Att spendera 50.000 kronor eller mer på en ljudanläggning utan att göra något åt rummet är
rent ut sagt löjligt.
Lägg 20.000 kronor på att skaffa absorbenter och diffusorer istället, och smäll 30.000 på stereon.
Det ger BETYDLIGT bättre ljud! Det är den enkla, bistra sanningen."

citerat av Morgan Andreason

Edited by - Mickel-mackel on 2010/11/21 13:34:11
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/21 :  20:30:30  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Men åter till rummets storlek.

Är jag något på spåret med min skiss och beräkning av reflexernas resa i tid?

Bör man ha sidoväggarna minst 4 meter från högtalarna för att tiden för första reflexen ska bli
minst 26 mS senare än huvudljudet och därmed komma utanför haas-fönstret?

Eller är det bara snömos?

Edited by - Mickel-mackel on 2010/11/21 20:42:33
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/11/21 :  21:02:54  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Nej, läs mitt inlägg igen. Gränsen går vid en meter. Över 5 meter så
blir effekten mindre märkbar igen. Så mellan 1 och 5 meter bör man ha
reflexerna för att underlätta för knoppen.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/22 :  10:42:40  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag får inte det du skriver att gå ihop, petter ...


Om jag sammanfattar det jag kan (läst mig till, hört och funderat (gissat!) fram) om psykoakustik så:


Jag börjar med att jag står mitt på en fotbollsplan en vindstilla dag med slutna ögon.
Någonstans skäller en hund, någon annanstans startas en bil, sen kommer en helikopter och flyger där uppe.

Alla dessa ljud lokaliserar jag ganska exakt riktningen på, trots att jag blundar och endast har två öron.

Och detta ska alltså bero på att när ljudet når mitt huvud får jag först och främst en tidskillnad
och nivåskillnad mellan höger och vänster öra. Men detta räcker ju inte, då skulle man inte kunna
avgöra skillnaden mellan 45° snett framåt eller 45° snett bakåt.
Inte heller på vilken höjd ljudkällan kommer ifrån.

Sen så har vår hjärna lärt sig att använda alla svaga fenomen som vår huvudform, örats utseende, håret
osv osv lägger till på direktljudet.
Fördröjda ljud som beror på ljud som transporteras på ytan av huden, kamfiltereffekter när ljud
passerar örsnibbar, näsa och sånt och dämpning i hår osv.

Dessa små fenomen kommer ju väldigt väldigt nära i tid, typ max 1 mS efter direktljudet.
Transportvägen för ljudvågorna är ju max 2-3 dm runt huvet.


Här, i den riktiga världen, borde alltså vi bli mest förvirrade och desorienterade av felaktiga reflexer
i området 0-2 mS, dvs väglängder för ekot på 0- 70 cm.





När vi sen lyssnar på en stereo blir det ju lite annorlunda.
Här är det givetvis beroende på adiuogrammet.
En dålig platta som inte bär på någon som helst efterklang från rummet eller liknande har
ju inget åt oss att återskapa i vår stereo.

De flesta plattor har väl åtminstone lite rumsklang och sånt.
Men bra plattor har dessutom detta ljudlokaliseringsmönster som uppstår runt vårt huvud.
Detta uppnås genom att spela in musiken med konsthuvud, sen finns det även musikprocessorer
som kan lägga på detta artificiellt.

Men som sagt, nu när vi snackar om stereon och rummet så tycker jag att denna första tidsrymd
0-2mS måste vara lika viktig som innan. Det kan ju inte vara meningen att rummet ska addera ny
efterklangsinformation som stör det som finns på audiogrammet.

Men när vi spelar stereo vill vi ju också trolla bort vårt eget rum och istället känna av
det rum där inspelningen skedde, och då måste ju även betydligt längre efterklangsmönster tämjas.


Synpunkter på detta?
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/22 :  14:19:36  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag kan ju också nämna hur jag förstod detta när det först skrevs:
quote:
1) Precedenseffekten = Förmågan att lokalisera varifrån ett ljud kommer.
Om ett ljuds reflex kommer tillräckligt kort efter direktljudet kan
inte hjärnan avgöra dess riktning. Skiljer det under en meter i
vägskillnad mellan direkt- och reflex-ljudet får hjärnan svårt att
bestämma ljudets riktning. Över 5 meter vägskillnad avtar denna
effekt och över 17 meter vägskillnad blir det eko.


Jag läste det som att reflekerat ljud mycket kort efter direktljudet, max en meter vägskillnad
gör det omöjligt att lokalisera riktningen, dvs riktigt oönskat då vi vill erhålla riktnings-
information om var vokalisten står, basisten osv osv.
Och att detta problem är i viss mån bestående upp till 5 meters vägskillnad, där problemet
börjar avta.

