HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Superhögtalarkabel?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/09/27 :  19:44:24  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Vad tror expertpanelen om den här då?
http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/kabelbygg.pdf


Drömmer om bra ljud...

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/09/27 :  20:56:16  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Om jag inte missminner mig finns det ett antal trådar som avhandlar ämnet. Sök så ska du finna.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/09/27 :  20:58:12  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Ingen expert men den kabeln är mycket bra!
En högtalarkabel skall ha låg induktans.
Och om du dessutom sätter in en rc länk så får du en transmissionsledning utan reflexer vilket är av yttersta vikt om du har en transistorförstärkare!!
Gäller alla högtalarkablar för övrigt...

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Eriken
Member

56 Posts

Posted - 2010/09/27 :  21:18:17  Show Profile Send Eriken a Private Message  Reply
esl: Hur yttrar sig dessa reflexer och vad medför det?
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/09/28 :  18:01:26  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Om jag inte missminner mig finns det ett antal trådar som avhandlar ämnet. Sök så ska du finna.



Vad ska jag söka på?

Provade med superhögtalarkabel och fick en träff, min egen.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2010/09/28 :  18:12:06  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Vad ska jag söka på?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45671&whichpage=1&SearchTerms=lts,kabel
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45940&whichpage=1&SearchTerms=lts,kabel


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/09/28 :  18:14:43  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Med ljudsignaler spelar det ingen roll när det gäller transmissionsledning och reflexer.
Men blandar man in TIM och transistorsteg så vet man inte vad som kan hända.
Oscillering och annat kan uppstå.
Har man otur kan en TIM spik studsa lagom för att hamna tillbaka i feedback loopen och bli en stående våg.
Allt bara teorier men ligger nog inte långt från sanningen. Var ett tag sen jag läste om TIM och ledningar.
esl rättar säkert om jag snurrat till det.

I mina nästa högtalare kommer jag nog sätta 10uf och 10ohm i serie direkt på högtalarterminalerna.
Gör ju ingen större skada men har möjlighet att förhindra konstigheter. Dessutom bör kabelvalet spela mindre roll då.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/09/28 :  20:19:36  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
En kabel har både induktans och kapacitans.
Man kan säga att kabeln består av oändligt många mycket små spolar i serie samt oändligt många kondendensatorer parallellt.
Sammantaget får man en sk karakteristisk impedans för kabeln som man mäter i Ohm.
När man arbetar med höga frekvenser så blir detta väldigt viktigt varför man alltid terminerar kabeln så att utgångsimpedans, kabelns impedans samt ingångsimpedansen är samma, annars får man ringningar.
Om man i vårat fall har mycket låg utimpedans, samt en relativt hög inimpedans så får man ringningar.
Om ledningsfördröjningen är längre än en sjättedel av stigtiden hos signalen så har man kraftig ringning.


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/09/28 :  20:41:01  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Bra förklarat esl!

Nu fattar jag också!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2010/09/28 20:41:31
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/09/28 :  21:04:44  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tack för länkar och övriga inlägg, jag älskar hifi-forum

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/09/28 :  21:38:34  Show Profile Send conny_a a Private Message  Reply
Med en stigtid på 1us (motsvarar ungefär 200kHz sinus lågt räknat), dvs "overkill" för audio och med en elektronhastighet på 70% av ljusets får man en våglängd på 300000km/s*0.7*1us = 210 meter. Normalt sett brukar man säga att våglängden spelar in ifall den är kortare än 10ggr kabellängden. Gränsen går därför vid ca 21 meter. Om man nu verkligen behöver 200kHz bandbredd bör man terminera sina kablar om de överstiger dessa 21 meter.

Därmed inte sagt att en RC-länk vid högtalaren är onödig - länken kan mycket väl kompensera för andra fenomen som fasvridning och frekvensgång. Beroende på hur återkopplingen gjorts i förstärkaren kan det också finnas skäl att införa kompenseringslänkar för högtalarens beteende. Hur den länken ska se ut är dock inte självklart om man inte mäter på systemets totala uppförande.

ESL-57

Edited by - conny_a on 2010/09/28 21:42:24
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/09/29 :  01:56:41  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
http://www.lts.a.se/Teknik/Kablar/tabid/71/Default.aspx

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000