HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Det är nått speciellt med egengjord majonäs!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/09/10 :  17:16:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Egengjord majonäs är förbaskat gott!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/09/10 :  18:24:01  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
JUPP!!

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/09/10 :  18:40:29  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Jo, det kan Du skriva upp, Pär.

Framför allt väljer Du själv, vilka råvaror
Du föredrar att använda.

Men man får se upp med oljan. Felaktig olja
får majonnäs att smaka en aning "besk".

Riktigt god majonnäs kan sedan smaksättas efter
behag. Och uppfinnings rikedomen får man använda
till oändlighet.

Det är lite pyssel att vispa ihop majonnäsen. Men
det är absolut värt att lära sig det "hantverket".

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/09/10 :  18:51:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jag inspirerades av Morberg: ägg, senap, citron och olja direkt från kylen ner i samma bunke. På med stavmixern och PANG är den klar. Smaksätt med lite vitpeppar och i mitt fall vitlök och bladpersilja så är aiolin klar till förätten!

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/09/10 :  19:21:35  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Det låter kanon fint, Pär.

Man ska se själva "majonnäsen" som en "stomme", att
bygga vidare på.

"Sauce verte", "Sauce ravigate", "Sauce remoulade"
"Sauce tartar", "Sauce andalouse", "Sauce chantilly"
[Såserna har "svenska" namn också.]

Dessa såser är "klassiker" med majonnäs som grund.

Kör du utan "vinäger" när Du gör Din majonnäs?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/09/10 :  20:00:48  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Kör med citron eller lime-saft. Har dock inte varit religiös - saknar jag citron tar jag vinäger istället.

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/09/10 :  20:09:47  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Det låter gott!

Ska testa med citron utan vinäger nästa varv.

Har Du någon "favorit" till grillat kött?

[Tur att man inte har anlag för övervikt]

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/09/10 :  21:35:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Njäee...är ingen storkonsument av majonäs av själ som kopplas till vikten. Tror aldrig jag gjort majonäs till grillat...

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/09/11 :  11:46:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det var ett sekel sedan det vispades ihop en majonäs här hemma, men det är en OÄÄÄÄÄÄÄÄÄNDLIG skillnad på maionaisse maissonaise (huset majonäs) och FELix eller Findus-majonäs.
Vi köper bara majonäs i "immigrantbutiker"; det är nog det närmaste den riktiga varan man kan komma.

Nu kom jag på varför jag vill ha en stavmixer ...
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/09/11 :  12:32:42  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Egen majonäs... måste prövas, har faktiskt aldrig gjort det själv.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/09/11 :  13:01:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Kul grabbar!

1 äggula, 1-1#189; dl olja...jag lyckades bäst med rapsolja. Dijonsenap funkar bra (även om det är svårt att stava till)!

Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/09/11 :  13:20:17  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Dijonsenap är ju givet, mycket godare smak. Olivolja bör undvikas blir en konstig besk smak på majon då, föredrar helt klart en neutral rapsolja.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/09/11 :  16:08:02  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Hej testa även att göra Bearnaise och Hollandaise-sås.
Är inte så särskilt stora skillnader mot när man gör majonnäs. Skillnaden ligger i att man vid majonnäs använder olja medan man i bearnaise och hollandaise-såser använder smör.

Sedan ligger skillnaden mellan hollandaise och bearnaise i att man i den tidigare använder citron medan man i den senare använder vinäger och dragon.

Har gjort båda varianterna men risken med bearnaise är att vinägern riskerar att slå över om man använder för mycket. Om såserna skär sig är det lätt hjälp genom att röra ihop en ny äggula och blanda i under rörning. MvhKristofer
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/09/11 :  19:08:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Kalasbra! Vad ger smöret för skillnad jämfört med oljan? Rapsoljan är ju i princip smaklös...Å smör smakar fett med lite salt i?

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/09/12 :  08:35:42  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Hej Per jo det vet jag faktiskt inte. Men det skulle kunna bero på att smöret tjocknar när man kyler det samt även det att oljan ger en liten bismak.

Om du vill få hollandaisesåsen att bli tjockare kan du med fördel sätta in den en stund i kylen. Ger en större skillnad än vad man tror.

Vilket förmodligen beror på just detta att smöret stelnar när man kyler det vilket inte är fallet med oljan.

