Author |
Topic |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/09/08 : 16:55:39
|
Börjar med att klistra in ett inlägg från min medlemstråd:
quote: Dåså. Kom hem vid 11, långpromenad med hundarna, ta hand om diskmaskinen, den torra tvätten och äta lite pizzarester. Sen var det dags.
I med Epica - The Classical Conspiracy. Lyssnade igenom samma stycke tre gånger för att vänja hörseln och höra alla detaljer så att det inte blir någon felhörning i vad som händer. Saknar lite artikulation i basen - för att överdriva beskrivningen - det är en smula entonigt och rummet ger en viss fetma till bastrumman. I toppen saknar jag som jag tidigare nämnt lite luft och önskar ytterligare ett lite tydligare framförande.
Dags att flytta fram högtalarna. För att göra det enkelt för mig utgick jag från parketten och drog högtalarna rakt fram. Det blev nästan 13cm (får se om det går igenom hos min bättre hälft som lovat 10cm). Då jag inte vridit dem, så blir det rent objektivt en något bredare uppställning med lite mindre toe-in.
Samma stycke igen. Detta KAN INTE vara placebo. Allt jag önskade slog in. Bastrumman är inte längre svullen utan tight som bara den och lirar otroligt rytmiskt med basisten. Tidigare kunde det vid vissa bastoner vara en aning otight. Basisten är nu hur tydlig som helst och alla anslag och toner hörs, ända ner till ett nerstämt C på en femsträngad.
Det är nu tyvärr tydligt att en ton framkallar en liten rumsresonans och med den här placeringen så framträder det tyvärr lite tydligare, men en liten negativ sak uppvägs av alla de positiva. Kanske den går att dämpa med något bakom högtalarna?
Vad hände då med övriga register? Jo mellanregister och diskant blev tydligare. Små nyanser som tidigare kunde försvinna i helheten - fast de fanns där och gick att urskilja - hörs nu klart och tydligt. Stålsträngade gitarrer får verkligen rätt anslag och ljudbilden känns större utan att förlora fokus.
I med Within Temptation. Upplever samma förbättringar. På med Dream Theater - Octavarium. Nu hörs det tydligt att det är en studioproduktion, trummorna ligger nästan framför de övriga instrumenten, men nu går det hela tiden att följa basistens expeditioner på greppbrädan.
Lite Yello för att plåga baselementen ordentligt. Det går inte. Högtalarna lirar helt utan bekymmer, till och med på för mig väldigt höga nivåer.
Avslutar med Liszt's andra pianokonsert. Lutar mig tillbaka, sluter ögonen och 20 minuter senare går jag och torkar bort de intorkade tårarna från kinderna.
Nu får högtalarna stå kvar ett tag innan jag gör ytterligare någon ändring i djupled, sidled eller invinkling.
Så till frågan. Går det att dämpa ner en liten rumsresonans? Rummet är ca 6x4m, högtalarna placerade 2m isär på ena långväggen med betongvägg bakom. Lyssningssoffan mittemot med gipsvägg bakom. Den enda möjligheten jag har (om jag lyckas sälja in det hos frugan) är att ha något bakom högtalarna som inte syns. Jag tänker t ex en ram byggd av 45x45-regel, fylld med något dämpmaterial eller isolering och därefter klätt med tyg efter fruns önskemål. Kan det vara någon idé eller är det totalt bortkastat?
PetterPersson: Du har ju sett och mätt rummet, vad tror du? |
Huzzes musikanläggningar
Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept |
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2010/09/08 : 17:08:31
|
Jag tror det kan vara svårt att bygga något som med passiva medel fixar det eftersom ditt vardagsrum har så stora begränsningar. Mitt tips är nog att kolla hårt på Bernts aktiva dämpare som funkar och blir mycket liten och diskret.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/09/08 : 17:28:39
|
Det var en lååååång tråd att bita sig igenom. Har att göra vakna nätter... |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/09/08 : 17:58:46
|
Well....det är rätt svårt, men det du skulle kunna göra är en panel- HH-absorbent av 12 mm formplywood. Jag har för mig att det var i 100-120-Hz-regionen som dina resonansproblem var som värst om man bortser från djupbasen. Dessa frekvenser exciterades tyvärr mycket mer av dina golvare än av de stativare vi provade.
