HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vakuumpump, var hitta ??
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2010/10/23 :  11:03:33  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Jag letar efter en vakuumpump till vakuum bags för fanering. Jag har bara hittat på Jula än så länge, om man inte vill slänga upp skjortan. Behöver större vakuum säckar också.

mats

1W=115db.

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/10/23 :  18:17:51  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
+1 som letar.

M

(Pumpar från gamla kylskåp är ett tipps jag fått!?!?)

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/10/23 :  19:09:36  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Hur långt ner i vakuum ska Ni?


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/10/23 :  19:28:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Är det för epoxilaminering eller vanlig fanering du skall använda dem?

För epoxilaminering har jag använt vanlig tjock byggplast som fästs med butyltejp. Vakuumpump är inte helt lätt att få tag på, speciellt inte om man vill ha en som evakuerar till riktigt låga tryck. Jag brukar tömma påsen med en dammsugare för att sedan dra kontinuerligt med en vakuumpump. De pumparna jag använt trivs inte när flödet är noll så jag har använt en reglerventil så att jag kunnat reglera undertrycket i påsen till en vettig nivå och samtidigt läckt lite luft till pumpen.

En mycket viktig del i vakuumdragningen är hur man fördelar trycket inne i påsen. Gör man fel blir det enbart undertryck lokalt runt den punkten där man drar vakuumet. Jag har använt något mjukt(försvarets filtar är riktigt bra!!!) ovanpå huggen glasfibermatta, det funkar riktigt bra och sprider trycket jämnt.

Jag har använt både professionella vakuumpumpar(kostar som sagt skjortan.) och kylskåpspumpar. Vakuumpumparna är bättre och de överhettar inte lika lätt när man har långa härdtider.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/10/23 :  19:39:27  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Bror min köpte en tryckluftsdriven vacum pump för 4-5 tusen.
Piab tror jag firman heter.
Vi testade att limma i påse och det funkade bra.
Det ska finnas nåt klibbigt mjukt gummi som kallas "hundkött"som används som tätning på formar.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/10/23 :  21:25:33  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Det finns vacumpumpar i gamla mjölkmaskinanläggningar, kolla med en fd. gammal mjölkbonde

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/10/23 :  22:58:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kan man inte använda en vanlig ejektor för laboratorier? Billig antar jag men hur lågt vacuum man kan dra vet jag inte. Räckte för att koka vatten vid rumstemp på labbar, vad är trycket nere i då? Under 100 mbar?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2010/10/24 :  07:25:44  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Ring Lars Ohly så fixar patiet en bröstpump.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2010/10/24 :  07:47:42  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Det finns kit i usa som går till 25hg. http://www.woodcraft.com/Product/2005086/19303/Vacuum-Veneering-Kit-with-Pump-and-36-x-54-Vinyl-Bag.aspx?ss=08f42ebd-c5cd-48f0-8787-8dfc4801ce65

Jag skall fanera högtalare.

Ejectorer borde också fungera.

Skall kolla med grannens kor också.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/10/24 :  08:52:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply

Aspirator heter det visst har jag förstått efter lite morgongooglande.
http://en.wikipedia.org/wiki/Aspirator
Suger ner till vattnets ångtryck, t.ex 35 mbara (26Hg) vid 25 grader.
Med kallare vatten blir det ju ännu lägre.

Frågan är var man kan köpa en. Det var inte det lättaste att hitta på nätet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/10/24 09:06:38
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2010/10/24 :  09:03:43  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Duger en pump som man använder vid installation av värmepumpar?
Den används då för att evakuera ledningarna på luft/vattenånga innan freonet släpps på eftersom det inte får finnas vatten där.
Ex.vis: http://polarpumpen.e-butiken.se/?cat_id=43&head_id=0

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

lagun49
Member

138 Posts

Posted - 2010/10/25 :  00:06:43  Show Profile Send lagun49 a Private Message  Reply
Man använder olika typer av pumpar beroende på vacuum och flöde. En vanlig trycklufts(kolv)kompressor som man ansluter "baklänges" borde fungera för måttliga undertryck och flöden. Sedan finns det lamellpumpar för vacuum ned till 90%, men dessa ger ganska låga flöden (beroende på arean man skall evakuera). För stora luftflöden och måttligt vacuum använder man sidkanalfläktar. Även ejektorer ger ganska låga vacuum och måttliga flöden, men drar mycket tryckluft, särskilt vid friblåsande (frisugansde) driftsläge.
Leverantörer av lamellpumpar och sidkanalfläktar är Ventur, Busch Vacuumteknik, Rietzchle, GAST m.fl.
Leverantörer av ejektorpumpar är PIAB, samt tryckluftsleverantörer såsom SMC, Rexroth m.fl.
Professionella pumpar kostar nya cirka 3 000:- och uppåt, men det finns kanske begagnat på skroten,
Kylskåpskompressorer tror jag ger för lågt flöde för applikationen.

Lars G

Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/10/25 :  07:01:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Kylskåpskompressorer tror jag ger för lågt flöde för applikationen.
Om man är noggrann med tätningen av sin vakuumpåse och börjar evakueringen med tex en dammsugare så funkar en kylskåpskompressor bra för vakuumdragning av ganska stora epoxilaminat. Men som sagt, det får inte läcka någonstans.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/10/25 :  09:01:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Nu kommer ni att skratta!!
Drivs här med en dammsugare, borde kunna få saker benfast med en riktig vakumpump.

http://www.youtube.com/watch?v=AFxYuZ5jIQo&feature=related

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/10/25 :  10:41:55  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Hrmmm, varför tittar du på sådant ...?

Ehhh, don't bother ...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/10/25 :  10:46:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply


Dom som känner mig dom vet ;)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/10/25 :  16:55:56  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Lite OT. Men finns det lämpliga och billiga pumpar som passar till skivtvättar typ Loricraft?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

lagun49
Member

138 Posts

Posted - 2010/10/26 :  10:57:35  Show Profile Send lagun49 a Private Message  Reply
Pac! Dethär med att använda en kylskåpskompressor frisugande och -blåsande, fungerar det i längden? När den jobbar i ett kylskåp är det ju ett slutet system, där smörjoljan cirkulerar! Om man inte har separat smörjning så skär väl kompressorn efter ett tag? Eller är kylskåpskompressorer smörjfria?

Lars G

Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/10/26 :  15:14:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Lars, jag har haft kylskåpskompressorer, både som enkla renblåsningspumpar och som vakuum pumpar, för hobbybruk som hållt i flera år. Men du har rätt i att de tar slut "efter ett tag".


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2010/10/26 :  16:01:02  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Lite OT,
Jag har också letat efter en billg vakuumpump för att impregnera transformatorer.
Men inte hitat nått (ännu)
Kräver kanske ännu högre vacuum än fanering?
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

joeflo
Member

90 Posts

Posted - 2010/10/31 :  14:19:18  Show Profile Send joeflo a Private Message  Reply
http://www.lowener.se/vakuumpumpar.htm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000