För att slutligen ge mer problem igen då sekundära ljud blir så sena att de upplevs som eko.


Och så länge jag uppfattade ditt inlägg så, så höll jag ju med dig.
Jag visste däremot inte om 1 och 5 meter gällde hela sträckan eller halva, dvs avståndet till
reflexionspunkten.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/11/22 14:19:57
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/11/22 :  14:47:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
hur skulle man bygga då?

Jag har börjat fundera på hur grundstrukturen runt ett perfekt lyssningsrum skulle vara beskaffad.

Tänk om ...
Man fick chansen att designa hela härligheten från ritningsstadiet och hade helt fria händer.
Att grävmaskinen inte ens har börjat schakta för huset.
Att bygglovet inte ens är inlämnat ...

I denna tråd tänkte jag att vi lämnar därhän de akustikåtgärder som görs i senare skede, när rummet är färdigbyggt.
Utan vi koncentrerar oss på stomme, material, geometri osv osv.

Vad är det bästa?
Är det betongplatta på mark eller träbjälklag.
Är det betongväggar eller träregelstomme.
Är det gipsskivor eller spånskivor eller treetex.
Är det fyrkantigt rum eller runt.

osv osv.

Här är det också fullt tillåtet att spåna, vi behöver inte endast berätta sanningar (som kanske inte ens finns ).
Däremot kan det vara trevligt om inlägget ger en hint om det är en ren fundering, någon sorts etablerad sanning eller baserat på ngn annans försök/undersökning eller rapport eller så.

Men i vilket fall, jag vill hellre ha en massa tokiga tankar än en tyst tråd.

Hejsan och vilken kul fråga!

Låt mig först börja med något som är otroligt viktigt; jag får nämligen frågor angående det och många samtal börjar med känslan att "det kanske inte är lönt":
Det går att få riktigt riktigt bra ljud i alla rum!
HIGH Fidelity gjorde 2004 ett rapportgage från en hifientusiast med 10 kvm rum. Det går!

Så när vi svarar på denna fråga är det viktigt att hålla i huvudet att hifi och musik kan bli väldigt bra trots till synes omöjligt läge.

Om vi tittar på några önskemål för ett bra rum (utan inbördes ordning):
* ett tyst rum är bra. Jämför bilstereo i 140km/h (såklart på Autobahn)! Relevant att nämna är värme- och ventilationssystem, ljud från angränsande rum och våningar och ibland markburna ljud (tåg?). Golvvärme är bra eftersom väggar och tak inte har radiatorer eller luftin/utblås och därför kan användas bättre till akustikfällor.
* ett större rum är bättre än ett litet rum. Detta gäller inte bara för ljudet utan jag upplever att dom flesta människor mår bättre med lite luftvolym runt sig. Ljudmässigt är det kopplat till direkt- vs indirekt ljud, schröderfrekvensen, med lite mera. I ett större rum ges bättre möjligheter att bygga in akustikfällor i väggar/tak utan att man till slut sitter som i en sardinburk.
* Ett stabilt rum. Fladdrande väggar eller golv ger förvisso lite absorption (men har nackdelar med tröskelvärde) men också övertoner! I min värld är stabila väggar gärna med ett par lager gips/osb-skiva bara bra. Samma sak gäller golvet: stabilitet före svajande golvbrädor. Det blir också roligare att testa olika fötter till högtalarna!
* Fönster skall bort! Dom tar värdefull plats för akustikfällor och släpper in ljus som förstör en bildupplevelse (för oss som har bild integrerat i musikrummet).
* Dörren skall vara av bra ljudklass, dvs dämpa ljud till och från musikrummet. Det är en sann glädje att spela så högt man vill oavsett tid på dygnet!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2010/11/22 :  16:40:40  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Några parameterar till som har betydelse kanske ska in i förutsättningarna, tex:
Hur många ska ha sittplats samtidigt, i soffa eller separata fåtöljer? Bredd 4,5 m eller mer är bra, en vanlig 3-sitssoffa på ca 230 cm ger lätt ojämn bas sett över sittplatserna i smala rum. Om rumsbredden hamnar kring 4 m eller mindre blir dom i ytterplatserna lätt lidande.

Ska rummet även innehålla filmduk? För ca 2 m bred duk föredras av många för bekvämt tittande ett sittavstånd på ca 3,2 m +/- några dm.

Om rummet ska funka även mot bioduk önskas "med automatik" oftast surroundhögtalare. Dom bör inte sitta direkt bakom en, utan cirkus 1,5 m bort, helst längre.

Om det är rent lyssningsrum, kvarstår att sittplatsen fortfarande inte bör ha alltför nära till bakomliggande vägg.

=> Ca 4,5 x 6 m (större är bättre) för ytterväggarna, innanför dessa någon form av "ljudfix" vilket bör tillåtas få ta ca 2 dm i byggdjup från varje vägg. Om man ska ha etage, för flera soffor, skulle jag öka takhöjden från normala 240 cm till ca 260 cm.

