HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Svamptider
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/11/06 :  21:11:29  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Vad säger du, Anders? Är svampsäsongen över för i år?

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6798 Posts

Posted - 2011/11/08 :  22:11:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Svampsäsongen är nog inte över än klimatet är till svampens fördel själv har jag sett en del som har börjat krypa upp igen får jag bara tid i helgen så skall jag ut och se om jag kan hitta lite kvardröjande trumpetsvamp eller kantarell, det är nog inte allt för vanligt att man kan plocka svamp i november.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/11/08 :  22:17:34  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Det stämmer! För 2 år sedan hade jag kantareller bakom huset in i december, men de sparade jag medvetet för att se hur länge de växte. De slutade växa någon stans vid kylskåpskyla, 8 grader ungefär.
Men jag skulle vilja smita ut och leta efter frostvaxing, de skulle ha kunnat komma upp i mossan under tallarna på berget. Fast det har kanske inte varit kallt nog. Annars är det en fasligt god svamp!
I helgen skulle det kunna finnas en stund över.
Trattisar kan man säkert hitta, men i vilket skick?
De ser ju godast ut om de är lite gula i foten och inte sådär jämnt gråbruna över det hela.

Edit: Bilder på frostvaxingar som ser så goda ut:
[urlhttp://www.toxino.com/svampguiden/visabilder.php?inlegg_nr=215045][/url]

Waf, Waf!

Edited by - Marina Jansson on 2011/11/08 22:48:14
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2011/11/09 :  16:00:37  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Sånna har jag ju sett i vår skog...Får försöka hinna med i helgen

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/11/09 :  22:52:27  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
De är slemmiga på hatten men ska ändå inte skalas utan bara stekas med smör i medelgod värme. Med för låg värme blir de bar mjuka och tar evigheter på sig, men lite högre värme ger bra resultat. Salta och njut.

Waf, Waf!

Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000