HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Förslag emottages på router som täcker det mesta
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2010/08/10 :  19:20:04  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Jo...jag har börjat att streama högupplöst musik trådlöst och det innebär att jag tror att min router inte har tillräcklig signalstyrka.
Detta baserar jag på att när jag med diverse skarvkablar(som inte godkänns av chefen)flyttar routern fysiskt så avtar problematiken.
Routern täcker mina surfbehov i hela huset men när Squeezeboxen ska spela musik så hackar det och buffrar mest hela tiden.

Så jag skulle helt enkelt vilja ha ett tips på en trådlös router som täcker hela huset.
Jag har idag ett gammalt speed toych med en liten fjösantenn.
jag har tittat lite snabbt på alina då de hade D-link DIR-635 för 700 och storebror 655 för ca 850.
.
Tanken är en musikserver som kopplas med fast kabel till routern och sedan vidare till 2 st Squeezeboxar en på varje våning (dock ej samtidigt).

Specar och tekniska ord i denna värld är jag helt tappad på,fattar nada så...

Någon som har några förslag på router under 1000 kr som kan fungera

Patrik



Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

Edited by - Orpheus on 2010/08/10 19:26:38

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2010/08/10 :  20:27:29  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Och huset är byggt av trä, betong eller bly ?
Avstånd mellan Squeezboxen och plats där routern måste stå?
Samma våning?

Att skicka musik kräver inte många bits per seconds för att fungera.

Att köpa en router med de allra senaste bokstavsstandarder är meningslöst utan frågan är vad Squeezboxen har för trådlösstandard.

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/08/10 :  20:51:58  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Klämboxen tror jag har
Trådlös 802,11g-nätverksanslutning
Stöd för routrar och åtkomstpunkter med 802.11b och 802.11g.
Överföring med upp till 54 MB per sekund, höghastighets-PCI-gränssnitt till radiomodulen

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/08/10 :  20:55:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Egentligen tror jag att alla routers på marknaden klarar av att strömma till en SB så det handlar nog mer om preferens och vems menystruktur man "kommer överens med".

Jag kan rekommendera både D-link och Linksys. Jag har fått bägge fabrikaten att funka riktigt bra ihop med SB.

Hemma kör jag en D-link Dir625 i mitt trähus och får bra prestanda. Om jag hade valt en ny router idag hade jag nog valt en D-link DIR655 av två anledningar:
- Gigabit Ethernet(jag kör GB på mitt trådbundna nätverk via en separat switch)
- Jag har lärt mig hur jag sätter upp en D-link. Jag hittar i deras menystruktur.

På DIY-träffen i somras satte jag upp en gammal Linksys wireless-G som gjorde jobbet utan knot. Det tog mig en längre tid att förstå menyerna men med lite tålamod så fick jag till det med den också.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2010/08/10 :  21:21:39  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Ok,men om man säger så här....
Huset är byggt 70 och av lättbetongblock.
en-plans och källare på ca 90+90 kvm.

Om det nu inte beror på routerns kapacitet,var kan problemet då vara.
Nätet fungerar i hela huset men tar inte musik i detta format mycket mera kraft av routern.
Det fungerar ju bättre när jag flyttar routern närmare Sb.

eller har jag snurrat till det igen??

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2010/08/10 :  21:23:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har en DIR-655 i ett 2 vånings trähus,har den på övervåningen och en Duett på undervåningen.Ibland har det hänt att Duetten buffrat vet ej om det beror på att jag kör min laptop på trådlöst oxå?Det är ca 6-7 meter fågelvägen mellan laptopen och Routern likväl är signalstyrkan ca 60%,så jag har provat med en repeater så nu är styrkan 100%..

Trådlös 802,11n är i allfall beroende på signalstyrkan hur hög hastihget man får ut,jag vet ej hur det är med Trådlös 802,11g

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2010/08/10 21:26:46
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2010/08/10 :  22:00:55  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Avståndet är allt då signalen från en router avtar med kvadratroten per meter i öppen terräng.(?) Så fort där står något annat i vägen, tex chefen som springer framför squezboxen och routerns så faller signalen markant. Det gäller även vid andra föremåål som står ivägen. Men stoppas effektivast av vatten innehållande individer. Ja, det är samma frekvens som mikrovågsungen har att koka vatten iaf när det gäller B/G standarder på det trådlösa.

Avståndet är A och O.

Alternativ är att placera routern centralt om det går elelr helt enkelt så närma Squeezeboken som möjligt.
Eller försöka rikta antennen och testa dig fram och röj bort alla akvarium som står ivägen alt chefer ;)

Lite avancerade metoder är att ändra kanal på din raouter. Kan finnas många i samma område som skickar ut på samma kanal och då blir det pannkaka. Finns 1-13 kanaler om jag inte minns fel. Standard är kanal 6. Oftast.

Edited by - Thzar on 2010/08/10 22:04:29
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2010/08/10 :  22:24:47  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Hej,

Jag har en DIR-635 som fungerar utmärkt.
Avstånd fågelvägen mellan SB och router ca 15m. Signalen ska passera 3 innerväggar i gips. Signalstyrka i SB ca 60-70%
Belastning består som värst av 4 datorer och SB, 2 av datorerna körs det ofta On-line spel på.

/micke
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/08/10 :  22:35:20  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Köp inte Netgear. Den jag har rebootar hela tiden när man gör minsta ändring. Tar år att ställa in därför.
Och inte hjälper det att den tydligen ska ha 8 antenner.

De D-Link jag har haft har fungerat bra. Likaså Zyxel.
Angående DIR-635
"DIR-635 RangeBooster N 650 Router
This product is End of Life as of November 01, 2007 in the US. It may be available in other countries. We recommend that you check your local D-Link website.
See our latest product: DIR-655
"

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2010/08/11 :  16:35:56  Show Profile Send hanse1 a Private Message  Reply
Är på jakt efter en bra repeater till min Negear-router (ComHem). Vad kör du med?

Hasse
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2010/08/11 :  17:40:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har en T-Link TP WA901ND Funkar bra och är ganska billig.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000