Beräkningar säger att:
I så fall skulle absorbenten bli 1x2 m invändigt och ha 180st. 12-mm-hål borrade i sig på jämna avstånd. Interndjupet är 100 mm.
Staga var 30 cm och fyll med löst fluff.
|
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/09/08 : 18:41:21
|
Det kan ju låta sig göras. Antar att det inte gör något om den blir något större, säg 2.20x1 eller så? Stagen tar ju en del av invändiga volymen... Totalt okunnig därav elementära frågeställningar. Det är väl OK att klä den med gardintyg sen?
EDIT: När den nu blir 100 djup (invändigt mått?) så är väl 45-regel det som gäller, då blir kaviteten inte avdelad.
EDIT2: Det behövs väl inget bakstycke? |
Edited by - huzze on 2010/09/08 19:21:27 |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/09/08 : 20:59:01
|
Ska plugga lite HH |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2010/09/09 : 00:27:25
|
Vad händer om du flyttar fram soffan, säg 10cm ? Eller om du höjer den en aning ? |
Edited by - DahlbergAudio on 2010/09/09 00:31:09 |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/09/09 : 08:10:04
|
Tycker inte att det händer något om jag flyttar huvudet lite framåt. Uppåt har jag inte testat, men förmodligen blir klangen ljusare pga baffellutningen på 7grader. Flytta soffan? Kommer frun inte gå med på. Skulle kunna testa själv och sitta skräddare förstås. Framför soffan står dock 110kg stenbord som jag inte rubbar själv, men för ett test behöver jag ju inte sitta bekvämt.
EDIT: Någon som har en bra länk till HH för självstudier? |
Edited by - huzze on 2010/09/09 08:10:32 |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2010/09/09 : 10:30:57
|
Det jag vill komma till är att det är nog så viktigt som högtalarplaceringen var lyssningsplatsen är belägen. Det går vanligtvis att få en väsentligt mycket jämnare lågfrekvensrespons om man lägger ned lite tid på att börja med just den aspekten. Hur lång du är allternativt hur hög soffan är spelar också roll, både vad gäller rumsrespons och frekvensresponsen hos högtalaren. Högtalarens lutning kan också användas för att kompensera för låg soffa/kroppslängd. Att din fru har lyckats pricka av den optimala placeringen av soffan känns lite långsökt men visst är det möjligt Lika lite som att du har lyckats hitta den helt optimala placeringen med så pass snäva gränser som 10cm framåt men inte mer. Jag skulle rekomendera att du provar placering av både lyssningsplats och högtalarplacering helt förutsättningslöst och sen bokför det du blir helt nöjd med, kontra det som frun går med på. När du sen vill finlyssna så går ju högtalarna/soffan att flytta på . |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/09/09 : 16:58:53
|
Från den turliga placeringen som var bra, till den nuvarande placeringen som är bättre. För att nå bäst så kräver det garanterat ett helt annat rum och en helt annorlunda placering. De låter inte alls som jag minns att de gjorde då jag provlyssnade dem i ett behandlat demo-rum. Därmed inte sagt att det är det jag eftersträvar.
Jag ska ha dina tips i åtanke när nästa ryck att förändra/förflytta faller på. Jag måste vara i toppform psykiskt för att orka och känna glädjen och motivationen i det. Oftast sitter jag nämligen inte ens i sweetspot när jag lyssnar, men gårdagens förbättring följer hela soffans bredd, så helt klart var det positivt.
