Author |
Topic |
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2010/09/17 : 08:59:58
|
En mässa är en mässa är en mässa är en mässa... Det kändes som om hela Göteborg svämmat över av hifi. Arkenmässan hade växt. Inte bara på konferenscentret, för det hade det också, utan även spillts ut klickvis till evenemang på hotell i stan´ och i butiker. Alla hade mässa verkade det som. En jackpot i hifi som självklart skall delges alla.
Jag mindes Arkenmässan -08 som igår när jag körde bilen in på parkeringen bortom själva konferenscentret där den traditionella mässan hålls. Morgonen 2008 var det sol och klar himmel. En liten kyla i luften som nöp i kinden men annars var det vackert och det skulle snart bli varmare. En blick upp på vädret inför mässan 2010 avslöjar att över Göteborg den 11:e september kl9.24 fanns grå moln ackompanjerade av ett smygande regn. Jag glimtar förvisso en och annan solstrimma på den mulna himlen, men strimmorna är flyktiga och för det mesta ser det ut att gå i moll. Jag hoppades på piggare klanger än så inne på mässan. En rask promenad tog mig till huvudbyggnaden och Arkens entré. Inte mycket till kö. Mestadels utställare som rände in och ut för att fixa med det sista. En blick över axeln avslöjade dock att det skulle fyllas på i kön i ett bra tempo.
I en kö utanför en hifimässa verkar världen ha krympt betänkligt. Alla ansikten ser plötsligt bekanta ut. I en kö utanför en hifimässa kan man också göra andra upptäckter än de om världens litenhet. Lite oskyldig medlyssning till konversationer längs kön bekräftar något intressant. Självklart pratas det hifi! Jag hörde några killar prata om en högtalare de hoppades skulle prestera bra då nån av dem hört dem tidigare. Ett par andra diskuterade frekvensgång och akustik och en annan grupp verkar övertygade om att en viss högtalaretyp var klart bäst. Längs kön fortsätte det med mer av den varan. Nu skall jag inte bli långrandig men en sak slår mig: om hifi verkar alla ha en åsikt! Inte undra på att vi ibland kan hamna i intressanta samtal om än det ena än det andra jätteviktiga ämnet i kategorin Hifi. Slutklämmen blir väl att alla har en åsikt och i den här tråden tänkte jag skriva några av mina från mässhelgen.
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2010/09/17 : 12:07:48
|
quote: Subscribe to this topic
Skulle tro det!!!!!
Den här ser jag verkligen fram emot att följa. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2010/09/17 : 20:21:00
|
Med rannagarden på Arken 2010
Rum och volym Hur gärna jag än vill kasta mig ut i mässans ljudrum blir det brasklapp och skäll först. Brasklappen består i att Arken knappast är en akustikers dröm och ganska snabbt är det bara att inse att rummen gärna är med och spelar. Basnoder och luddiga mellanregister får man ta på en mässa. Att optimera tar tid. Man får trösta sig med att det åtminstone går att få sig en fingervisning om att det ena eller det andra har potential. Jag kommer troligen återkomma till problem med resonanser från de olika rummen. Ett annat problem som man däremot inte vill ta och som var värre än på länge var volympådraget utställarna hade. Jag skall inte säga att det gällde alla men alldeles för många spelade så högt att det inte gick att vistas i rummen. Jag fick lämna flera på grund av att det spelades över anläggningens potential och det varken låter kul eller är särskilt representativt. Skäms på er!
Med det ur systemet känns det som om det är dags att starta på riktigt. Intresset är på topp när jag möter upp med de andra i Sjögången vid HifiForums finfina monter. Gott om deo och nytoppsade öron för dagens uppgifter. Det här är något helt annat än att sitta i hemmets trygga vrå och testa hifipryttlar. En blick i utställarlistan säger att här skall det smältas intryck! Vilken helg! I halvsamlad formation och med öron, anteckningsblock och femtioelva kameror i främre leden var det dags att sätta igång. Det blir en handfull highlights och en annan grabbnäve intresseväckare här ifrån och framåt.
Opus 3 Records Jag vill uppmärksamma att vi bör skatta oss lyckliga som har ett skivmärke likt Opus 3. Trots sin litenhet ett världskänt skivbolag. Mycket tack vare sina välljudande skivor oavsett om det så är cd, sacd eller vinyl. Men naturligtvis också mycket tack vare det brinnande intresset personifierat: Jan-Eric Persson är ett outtömligt lexikon, en källa, en tillgång och en vandrande välgärning för musiken. Plocka vilken skiva som helst ur Opus 3 katalog, ställ en fråga, och du kommer få ett svar som tar dig längs en allé av mikrofoner, mixning, inspelningar, instrument, artister och troligen ett och annat "den där, den där vet du, den har ett jäkligt gott sound, alltså".
