HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Recept-tråden, matrecept.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/06/23 :  09:17:40  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Tack Marina för att du visade att det åtminstone finns någon som är intresserad här på forumet.

Tja vad ska jag säga ...
Det blev inget helt fantastiskt jättegott supercoolt mattillbehör.
Jag kommer prova göra upp resten av Sivri paprikan nu på midsommarafton. Det blir på grillen då.

Enligt min smak blev det bäst med getost + svartpeppar i okokt paprika.
Cheddarostfyllningen blev mesig, kände liksom inte ostsmaken riktigt.

Den kokta chilifrukten blev också den alltför mesig.
Men den okokta hade en aning av stickighet som inte var helt angenäm (men påminde om någon sorts
chilismak, konstigt va ).
Ähh, sticket var väl inte så besvärande egentligen, men jag blir lite väl kritisk medan jag experimenterar.

Men för att det ska bli någon succé så måste jag nog framförallt komma på hur jag ska få bort att det
rinner ut vatten (vätska!) när man biter av den.

Men ett nytt försök till midsommar blir det, och sen fortsätter jag nog med försök i denna riktning. Dvs
olika chilifrukter med fyllning.
Det är ju lite kul, enkelt och billigt att greja med.

Edited by - Mickel-mackel on 2011/06/23 09:21:04
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2011/06/23 :  16:27:14  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Någon som har något midsommarrecept att dela med sig av, eller är det bara sill och potatis som gäller?
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2011/06/23 :  21:24:42  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Prova med lite finhackad färsk basilika på jordgubbarna och en skvätt cointreau i grädden. Fick det till efterrätt på en finare middag härom veckan och blev positivt överraskad.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/06/23 :  21:44:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Enkla såser:
* Creme Fraiche (riktig, med bra fetthalt och utan tillsattser).
Alternativ:
- peppar, salt, vitlök
- salladskrydda
- salt, peppar, chilli
- salt, peppar, riven limeskal
Rör ihop och server kall.

Alt 2
Creme Fraiche ner i kastrull
Buljong (tärningarna är tyvärr proppade med tillsattser å skit)
Pressad vitlök
Låt den blir varm, svagt bubblande och servera!

Alt 3 (underbart till fisk)
Hacka ner och skölj murklor.
Hacka mild lök.
Stek sakta i smör.
Häll på grädde och låt det hela sjuda tills det kokat ihop och blivit krämigt (/inte så blaskigt).

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/06/23 :  22:59:30  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Eftersom jag hittade årets första kantareller idag, så skulle man kunna byta ut murklorna i EngelholmAudios recept mot kantareller (nyplockade) och få en utsökt god stuvning att lägga på surdegsbrödet, eller till den grillade laxen, flanksteken, karrén eller vad man hittar på grillen.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/06/23 :  23:53:37  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Tja, vad ska det egentligen vara på midsommar tro?

Jag har bara ansvar för middagen på kvällen. Till lunch ska det tydligen vara lite sillsallad och annat mer eller mindre traditionellt.

Själv har jag ikväll lagt 1,5 kg rostbiff i en marinad av rödvin, olja, soja, timjan, balsamvinäger svartpeppar vitlök.
Tänker torka av köttet, salta och peppra och grilla det långsamt till en innertemp på 62°C imorgon.
Mot slutet en "glaze" med bl.a. mycket örtkryddor, kanske en aning flytande honung, sen får det vila en 15-30 minuter.

Så får det bli en fransk potatissallad till det, men nyss hittade jag en variant, med nykokt färskpotatis, fetaost, färska örter
t.ex. rosmarin, basilika, persilja och lite gräslök. Och så lite olja, citronsaft, vitlök salt och peppar i.
Jag har inte riktigt valt, men fetaostalternativet känns lockande.

Och så tror jag att jag snor ihop en nektarinsalsa också.
Nektarin, tomat, någon mild lök, lite spansk peppar, olja salt och vitlök, typ ...
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/06/24 :  09:47:20  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Fetaostalternativet verkar spännande! Särskilt om du har honung i glazen. Det kan nog bli riktigt lyckat.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/06/25 :  10:52:28  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Men för att det ska bli någon succé så måste jag nog framförallt komma på hur jag ska få bort att det
rinner ut vatten (vätska!) när man biter av den.

Men ett nytt försök till midsommar blir det, och sen fortsätter jag nog med försök i denna riktning. Dvs
olika chilifrukter med fyllning.

