Author |
Topic |
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2010/11/03 : 13:48:40
|
Skulle behöva mäta ljudkortets 48V fantommatade mikrofonförstärkares linjäritet för att kontrollera om det är bra nog att användas för mätändamål. Jag har hört att ljudkorts mikrofonförstärkare många gånger är alldeles för olinjära för att duga för detta ändamål.
Någon som vet hur man gör, och vad man behöver för utrustning (säkert en mick. som jag ännu inte har, därför frågan)??? |
J. Ullberg |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/11/03 : 20:10:52
|
Ullis, vad menar du.
Ska du mäta 48Vdc med ljudkortet i datorn, för att se om det varierar? |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2010/11/04 : 07:18:29
|
Jo, jag vill mäta min mikrofoningång för att se om den kan tänkas vara tillräckligt linjär för att jag skall vilja använda den för mätandamål. Jag har ett MOTU UltraLite Mk. III som har 48V fantommatning i två comboingångar (XLR/TRS).
Jag har nämligen hört att många ljudkort skall ha alldeles för dåliga mikrofoningångar för att duga, och ja, då kollar jag............... |
J. Ullberg |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2010/11/04 : 08:22:24
|
Jag tror att de ljudkorten som referas till avseende dålig linjäritet i allmänhet är "Soundblaster & Co", ingen aning om ditt kort men har det phantommatning så borde de ha lagt mer krut på ingången också... |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2010/11/04 : 14:47:24
|
Kolla stycket Loopback connection för mätning av micförstärkaren http://www.supermegaultragroovy.com/products/FuzzMeasure/gs/index.html Du behhöver bara program och kabel för detta steg ingen mick.
Mätmickar verkar vara svårt Behringer 8000 (och kloner med andra namn) är billiga men verkar ha kvalitetsproblem i frekvensändarna.. |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2010/11/05 : 16:13:37
|
Magils, jag tror du har rätt, men jag har en defekt som gör att jag har så svårt för att anta saker i stället för att veta, så kan man ta reda på sakernas faktiska tillstånd så försöker jag göra det.
PS. Om du inte har flyttat så har du ju en i mitt tycke bra butik med en del kul för hemmabyggaren i närheten som jag nämnt förut. Polteknik heter den, tror de hittas på polteknik.se
Dr. Boar, Det programmet har bra rykte så jag skall kolla in det. Kanske blir det till att inhandla detsamma?
Vad gäller mätmickar så är det väl ofta så att många har ett eller flera problem, ofta i frekvenssvaren eller hög distortion.
Tänkte först köra med Panasonics kapsel, men så har vi det här med kalibrering. Även om det kanske inte kommer att behövas en andra gång, så vill jag att det skall vara möjligt om så är. Därför är det i dagsläget två kapslar från Microtech Gefell, MK250 eller MK301 som är aktuella. De är individuellt kalibrerade om jag förstått det hela rätt, och vill man, kan man för en "rimlig" peng kalibrera dem själv framledes. Det blir ju lite dyrare, men överkomligt. Det blir MK250 om mitt ljudkorts mikrofoninggång duger för då blir det en kapsel + en färdig preamp. Annars blir det till att försöka bygga något själv med MK301. Har ett schema som borde kunna användas som grund. Hoppas på mitt ljudkort, har igentligen inte tid att lära mig bygga sådant här, har tillräckligt med annat att lära mig. |
J. Ullberg |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2010/11/17 : 19:07:16
|
"Kolla stycket Loopback connection för mätning av micförstärkaren http://www.supermegaultragroovy.com/products/FuzzMeasure/gs/index.html Du behhöver bara program och kabel för detta steg ingen mick."
Nu har jag programmet som demo och en patch kabel. Kabeln går till mikingång 2 och utgång 2. Jag får dock inget mätresultat, då det hela tiden meddelas att signalen är för låg. Har försökt med både volymratten och gainratten, dock ganska måttligt då jag inte törs riskera kortet. (Det är först nu som jag försöker använda ljudkortet). Alla tips mottages tacksamt. Vore guld om man kunde få till det innan demon går ut.
Ljudkort är ett MOTU UltraLight Mk III http://www.motu.com
|
J. Ullberg |
|
|
|
Topic |
|