Jan-Eric till vänster och övriga i bild är tyvärr helt vanliga dödliga.
Opus 3 är en kvalitetsstämpel och en anledning så god som någon att bredda sitt musikintresse och skivsamling. Denna gång blev det en skiva med Eric Bibb, Tiny Island och en med Eric Westberg Vocal Ensamble. Jan-Eric gick inte att stoppa och för varje skiva jag valde ut hade han hela tiden något intressant att säga. I förbifarten hörde jag också något om ett ny inspelning med Eric Bibb... Minst sagt intressant. Jan-Eric tindrade med ögonen vid Opus 3 Records monter som stod i sjögången.
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2010/09/17 : 20:38:02
|
quote: Gott om deo
Ja, svalt var det definitivt inte på lördagen...
quote: Jan-Eric till vänster och övriga i bild är tyvärr helt vanliga dödliga.
Mannen bakom kameran kan upplysa om att den vanliga dödliga närmast kameran till höger är Ludwig på Audionord.
quote: I förbifarten hörde jag också något om ett ny inspelning med Eric Bibb... Minst sagt intressant.
Onekligen... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2010/09/18 : 21:09:00
|
Jag tackar mannen bakom kameran för att förutom prima bilder även bidra med prima information.
Canseda Canseda ställde självklart ut Canton. Rummet var laddat med godsaker att lyssna och beskåda men huvudnumret var Cantons nya Reference 2.2 DC. En högtalarskapelse på 120cm och 60kg och som ingav viss respekt.
Under sena lördagen kunde jag snika till mig en stunds egenlyssning och jag frågade om det gick bra att spela medhavd skiva? Det gick det. Nämnde jag det där med resonanser tidigare? Detta rummet var ingen höjdare och dessa bjässar kunde utan vidare sätta hela rummet i gungning. Som Audionet redan nämnt i sin tråd från Arken och avsnittet om Cansedas rum så fanns det på min skiva några alster som var allt annat än av den inställsamma sorten. Kanske inte helt snällt men på en mässa blir det tyvärr till att välja sin musik snävt. Trots att rummet sjöng friskt och de vänliga herrarna från Canseda liksom log i vånda så var det snabbt konstaterat att det levererades ljud med kraft och pondus. Cantonägare som jag är (Obs! Partisk!) så kan jag säga att då det spelades "snällare" material och rummet inte stod i tvärhög resonans så lät det bra och det hade varit trevligt att få lyssna till Reference under bättre förutsättningar.
Jag kunde också konstatera att det har gått några generationer sedan Canton i mitt tycke började gå ifrån det ljudideal de inledde med Ergo-serien. Intressant nog så har man har behållit DC-tekniken man utvecklade till dags dato och ända upp i Reference-serien. På högtalaren går det också att justera delningsfiltret något för bättre rumsanpassning och just här hade det förstås gjort susen om rumsanpassningen också gällt basen. Så inte fallet. Något annat som vore roligt skulle vara att ställa upp ett par Vento eller Reference intill ett par äldre Ergo och jämföra.
60kg respekt, pansarvagn, blommor som försvann och mitt suddiga öra. Undrade någon vad som drev Reference 2.2:orna så var det riktigt trevlig elektronik från tyska AVM - Godsaker i pansarvagnsdesign. Mycket läckra saker.
|
Edited by - rannagarden on 2010/09/19 21:02:39 |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2010/09/19 : 07:19:26
|
Trevliga bilder och text! Kan du beskriva på vilket sätt Canton har ändrat ljudideal? Har Ergo 695DC själv. |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2010/09/19 : 08:49:06
|
Tack. Det diplomatiska svaret vore så som jag skriver. Att helt enkelt ställa upp nyare högtalare mot äldre. Lite grovhugget kanske då serierna individuellt har olika förutsättningar, men jag hoppas du förstår tanken. Sedan kan du själv lyssna och avgöra.