Tja, igår pytsade jag i resten av Chevren i ett antal paprikor, körde dom halvvarmt på grillen med locket på, till att dom började få lite bruna fläckar under.
MEN, sen fick dom ligga rätt länge innan vi åt. Och då, simsalabim, var det inte längre en tesked vätska som rann ut när man bet av.
Det blev i alla fall rätt uppskattat och vi experimenterade fram att lite salt på, höjde smakupplevelsen ett snäpp.

Edited by - Mickel-mackel on 2011/07/05 09:47:17
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2011/07/04 :  17:22:22  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Jag gjorde "världens bästa chili" igår.
Det blev väldigt gott,det kan verkligen rekommenderas.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2011/07/10 :  01:39:18  Show Profile Send DIESEL a Private Message  Reply
med eller utan tequila i receptet ??

Kan bli lite väl tungt huvud annars

har oxå gjort den chilin , mycket god. 3 timmars kok på chili, öl och högrev ger en finfin chiliröra

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/07/10 :  10:39:42  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Även jag har gjort chiliröran, det var gott men inte överväldigande.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2011/07/10 :  12:40:47  Show Profile Send jari a Private Message  Reply
quote:
med eller utan tequila i receptet ??

Utan,då lilltösen med sambo skulle bjudas på detta.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/10/17 :  16:07:59  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Nu har jag 1 kg grytstek av oxytterlår i kylskåpet !

Är det någon som vill tipsa om något att göra av'et.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/10/17 :  17:14:23  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
En majig curry

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/10/17 :  21:26:45  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag googlade på "majig curry", men det gav inget ...
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/10/17 :  21:53:18  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Pulled pork kanske?

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/10/18 :  16:49:25  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jaja, det blev porterstek ...
Puttrar just nu, klart om en halvtimme, ca.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/11/07 :  12:53:30  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Den här ska jag göra nu ikväll, det blir väl 4-5'e gången nåt:
http://kryddburken.se/2009/11/12/cajunkryddad-lovbiffsgryta-med-haselbackspotatis/
Än har jag inte kombinerat den med hasselbackspotatis, utan ris får det bli.
Enkelt och gott, men brässeringen tar lite tid förstås.

Cajunkryddan höftar jag ihop själv utav malen paprika, cayenne-peppar, oregano, timjan, vitlökspulver, lite spiskummin och ingefära.
Ungefär såhär:
http://foodelicious.se/cajunkrydda
Men då skippar jag förvisso löken för att ha en torr kryddblandning istället, så blandar man mer än vad man behöver och sparar
resten i en burk.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/11/08 :  00:05:33  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Det såg ju väldigt smarrigt ut!
Och Puck som köpte lövbiff idag till oss...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/11/11 :  18:02:52  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Så småningom, efter många års försök, har jag börjat få någon ordning på boeuf bourguignon, eller burgundisk köttgryta som den också kallas.

Receptet på att lyckas (jämfört med tidigare) är Högrev och massor med vin.

Jag har i alla år använt för fint kött, typ rostbiff. Det funkar bara inte, det blir för hårt.
Sen har jag pytsat i alltmer vin, för 15 år sedan blev det väl 1-2 dl, nu blir det 6-10 dl.

För ett tag sedan hittade jag Grand sud på bolaget:
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=6263

Med sina 62kr för en 1-liters pappförpackning behöver det ju inte snålas.
Bra smak men en aning för mycket blå färg till maten blev det.

Nu verkar den utgå från systemet. Men för folk som bor i sthlm-trakten tror jag det fanns 11 st kvar på någon buik.

Idag hittade jag högrev för 59:-/kg. Så just nu puttrar en boeuf bourguignon på spisen igen.
Nu kör jag med ecologica i BiB i grytan, verkar funka det också. Och inte lika blå mat.

Recept som detta, ungefär:
http://www.tasteline.com/Recept/boeuf_bourguignon_2

Edited by - Mickel-mackel on 2011/11/11 18:05:38
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2011/11/11 :  18:19:11  Show Profile Send jari a Private Message  Reply
Vi kör en variant av "böffen",med vitlöksklyftor,stekta svampen och det stekta baconet var för sig,vid sidan om.
Då kan var och en ta så mycket av dessa som man vill,
till själva "bourguignonen".

Sursill "Farligt käckt"

Edited by - jari on 2011/11/11 18:19:47
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/11/20 :  18:52:02  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Lite intressant:
http://www.matbiten.net/index.php?article_no=8&sub=showarticle.php
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000