HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Step-Up/Step-Down trafo
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2010/11/11 :  22:04:06  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
Jag har haft ett antal japanska och amerikanska slutsteg som är tillverkade för amerikanskt marknad, altså 120V. Några av de gick att koppla om till 220-230V men andra var jag tvungen att köra med step-down trafo, altså från 220V ner till 120V. Största trafo jag hade var på 1 Kva, vägde en ton, var stor som en elefant och brummade lätt. Inget farligt men det hördes. En ful sak i militär grönt dessutom.
Men min fråga är: Hur påverkas ljudet av dessa transformatorer? Jag upplevde genomgående att ljudet med stepdown trafo blev livlöst, oengagerad och saknade textur!? Men detta bara när jag använde trafo med slutstegen!? Kan det stämma?
Anledningen är att jag köpte en Mcintosh för-slutsteg kombo med högtalare från 60- eller möjligtvis 70-talet. När säljaren kom med prylar visade sig att han glömde att nämna att allt ska köras med stepdown trafo och då backade jag ur affären.

Ta dig samman och gör något onyttigt!

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2010/11/17 :  22:15:28  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
En step-down trafo kan vara okej för tillfälliga tester, men att köra så permanent känns mindre bra.
Dels så får du en extra stor klump som tar plats och brummar och ger effetkförluster (mindre viktigt), men framförallt så löser den inte alla problem.
Dels så kan du få störningar från magnetfältet i din step-down trafo, men ännu viktigare är att övriga komponenter i apparaten kan vara dimensionerade för 60 Hz som de har i tex USA. När du kör med 50Hz så borde det tex bli som om du hade ca 20% mindre kapacitans i spänningsmatningen i slutsteget. Det borde ge utslag när du pressar slutsteget ordentligt.

Många tillverkare vill slippa göra flera varianter och har då dimensionerat komponenterna så att det skall fungera fint samt att då har en omkopplingsbar trafo. Observera att det inte är säkert att trafon kan kopplas om på utsidan av apparaten. Det kan behövs att man skruvar upp den och kopplar om sladdarna till trafon.
Det är relativt enkelt att se om så är fallet, för då har trafon dubbla lindningar på primärsidan, och således går 4 sladdar in till trafon (på primärsidan, dvs de tunna sladdarna).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000