HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Hur dimensionera absorbenter bakom högtalarna?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2010/10/18 :  11:52:15  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
Vad bestämmer tjocklek och area på dessa absorbenter som man brukar ha precis bakom högtalarna?
Och hur hittar man den optimala placeringen för dessa?

Optimalt material för detta? Skivor av minerall ull har jag sett att man rekomenderar i bland.

Bättre och bättre dag för dag :-)

Edited by - Sondek on 2010/10/18 11:53:55

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/10/18 :  12:09:25  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Rent allmänt har jag lite svårt att förstå de som väljer att dämpa bakom högtalarna som första ingrepp då de flesta vanliga högtalare (ej bipoler,dipoler) skickar rätt lite av ljudet just bakåt. Det är främst ljud under 400Hz som skickas i bakåtväggen och reflekteras framåt av väggen. Ironiskt nog är de flesta sborbenter som placeras bakom högtalarna bra på att absorbera frekvenser över dessa. :)

Rent generellt kan man säga att desto lägre i frekvens desto tjockare skivor och längre ut från väggen behöver de vara placerade. 5cm tjockt dämpmaterial och 10 cm luft från väggen är tex bättre än 10cm dämpmaterial direkt mot vägg.

Jag skulle säga att man bakom högtalarna skall försöka se till att få bort bumlig bas och att man istället tittar på första-väggreflexen, tak/golv-reflexen mellan högtalarna och lyssningsposition.
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2010/10/18 :  12:21:15  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
Hmm.. ja någon bumlig bas lider jag inte direkt av så detta är kanske inte det jag är ute efter..

Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/10/18 :  13:19:34  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Vill inte avskräcka dig nu men någonstans borde arbetsgången vara att man identifierar ett problem eller förbättringsområde och sedan jobabr på att förbättra detta med diverse medel. Att bara sätta in dämpmaterial bakom random högtalare behöver inte innebära en förbättring för den specifika miljön.

Upplever du att du har en dålig stereobild, en lång efterklang, bumlig bas etc. så är det i många fall olika första steg vad man skall åtgärda men en bra start är att du beskriver rummet och de problem du upplever så är jag säker på att någon kan hjälpa dig.

Ett utmärkt verktyg är tex RoomAnalyzer där du kan mäta fram problem och skillnader i olika positioner. jag anser att ett program som detta eller liknande är mer eller mindre en förutsättning för att kunna jobba vidare och förbättra ljudmiljön. Att bara gissa sig fram kan gå men det krävs tur och oändligt mycket mer tid.
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2010/10/18 :  15:39:23  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
Tack!

Ska kika på Roomanalysatorn...gissar att du avser XTZ programet

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/10/18 :  17:41:28  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Det är främst ljud under 400Hz som skickas i bakåtväggen och reflekteras framåt av väggen

Det går in te att generalisera på det viset. Det beror helt och hållet på vad man räknar som rundstrålande frekvenser, hur många dB lägre de får vara än on-axisljudet. Små element har större spridning än stora osv.....
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/10/18 :  21:11:58  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Rundstrålande ? bah, va har ni för knatte-element

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/10/18 :  21:20:14  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
15tummar
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2010/12/21 :  01:44:29  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
Sondek, det beror på hur dina högtalare är funtade, d v s hur de är tänkta att fungera tillsammans med övriga reflekterande ytor i deras närhet. Det går därför inte att ge ett generellt svar utan att veta mer om dina högtalares beskaffenhet.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000