Då jag har en soft-spot för Canton generellt har jag följt dem lite extra från mitten av 90-talet och hit. Min åsikt är att Canton överlag fått en tonal försändring av mellanregistret och uppåt. |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2010/09/19 : 14:06:21
|
OK, tack så mycket för svaret! Jag gillar också Canton, ända sedan jag hörde ett par RC-L för 10-12 år sedan. |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2010/09/19 : 20:55:38
|
Audioactive Här hade man prylar högt och lågt kändes det som, men just i detta avsnitt skall det fokuseras runt Acoustic Energy och Primare.
Jag och Pac fick oss en stunds lyssning under stillsammare former där det mest uppseendeväckande troligen var att det vi lyssnade till inte fanns?! Åtminstone inte i officiell produktion. I övrigt är det så att herioglyferna i anteckningsblocket är lite spretiga så jag förbehåller mig rätten att ha fel.
Acoustic Energy spelade med nya Reference. En prototyp särskilt utlånad just för mässan, men högtalaren var mer eller mindre färdig. Som konstruktionsmaterial hade de använt en skiva av sandwichtyp. Enkelt förklarat två skivor MDF som läggs på vardera sida om en skiva med mycket resonansdött material. Detta pressas sedan samman under högt tryck och resultatet blir något som är väldigt lämpligt att bygga högtalare av. Knacktesta om du får möjlighet! Själva stativet är gjort i samma ämne. I övrigt kan det sägas att högtalaren är tillverkad i England hos AE själva. Med tanke på exakt hur mycket högtalarkabinett som görs i Asien (väldigt, väldigt många!) så är det faktiskt värt att nämna. I anteckningsblocket har jag tydligt ringat in orden: "Grym finish".
För signal och drivning stod Primare. Dessa så rykande färska att man satt samman prototyper just för mässvisning. Cd-spelaren hette CD32 och motsvarande förstärkaren I32. Lite handhavandegnissel kvar men i huvudsak var ljud och konstruktion färdigutvecklat.
Primare hade också en del förändringar på gång. Något iögonfallande var direkt att man tänkt gå från sina tidigare gröna displayer till förmån för en vitare sort. Någon som noterade det?
Vit display som faktiskt gick att läsa från en bit bort. Förstärkaren hade ett hjärta i klass-D på 2x120w. Eller "UFPD" som Primare kallar sin klass-D teknik. Cd-spelaren var inte konstruerad runt en Cd-rom drive utan hade en riktig Cd-transport. I stort fanns det mesta och Primare har satsat på användarvänlighet. Det gick att styra och ställa i de flesta menyer så som att sätta på och stänga av/byta namn på in/utgångar, samplas från och till och en annan mycket intressant sak var den modul som fanns att sticka i bak på förstärkaren. Runt det här avsnittet gick den holländske konstruktören lös med en hel massa entusiastiskt prat om teknik och konstruktion och det var inte lätt att hänga med i svängarna. Det var DAC:ar och streamat, USB och in och ut och flexibelt, uppgraderbart, programmerbart och hej och hå. Hur som helst framtidsäkert och all-you-could-possibly-need, antar jag. I32 skulle säljas både med och utan detta instickskort. Den utan för senare uppgradering. Pac får gärna fylla på här om det fastnade mer av tekniken i ditt minne.
Dimrad, vit display. Hur lät det då? Hasse hade ett väsklass med musikskatter och spelade ditten och datten med engagemang. Rummet var inte lätt men de hade gjort vad de kunnat för att få en fungerande uppställning. Högtalarna stod väldigt brett isär men ljudbilden bjöd till utan att göra hål i mitten. Annars var det överlag svårbeskrivet. Något som brukar vara positivt i sig? Mina noteringar avslöjar meningar som: "Detaljerat, men inte överdrivet. Spelar lugnt och stabilt. Kontrollerat. Inte det rappaste men släpper musiken bra - rummet?". Dags att byta till hemmamusik. Spåren jag valde var främst sådana som man tappar intresset för om anläggningen saknar driv och takt. Hans Theesink - Behind the Sun. Goldfrapp - Ohlala och Willy Porter - Big Yellow Pine. Det lät inte pjåkigt alls. Framför allt Goldfrapp som gärna blir en bas-/diskanthistoria om mellanregistret inte hänger med (En högtalare som är svag i mellanregistret avslöjas direkt. Testa gärna!). AE Reference hade inga problem att leverara den lilla fyllighet som kan hittas på spåret för att brygga frekvensen mellan basen till diskanten. Ibland väl fylligt till och med, men där var det nog rummet som bjöd på lite extra. Jag misstänker att det finns mycket att hämta ur denna högtalare och ett bättre rum hade förmodligen gjort det hela riktigt, riktigt intressant.
|
Edited by - rannagarden on 2010/09/20 08:23:33 |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2010/09/19 : 22:09:04
|
För det första vill jag påpeka att jag numera inte ligger bakom alla bilder i den här tråden. Jag och Pac delade på fotograferandet och den som mot förmodan är mer intresserad av vem som fotograferat än rannagardens lysande text kan titta på webbadressen till aktuell bild. Mina ligger på min domän medan Pacs ligger på bildarkivet. Äras den som äras bör, eller nåt.
