HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 SE rörsteg med QE08/200

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Lord Posted - 2010/09/12 : 20:04:56
Då var det dags för ett lite bygge igen. Den här gången skall det bli hyfsat med effekt.
Detta bygge är baserat på QE08/200 /7378 , en indirekt upphettat tetrod (triodkopplad).



Det första schemat ser ut så här :


En första prototyp är byggd och den är stabil utan konstigheter.
därimot ger inte drivsteget den utspänning jag hoppats på, nu är det ju ganska hårt lastat med 18K gallerläcka på slutrören, ökar jag den så går det inte att få ut nämnvärt högre spänning.
vill få ut minst 100Vp så det finns marginaler för toleranser och åldrande. Får som best ut 85-90Vp.
Anledningen till den låga gallerläckan är att det står specat i databladet Max Rg1 15k . Skall prova om det går att höja det lite.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Lord Posted - 2016/02/27 : 22:52:23
Chassina är i stor sett färdiga, glömde tyvärr kameran... men en mobilbild på bakstyckets bearbetning har jag.
Som synes använder jag en skrubbfräs, vilken fungerar alldeles utmärkt med låga hastigheter(1700varv)även hårda träslag om ek. Denna typ av frässtål är normalt tänkt för grovbearbetning av aluminium.
Högre hastighet en så har nog inte skadat, men det är max vad min fräsmaskin klarar av.

soundbrigade Posted - 2016/02/20 : 22:31:46
Det kan vara rätt skönt att låta det gå lång tid från projektstart till avslut där allt ligger nere under tiden. När man återupptar ett projekt verkar många detaljer ha ramlat på plats och man ser på sin konstruktion på ett lite annat sätt.
Det vore väl kul att se den här förstärkaren byggd efter CE-normer i alla fall ...
Lord Posted - 2016/02/20 : 21:09:55
Efter lång tid av stiltje på byggfronten med alla projekt på is,
så har jag äntligen börjat lite smått med chassit till detta bygge.


Fuling Posted - 2012/04/03 : 19:30:07
Ja, det är ju lämpligt. Lätt att byta när det brunnit, om inte annat!
Lord Posted - 2012/04/03 : 19:19:38
räcker med 2vå , sen kan man användda en vanlig ocktalhållare o fästa det med.
Fuling Posted - 2012/04/03 : 19:16:20
Ta ett trefasrelä och seriekoppla alla kontakterna?
Lord Posted - 2012/04/03 : 19:16:10
tror jag hittat ett relä som klarar saken utan att tulla på specarna för mycket.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-214-50
två kontakter i serie så skall det inte vara nå problem.
Lord Posted - 2012/04/03 : 19:13:33
visst fan är det så.. man kan ju dra en ljusbåge.
Fuling Posted - 2012/04/03 : 18:58:41
DC är väldigt mycket svårare att bryta än AC, den sortens specar hittar man på alla mörjliga sorters brytare och reläer. Vid AC slocknar eventuella ljusbågar 100 gånger i sekunden.
Lord Posted - 2012/04/03 : 17:56:21
oj oj.. här händer det inte mycke, nu står bygget på bordet i allafall.
Mina gamla planer var att lägga in en tillslagsfördröjning på högspänningen, korter till det är ritat o klart. Men reläet jag ritat in hamnade där av bara farten, utan att titta så noga på specarna. Typen har jag använt i tidigare byggen och har fungerat bra, men med både lägre spänning och ström..
Och nu när jag tittar på specarna så blev det lite huvudbry.. de lästa reläer som är specade till AC400V är sammtidigt bara specade till ~30DC humm. varför då ? någonting som jag har glömt tydligen.
Lord Posted - 2011/05/13 : 12:03:28
Jag fick hem en stor laddning med slutrör härom veckan, nu är alla dessa uppmätta och matchade, så nu har jag slutrör så jag klarar mig .
Nu gäller det bara att få tilbaka insperation ochså, så det här bygger blir klart någon gång...
Fuling Posted - 2011/01/25 : 18:29:05
quote:
Oj oj.. det här bygget har stått så pass länge att det har lagt sig ett fint lager damm över alltihop, på tiden att göra nå alltså.




Det tycker jag! Du vet att jag kan få för mig att komma förbi på inspektionsrunda när du minst anar det...

quote:
Jag anslöt till punkten mellan R19-R20, den bör vara avkopplad så det räcker..



