HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Det fräser!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2010/09/24 :  12:28:13  Show Profile Send Exenterpress a Private Message  Reply
När jag kör med min tvättmaskin, kommer det ett fräsande ljud i från denna. Den sitter i mitt proppskåp.
Det är endast när motorn går på tvättmaskinen som det fräser.
Jag har kollat inuti proppskåpet, men jag såg inget fel. Inga lösa kopplingar. Det måste vara inne i själva kontakten det fräser.
Vad ska man göra?
Är det brandrisk?
Är det smidigt att byta en sån till en ny?

Tacksam för svar!!


Fixaren

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/09/24 :  12:48:17  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Byt den till en ny..

Det är inga konstigheter att byta den.
Är du osäker på hur så låt en elektriker göra det.
Man ska vara försiktig när man jobbar med nätspänningar, kan gå riktigt illa om man gör fel.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2010/09/24 :  12:53:30  Show Profile Send Exenterpress a Private Message  Reply
tack Tobbe!
Men hur kan den redan surra? Den kanske är 2 år gammal, och en elektriker satte in den i mitt proppskåp.

Fungerar den som en vanlig strömbrytare, eller har den nån mer funktion?

Fixaren

Edited by - Exenterpress on 2010/09/24 12:55:04
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/09/24 :  13:16:29  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Det är en 10A automatsäkring.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2010/09/24 :  18:55:52  Show Profile Send Exenterpress a Private Message  Reply
Tack Tobbe!
Var köper man såna? Finns dom på Clas Olsson eller Biltema?
Hur många poler? och hur många volt?


Fixaren

Edited by - Exenterpress on 2010/09/24 18:59:13
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/09/24 :  19:39:10  Show Profile Send Mschill a Private Message  Reply
10A 230/400V en fas

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/09/24 :  19:53:45  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
I en automatsäkring sitter det både en spole och en bimetall, spolen slår ifrån vid snabb överbelastning/kortslutning och bimetallen slår ifrån vid hög belastning under en lång tid,
Fräser det är det förmodligen dålig kontakt mellan kontaktplattorna på bimetallen. Bara att byta säkring.
Det är som sagt inte speciellt svårt, det sitter en inkommande och en utgående kabel, men är man inte elektriker får man inte byta själv och har man inte nödvändig kännedom ska man absolut inte pilla i elskåp.
Om du nu bestämmer dig för att byta själv, sätt på dig en pannlampa och kom ihåg att bryta strömmen på säkerhetsbrytaren.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2010/09/24 :  21:11:14  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
fräser den skulle jag vara lite orolig, en klar brandrisk, byt snarare än snabbt!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2010/09/24 :  21:43:47  Show Profile Send Exenterpress a Private Message  Reply
Ok!! imorgon ska jag till Biltema. och köpa en ny!
Den här blir bra eller?
http://www.biltema.se/ProductImages/44/medium/44-0009_m.jpg



Från biltema

Automatsäkringar/dvärgbrytare
För montering på DIN-skena. Med C-karaktäristik (tröga). Godkända som frånskiljare. Kortslutningshållfasthet: 6 kA. Skyddsklass: IP20. Omgivningstemp.: -25 °C till +40 °C. Godkända och certifierade av SEMKO

Fixaren

Edited by - Exenterpress on 2010/09/24 21:46:16
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/09/24 :  21:44:30  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Det kan även vara slarvig fastskruvning, att en ledare helt enkelt inte sitter fast ordentligt.

Brandrisken är troligen inte sådär jättestor trots allt, jag tror inga sådana här prylar tillverkas i annat än självslocknande plast med flamskyddsmedel i (till elände för vår atmosfär dock ).

Köp inte Biltemas, då håller den nya kanske inte mer än två år den heller ...
Alltså ... egentligen behöver det inte vara fel på Biltemas automatsäkringar, men då dom fått fabriken att skriva dit Biltema istället för deras eget varumärke betyder det något:
1. Man har ingen aning alls om vad det är för suspekt märke på dvärgen.
2. Man kan med stor sannolikhet sluta sig till att det inte rör sig om någon av de stora och välrenommerade fabrikaten.

Clas Ohlson hade åtminstone förut AEG-säkringar i sortimentet, dom är helt OK (för att inte säga mycket OK) för det pris CO tar för dom.

edit:
Även om det är teknik detta så rör det inte hifi, därför tycker jag att tråden skulle ligga under Hifi-offtopic ...

Edited by - Mickel-mackel on 2010/09/24 21:45:55
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2010/09/24 :  22:19:20  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Jag tror inte det är något fel på automatsäkringen alls.

Har du en modern tvättmaskin som styr motorvarvtalet steglöst?

Om du har det är det god chans att det är övertoner som motorstyrningen genererar som får spolen i säkringen, som RuneStone mycket riktigt påpekade finns där, att vibrera eller att det polstycke den drar i vibrerar av övertonerna i strömmen.

Om det är så dålig kontakt att man hör ett fräsande borde det åtföljas av doftsensationer och rök, om du sniffar närgånget på säkringen luktar det bränt?

Dessutom borde den svajande spänningen till tvättmaskinen få den att bete sig märkligt.

En värmekamera hade varit idealiskt att ha i den här situationen då hade man sett felet direkt.

Edit: Dessutom drar motorn inte särskilt mycket ström jämfört med värmeelementet så det borde fräsa kontinuerligt när det slår till.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2010/09/24 22:24:42
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2010/09/25 :  14:06:12  Show Profile Send Exenterpress a Private Message  Reply
Tack för svaren!
Min tvättmaskin är en Bosch. och endast 1 år gammal
Det luktar inget från automatsäktingen, men det är ett ganska högt surrande/fräsande ljud när motorn i tvättmaskinen går.

Fixaren

Edited by - Exenterpress on 2010/09/25 14:07:06
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/09/25 :  18:31:20  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Fräser det är det troligtvis kontaktfel men surrar det finns det en väldigt stor risk att det är som MartinX säger, att det är övertoner, det brukar kunna få spolar och liknande att surra...
Du får prova att belasta säkringen med något annat strömkrävande än tvättmaskinen och lyssna om det låter lika, då är det ganska enkelt att utesluta felen.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/09/25 :  19:05:35  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
En kupévärmare är t.ex. helt perfekt att lasta med.

edit: tycker fortfarande tråden ligger fel ...

Edited by - Mickel-mackel on 2010/09/25 19:06:07
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/09/25 :  19:37:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ja det tycker jag med. Det bör inte vara särskilt mycket HiFi i en tvättmaskin för kläder.

Jag flyttar denna tråd till off-topic.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/09/26 :  11:07:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/09/26 :  11:29:44  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
....är det att betrakta som ett RUT-avdrag i deklarationen?
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2010/09/27 :  16:21:29  Show Profile Send Exenterpress a Private Message  Reply
Nu har jag monterat den nya automatsäkringen från Biltema, och jag tror jag lyckades :) Inget fräs än så länge :)

Fixaren

Edited by - Exenterpress on 2010/09/27 16:22:10
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2010/09/29 :  23:03:22  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Nu måste du dissekera den gamla säkringen så vi får se hur den såg ut inuti.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000