Med det lilla påpekandet ur vägen så skulla jag vilja upplysa om att rannagardens hieroglyfer nog var väl oläsliga. Inte för att jag är förvånad efter att ha sett dem. Förstärkaren och cd-spelaren heter I32 respektive CD32 och inget annat. Som sagt så skulle förstärkaren gå att utrustra med ett streamingkort och om jag minns rätt skulle priserna på apparaterna ligga någonstans mellan 20 och 30 kkr beroende på variant. Mer precist än så är tyvärr inte minnet. Sedan har jag för mig, men vågar inte svära på det, att prylarna skulle vara klara om två månader. Men som sagt, häng inte mig eller tillverkaren om de inte är det. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2010/09/20 : 08:21:00
|
Vilken tur att det inte bara var jag som gick runt utan även människor som faktiskt var uppmärksamma. Korrigerar apparatpeteckningarna. |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2010/09/21 : 09:23:36
|
DLS Hos DLS spelade man på ett par stativare modell mindre som drevs av egen elektronik. Jag tror att högtalarna var nyheter då jag inte fullt kände igen dem. Det måste för övrigt ha låtit bra för jag har inte en bokstav om modellbeteckning eller annan info.
Jag kan faktiskt avslöja att redan i dörren spratt det till i hifinerven och jag placerade mig omgående i lyssnarposition. Rummet var inte särskilt stort, men just då inte översållat med mässbesökare så det blev helt okej närfältslyssning. Det gjorde mig inget för det lät bra och ljudvolymen var sansad. Här fanns potential. Detaljerat, med bra ljudbild. Det spelades något med gitarr och anläggningen fick med mycket kropp och luft runt "strängknäppen". Ljudet kändes välavvägt och högtalarna balanserade, sin litenhet till trots. Ett tvåkanalssystem som både kändes estetiskt och välljudande utan krusiduller.
Den lilla förstärkaren överst i stapeln var tydligen också en nyhet, som jag heller inte fick med så mycket om, förutom något om att den skulle komma med en möjlighet för att ansluta externa ljudkällor och utnyttja den interna D/A omvandlaren.
Ztenlund ägnar sig åt "mugshots" när man är som nördigast. Det har sina nackdelar att inte stå bakom kameran själv, men bilden visar åtminstone i bakgrunden DLS-modellerna M66, M60 och längst till höger ännu en nyhet(?).
|
Edited by - rannagarden on 2010/09/21 09:24:53 |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2010/09/21 : 15:09:20
|
Om ett mått på välljud är avsaknad av modellbeteckningar så måste det ha låtit bra för här passerade det tåget stationen också. Mer seriöst så får jag nog säga att det här var ett rum som jag också upplevde som vettigt.
quote: Ztenlund ägnar sig åt "mugshots" när man är som nördigast.
|
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2010/09/21 : 17:00:00
|
Avalon Acoustics/Edge Rummet var, för att uttrycka det milt, en mardröm. Att man ändå lyckats få det att spela någorlunda var en bedrift i sig. En annan bedrift var det emellanåt ordentliga ljudpådraget och förmodligen hade det låtit ännu bättre om utställaren vågat sänka några dB.
Inte-bästa-rummet-men-bra-ändå-priset går till Avalon/Edge! Jag har hört högtalare från Avalon Acoustics tidigare och anser överlag deras alster som väldigt kompetenta ljudförmedlare. I rummet spelade Avalons högtalare "Time" tillsammans med elektronik från EDGE. Edge är dessvärre inte nåt jag skall kalla välbekant. Säkert sett och hört men inte ägnat mer tankar åt. Av vad jag kunde utläsa användes EDGE NL Signatur 1.1SE och EDGE NL Reference och säkert något mer, men som undslapp mitt granskande öga. Signalen kom från en knädator och var strömmad via en Music Streamer.
