Author |
Topic  |
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2010/08/02 : 18:04:51
|
Jag skall försöka mig på att använda någon typ av datorbaserad ösning framåt menn har fantastiskt svårt för att förstå hur allt det här hänger ihop. Ser inte skogen för alla träd skulle man kunna säga.
Lite Bakgrund Jag vill ersätta en CD spelare för strikt 2 kanalslösning, inga filmer, ingen spotify och allt måste stå i lyssningsrummet.
Mina kvalitetskrav är ganska höga, MP3 går FETbort, WAV gäller (tror jag) men kanske även FLAC. Jag vill kunna ladda ner och spela upp högupplöst musik från online shoppar typ Chesky & Linn records - det är viktigt och en stor anledning till varför jag skall göra det här.
Vad jag behöver?
Någon typ av dator, kan vara mycket men i mitt fall finns ingen garderob att ställa den i så den behöver vara tyst.
Skulle helst köra på Linux och här finns fler Audio Players men behöver jag någon annan programvara??? Typ slimserver eller så?
Sedan behöver man en NAS med speglade diskar och den skall anslutas via nätverkskortet på datorn. Har fattat det rätt?
DAC nästa Jag har en massa förutfattade meningar om datorns elektriska miljö och hur de kan påverka omvandlingen så därför tror jag att en extern DAc gäller för mig men hur skall den anslutas? USB är lättast men det finns tydligen begränsningar i bandbrededden så det kan bli lite krokigt när man kör högupplösta filer eller kopplar på en annan USB enhet. Har jag fattat det rätt?? Hur gör man då?
Vad har jag missat helt?
Micke
|
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
ahultin
Member

240 Posts |
Posted - 2010/08/02 : 19:05:18
|
Jag skulle titta på Linns Ds-spelare. Titta på länkarna under för en liten hint om vilka delar som behövs och vad det ungefär kan kosta (OBS! Sidan är lite inaktuell....även om den största kostnaden, DS-Spelaren, inte förändrats....). http://www.tonlaget.com/ds-oversikt.html http://www.tonlaget.com/ds-paket.html
Tyst dator? Byt ut hårddisken i en bärbar mot en SSD-disk. Då blir den knäpptyst... |
Massa Linnprylar... |
Edited by - ahultin on 2010/08/02 19:07:03 |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2010/08/02 : 19:59:21
|
Music Streamer? Har ju bara fått lovord, USB-DAC. |
 |
|
bearwik
200.000-klubben

4289 Posts |
|
Thzar
200.000-klubben

816 Posts |
Posted - 2010/08/02 : 20:20:40
|
Låter som den gamla mannen har bra koll på läget när det gäller datatermer. Om jag fattar det rätt så skall den gamla mannen bygga ihop sitt system själv? och då kan man inte vara helt under flötet.
Ska det vara billigt och bra eller dyrt och flashigt? |
Edited by - Thzar on 2010/08/02 20:24:56 |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2010/08/02 : 21:09:52
|
Tack för alla tips så här långt.
Nä Embla är fel konsept och förslag på USB DAcr är kul men inte så nödvändigt just nu för jag har ögonen på det som ligger före i signalkedjan.
quote: Om jag fattar det rätt så skall den gamla mannen bygga ihop sitt system själv? och då kan man inte vara helt under flötet.
Ska det vara billigt och bra eller dyrt och flashigt?
Ja, jag räknar med att installera lite program och så där men helst inte bygga en dator själv.
Lägsta pris är inte så viktigt , jag räknar med att leva med lösningen ganska lång tid. Fashigt sk-r jag i, har inte krav på utseende men gärna lättanvänt när allt är installerat.
Micke
|
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2010/08/02 : 22:11:34
|
Mac mini?  |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2010/08/02 : 23:30:05
|
Mac? Ähhh, vänta nu. Går det att köra Linux på en sån och hanterar den verkligen andra källor än itunes? 
Micke |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2010/08/03 : 00:31:56
|
Varför Linux? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
stargazer
Member

445 Posts |
Posted - 2010/08/03 : 08:21:37
|
Varför inte?
Linux är väl så bra som andra OS, dessutom fritt och gratis. Fast nu var det ju inte det som tråden handlade om 
Jag skulle nog bygga på en "barebone" som t.ex. Zotac's Zbox http://www.dustinhome.se/pd_5010393376.aspx och sen smälla på en HRT MusicStreamer (II+, Pro eller kommande HD) bakpå USB-porten.
In med en disk (t.ex. en SSD för att få det helt tyst) och minne så är saken biff! Zboxen kan tom monteras på baksidan av en skärm, då den har VESA-monteringsfäste med i kartongen. Grymt snyggt .
|
 |
|
jonny99
Member

