Author |
Topic |
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2011/11/06 : 21:11:29
|
Vad säger du, Anders? Är svampsäsongen över för i år? |
Waf, Waf!
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2011/11/08 : 22:11:10
|
Svampsäsongen är nog inte över än klimatet är till svampens fördel själv har jag sett en del som har börjat krypa upp igen får jag bara tid i helgen så skall jag ut och se om jag kan hitta lite kvardröjande trumpetsvamp eller kantarell, det är nog inte allt för vanligt att man kan plocka svamp i november.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2011/11/08 : 22:17:34
|
Det stämmer! För 2 år sedan hade jag kantareller bakom huset in i december, men de sparade jag medvetet för att se hur länge de växte. De slutade växa någon stans vid kylskåpskyla, 8 grader ungefär. Men jag skulle vilja smita ut och leta efter frostvaxing, de skulle ha kunnat komma upp i mossan under tallarna på berget. Fast det har kanske inte varit kallt nog. Annars är det en fasligt god svamp! I helgen skulle det kunna finnas en stund över. Trattisar kan man säkert hitta, men i vilket skick? De ser ju godast ut om de är lite gula i foten och inte sådär jämnt gråbruna över det hela.
Edit: Bilder på frostvaxingar som ser så goda ut: [urlhttp://www.toxino.com/svampguiden/visabilder.php?inlegg_nr=215045][/url]
|
Waf, Waf!
|
Edited by - Marina Jansson on 2011/11/08 22:48:14 |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2011/11/09 : 16:00:37
|
Sånna har jag ju sett i vår skog...Får försöka hinna med i helgen |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2011/11/09 : 22:52:27
|
De är slemmiga på hatten men ska ändå inte skalas utan bara stekas med smör i medelgod värme. Med för låg värme blir de bar mjuka och tar evigheter på sig, men lite högre värme ger bra resultat. Salta och njut. |
Waf, Waf!
|
|
|
Topic |
|