Om rummmet skulle byggas helt från scratch skulle jag valt betong- eller tegelväggar för att minska oljud till och från omgivningen, ha valt uppreglade (75 eller 95 mm ej bredare) innerväggar med 1 st skiva gips- eller spånplatta som beklädnad för att funka som membranabsorbent inne i rummet. Ha in- och utgångar med dubbla välavtätade tunga gedigna dörrar. Dagsljus från fönster gillas, men jag hade troligen valt glasbetongfönster i så fall.

Resistiva absorbenter, diffusorer eller kombinationer därav blir mer tycke och smak, där var och en kan få tjata ihjäl den andra om respektives förträfflighet.




Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/22 :  18:39:08  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Tack för mycket fina kommentarer, som träffar precis ontopic.

quote:
Låt mig först börja med något som är otroligt viktigt; jag får nämligen frågor angående det och många samtal börjar med känslan att "det kanske inte är lönt":
Det går att få riktigt riktigt bra ljud i alla rum!


Min tro är väl att "omöjliga rum" bara kräver mer åtgärder, akustikåtgärder.

Tråden handlar iofs om hur man skapar ett såpass bra grundrum som möjligt, men akustikåtgärder
är ju såpass synonymt med trådens ämne, samt även det bästa rummet kan väl ha nytta av
akustikreglering. Så det är inte förbjudet att prata om akustikåtgärder i denna tråd,
Däremot handlar tråden inte om hur man fixar ett svårt rum, utan har man först gör rummet så
bra som möjligt i grundutförandet.

Men om jag tar det där med storlek lite till.
Du anger 4,5 x 6 meter som något lämpligt mått, eller kanske minsta möjliga för att kunna
kalla rummet "mycket lämpligt".

Men finns det något maxmått?
Finns det mått där nyttan ökar mycket marginellt mot storleksökningen eller t.o.m blir kontraproduktivt?
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2010/11/23 :  01:39:16  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Jag skrev 4,5x6 m för att då får man in "standardsoffan" och fler än en person har möjlighet att få bra/godtagbart ljud utan att det blir alltför många kompromisser eller hänsynstaganden till det ena eller andra.

Några länkar som kan vara bra i sammanhanget:
Rumsproportioner med olika rumsstorlekar: http://www.acoustics.salford.ac.uk/acoustics_info/room_sizing/?content=best
Diverse invändig design av "ljudfix" och beräkningar i förväg av olika materialval: http://www.whealy.com/acoustics/ControlRoom.html
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/25 :  21:10:39  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Rumsproportionerna var spännande läsning.

Jag har inte övergett tråden, men varit aningen busy och ville läsa allt ordentligt först.

Men det betyder alltså att man lämpligtvis väljer någon rumsratio som passar.
Om jag utser det på hemsidan angivna klustret, t.ex. 1:2,18:3
Så blir det väl lämpligt att utgå från takhöjden (då den ofta är bestämd) som 1.
Om takhöjden då är 2,40 blir rummet i övrigt 2,4*2,18 = 5,23 m
och 2,4 * 3 = 7,2m.

I XL-arket som fanns att ladda ner fanns det fler perfekta proportioner att välja ifall just detta inte var lämpligt.


Jag antar att jag uppfattat det hela korrekt då..?


Men då glider man ju osökt in på en annan geometrisk fråga, ifall rummet saknar parallella ytor, då måste denna matematiska övning onödig, eller?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/11/25 :  21:31:17  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Men då glider man ju osökt in på en annan geometrisk fråga, ifall rummet saknar parallella ytor, då måste denna matematiska övning onödig, eller?


Man har inte bara resonanser mellan parallella ytor, det uppstår även
"diagonala" resonanser vilka även uppkommer i ickeparallellväggiga rum.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7864 Posts

Posted - 2010/11/25 :  22:22:33  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Intressant tråd för mig som står i startgroparna att bygga och inreda en riktig "mancave"!

Har inga vetenskapligheter att bidra med men efter att ha bott och lyssnat i ett antal olika rum vill jag nog dra slutsatsen att symmetri i rummet är överordnat allt annat vad det gäller akustik.
Mitt nuvarande vardagsrum är hopplöst på den punkten med tre dörröppningar och en murad spis längs ena sidoväggen. Uppåt i frekvens går det att få en skapligt centrerad ljudbild (tack vare horn från 600Hz och uppåt) men basen drar alltid iväg åt höger, mot dörröppningarna. Man kan ju tycka att det borde komma mer bas från den vänstra högtalaren som är närapå hörnplacerad men så är icke fallet.

Rummet är ungefär 4x4 meter och låga E på en elbas (41Hz) bumlar på ganska brutalt...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000