432 Posts |
Posted - 2010/08/03 : 08:46:00
|
Jag har funderat på nåt liknande fast jag har ju inte byggt något så du får ju ta det för vad det är.
En sån här http://www.dustinhome.se/pd_5010447354.aspx borde ju vara en bra början på en tyst dator, moderkort, processor, nätdel, inga fläktar.
Om man bara ska lyssna på musik från ett ställe verkar NAS/nätverk vara onödigt, bättre att ha musiken i datorn. Eftersom två hårddiskar låter mer än en och innehållet på en musikpc förändras ganska långsamt så skulle jag satsa på en hårddisk och så ta backup på en usb disk när jag laddat in ett gäng CD skivor eller köpt ett dussin nerladdningar.
En snygg låda behöver man om den ska stå i vardagsrummet, den här http://www.psile.com/index.php verkar vara en dyr men bra lösning.
Moderkortet har ett inbyggt ljudkort och optisk spdif utgång som man kan koppla till en dac med optisk ingång, en Benchmark tex. Annars kan man ju sätta in ett ljudkort med PCI express kontakt, ASUS Xonar Essence verkar ju tex Stereophile tycka vara jättebra. |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2010/08/03 : 09:07:42
|
Jag skulle satsa på en Squeezebox med separat DAC. Då behöver datorn inte stå i musikrummet och man kan använda en mer bullrig variant samt lösa hårddiskar. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2010/08/03 : 09:07:49
|
quote: Mac? Ähhh, vänta nu. Går det att köra Linux på en sån och hanterar den verkligen andra källor än itunes?
Tycker itunes är riktigt bra  |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2010/08/03 : 11:24:42
|
Tack för alla tips 
Tyvärr får jag ju bara fler frågor men jag hoppas att ni har tålamod med mig 
Att ta back up via ett usb minne var ju en bra ide, det spar massor med burkar och problem bara man har tillräckligt med disk i sin musikPC. Då är man ju nästan nere på att köra en bärbar dator och ha en extern DAC bara. Väldigt kompakt och smidigt. Har jag fattat det rätt?
Finns det inget enklare och billigare sätt att koppla ihop dator med DAC via ett ljudkort om man vill inte vill köra USB?
Micke |
Edited by - Micke Y on 2010/08/03 11:25:38 |
 |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2010/08/03 : 11:56:56
|
Söker du riktig High-End kvalitet från datoruppspelning tror jag du ska titta närmare på MacMini med programvaran Amarra och en FireWire-ansluten Weiss DAC202 http://www.weiss-highend.ch/dac202/index.html Där finns massor av länkar.
Det här är inga billiga leksaker, HiFi Concept tar 6.900 kr för Amarra-mjukvaran och DAC202 ligger på 49.000 kr. http://www.amarraaudio.com/ Apple Mac Mini Intel Core 2 Duo 2.53GHz / 4GB / 320GB / DVDRW / Mac OS X 10.6 Snow Leopard kostar ca. 8.000 kr http://www.macoteket.se/ProductSheet.aspx?prd=16826404
Då har du fullt stöd för att spela även Reference Recordings HRX-filer 176/24.
Jag är själv inte Mac-användare (ännu), men eftersom Mac'en kommer att agera som server är det sannolikt onödigt att köpa en NAS-med extra processorkraft eftersom du inte kommer att köra program som Slimserver eller Twonky media server på den. I höst kommer jag sannolikt att köpa en Qnap eller NetGear med 4 diskplatser och börja med 2 st 2 TB i Raid5 så att jag kan fylla på. För närvarande verkar Qnap TS-410 för knappt 4.000 kr vara ett bra köp, men för allt i världen - lusläs tillverkarens HDD Compatibility List http://www.qnap.com/pro_compatibility.asp så att inte de hårddiskar du tänker stoppa i är osupportade!
|
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
Edited by - lennartj on 2010/08/03 12:55:30 |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2010/08/03 : 14:44:38
|
quote: Mac? Ähhh, vänta nu. Går det att köra Linux på en sån
OS X och Linux är ju inte långt från varandra. http://sv.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X
Jag har just fått en Mini-Mac och det var inte så lite omtumlande med all prestanda som finns i den lilla fjuttburken.  |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Schmutziger
Member

