Author |
Topic |
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2010/10/01 : 01:27:10
|
Skulle behöva ca 100m2 diffusorer till en stor musiklokal. Ska försöka mig på lite DIY, eller vad säger ni?
Blir ytan för mjuk?
Vit eller blå frigolit? Det blå är mycket tätare, men har bara unset hårdare yta än den...
vita. Som är snyggare, och väldigt mycket billigare.
Olika försök på varierande strömstyrka och hastighet
Bästa snittet. Dock långt ifrån originalytan som ni kan se. Ytan i snittet är mycket mjukare än originalytan.
Källan till värme
Blått?
Eller vitt?
Är det helt dumt att hålla på med detta material? Har en hel del produkter från Svanå som jag är mycket nöjd med. Men just nu har jag inte råd att lägga 2000kr/m2 för att täcka in önskad yta... ;-) |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/10/01 : 08:16:59
|
Jag skulle personligen inte bygga i frigolit då jag tror att det inte reflekterar tillräckligt bra/jämt för alla frekvenser. Jag skulle satsat på spånskiva istället för så stora ytor.
Här kan du simulera dig fram till en egen QRD:
http://www.subwoofer-builder.com/qrdude.htm
Du kan också göra lagrade strukturer, ex. en grov dim ddiffuserar mellan 250 och 1000 Hz överlagrad av en fin mellan 1000 och 15000 Hz. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2010/10/01 : 08:18:08
|
Ett sätt kan kanske vara att montera plankor med två olika avstånd till bakvägg och med breda springor emellan typ _ - _. Det borde funka ganska OK och vara billigt.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/10/01 : 19:44:59
|
Man skulle kunna spraya expoiplast på frigoliten för att få önskvärd yta, men problemet är att dom flesta lösningsmedel äter upp frigoliten.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2010/10/01 : 19:50:23
|
Problemet med något tunt (och hårt) är att det i stort sett är akustiskt transparant... |
|
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2010/10/01 : 19:57:51
|
Fin kalkylator! Nu skulle man haft en PC...
Belägga ytan med nån stenhård lack skulle vara ypperligt. Plankor är en bra idé också. Det är rätt högt i tak. Räknade ut nu att med min takhöjd kostar en 5meter bred vägg minst 1000kr. Alltså 200kr/metern. Ska jag ha stora skillnader i ljupled, så blir det dyrare och mer komplicerat.
Just nu är väggarna av gips och betong. Rummet har lite hård klang.
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2010/10/01 : 20:39:55
|
Är du säkert på att du bara ska diffusera? ett stagedrop skulle nog göra underverk i ett stort kalt rum.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2010/10/03 : 20:16:57
|
Jag har ett Moltontyg som veckat blir totalt ca 10m brett. Det tänkte jag kunna dra fram framför diffusorerna för att kunna variera rumsklangen.
Nu har jag en bra idé här tror jag. Stryka på ytan på den vita frigoliten med lim och sen strö över finkornig sand. Därefter lacka exempelvis vitt.
Vad tror ni om det? |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2010/10/03 : 20:38:07
|
quote: Nu har jag en bra idé här tror jag. Stryka på ytan på den vita frigoliten med lim och sen strö över finkornig sand. Därefter lacka exempelvis vitt.
Vad tror ni om det?
Du måste upp i ansenlig tjocklek för att få skiktet icke-akustiskt transparent. I princip all seriös akustikreglering med diffusorer görs av massivträ/MDF. Du vill att det ljudet ska studsa mot ska vara hårt och ogenomträngligt för ljudet. |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2010/12/21 : 02:00:45
|
Musiklokal för villken typ av musik?
Det är inte säkert att diffusering är det som är lämpligast. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2010/12/21 : 08:54:16
|
quote: Du måste upp i ansenlig tjocklek för att få skiktet icke-akustiskt transparent. I princip all seriös akustikreglering med diffusorer görs av massivträ/MDF. Du vill att det ljudet ska studsa mot ska vara hårt och ogenomträngligt för ljudet.
Vad innebär detta för en konstruktion som Golden Horn, fungerar de inte då?
(ursäkta trådkapning, fast det är ju lite relaterat )
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2010/12/21 : 10:03:47
|
Golden horn är i plastmaterial som reflekterar ljudet.
En viss absorption uppträder i praktiken dock hos alla diffusorer p g a strömningsförluster liksom att ljudvågorna är diffuserade. Jag anser dock inte att ev absorption är något problem i praktiken, snarare tvärtom.
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
|
Topic |
|