Author |
Topic |
|
Oberheim
Member
59 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 21:32:29
|
Hej på er.
Har börjat klura på att snart införskaffa mig en skivspelare och ett RIAA steg. Men jag vet inte helt vad jag skall sikta på för att få ett spelverk som lirar bra med resten av min utrustning.
Jag har kikat lite smått på Hanss Acoustics T-10 tillsammans med deras RIAA PA-20. Och även på Clearaudio Concept spelaren, fast där är jag lite rådvill på vilket RIAA jag bör använda. De ligger båda ungefär i samma prisklass vilken är ungefär gränsen för vad jag kan lägga just för tillfället.
Är det någon här inne som testat dessa spelare? Vore kul att höra någon som kan berätta lite mer om hur de låter och vad som är bra/dåligt eller kanske har helt andra förslag på spelare/RIAA. |
Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81643
|
Edited by - Oberheim on 2010/12/01 06:53:06 |
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/11/07 : 10:27:39
|
Jag har också kikat lite på Hanss T-10, har bara sett den på nätet så jag vet ju inte hur den låter eller känns. Men den verkar vara seriöst byggd och går ju att utrusta med många olika armar, prisvärd skulle jag tro. Fast jag tycker de är så ruskigt fula, och det är enda anledningen till att andra spelare ligger högre upp på min önskelista. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
Oberheim
Member
59 Posts |
Posted - 2010/11/07 : 11:40:50
|
Hehe, ja det ungefär precis så jag resonerar också.
Jag har känt lite på T-10 men inte hunnit lyssna på den än.
Clearaudio Concept tilltalar mig betydligt mer utséendemässigt. Men skulle gärna vilja se att clearaudio concept kom med ett lock som skyddar mot damm då jag har hundar hemma, och vill helst slippa att hundhår virvlar upp i maskinen när det är period för pälsfällning. Men tittar man på Clearaudio's hemsida verkar det som om det går att beställa ett lock till Concept spelaren också.
RIIA steget är också ett stort frågetecken, där känner jag att det är ett område jag kan på tok för lite om.
|
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2010/11/07 : 11:45:35
|
Ursäkta, men ett "tillrättavisande" verkar behövas.
Det heter RIAA och inget annat.
Recording Industry Association of America (www.riaa.com) |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2010/11/07 : 13:05:35
|
Oberheim, jag kan flytta din tråd till vårat specialforum för vinyl om du vill. Där hänger de riktiga vinyl-rävarna och ger råd och tips... |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/11/07 : 13:39:53
|
quote: Clearaudio Concept tilltalar mig betydligt mer utséendemässigt
Är det någon som vet vem som "designar" deras skivspelare?
Jag är mycket nyfiken! |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Oberheim
Member
59 Posts |
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2010/11/07 : 16:08:04
|
Du har inte nämnt något om vad för pickup du tänker använda. Jag tycker RIAA-steg och pickup bör väljas tillsammans, utifrån dina musikaliska och lyssningsmässiga preferenser. Gillar du finlir, är perspektiv viktigare än dynamik ? Kanske drag under galoscherna är viktigare och timing? Kommer du mest att spela skivor i nästan perfekt skick eller blir det många loppisfynd? Pickuper för en viss summa pengar kan antingen ha ett mer påkostat magnetsystem och enklare nålslipning eller tvärtom. En avancerad nålslipning, Gyger, Shibata, line contact och allt ved det kan heta har längre kontaktyta mot spårväggen och följer i princip de minst slitna ytorna på en skiva medan en vanlig rund eller ellips-formad vanligen går på samma spårdjup som alla andra. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Oberheim
Member
59 Posts |
Posted - 2010/11/07 : 17:32:15
|
Hej Lennart,
Orsaken till att jag inte nämnt pickup är för att jag är på tok för mycket rookie inom området för att veta skillnaden mellan dem och vad jag behöver för att hitta rätt ljudbild .
Clearaudio levereras som ett färdigt paket men jag kan inte hitta vad det är för modell av pickup som den levereras med. Och med en Hanss hade jag troligen fått med Benz Micro MC20E2. Om detta är rätt för mig det vågar jag inte svara på ännu.
