HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Recept-tråden, matrecept.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/06 :  14:30:38  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag provade att söka, men det verkar inte som att det existerar någon tråd med matrecept här på hifi-forum.

Då tycker jag det är dags att starta en.

Jag börjar med ett recept som jag stötte på i slutet av -90-talet och provade att laga då.
Jag följde det hyggligt väl, köpte tom en Hank-williams-skiva , (ingen favvoskiva sedan dess, kan jag lugnt påstå).

Recepet är riktigt kul att läsa och den färdiga grytan är en mycket trevlig upplevelse för chiliälskare.

http://hem.passagen.se/cnilsson/recept2003/rec024.htm

Hela deras receptsamling återfinns på:
http://hem.passagen.se/cnilsson/recept2003/

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/11/06 :  15:16:26  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
M-m, jag tycker ditt recept skulle passa in alldeles förträffligt här.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=73501

//byZan

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/06 :  15:26:55  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ja den tråden hittade jag ju inte, då jag inte sökte bland låsta trådar.

Men då den är låst kunde jag ju knappast heller lägga in "mitt" recept där.

Bra att det numera finns en länk här till den tråden.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/11/06 :  15:33:35  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Aha, var den låst, det missade jag, sorry

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/11/06 :  17:38:05  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Och inne i tråden till vilken byZans länk leder finns ytterligare en arkiverad recepttråd som Dan numera Burmäster startade en gång i tiden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=65138&SearchTerms=pastagrat%E4ng

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2010/11/06 17:40:03
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/11/06 :  18:07:21  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Konserverade trådar .....

Recept är aldrig fel, visa gärna bilder på resultatet.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/19 :  15:26:11  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Dagens lunchbryderi !!!

Blev kylskåpsrensning.

OK, ca 400 gr köttfärs finns, men vad ska jag mixtra ihop runt detta?

Hmm, en halv burk soltorkade tomater står där och ser övergivna ut, har även en halv paprika kvar.
OK, då får det bli någon köttfärsröra med ris.
Kokar 4-6 portioner ris med en grönsaksbuljongtärning i iställer för salt.

Hackar en vitlöksklyfta fint och tar all lök jag hittar i kylskåpet, som visar vara ca 1/8 dels rödlök.
Fräser vitlöken och grovt hackad lök försiktigt i olivolja (blir nog exakt samma med matolja/rapsolja/smör whatever). Skulle dock gärna haft mer lök, en hel liten gul eller röd lök eller en halv stor. Men tog som sagt allt jag hade hemma.
Sen i med köttfärsen.
I med lite salt, peppar och paprikapulver, sen hackad paprika och en burk kikärter och den soltorkade tomaten i små bitar.
Man kan säkert ta någon sorts bönor eller kanske vattenkastanjer också istället för kikärtor.

Och jag tyckte det blev riktigt gott, men vardagsenkelt.

Och bilder efterlystes ju.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/11/19 15:27:58
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/11/19 :  16:28:33  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Om ett par veckor har svampklubben gourmetkväll. Man ska ta med sig någon svamprätt som alla ska kunna smaka på.
Jag har funderat på att göra en svampost och bre på tunnbröd och göra rullar av dem.
Tänkte bryna rödgul trumpetsvamp eller torkad sandsopp med finhackad lök och röra ner i cream cheese, helst gjord av getmjölk.

Vad tror ni? Blir det bra? Jag har aldrig provat men det låter som om det skulle kunna smaka gott.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2010/11/19 :  19:16:08  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Verkar bra Marina!

Kör på trumpetsvampen. Men idén med tillställnigen är kanske att visa att även lite mer rustika svampar kan bli smaskigt. Jag skulle dessutom uppskatta om svampen var riktigt finfördelad, typ körd i mixer eller med kniven i en matberedare.

Funderat på att spetsa med en aning sherry eller madeira?

/Jörgen G

PS
Jag är glad att du inte försöker göra stuvning på citrongul slemskivling. Min fru har fått det serverat. Det var det hittills näst äckligaste hon ätit i sitt liv. (Det äckligaste var harterrin gjord med färska enbär istället för de i receptet angivna torkade) /DS

Edited by - Jörgen_G on 2010/11/19 19:21:46
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/11/19 :  22:52:00  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Ja, finfördelat låter bra.
Sherry är ju gott i svampsoppa så varför inte?
Torkad sandsopp sägs smaka murklor när den tillagas, och jag har lyckats torka lite i år, så det blir kanske en rulle av varje sort.

