HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 SE rörsteg med QE08/200
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2010/09/12 :  20:04:56  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Då var det dags för ett lite bygge igen. Den här gången skall det bli hyfsat med effekt.
Detta bygge är baserat på QE08/200 /7378 , en indirekt upphettat tetrod (triodkopplad).



Det första schemat ser ut så här :


En första prototyp är byggd och den är stabil utan konstigheter.
därimot ger inte drivsteget den utspänning jag hoppats på, nu är det ju ganska hårt lastat med 18K gallerläcka på slutrören, ökar jag den så går det inte att få ut nämnvärt högre spänning.
vill få ut minst 100Vp så det finns marginaler för toleranser och åldrande. Får som best ut 85-90Vp.
Anledningen till den låga gallerläckan är att det står specat i databladet Max Rg1 15k . Skall prova om det går att höja det lite.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2010/09/13 16:44:48

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2010/09/12 :  20:18:03  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
EC86 känns nästan i klenaste laget för att driva 18k + ett grovt slutrör. Prova med en till E280F?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/09/12 :  21:15:53  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Fuling,
Kimmel Mu-stage är inte direkt beroende av EC86an, strömmen bestäms av R8 och R9. Mao står E280F för "pulvret".

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/09/12 21:18:35
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2010/09/12 :  21:29:04  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Så EC86:an "ser" alltså inte lasten på 18K? I så fall borde den kunna svinga betydligt mer än 85-90Vp inbillar jag mig. Själv hade jag skrotat -86:an, lyft ner E280F en våning och gett den en anoddrossel som last men det är jag det. Alternativt E280F i pentodkoppling med anodmotstånd, såna kretsar har ju sin beskärda del anhängare också.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/09/13 :  08:32:46  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
R6 är bootstrappad och motsvarar ett motstånd med ett mycket högt värde. R3 borde ev. begränsa svinget en aning.

Hur mycket ström drar E280F?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2010/09/13 :  08:46:32  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Skulle inte Powerdrive (fint namn på en sourceföljare direktkopplad till slutröret) kunna vara en idé här? Den här sortens slutrör lär väl inte gnälla över lite gallerström och även om A2-kurvorna inte är snygga (har ingen aning hur de ser ut) så slipper man i alla fall en massa dumheter vid klippning.
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2010/09/13 :  10:24:47  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
V2 har en anodlast motsvarande de dynaminsk värdet för R6 vilket är Rl/(1-Av(V3)) Av=µ/(µ+1).
Sen är V3 en följare så inimpedansen är Zin=Rg/(1-Av*(Rl/Rl+Rb)) ... hur blir det nu när V3 har 2 Rl R6+R9 ? Hur som helst så kan man ge V2 ganska ideala arbetsförhållanden.
I praktiken så ger kretsen en förstärkning på ~70ggr. utimpedansen har jag inte mätt men bör bli 1/gm(V3)..

Jag kommer inte ihåg riktigt men ca 15mA + skärgaller ca 3mA, ca 6mA genom EC86.
I en första variant så körde jag med D3a istälet för E280F men då var det ännu svårare att få nå sving..

Power drive med mosfet utgår ! det är tänkt att bli helrör.
En variant bland många är "powerdrive" med EL802. har även funderat på trafokoppling. Mu-följaren ger en del intressanta fördelar sen går det att bygga kompaktare när man inte behöver ta hänsyn till induktiva komponenter.
EN annan variant är ju en helt vanlig anodföljare med nå lämpligt rör,
ett enkelt E280F eller D3a skulle säker fungera, en tvåstegslösning där varje steg har en funktion känns bättre, bara man hittar en µ-kombination som ger lagom känslighet

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2010/09/13 10:36:44
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2010/09/13 :  19:21:51  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Har testat hela steget med signal, o drivsteget mektar med utan problem. rakt o fint 20Hz-20kHz.
Med något för låg matningsspänning och ett begagnat slutrör Put=19W/8Ohm.
Hat inte kollat nå mer på drivsteget men jag har lite ideer som kan få det att ge höger utsignal.

Sen var det de här med nätdel också.. gruntanken var att köra med fast bias så matningsspnningen kan hållas lagomt hög så jag kan klara mig med 500v lytar . Med högre spänning så går det att köra med katodbias vilket ger ökad driftsäkerhet. Med nuvarande nätdel kan jag utan problem testa båda. just nu är det C-L-C-L-C filtrering, genom att justera värdet på första kondingen går det att justera spänningen. Men som vanligt skall det jävlas.. när spänningen är lagom för fast bias så ger första drosseln ifrån sig en del oljud ! Det kan förhoppningsvis avhjälpas med lite lack.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/09/13 :  21:11:14  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Byt plats på drosslarna...

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2010/09/14 :  00:49:35  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
när spänningen är lagom för fast bias så ger första drosseln ifrån sig en del oljud !


Ja, det där känner man ju igen! En iakttagelse jag gjort är att så fort man börjar laborera med att dumpa spänning över en drossel (litet eller inget C innan) så ska drosseln vara specad för ganska mycket mer likström än vad lasten drar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2010/09/14 :  17:30:14  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Jag tar en enkla vägen, höjer första kondingen tills drosseln tystnar.. Om nu högspänningen blir lite högre än jag tänkt så är det inte hela värden, det ger kanske lite mer effekt ochså.
Visseligen så kommer max skärmgallerspnning att överskridas, men jag tror nog att det här röret överlever.