Var på Gunneboslott igår och hälsade på kocken Rune Calvhansen som gav uppslaget om hur man enkelt kan göra dessa såser.

Och det är tackvare honom som jag lärt mig.mvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/09/12 :  08:41:22  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Men som med så gott som allt så är det ju en smaksak.Jag har inte gjort majonnäs. Jag har dock gjort de två såserna men andra i familjen har med gott resultat gjort just majonnäs.MvhKristofer
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/09/12 :  08:41:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Det får bli praktiska prov vid nästa grillning, helt enkelt! "Börnäs" på olja.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/09/12 :  08:48:55  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Nej jag tror faktiskt inte att Bearnaises blir bra om man inte använder smör.Finessen ligger i att man får vara på sin vakt när man vispar ihop smöret med äggen. Vispar man för kort tid är risken att det skär sig och man får börja om. 2 minuter till 4 äggulor och 200 gram smör. Försök att inte få med för mycket av bottensatsen i kastrullen. Ger en viss bismak men man bör helst ha lite av den ändå.mvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2010/09/12 08:49:43
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/09/12 :  08:55:26  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Vet av egen erfarenhet. En gång stod jag och var stressad när jag skulle röra ihop såsen och missade tiden så jag fick helt enkelt starta om med en ny äggula och 50 gram smör och blanda i resterande sås.MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/09/12 :  08:56:42  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Så en halv minut per ägg och 50 gram smör.MvhKristofer
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/09/12 :  09:03:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hmm...nu hänger jag inte riktigt med, Whiskyman!

Men jag löser det nog väl vid spisen och receptboken (ocg ett par reserv-ägg)!

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/09/12 :  16:10:59  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Ja det är hur man gör bearnaisesås eller hollandaisesås. Om du läser kokböcker så står det att man skall använda sk "vattenbad".

Det är på så sätt som min mormor gjorde hollandaisesås, men saken är den att man inte behöver använda sk "vattenbad", utan värm 50 gram smör per äggula,vispa i 2 minuter, sedan tillsätt kryddning, vilket vid bearnaisesås är vinäger dragon persilja och vid hollandaisesås är citron och dill. Sedan klart. Hoppas att du löser det Per. mvhKristofer
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/09/12 :  18:29:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hej Kristofer!

Ok...så detta sättet är en förenkling av kokbokssättet. Tack!

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/09/12 :  21:54:40  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Ja mina föräldrar såg Rune Kalvhansen laga till en Hollandaisesås samtidigt som han stod och snackade om lite annat förra året. Och det var där min farsa såg hur lätt det var att sätta ihop dessa såser och har lärt både min bror och mig att göra dem. MvhKristofer

Edit: Kalvhansen

Edited by - whiskyman on 2010/09/13 08:39:48
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/09/13 :  10:00:27  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Att göra sin mayonnaise och hollandaise-/bearnaissås själv är en självklarhet. De går inte att jämföra med industriella tillagningar, framför allt inte halvfabrikaten. Det finns i och för sig färdiga som är OK - men inte mer. De finns dessutom inte i alla butiker och jag kommer dessutom inte ihåg vilka varumärken vi provat som är OK.

Om mayonnaise
Håller med om att en neutral och mild rapsolja är bättre än olivolja. OM man inte är ute efter den specifika olivoljesmaken av någon anledning förstås.

Citron eller vinäger kan man välja beroende på vad man ska använda såsen till. Testa vad som passar bäst enligt era egna preferenser.

Konsistensen blir fastare om man tillsätter mer olja.

Om baernais-/hollandaisesås
Smör är absolut nödvändigt till baernais-/hollandaissås. Margarin eller olja ska vi inte tala om, det blir konstigt och ogott.

Ett tips att rädda skuren bearnaise-/hollandaisesås är att hälla ner en slick riktig vispgrädde (36-40%) i den skurna såsen. Det är enklare än att börja om från början...

Konsistensen blir även här fastare om man tillsätter mer fett, d v s smält smör till såsen.

Mums på er allihopa.
/Jörgen G

edit: textredigering

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2010/09/13 10:03:15
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/09/13 :  12:11:22  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Ja eller så blandar man som jag skrev ner en äggula och riktigt smör. Det är åtminstone hur jag gjörde den gången som jag missade tiden.Och det var på så sätt som jag menade med att börja om. MvhKristofer
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000