233 Posts |
Posted - 2010/08/03 : 15:33:29
|
Kom igen 7000:- för ett program som inte gör något som inte winamp kan, löjligt ju. Hade jag lätt köpt Sonos för istället...
Skippa Wav då det är ett ineffektivt sätt att lagra musik på. Flac är ju bättre.
Vad är dina krav på: Fs: 44,48,96,192 osv? bitdjup: 16,24
Ta tid på dig o kolla upp olika lösningar. Linux och xbmc är ju smutt o gratis finns även för osX. Då kan du kanske köpa en macmini köra xbmc, mata digitalt ut till förstärkaren o du är hemma.
|
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2010/08/03 : 15:55:51
|
Så bra med alla nya input 
Jag vill kommentera en sak quote: och allt måste stå i lyssningsrummet
Garderober finns inga just nu i mitt lilla plutt hus.
Weiss har jag sett men det blir för dyrt, jag får nog vänja mig med något typ en DAC1 eller så.
Jag har gjort ett litet experiment, jag kom ihåg en gammal bärbar jag liggande (IBM Thinkpad T31 = gammal och slö) där jag installalerade senaste Ubuntu versionen på (downlaod-OK-restart-klart). Sökte efter Audio players och en sida pekade hårt på någon som heter xxms som jag laddade ner. Körde stenhårt in i väggen - ingen automatik och en massa konfigurationer innan man ens skulle få upp en ikon på skrivbordet 
Hmm det måste finnas något enklare, Ubuntu kanske har tips tänkte jag. Mycket riktigt, de har lista med vettiga applikationer och jag valde Amorok eftersom den kom först i listan (tryck download-sedan dök den upp i applikationslistan utan att jag gjort en knapptryckning). Nästa steg var att väja en ripper och jag valde den första på listan som supportade FLAC och WAV - Asunder (download- och upp poppar den utan knapptryckning). I med några CD#180;s och den gör jobbet precis som jag vill och lägger filerna där jag vill. Kanon.
Nu lyssnar jag direkt via datorns hörlursuttag och det är väl inte optimalt men det ju mest för att kolla om de här programvarorna är något som håller långsiktigt.
So far so good.
Finns det något sätt man kan få ur signalen ur en bärbar/stationär så man kan använda vanliga RCA digitalkabler??
Micke |
 |
|
Schmutziger
Member

233 Posts |
Posted - 2010/08/03 : 16:02:44
|
xmms är ju en dålig klon av winamp xbmc är något helt annat. |
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2010/08/03 : 16:07:00
|
Music Streamer... |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2010/08/03 : 16:18:19
|
Här är ett exempel på en apparat som omvandlar från USB till SPDIF http://shop.textalk.se/se/article.php?id=1785&art=3118289 Det finns fler men jag har ingen riktig koll. http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=8065
USB är inget bra om man bara streamar informationen från datorn. Då får man högt jitterinnehåll. HRT Music Streamer exempelvis styr överföringen, tar emot informationen i paket och buffrar informationen för att komma undan jitterproblemet. Det är nog så det måste göras. Squeezebox gör exakt samma sak men via ethernet.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
jonny99
Member

432 Posts |
Posted - 2010/08/03 : 16:28:28
|
Angående digitalutgång på bärbara PC, min gamla bärbara Dell har en S/PDIF utgång fast det behövs nån sorts adapterkabel för att kunna använda den. Nån sån hittade jag inte däremot en dockningsenhet med en vanlig RCA kontakt. Det är möjligt att din dator också har en "vanlig" digitalutgång gömd nånstans, tid för lite googling kanske. |
 |
|
Micke65
Member

471 Posts |
Posted - 2010/08/03 : 19:14:31
|
Hej, Om datorn ska stå i samma rum som du spelar så tror jag du i princip kan räkna bort alla köpe-NASar med fler diskar än en, dvs alla icke passivt kylda. Jag har hört fläkten i tex Thecus 5200 och det oljudet vill ingen ha i lyssningsrummet. Jag har haft ambitionen att få ned ljudnivån i min NAS. Det har inneburit att OS (FreeNAS) har placerats på CF-kort, standard nätaggregat har ersatts av ett fläktlöst PICO-PSU, inga chassi/låd-fläktar och att diskarna är av lågenergityp WD. Med den ljudnivå jag uppnått med dessa lösningar skulle jag kunna tänka mig att placera NASen i lyssningsrummet.
/Micke
Edit:Stavning |
Edited by - Micke65 on 2010/08/03 19:17:41 |
 |
|
Topic  |
|