HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rörsteg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2010/09/04 :  12:25:12  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Hej.

Har disskuterat lite på dyiaudio om detta schema. Har efter mycket råd ändrat schemat till detta.

Är det någon som ser nåt uppenbart fel på det?



Är TriodeDicks Bill som jag byggt men den låter lite "stelt" med orginalvärde på motstånd. Orginal körde jag 5,2 mA genom 6SN7 och 6,5mA genom ECC99.. Lite klent, tror det blir bättre med dessa värden..Eller?


Tack / Daniel

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2010/09/04 :  19:51:55  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Spontant så ser jag att R19 & R20 är på 1000 ohm i ditt schema men många konstruktioner har ofta 100 ohm där istället, kanske inte har såå himla stor betydelse men jag tror nog att jag skulle ha valt 100 ohm.
/ tord
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/09/04 :  20:42:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Du måste ha riktigt bra utgångsjärn om du ska köra helt utan återkoppling.

Är det nån tanke bakom de olika motståndsarrangemangen i fasdelaren? (R8-R11, parallella 27k på ena sidan och seriekopplade 6,8k på andra sidan.) Man skulle kunna sätta en del av det i en pot för att kunna trimma in för lägsta möjliga distorsion. Det förslaget fick jag på träffen i GBG, tänkte ändra så i min basförstärkare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2010/09/05 :  13:14:18  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Kör just nu som orginalschemat var utan återkoppling. Låter riktigt bra med Hammond 1650P (60W 6600:8) som utgångsjärn.
Dock är den ju grymt jobbigt att ha full power från försteget när volumen står klockan 8... Så jag kanske ska lägga till en NFB.
Vad brukar vara normalt att köra med? 15K och 180pF?

//Daniel
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2010/09/05 :  13:54:57  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Lite OT, men vore det kanske värt att byta ut R12/13 mot en 20mA CCS?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2010/09/05 :  16:01:36  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Vore trevligt med en CCS :)
Har dock separat strömagg och inga pinnar kvar i kontakten för spännig till en CCS...
Och så vet jag inte hur den ska se ut :) Har aldrig kört med CCS

//Daniel
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/09/05 :  18:45:33  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Prova å triodkoppla utgångs rören.

Du skulle även kunna koppla ur 6SN7 helt.

Motkoppling går men blir det för mycket så kommer det att låta tråkigt.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/09/05 :  19:16:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Vore det inte idé att plocka bort kondingen 330µF 10V som sitter från katoden till jord på 6SN7? Jag har inget positivt att säga om elektrolyter i kretsar, annat än att dom kan se praktiska ut på papper.
HAr du ändå gain så att det räcker så finns det väl ingen anledning att ha den kvar?!?
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2010/09/05 :  19:31:20  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Hej hej.
Elkondningen sitter där mer som ett test om den förbättrar eller försämrar...får helt enkelt se om jag ska ha den eller inte när det är dags för provlyssning. Tror dock på din ide att ta bort den. Har ingen idag å det låter ju bra..Fast då är anodresistorn på 47K istället för den nya på 33K.

Triod blir det att prova :) Då har man ju inte samma uteffekt så då borde den ju inte bli så känslig på volumen in :)

/Daniel
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2010/09/05 :  20:24:14  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Behövs ingen extra matningsspänning för att lägga till en CCS i fasdelaren, det räcker med att knycka några mA från t.ex. 350-voltaren som matar ingångsröret. Kommer inte på nån sida med bra läsning i ämnet men den som googlar finner.

Ang. katodåterkopplingen på ingångsröret så är jag inte så säker på att det blir bra utan den. I ett av mina byggen använder jag två 6SN7-sektioner efter varandra för att komma upp i ganska stora signalnivåer (slutrören är kopplade som katodföljare) och där har jag fått välja mellan pest eller kolera: Med katodavkoppling i båda stegen blir förstärkningen så hög att hela rasket självsvänger, utan katodåterkoppling i första steget minskar förstärkningen så att självsvängningen upphör men i och med att utgångsimpedansen ökar minskar bandbredden (en hel del) pga nästa stegs ingångskapacitans.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2010/09/14 :  20:18:36  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Tar upp en gammal tråd igen.

Har nu bytt alla komponenter och provspelat. Kör lite lägre spänning in till 6SN7 röret så där drar jag 6 mA igen nu. ECC99 drar jag 11 mA igen och spänningarna mellan rören ligger rätt (119 v efter anodresistorn 6SN7 och 125 V vid katoden ECC99).
Vet inte riktigt vad jag tycker.. Lite burkigt kanske man kan förklara ljudet som..fast ändå inte :) Diskanten finns där men känns som nåt inte är riktigt rätt :)
Har testat med o utan konding vid katod 6SN7. Kanalseperationen var betydligt bättre när den satt där, basen blev lite rappare också.

Har inte testat det hela med en NFB.. Kanske ska göra det trots allt?


//Daniel
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/09/14 :  21:32:36  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Om det fortfarande körs med UL och utan NFB så är det inte förvånande att ljudet inte är på topp.

Triodkopplat är det enda som funkar utan motkoppling. Både utimpedans och distortion blir för hög med UL/tetrod.