Citrongul slemskivling tycker jag inte om i någon form, men jag är hemskt kräsen när det gäller svamp.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2010/11/19 :  23:15:24  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Marina - jag har fått anrättningen på citrongul slemskivling korrigerad. Det var piroger som var fylld med ävjan. Men det spelar ju tydligen ingen roll för din del. Men andra bör ju varnas.

Att torkad sandsopp skulle reinkarnera som murklor har vi aldrig hört om. Men det är klart, de växer ju på snarlika ställen så varför inte...

För övrigt har Inger ett tips för blodriskor. De växer - som du säkert redan vet - i ung tät granskog och vissa år i massor.

Blodrisksoppa

Ingredienser

ca 1l Blodriskor - små fina.
2msk smör
1 liten-medelstor gul lök

5dl kräftspad eller 5dl fiskbuljong + dill

3dl vispgrädde
ev 1/2dl vitt vin eller 1msk torr/halvtorr sherry

ev toppredning
salt och vitpeppar

Gör så här
1. Fräs lök och den småskurna svampen i smöret tills all vätska är borta

2. Tillsätt kräftspad/fiskbuljong, grädde och ev vin/sherry - koka upp
3. Låt sjuda minst en timme, ty svampen är svårsmält annars
4. Tillsätt eventuellt toppredning - behövs inte alltid, ty svampen kan reda sig själv
5. Om fiskbuljong används - tillsätt dillen hackad
6. Smaka av med salt och peppar.

Servera med bröd.

/Jörgen G

Edited by - Jörgen_G on 2010/11/19 23:27:04
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/11/20 :  08:27:17  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Blodriska brukar jag använda i soppa men aldrig med fiskbuljong!
Det ska jag testa nästa år. Tack!

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/20 :  16:32:55  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Nu så här i jultider måste jag ju bara tipsa om kyckling i julmustsås.
http://www.recepten.se/recept/kyckling_i_julmustsaas.html
Ett tag sen jag lagade den, otroligt gott. Det får bli någon av mellandagarna för vår del,
bestämmer jag nu.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/12/20 :  16:39:00  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Hakar på julmatstemat med att tipsa om något jag fick häromdagen som min flickvän tillagat. Jag har därför inte det exakta receptet

Torskfile, med panering där ströbröd ersatts med smulade pepparkakor.
Ädelostsås (vi använder kvibilles gräddädel)
Dillkokt potatis

Its as simple as that, och mycket gott.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/20 :  16:49:34  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ahhh, måste provas.

Lät skumt , men det tyckte jag också att pepparkakor, grönmögelost samt glögg gjorde.
(kvibille passar bra här också)
Fast denna smakkombination är ju en femetta.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2010/12/20 :  16:53:43  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

quote:
Nu så här i jultider måste jag ju bara tipsa om kyckling i julmustsås.
http://www.recepten.se/recept/kyckling_i_julmustsaas.html
Ett tag sen jag lagade den, otroligt gott. Det får bli någon av mellandagarna för vår del,
bestämmer jag nu.

Det åt jag igår,kan varmt rekommenderas.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2010/12/20 :  18:22:08  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Det första receptet var publicerat i Expressen i slutet på 80-talet.
Redan då en höjdare, tror att det var någon musikskribent.
Resultatet blev ett glatt gäng spelande musik på hög volym i takt med att tequilan rann genom struparna.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Edited by - Figge on 2010/12/20 18:30:19
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/04/20 :  16:13:13  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag har köpt en bit hel rostas-file.
Vill grilla i morgon.
Har bl.a. en flaska liquid smoke att tillgå.

Är sugen på att lägga den i någon marinad redan i kväll.

Kan någon tipsa mig om något roligt/trevligt.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/04/20 :  16:33:58  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Pulled pork

Det här är ett riktigt "långkok", men det är värt tiden det tar.

Det här behöver du :
1,5 kilo karré, bog el. skinkstek av gris

0.5 dl olivolja
0.5 dl ketchup
1 msk rödvinvinäger
2 msk råsocker
1 msk harissapasta
2 vitlök solo
1 tsk spiskummin
1 msk nymalen svartpeppar
1 msk Tony#180;s krydda
Salt

GÖR SÅHÄR :
Sätt ugnen på 125 grader. Blanda ihop ingredienserna till kryddblandningen. Gnid in köttet noga runtom och lägg i en ugnsfast form med lock som tål ugn. Gärna emalj eller lergryta men gjutjärn funkar också! Stek i ugnen ca 5-6timmar, (jag hade det i ugnen i 7 timmar). Vänd köttet nån gång och se till att det inte blir för torrt, då pyttsar du i lite vatten bara. Här behövs ingen termometer eller nån koll på innertemperatur, det är bara att räkna timmar och luta sig tillbaka!