De där små blåa och snarlika röda såg man ta mig sjutton överallt. I detta rum fastnade jag för ljudet. Trots mardrömsakustik och ibland ordentligt ljudtryck blev det inte plågsamt eller slog över och blev ansträngt. Under lugnare partier gick det att ana att här fanns det något som passade mitt öra som handsken. Ljudet var fullvuxet, sammanhållet och tajt. Jag dröjde en god stund i sweetspot och kom på mig själv med att jag fick påminna mig om att anteckna lite då och då eftersom jag ofta blev sittande att lyssna. Säkert en miljö som skapar lyssnarläger, men för mig en av favoriterna.
Monoblock någon? Ja, tack!
|
|
|
new order
Member
238 Posts |
Posted - 2010/09/22 : 18:20:46
|
Jo,detta system gav mersmak.I ett annat bättre rum så hade det varit spännande att se vad de kunde prestera. |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2010/09/23 : 23:30:55
|
JBL/Mark Levinson Steensen Audio slog på stort med JBL och Mark Levinson i en kombination som borde få audiofiler att gå man ur huse! Högtalarna var inga mindre än JBL Everest.
Haklapp, någon? Mark Levinsons ljudkedja fram till högtalarna bestod av cd/sacd-spelaren No512 följt av försteget No326S och till sist slutsteget No532 som ståtade på "tronen" mellan högtalarna. Läckert var bara förnamnet.
Smorgasbord? Demonstrationen började med att Erik Christensen levererade en snabb genomgång av Everesthögtalarna, vilka i korthet var summan av JBLs arbete med hornkonstruktioner i över 50 år. Berylliumdiskanten och berylliummellanregistret, vilka bägge är hornladdade, ståtar över de bägge 15 tumsbasarna. Basarna arbetar inte inom samma område utan är delade så att en jobbar uppåt mot mellanregistret och en nedåt för att sedan rulla av vid lämplig låg frekvens. De bägge högtalarna har med nämnd bestyckning en känslighet på 96dB, vilket borgar för att det borde vara lättdrivet. Jag tror också att man presenterade vad Mark Levisonkedjan bestod i, men jag tyckte mig ana att det var samma setup som de använt under de senast i tiden liggande mässorna.
Inte nog med att anläggningen var av klass, så brukar Steensen Audios demos vara riktigt trevliga musikmässigt. Ofta med mycket skiftande musik, genres, inspelningar och syfte. Först ut skulle det lyssnas på dynamik. Ett för mig okänt spår spelades och det skulle visa att högtalarna var dynamiska och kunde leverera en transient rent och snyggt. Ett trumset brakade lös och de spända skinnen small så öronen fladdrade. Dynamik? Japp. Vidare pratades det bas och en annan låt demades och visst spelade de djupt. Inte så det skakade i de lägre regionerna, men nog så att det räckte (med en nypa salt, då som vanligt rummen troligen bidrar med både det ena och andra). Sedan flöt lite annat på och jag hade fullt sjå med att ömsom skriva ömsom dregla. Även om det spelades högt, lite väl högt ibland för min smak, så var återgivningen ändå avslappnande och lugn. Jag tror de lyckats ganska bra med uppställningen i detta rum.
Beryllium X 2, Horn X 2, 15" X 2 Sedan hände det: Jag tyckte Erik sade något om att Everest var riktigt bra på röster medan han plockade fram nästa skiva. Jag kan väl säga att jag var något distraherad. Vi skulle få höra ett kort körverk i vilket det skulle framgå hur bra högtalarna var på att isolera alla röster och ge dem eget utrymme i ljudbilden, eller något i den stilen. "Jaha? Okej, kan vara intressant". Mer än så hann jag inte tänka förrän de första tonerna kom...
Nu skall det kanske sägas att jag har en soft-spot för viss högtidsmusik och vissa skivor ju är bättre än andra. Men ta mig tusan om inte det kom ett spår från Hush! The Angels are singing. Spår 2 och Han Är Född med sin speltid om hela 59 sekunder. Ett spår jag hört många, många gånger. Hemma, borta och lite överallt. Inte på ett par Everest dock.