Om jag nu inte missuppfattat det hela: Testa Triod!






mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/09/14 21:35:17
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/09/14 :  22:26:27  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Fasdelaren ser lite skum ut med olika anodmotstånd. Om man gör som Fuling skriver och använder CCS kan likadana anodmotstånd användas. Tror jag såg det på Bills bror eller monoblocken.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/09/15 :  08:28:35  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Bardis, jag håller med. Även utan CCS verkar arrangemanget lite onödigt. Med 1% motstånd blir i värsta fall 27//27k 13,6K och 6,8k+6,8k 13,5k. Mao överlappar de varandra.

Har iofs inte läst manualen så det kanske anbefalls uppmätning och matchning av motstånden. Trimma i så fall för lägsta uddatonsdistortion.

CCS sänker bara 2:a tonsdistortionen, så frågan är om det är något att satsa på?


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2010/09/15 :  09:07:27  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Tänkte jag skulle försöka köra utan NFB och 50 W behöver jag inte. Så jag ska helt klart testa triod istället. Ska enligt TriodeDick som rita schemat från början ge 25W.

Skickar med ett schema här, hoppas det är rätt som jag gjort det. Är 1K som var till UL förut ok att köra med i triod?
Och jag tänker köra på samma sätt på båda anodmotstånden sidorna på ECC99.



//Daniel
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/09/15 :  11:02:45  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Normalt brukar det vara en lite mindre. Eftersom du har 1k så tycker jag att du ska testa med dem.

Med 60mA bör du få ut ca 10W Klass A och ca 30W AB. 70mA ger något högre värde i Klass-A, ca 13W.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2010/09/15 :  12:54:48  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Ok, tackar!
Ska testa imorgon och bygga om till triod.
Vad brukar vara normalt att ha för motstånd där? 470 ohm? Ska det vara ett framräknat värde eller är det inte så kritiskt?
Och så en fråga till :) Den kondningen som sitter vid katoden på 6SN7 röret, är den kritisk eller duger vad som för värde mellan 10uF och 500uF från Elfa för 1:-?

Tack
//Daniel
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/09/15 :  18:18:13  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
100hm är nog det "normala". Jag skulle skippa motstånd och kondensator och ist. köra en helt vanlig röd lysdiod. De brukar ligga på 2,1-2,2V.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2010/09/15 :  20:18:47  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Aha, just det. Har byggt en HFTA med CCS (tror jag :) ) som har LED där. Ska testas inom en snar framtid.. imorgon alltså.
Behövs bara lysdioden där? Inget motstånd för att begränsa strömen? Eller blir det röret som gör det kanske...

Tack //Daniel
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/09/15 :  21:08:15  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Du behöver inget extra motstånd allt sköter sig själv. Iofs kan man ev. komplettera med ett litet motstånd för fintrimning av Ug men det känns som överkurs.

Tänk på att röda finns i både 1,7V och den för dig aktuella 2,1V.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2010/09/15 :  21:20:04  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
just det, rätt framspänning är ju bra.. tror att de jag har hemma är på 2,4 V.. hmm, måste kolla imorgon.
Hur fungerar detta? Vad bestämmer strömmen? Den LED jag har hemma är på 20mA normal.. Men jag kör bara 6 mA genom röret.
Blir det anodresistorn som bestämmer strömen?

Gud, vad frågor jag hittar på idag... :)

Tack för all hjälp!! //Daniel
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2010/09/15 :  21:40:46  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Vad bestämmer strömmen?

Primärt är det röret som bestämmer tomgångsströmmen utifrån vilken katod bias du applicerar (2,4V i LED-fallet)
Får du inte den tomgångsström du tänkt dig så går det ju även att använda 2st NiCD batterier.
Tomgångsströmen kommer att "fylla på" batterierna så de aldrig töms, utan kommer att ligga på ca 1.35V per cell, dvs 2,7V Bias.

/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/09/15 21:58:25
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/09/15 :  23:22:11  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det kommer att lira oavsett om det dioden är 2,1 eller 2,4V.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/09/15 23:28:07
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2010/09/17 :  07:24:31  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Hej.

Har bytt till triod nu. Tyckte ljudet blev bättre och mina lättdrivna högtalare behöver inte mer effekt.
Det fanns så det räckte ändå :)Så det bytet är för att stanna..Tack för tipset.

Hade såklart inga LED som passade..massa blå 3V och nån röd 1,7 V. Men det ska beställas och prova.
Sålänge blir det resistor/kondensator som gäller.

Men är fortfarande inte säker på att det låter bättre nu med 6 mA genom 6SN7 och 11 mA genom ECC99..
I orginalschemat går ju rören beytdligt snålare (6SN7: 5,2mA / ECC99: 6,5 mA).

Tycker att det låter nästan "solid-state" på låg effekt men drar man på lite så blir det burkigt och låter väldigt
"grötigt"..
Frågan är om inte TriodDicks orginalschema är bäst ändå..

//Daniel
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/09/17 :  07:59:34  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Din beskrivning av ljudet stämmer enligt min mening inte med bra/sämre rörförstärkare jag hört.

Är det möjligen så att rör och dina högtalare inte kan samsas?


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2010/09/17 :  09:52:00  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
blå 3V och nån röd 1,7 V

Framspänningsfallet är ju ett "knä" i I/U-diagrammet. Och det man teoretiskt vill ha, är en så rak och brant lutning som möjligt, över detta "knä".
I detta aveende är "röd standard LED" den "bästa" bland olika färger.
Jag sätter "" kring "bästa" då denna olinjäriter brukar ge en viss "SET-dist" vilket ofta uppfattas som välljudande.
Men man kan ju även använda en sträng av vanliga dioder
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000