När du tagit ut grytan kan du låta den svalna något innan du börjar dela köttet. Enklast är absolut med händerna. Köttet ska vara så mört och fint och lätt falla sönder i saftiga trådar. Det räcker att #8221;pilla#8221; lite på det. Blanda runt tillsammans med spadet i grytan, blir det för mycket vätska är det bara att hälla bort lite. Smaka av med vad som nu kan tänkas behövas. Mer chili, tony#180;s, peppar, spiskummin en skvätt ketchup etc etc#8230; Servera sen precis hur som helst gärna i pitabröd med sallad.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Edited by - Labbe on 2011/04/20 16:36:29
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/04/26 :  12:42:36  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Finsk sommarsoppa

75cl Koskenkorva
1st blommig djuptallrik

Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2011/04/26 :  15:25:16  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Mickel-mackel, för sent men, att grilla en hel bit på så låg temperatur som möjligt så länge som möjligt kan göra den enklaste styckdetaljen helt ljuvlig. Minns en bit fransyska jag grillade förra sommaren på detta vis, slängde även ner lite whiskey-rökspån på kolen och det är en av de godaste köttbitarna jag någonsin käkat, om än lite seg. Ha bara koll på tempen så den inte blir torr ...

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/04/26 :  15:38:22  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Vad hungrig man blir..................................
..........och........ och....... och snurrihuvudet av den Finska Sommar soppan.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/04/26 :  15:57:41  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Nu behöver ni jobba lite. Receptet är på engelska och maträtten är en filipinsk köttgryta.

Adobo

1/2 kilo pork, cut in cubes
1/2 kilo chicken, cut into pieces
1 head garlic, minced
1/2 yellow onion, diced
1/2 cup soy sauce
1 cup vinegar
2 cups of water
1 teaspoon paprika
5 laurel leaves (bay leaves)
4 tablespoons of cooking oil or olive oil
2 tablespoons cornstarch
3 tablespoons water

Cooking Instructions
In a big sauce pan or wok, sauté garlic and onions on cooking hot 2 tablespoons of oil.
Add the pork and chicken to the pan. Add 2 cups of water, 1/4 cup of soy sauce, vinegar, paprika and the bay leaves. Bring to a boil. Cover and simmer for 30 minutes or when meat is tender.
Remove the pork and chicken from the sauce pan and on another pan, heat cooking oil and brown the pork and chicken for a few minutes.
Mix the browned pork and chicken back to the sauce and add cornstarch dissolved in water to thicken. Bring to a boil then simmer for an additional 5 minutes.
Serve hot with the adobo gravy and plain rice.

Cooking tips
You have the option to add crushed ginger to the onions and garlic when sautéing. Ginger adds a unique flavor to your pork/chicken

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/06/10 :  17:55:43  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Och nu ska vi strax äta fläskotletter marinerade i:
Chilisås
Mörkt öl (nästan en porter)
Liquid Smoke
Flytande honung
vitlök
Salt
svartpeppar
Soja
Citronsaft

Till dessa serverar jag potatisklyftor och en sås/salsa av:
chilisås (Heinz)
charlottenlök
röd paprika
olivolja
senap
vitlök
liquid smoke
salt och svartpeppar
balsamvinäger

Snart vet jag om det blev gott.

Mängderna av de olika sakerna i marinaden och salsan vet jag inte, då jag i vanlig ordning häller i lite på måfå.
Men om någon vill veta kan jag försöka ge en uppskattning.
Skriv en rad och fråga i så fall.
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2011/06/10 :  18:49:36  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Jag provade Chili receptet (typ), från toppen av sidan, blev kanon gött!
Inte bara starkt utan starkt med god smak så att säga :]

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/06/22 :  19:21:50  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Experiment på gång.

Nästan helt utan min förskyllan hamnade det ett paket med chilifrukter hemma.
Sivri paprika, mild sak som inte är så jättemycket starkare än en paprika.

Nu har jag av ren experimentlusta kokat två st ett par minuter i vatten + vinäger och de två andra är råa.

Kärnat ur, och fyllt med dels cheddarost + cayennepeppar + svartpeppar + heinz chilisås.
Dels med chevreost + svartpeppar.

Grillar i ugnen just nu, snart vet jag hur det smakar ...

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000