Slänger in en "före"-bild ifall ni inte sett den i min medlemstråd. Som ni kan se så har högtalarna verkligen vara inträngda i möblemanget.
|
Edited by - huzze on 2010/09/09 17:01:32 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2010/09/09 : 18:17:36
|
Här finns många bra akustiklänkar och i första posten kan man simulera låddor själv:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78728
quote: Det kan ju låta sig göras. Antar att det inte gör något om den blir något större, säg 2.20x1 eller så? Stagen tar ju en del av invändiga volymen... Totalt okunnig därav elementära frågeställningar. Det är väl OK att klä den med gardintyg sen?
Bra, visst går det att göra större, men då behövs såklart fler hål eftersom volymen ökar. Visst tar stagen volym, men är de bara 5 cm långa och 12 mm breda är de försumbara i sammanhanget. Osäkerheten i simuleringen är större än det lilla stagen skulle förändra volymen med.
quote: EDIT: När den nu blir 100 djup (invändigt mått?) så är väl 45-regel det som gäller, då blir kaviteten inte avdelad.
Nyss För att absorberabas behövs mycket volym, så mycket som det går...
quote: EDIT2: Det behövs väl inget bakstycke?
Jovisst behövs det. Annars fås ingen resonans som käkar upp ljudet. |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/09/09 : 19:00:12
|
Tack, ska mäta och räkna lite.
Får se om jag kan locka frun att använda resterna av gardintyget till panelen.
Andra kvällen hon är hemma och inte ens märkt att jag flyttat fram högtalarna. Åsså gnäller kvinnor om vi inte upptäcker ett nytt stearinljus i nåt hörn. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2010/09/09 : 20:43:11
|
Ju mer volym i HH'n desto bättre.
Tänk dock på att det är svårt att justera panelhålade HH om det visar sig att avstämningen inte är spot-on.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2010/09/09 : 21:03:12
|
Visst inte, man ser till att borra för få från början och borrar/mäter tills det blir bra |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2010/09/09 : 21:46:54
|
Plugg? |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/10/03 : 21:20:18
|
Försökte lägga fram förslaget lite fint. Nej. Men det blir ju på väggen bakom anläggningen. Nej! Med lite matchande gardintyg? NEJ!!!
Så det är bara att glömma.
Att en kvinna inte skulle märka att högtalarna flyttat fram lite? Nej, hon hade bara inte sagt något. Nu när jag fick reda på att hon sett det så poängterade hon också att det minsann inte bara var den överenskomna decimetern. Jag fick dock behålla de extra tre centimetrarna på nåder. Flyttar jag fram dem en centimeter till, så skjuter hon högtalarna dikt mot väggen och då förblir de där.
Jag har en tuff förhandlare här hemma. |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2010/10/07 : 22:32:35
|
Kan du inte få markera lite diskret var högtalarna ska stå för att låta som bäst, så kan du skjuta dit dem när du ska finlyssna och skjuta tillbaka dem sedan? |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/10/07 : 22:35:14
|
Skulle de låta ytterligare så mycket bättre ännu längre ut så skulle nog några hemliga markeringar som bara jag ser tillåtas. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7972 Posts |
Posted - 2010/10/13 : 02:27:19
|
quote: Nej.
quote: NEJ!!!
quote: Jag fick dock behålla de extra tre centimetrarna på nåder.
Om jag slutar duscha, visst betyder det att jag aldrig behöver gifta mig...? |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2010/10/13 02:41:33 |
|
|
johmi
Member
215 Posts |
Posted - 2010/10/13 : 07:10:43
|
japp! |
Densen/Music Hall/Primare NP5 + Hegel HD11/Rega RP3 SE/Dynaudio |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2010/10/13 : 09:45:19
|
Jag blir ledsen, besviken och arg när jag hör hur sambos fullständigt dominerar eller rent av dikterar husets möblemang och därtill sin andra hälfts stora intresse och passion. |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8661 Posts |
Posted - 2010/10/13 : 10:01:29
|
+1.skönt att bo själv.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2010/12/21 : 01:54:34
|
- Möblera om igen.
- Prova parametrisk EQ. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|