Inte nödvändigtvis vid höga frekvenser. Släng på en plastfilmare också.
Lord Posted - 2011/01/25 : 17:32:46
Oj oj.. det här bygget har stått så pass länge att det har lagt sig ett fint lager damm över alltihop, på tiden att göra nå alltså.

quote:
Har du provat att lägga glöden på halva matningsspänningen OCH avkoppla den med en plastfilmare mot jord?


Jag anslöt till punkten mellan R19-R20, den bör vara avkopplad så det räcker..
zix Posted - 2010/09/29 : 08:21:24
quote:
En sedvanlig bild på breadboarden skall vi kanske också ha med, den har precis klarat S-märkningen

Humor! :D
Fuling Posted - 2010/09/28 : 01:42:24
Har du provat att lägga glöden på halva matningsspänningen OCH avkoppla den med en plastfilmare mot jord?
Lord Posted - 2010/09/24 : 13:09:05
Jag har labbat lite fram och tillbaks, men som det ser ut nu så blir mu-följaren kvar. Gallerläckan till slutrörern har jag provat o höjt en aning, tror det var 56k sist och det fungerar utan problem.
En sak som har ställt till lite huvudbry är glöden till E280F. Med en konding till jord som i schemat så hålls bruset lågt men det finns ett mekaniskt "rassel" från röret, värdet på kondingen har ingen större betydelse. Med glöden ansluten till katoden eller halva matningsspänningen , antingen direkt eller via motstånd på ett par 100k så försvinner de mekaniska "rasselet" med brusnivån ökar...
Fuling Posted - 2010/09/16 : 22:22:25
...går nog utmärkt så länge man inte andas på ringkärnan till höger, sekundärerna ser isolerad eoch fina ut...
Lord Posted - 2010/09/16 : 22:11:27
En sedvanlig bild på breadboarden skall vi kanske också ha med, den har precis klarat S-märkningen

Lord Posted - 2010/09/16 : 14:36:27
Nu har jag gjort en revidering av hela bygget och ritat ett nytt schema. Det finns fortfarande en det justeringar att göra så klart är det inte.

Har även kopplat in bygget på riktiga högtalate lyssnat lite, visseligen bara i mono men det ger ändå en vink om hur det låter. de högst registeret sticket ut lite, kan bero på de kopplingkondingar som sitter i nu.

edit : det vassa jag upplevde försvann när den har fått blivit riktigt varm , så de finns hopp

Fuling Posted - 2010/09/14 : 19:50:49
Nackdelen är väl att man lägger in en extra konding i signalvägen men såna finns det ändå gott om på andra ställen så en mer eller mindre...
Lord Posted - 2010/09/14 : 18:39:46
Det är också en idé. slutröret är fullstendigt stabilt med fast bias, skulle det inte gå att höja gallerläckan så skulle "semikatodbias" öka stabiliteten.
Då kanske man kan skippa dubblaren i biaskretsen också, den stör min lite...
Fuling Posted - 2010/09/14 : 18:03:34
Råkar du få lite överspänning men inte tillräckligt för katodbias så kan du ju alltid köra med en blandning av katod- och fast bias, dumpa det som behövs över ett katodmotstånd och tillför resten av förspänningen på gallret. Så gjorde jag i nåt bygge där det inte stämde riktigt med spänningarna och det funkade utmärkt, förmodligen kan du dra upp värdet på gallerläckan lite också då.
Lord Posted - 2010/09/14 : 17:30:14
Jag tar en enkla vägen, höjer första kondingen tills drosseln tystnar.. Om nu högspänningen blir lite högre än jag tänkt så är det inte hela värden, det ger kanske lite mer effekt ochså.
Visseligen så kommer max skärmgallerspnning att överskridas, men jag tror nog att det här röret överlever.

För övrigt så testade jag steget på högtalare och det lät helt ok. ett litet högfekvent "fnissel" dock, det kan komma från oavkopplader dioder och något låg kapasitans i nätdelen.
En till sak som skall ses över är bias kretsen. i den var jag tvunen att köra med en spänningsdubblare och den tar lite för lång tid på sin att nå full spänning.
Inte hela värden det heller , för någon typ av fördröjning skall in så att slutrören är varma innan högsänningen slås på.
Fuling Posted - 2010/09/14 : 00:49:35
quote:
när spänningen är lagom för fast bias så ger första drosseln ifrån sig en del oljud !


Ja, det där känner man ju igen! En iakttagelse jag gjort är att så fort man börjar laborera med att dumpa spänning över en drossel (litet eller inget C innan) så ska drosseln vara specad för ganska mycket mer likström än vad lasten drar.
esl Posted - 2010/09/13 : 21:11:14
Byt plats på drosslarna...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000