HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tips om mycket billiga stag i bokträ!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2010/11/18 :  09:54:55  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Biltema 5 kg trästickor för 49:90 kanske inte låter Hifi direkt.
Men de är ser ut som bokträ (hårt) och stavarna är ca 4x25x300 mm (ur minnet) det säljs som tändved...

För mindre högtalare kan man limma ett parallell rad i botten på lådan sedan ett ovanpå detta i ett vinkelrätt lager och så vidare. Då får man något som påminner om matrix stagningen i Bower & Wilkins lådorna.

För större lådor kan man limma ihop flera stickor och göra limträbalkar för stagning. Hårda epoxylim då bokträt utgör det mjuka skjuvningsmaterialet, eller mjukt akustiklim då limmet är det mjuka materialet.

Mycket styvare än sladdrig spånplatta och mjuk furu per volymsenhet och till det priset!

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/18 :  13:07:18  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ska hålla tipset i minnet, tack.

Måste väl börja med att glida in på BT och kika lite i alla fall.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7953 Posts

Posted - 2010/11/18 :  14:22:31  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Mångsidiga pinnar det där, jag använde en knippe till att bygga upp de välvda sidorna på ett par Tractrixhorn tidigare i år. Har ingen framför mig men jag vill nog mena att måtten är mer i stil med 3x20x250. Kan säkert skilja mellan olika batcher dock.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000