Kören började sjunga och... Inte direkt, men när jag väl samlat tankarna, så spred sig ett spontant leende i mitt ansikte. Sedan blev jag alldeles kall som i en rysning, för att till sist svepas in i en varm våg som avslutades med en svettbrytning. Satan i gatan! Luft runt röster? Jo, du. När körverket var slut återstod inget av leendet. Det var ersatt av min gapande mun. För det där var nog något av det mest överj-vliga jag hört det spåret återges på. Det är tur att det är långt till jul, för den där skivan tänker jag inte spela hemma på flera veckor. Det är precis sådant här man vill uppleva på mässor. Top notch! Tack!
|
|
|
Elgstrand
Member
473 Posts |
Posted - 2010/09/23 : 23:50:33
|
Hade precis samma känsla när jag var där. Skönt att du satte ord på den, för jag hittade inga
Mvh Fredrik. |
Its not about vintage, its about good music. |
Edited by - Elgstrand on 2010/09/23 23:51:16 |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2010/09/24 : 07:48:00
|
Kan bara hålla med. Den uppställningen gav mig det bredaste leendet på mässan :) |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2010/09/24 : 08:34:06
|
Märkligt, jag tyckte det lät väldigt kallt och hårt. Sen så hade dom otrevliga resonansproblem när jag lyssnade. |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2010/09/24 : 09:45:07
|
Ja det var mycket basresonaser i rummet. Men när jag satte mig på första raden i sweetspot fick jag trots det en magisk stund. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2010/09/24 : 09:48:08
|
quote: Skönt att du satte ord på den, för jag hittade inga
Så kan det vara. Det var inte helt lätt för mig heller.
quote: Märkligt, jag tyckte det lät väldigt kallt och hårt. Sen så hade dom otrevliga resonansproblem när jag lyssnade.
Visst kan man få olika intryck. Inte minst på en mässa. Lyssningsposition, musikval, volympådrag etc. kan hjälpa eller stjälpa. Man får ta det för vad det är och/eller ge det ett försök vid ett annat tillfälle. |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2010/09/24 : 11:05:24
|
Respons Loudspeakers/Audio Research Respons 30årsjubilerar och gör det med att designa nytt delningsfilter till Grand Dimension och Grand Artist, om jag förstod det hela rätt. I rummet spelade "nya" Grand Dimension tillsammans med elektronik från Audio Research. Reidar Jönsson Persson (många bud om vilken reidar det är men tydligen så skall det vara Persson) ville förutom att spela sina trevliga skapelser dessutom spräcka myten om att man måste ha stora förstärkare och slutsteg för att kunna spela högt. Till hjälp i detta korståg hade Reidar ARs integrerade rörstärkare VSi60 på 2 X 50 watt. Knäckte han myten? Ja, nog gick det att spela högt alltid.
En vy fler än jag uppskattade. Men även om det spelades på ordentligt då och då, med ett ordentligt "schwung"/drag i botten, så var det med ett bibehållet behagligt mellanregister. Ljudet lät överlag väldigt lagom. Lite trist beskrivning kanske, men så är det sällan i realiteten. En titt i mitt noteringsblock avslöjar ord som: "Nästan framme" och "känns som hemma". Vilket stämde ganska bra i mina öron. Det här ljudet låg väldigt nära mitt ljudideal både klangmässigt och i spelstil. Detaljerad topp, men utan överdrifter. Mellanregister med närvaro och en härlig skjuts i botten. Dynamik har de också! Respons Grand sitter ihop väldigt bra och går "hela nerifrån och upp", om jag gör mig förstådd genom att uttrycka det så(?).
Sweet love! Rummet var litet, populärt, nästan alltid tvärtrångt och av mina medlyssnare, kända som okända, ofta uppskattat. Dessa högtalare hade gärna fått flytta hem till casa Rannagarden!
|
Edited by - rannagarden on 2010/09/24 11:35:31 |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2010/09/24 : 11:13:48
|
Jag missade tyvärr Respons-rummet :(
Då jag har haft ett par äldre Respons Grand hemma på lån så vet jag hur underbart det låter. Basen är helt fantastisk, även på låg volym låter det bra. |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2010/09/24 : 11:32:43
|
Respons är trevliga! Jag skulle också gärna ge dem uppehållstillstånd.
Fast mannen bakom dem heter Reidar Persson. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2010/09/24 : 11:39:26
|
quote: Jag missade tyvärr Respons-rummet
Jag vill nog påstå att du missade nåt bra. Bättre upp nästa gång. quote: Reidar Persson
Många Reidar nu. Ändrat. |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2010/09/24 : 12:25:30
|
quote: Visst kan man få olika intryck. Inte minst på en mässa. Lyssningsposition, musikval, volympådrag etc. kan hjälpa eller stjälpa. Man får ta det för vad det är och/eller ge det ett försök vid ett annat tillfälle.
Håller med. Dom är ju snygga och ser väldigt potenta ut |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Topic |
|