Jag lyssnar mest på akustiskt, jazz, klassiskt, Instrumentalt och indie. exempelvis: Allan Taylor, Sophie Zelmani, Mike Oldfield, Diana Krall, Jazz i form av t.ex. Miles Davis och John Coltrane. Men även band som Pink Floyd, Scorpions, Dream Theatre eller rent av elektro/synth m.m.
Jag gillar när ljudet är detaljerat, naturligt, varmt och närvarande. Kör med en Bladelius Tyr och högtalare från Marten och vill gärna ha ett spelverk som lirar väl med den kombon.
Skivorna kommer jag nog till större delen sträva efter att få tag i nya och fräscha så ofta jag kan och försöka att hålla i bra skick. Men jag misstänker att det även kommer bli några enstaka begagnatköp framöver också även om fokus ligger på nyköp. |
|
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2010/11/07 : 21:39:33
|
Även om jag oavbrutet hållit på med vinyl i drygt 45 år, byter jag sällan prylar och har sällan detaljkoll på så många nya produkter utan vill bara ge några generella råd. Jag får intrycket att något åt det detaljerade "oförlåtande" hållet kan passa dig bra. Inom det "facket" finns karaktärsskillnader. När vi inte är uppe i femsiffriga priser på pickuper får man inte allt utan måste kompromissa. De som är extremt bra på smådetaljer och perspektiv är sällan bra på "sväng" enligt min erfarenhet.
På vinylsidan är det ofta nästintill omöjligt att komma åt att jämföra två uppsättningar man är intresserad av, sida vid sida, för de finns hos olika handlare. De spelare och pickuper du nämner har jag inte hört.
Största hjälpen för mig har varit att läsa in mig på flera års recensioner och tester från kompetenta skribenter och jämföra vad de skrivit med de egna intrycken av prylar jag faktiskt kommit åt att lyssna på, och bygga upp egna "recensentfilter" så om recensent NN skriver si kommer jag sannolikt själv att tycka så. Jag har stort förtroende för Michael Fremer i Stereophile, Art Dudley har jag ibland lite svårare för. Läs själv: http://stereophile.com/phonocartridges/907benz/
Lycka till med ditt val! |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2010/11/08 : 07:04:44
|
quote: Hej Pac, ja tack :) flytta på!
Flyttat! |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Oberheim
Member
59 Posts |
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 17:07:23
|
Audio Concept i Sthlm har Clear Audio Concept inne i butiken nu såg jag. Har för mig att armen är delvis magnetiskt lagrad, mycket bra byggd tydligen.
De hade ett RIAA till den spelaren på rekommendation, men jag minns inte vilket det var. Inga enorma prissummor dock.
En idé jag själv har är att det är så väldigt många komponenter i kedjan bara fram till förstärkaren, att det är lika bra att bara plocka ihop något och komma igång. Kanske låna något nytt RIAA el kablar eftersom och jämföra om det blir bättre. OM man nu är intresserad av att få det bättre... Har du tur så sitter du redan där med en utkonkurrerad CD-spelare. :-)
Pickup, Arm, Plint, Tallrik, Tallrikslager, Motor, Separat motorstyrning, RIAA, Internkablage, Signalkablage.
Hur ska man kunna plocka ihop den perfekta riggen från scratch??? :-)
Kör i vind!
|
|
|
Oberheim
Member
59 Posts |
Posted - 2010/12/01 : 06:58:29
|
Yep, det närmar sig som man säger.
Det lutar åt en Hanss Acoustics med REGA 251 tonarm och en Benz Micro MC20E2 Högnivå MC PU. Tillsammans med en Hanss Acoustics PA-20 som RIAA. Får troligen hem den till helgen för test, trivs jag med den lär den inte återvända till butiken :) |
|
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2010/12/01 : 07:41:49
|
quote: Är det någon som vet vem som "designar" deras skivspelare?
Samma som hos Marantz kanske?
Marantz TT-15
Clearaudio Emotion
|
.....where the music comes to die. |
|
|
|
Topic |
|