För övrigt så testade jag steget på högtalare och det lät helt ok. ett litet högfekvent "fnissel" dock, det kan komma från oavkopplader dioder och något låg kapasitans i nätdelen.
En till sak som skall ses över är bias kretsen. i den var jag tvunen att köra med en spänningsdubblare och den tar lite för lång tid på sin att nå full spänning.
Inte hela värden det heller , för någon typ av fördröjning skall in så att slutrören är varma innan högsänningen slås på.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2010/09/14 :  18:03:34  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Råkar du få lite överspänning men inte tillräckligt för katodbias så kan du ju alltid köra med en blandning av katod- och fast bias, dumpa det som behövs över ett katodmotstånd och tillför resten av förspänningen på gallret. Så gjorde jag i nåt bygge där det inte stämde riktigt med spänningarna och det funkade utmärkt, förmodligen kan du dra upp värdet på gallerläckan lite också då.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2010/09/14 :  18:39:46  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Det är också en idé. slutröret är fullstendigt stabilt med fast bias, skulle det inte gå att höja gallerläckan så skulle "semikatodbias" öka stabiliteten.
Då kanske man kan skippa dubblaren i biaskretsen också, den stör min lite...

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2010/09/14 :  19:50:49  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nackdelen är väl att man lägger in en extra konding i signalvägen men såna finns det ändå gott om på andra ställen så en mer eller mindre...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2010/09/16 :  14:36:27  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Nu har jag gjort en revidering av hela bygget och ritat ett nytt schema. Det finns fortfarande en det justeringar att göra så klart är det inte.

Har även kopplat in bygget på riktiga högtalate lyssnat lite, visseligen bara i mono men det ger ändå en vink om hur det låter. de högst registeret sticket ut lite, kan bero på de kopplingkondingar som sitter i nu.

edit : det vassa jag upplevde försvann när den har fått blivit riktigt varm , så de finns hopp


En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2010/09/16 17:00:17
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2010/09/16 :  22:11:27  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
En sedvanlig bild på breadboarden skall vi kanske också ha med, den har precis klarat S-märkningen


En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2010/09/16 :  22:22:25  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
...går nog utmärkt så länge man inte andas på ringkärnan till höger, sekundärerna ser isolerad eoch fina ut...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2010/09/24 :  13:09:05  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Jag har labbat lite fram och tillbaks, men som det ser ut nu så blir mu-följaren kvar. Gallerläckan till slutrörern har jag provat o höjt en aning, tror det var 56k sist och det fungerar utan problem.
En sak som har ställt till lite huvudbry är glöden till E280F. Med en konding till jord som i schemat så hålls bruset lågt men det finns ett mekaniskt "rassel" från röret, värdet på kondingen har ingen större betydelse. Med glöden ansluten till katoden eller halva matningsspänningen , antingen direkt eller via motstånd på ett par 100k så försvinner de mekaniska "rasselet" med brusnivån ökar...

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2010/09/28 :  01:42:24  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Har du provat att lägga glöden på halva matningsspänningen OCH avkoppla den med en plastfilmare mot jord?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2010/09/29 :  08:21:24  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
quote:
En sedvanlig bild på breadboarden skall vi kanske också ha med, den har precis klarat S-märkningen

Humor! :D

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2011/01/25 :  17:32:46  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Oj oj.. det här bygget har stått så pass länge att det har lagt sig ett fint lager damm över alltihop, på tiden att göra nå alltså.

quote:
Har du provat att lägga glöden på halva matningsspänningen OCH avkoppla den med en plastfilmare mot jord?


Jag anslöt till punkten mellan R19-R20, den bör vara avkopplad så det räcker..

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2011/01/25 :  18:29:05  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Oj oj.. det här bygget har stått så pass länge att det har lagt sig ett fint lager damm över alltihop, på tiden att göra nå alltså.




Det tycker jag! Du vet att jag kan få för mig att komma förbi på inspektionsrunda när du minst anar det...

quote:
Jag anslöt till punkten mellan R19-R20, den bör vara avkopplad så det räcker..



Inte nödvändigtvis vid höga frekvenser. Släng på en plastfilmare också.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2011/05/13 :  12:03:28  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Jag fick hem en stor laddning med slutrör härom veckan, nu är alla dessa uppmätta och matchade, så nu har jag slutrör så jag klarar mig .
Nu gäller det bara att få tilbaka insperation ochså, så det här bygger blir klart någon gång...

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2012/04/03 :  17:56:21  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
oj oj.. här händer det inte mycke, nu står bygget på bordet i allafall.
Mina gamla planer var att lägga in en tillslagsfördröjning på högspänningen, korter till det är ritat o klart. Men reläet jag ritat in hamnade där av bara farten, utan att titta så noga på specarna. Typen har jag använt i tidigare byggen och har fungerat bra, men med både lägre spänning och ström..
Och nu när jag tittar på specarna så blev det lite huvudbry.. de lästa reläer som är specade till AC400V är sammtidigt bara specade till ~30DC humm. varför då ? någonting som jag har glömt tydligen.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2012/04/03 :  18:58:41  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
DC är väldigt mycket svårare att bryta än AC, den sortens specar hittar man på alla mörjliga sorters brytare och reläer. Vid AC slocknar eventuella ljusbågar 100 gånger i sekunden.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2012/04/03 :  19:13:33  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
visst fan är det så.. man kan ju dra en ljusbåge.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000